Freelancers & Ondernemers

Ik werk via billit dus alles is al vrij mooi voorgekauwd en verwerkt voor de boekhouder, eind vorig jaar zo eens in discussie gegaan met hem omdat het ineens een kwartaal stevig duurder was en zeker ivgm mijn vader die ook daar klant is en alles nog in een map op papier binnen steekt. Komt er gewoon op neer dat je ergens een vaste prijs/tijd betaald per boekhoudkundige lijn. Dus waar trek je dan inderdaad de grens. Al ga ik naar een doehetzelf wat zaken halen die nodig zijn en is dat maar een 10-15 euro dat gaat er sowieso in.

Je kan dan beter met een onkostennota werken en zelf het voorbereidend werk doen ipv uw boekhouder bonneke per bonneke te laten inboeken.
Ik snap dat men zo weinig mogelijk met privé-bezoldiging wil bekostigen en zo veel mogelijk in de vennootschap wil pompen.
Hoe werkt dat precies zo'n onkostennota?

Hoe denken jullie eigenlijk over jullie laatste loopbaanjaren? Doordoen tot het eind? Terug in loondienst gaan en uitbollen?

Ik zie geen nut aan loondienst, of er zou veel ingrijpend moeten veranderen.
Ik zou graag tegen mijn 55e de financiële vrijheid hebben om tenminste de optie te hebben om te stoppen, en daarna zie ik wel. Dat is dus nog 13 jaar en eigenlijk klinkt dat al beangstigend kort 🙂
Sowieso geldt elk jaar dat ik nu werk voor ergens tussen de 2 en 2.5 jaren gewerkt in loondienst, met die 13 en de 5 die ik al zelfstandig ben icm de 12 jaar die ik in loondienst heb gewerkt zou ik er dan vrij goed moeten voorstaan.

Komt er nog eens bij dat er nu meer geld wordt gegenereerd dat je ook kan laten werken (beleggingen, ...) waardoor het effect van nu meer verdienen nog wordt vergroot. Aandelen van het werk waar ik me heb ingekocht worden meer waard. En binnen 4 jaar is het huis afbetaald en komt er weer meer vrij dat kan werken.

Ja, 55, klinkt leuk.

Na een jaar goed onderbetaald te zijn bij mijn eerste (freelance)klant heb ik vandaag eindelijk opslag gekregen. Met 8 jaar BI ervaring krijg ik nu een dayrate aangeboden van 550EUR. Daarnaast ook de belofte gekregen dat die rate vanaf volgend jaar zal stijgen naar 650EUR. Ik heb het gevoel dat het plafond voor functional analist/data engineers rond de 800EUR/dag ligt dus ben wel tevreden. Aan de andere kant was mijn vraag een dayrate van 550EUR en zijn ze direct akkoord gegaan met de extra belofte van 650EUR/dag er nog eens bovenop. Dus heel slecht onderhandeld langs mijn kant denk ik dan haha.

Na een jaar goed onderbetaald te zijn bij mijn eerste (freelance)klant heb ik vandaag eindelijk opslag gekregen. Met 8 jaar BI ervaring krijg ik nu een dayrate aangeboden van 550EUR. Daarnaast ook de belofte gekregen dat die rate vanaf volgend jaar zal stijgen naar 650EUR. Ik heb het gevoel dat het plafond voor functional analist/data engineers rond de 800EUR/dag ligt dus ben wel tevreden. Aan de andere kant was mijn vraag een dayrate van 550EUR en zijn ze direct akkoord gegaan met de extra belofte van 650EUR/dag er nog eens bovenop. Dus heel slecht onderhandeld langs mijn kant denk ik dan haha.
Tgoch, mijn ideale reactie op mijn tarief is altijd:

"tis hoog, we gaan't zien of we tegemoed kunnen komen"

Als ze onmiddelijk toehappen, heb je altijd het gevoel dat je onder geboden hebt XD

800eur is niet het plafond hoor. Beetje afhankelijk van duurtijd en technologie kan dat nog (een pak) hoger liggen.
Ik heb bvb TM1 consultants aan 1200€/dag weten zitten.

Tgoch, mijn ideale reactie op mijn tarief is altijd:

"tis hoog, we gaan't zien of we tegemoed kunnen komen"

Als ze onmiddelijk toehappen, heb je altijd het gevoel dat je onder geboden hebt XD
Haha inderdaad, was hier dus niet het geval waardoor ik toch niet helemaal euforisch was met de "overwinning".
800eur is niet het plafond hoor. Beetje afhankelijk van duurtijd en technologie kan dat nog (een pak) hoger liggen.
Ik heb bvb TM1 consultants aan 1200€/dag weten zitten.
ik sprak over functioneel analyst/data engeneer hé. ik ken ook genoeg consultants (vnl. ERP gerelateerd) die vlot boven de 1000 tot 1500 gaan, maar dat zijn andere profielen.

Haha inderdaad, was hier dus niet het geval waardoor ik toch niet helemaal euforisch was met de "overwinning".

ik sprak over functioneel analyst/data engeneer hé. ik ken ook genoeg consultants (vnl. ERP gerelateerd) die vlot boven de 1000 tot 1500 gaan, maar dat zijn andere profielen.
Ik ben zelf ETL-ontwikkelaar en zit boven de 800€ ;) TM1 is evengoed een tool die door data engineers gebruikt wordt, maar het is gewoon een nicheproduct. En zo zijn er nog wel (An Initio bvb, kan je ook voor vragen wat je wil, maar er zijn 3 klanten in België...)

