Even update over:
Krijg toch soms het sch**t van die tussenpartijen.
In dit geval doet die zelf aan detachering, lijken soms nog de ergste.
1,5 jaar geleden zijn ik en persoon B van die tussenpartij gestart bij de klant, ter vervanging/uitbreiding van persoon A van de tussenpartij. De tussenpartij vond dat ik veel vroeg, maar dat konden ze compenseren met een hoger tarief voor persoon B. Maar al na 2 maanden bleek dat hun persoon het totaal niet aan kon en is die dus na 4 maanden kunnen gaan. Heb ik al zijn werk kunnen overnemen en wat hij gemaakt had rechtzetten. Wilden ze nog voorstellen om mijn tarief te verlagen zodat hun marge behouden bleef!
Eind vorig jaar heb ik met mijn manager het tarief besproken en hij heeft dat wat kunnen verhogen (5€/uur). Heb ik de tussenpartij proberen te contacteren in januari. Kreeg direct een bounce op de email van de persoon die mijn account manager was. Zijn manager (in CC) was op vakantie.
Niets meer van gehoord, dus mijn factuur verhoogd met die 5€/uur eind januari.
Nu hebben ze een audit gehad en bleek dat ze eigenlijk nog een contract verlenging voor 2023 en 2024 moesten opstellen!
Stellen ze natuurlijk weer het originele bedrag voor. Dan vraag ik: "waarom niet de verhoging voor mij, want ik doe het werk en zo goed dat die verhoging er kwam?"
Hun antwoorden:
- maar onze marge!
- maar wij hebben dat onderhandeld (niet dus)
- maar je uren waren een paar keer niet op tijd goedgekeurd. Alsof dat mijn schuld is, en ik was telkens degene die er achteraan moest om het te fixen.
Op die 1,5 jaar hebben die echt niets anders gedaan dan factuurtjes gemaakt. Geen kerstcadeau, geen enkele keer een lunchgesprek op hun kosten of zo. Noppes. En nu willen ze met mijn onderhandelde verhoging gaan lopen. Ongelofelijk...
De dag daarna kwam er ineens iemand van het bedrijf boven de tussenpartij zeggen dat ik alles moest terugbetalen.
Ik zeg: nope, ga ik niet mee akkoord. En trouwens: wie ben jij?
Dan blijft het enkele dagen stil en begint hij op zondag me te mailen.
Ik zeg dat ik maandag dit ga bespreken met de klant, en dat als we er niet uit geraken dat dat mijn laatste werkdag zal zijn.
Dan begint hij te dreigen met boeteclausules uit het contract dat afliep eind 2022.
Mij ook dringend vragen om de discussie niet met de klant te voeren.
Ik wijs hem er fijntjes op dat het contract verlopen is, en dat volgens artikel 4.1 ik net de tussenpartij en de klant zsm moet verwittigen.
Zegt hij dat het contract "wettelijk en aantoonbaar verlengd is".
Vraag ik waarom zijn medewerkers me dan net vorige week vroegen om de contracten voor 2023 en 2024 te tekenen na een audit, maar dat hij het dan eens aantoont.
Geen reactie natuurlijk.
's Maandags komt mijn manager bij de klant uit vakantie. Eerste wat hij ziet is een email van die kerel (die hij totaal niet kent) en waarbij die aangeeft dat ze waarschijnlijk mij gaan weghalen bij de klant. Manager valt natuurlijk uit de lucht, heel ontevreden.
Dan heeft mijn manager vorige week woensdag een gesprek gehad met de account manager (niet die kerel) en aangegeven dat hij mij echt wil houden, dat de tussenpartij nalatig is geweest met contracten en dat het in het verleden ook al was voorgevallen dat een tariefsverhoging bij de klant niet doorgegeven werd aan de subcontractor. Dat als het er op uitdraait dat ik niet voor hem kan werken door hun toedoen, dat ze dan ook verdere business kunnen vergeten. (energiebedrijf met 800 personen in IT, zoeken nog IT-ers en in de stad van de tussenpartij, dus best interessant)
Afgelopen maandag deed die kerel weer een laatste voorstel:
tariefverhoging 50/50 delen, ook voor de voorbije maanden, en einde op 1 juli.
Ik dacht: ok, hij heeft al door dat hij niets te zeggen heeft op basis van het verlopen contract.
Ik wil hem dat nog gunnen en zeg dat ik daar mee akkoord kan gaan, als hij schriftelijk wil bevestigen dat ik bij de klant verder kan werken.
Nee zegt hij, ik ga je houden aan het relatiebeding.
Ik wist al dat zo iemand echt niet verstandelijk aan het reageren was, maar totaal emotioneel, ondanks zijn business-achtige taal.
Maar nu breekt toch wel mijn klomp.
Er zijn 3 partijen in deze: ik, de tussenpartij en de klant.
- De klant is totaal ontevreden als ik weg moet. We zijn met 3 inhuur in ons team, eentje gaat deze zomer op pensioen. En dan zou ik ook weg moeten. En ik doe het meeste in ons team. Klant komt hier dus slechter uit.
- Tussenpartij gaat niet meer aangenomen worden door de klant, dus zij komen er ook slechter uit.
- En ik zal waarschijnlijk wel tegen het einde een andere opdracht hebben. En anders neem ik 2 maanden vakantie, heb ik wel eens verdiend. Of werk ik aan mijn trainingen.
Is dan zo'n directeur echt te dom om dat allemaal te beseffen? Moet ik het voor hem eens op een flipchart uittekenen of zo?
Die kerel heeft wat in essentie een klein financieel meningsverschil was, weten te escaleren tot reputatieverlies voor hun en een klant waar ze niet meer gaan binnen geraken en bestaande contracten misschien gaan opgezegd worden door de klant.
Can't reason with stupid, zekers?
Ik zou graag verder doen bij de klant, want ik wil mijn manager niet in de steek laten, nog veel uitdaging, goed betaald (zeker als de tussenpartij weg is), goede work-life balance. Maar ik ga er ook niet van wakker liggen als ik daar niet meer ben, mijn manager steekt de schuld ook niet op mij.