Hoe denken jullie eigenlijk over jullie laatste loopbaanjaren? Doordoen tot het eind? Terug in loondienst gaan en uitbollen?
Ik ben volop bezig met die laatste loopbaanjaren :D. Nog vijf jaar te gaan tot het keerpunt (FIRE), daarna denk ik nog ongeveer 2 jaar langer te werken voor extra's (alleenstaande woning in een bosrijke omgeving vs. stad momenteel, reizen + een extra voor de kinderen), maar maximum tot mijn 45.

Daarna niet zeker, zou dan nog minder dan halftijds willen blijven werken voor verdere pensioensopbouw en omdat ik mijn werk ook gewoon graag doe maar zo'n tijdsregime is wel echt zeldzaam in de IT.

Heb je bij het tekenen van je eerste contract al meteen een vennootschap nodig? Of bestaat er daar iets voor om al te kunnen tekenen terwijl je nog bezig bent met de oprichting er van?

Heb je bij het tekenen van je eerste contract al meteen een vennootschap nodig? Of bestaat er daar iets voor om al te kunnen tekenen terwijl je nog bezig bent met de oprichting er van?
"vennootschap in oprichting" is prima. Maar ik raad u dan wel aan om die dan ook op te richten :)

Na een jaar goed onderbetaald te zijn bij mijn eerste (freelance)klant heb ik vandaag eindelijk opslag gekregen. Met 8 jaar BI ervaring krijg ik nu een dayrate aangeboden van 550EUR. Daarnaast ook de belofte gekregen dat die rate vanaf volgend jaar zal stijgen naar 650EUR.
Dat blijven natuurlijk niet meer dan beloftes, want ik veronderstel dat daar niets van op papier staat. Je weet hoe het gaat: ‘dit jaar onverwachts minder budget blablabla maar wel zeer tevreden blablabla’

Toch een welgemeende proficiat 👏👏

Vandaag werk ik in loonverband waar ik, alle voordelen meegerekend ongeveer € 4.100 netto + bedrijfswagen heb. Mijn leidinggevende gaf aan, naar aanleiding van een nieuwe rol met meer verantwoordelijkheden, open te staan om weg van de payroll te gaan, waarbij ik ongeveer € 10.500 per maand zou kunnen factureren (elke maand zelfde bedrag, ongeacht verlof / gewerkte dagen). Uiteraard moet ik dan zelf instaan voor auto en eventuele andere voordelen. Ik kan echter niet goed inschatten of dit een goede keuze is of niet. Iemand die hier meer ervaring in heeft?

De zekerheid van 4k netto en bedrijfswagen zou ik nooit voor zoiets opgeven. Voor hetzelfde geld ontslaat hij u na 6 maanden en dan sta je daar met uw BV. Je moet hem eens vragen wat ZIJN voordeel is aan dit voorstel. Buiten 0 ontslagvergoeding zal hij u weinig kunnen antwoorden. Dus daar heb je uw antwoord al.

Vandaag werk ik in loonverband waar ik, alle voordelen meegerekend ongeveer € 4.100 netto + bedrijfswagen heb. Mijn leidinggevende gaf aan, naar aanleiding van een nieuwe rol met meer verantwoordelijkheden, open te staan om weg van de payroll te gaan, waarbij ik ongeveer € 10.500 per maand zou kunnen factureren (elke maand zelfde bedrag, ongeacht verlof / gewerkte dagen). Uiteraard moet ik dan zelf instaan voor auto en eventuele andere voordelen. Ik kan echter niet goed inschatten of dit een goede keuze is of niet. Iemand die hier meer ervaring in heeft?
Dat is ongeveer 470 euro per dag, ervan uitgaande dat je 22 dagen gemiddeld werkt per maand

Blijf je beter in loondienst als je al dat hebt inderdaad en ik vind het zoiezo shady van uw werkgever om dit voor te stellen...

Laatst bewerkt:
Voor dat loon zou ik niet gaan freelancen aan 10500€ per maand. Dan zou uw werkgever serieus omhoog moeten gaan met zijn voorstel.
Dan is 570€ per dag voor 220 dagen, dat is gewoon te weinig als je dat verdiend in loondienst.

"vennootschap in oprichting" is prima. Maar ik raad u dan wel aan om die dan ook op te richten :)
Met vermelding van de (toekomstige)naam van vennootschap + rechtsvorm.

Binnen 2 jaar na aangaan contract moet de vennootschap dan ook werkelijk een feit zijn en binnen 3 maand van verkrijgen rechtspersoonlijkheid moet de verbintenis overgegaan zijn naar de vennootschap.

Niet voldaan aan bovenstaande = hoofdelijke aansprakelijkheid op privé naam. (Art. 2:2 WVV)

Mooi voorbeeld van schijnzelfstandigheid met de vraag vanuit de werkgever...
Lijkt mij duidelijk van wel. 'Elke maand zelfde bedrag, ongeacht verlof / gewerkte dagen). Dus enerzijds kan je dus gerust 4 maanden verlof nemen en toch uw facturen uitbetaald krijgen, anderzijds laat uw werkgever u elke weekend 10uren extra werken maar kan je hier niks voor factureren.

Lijkt mij duidelijk van wel. 'Elke maand zelfde bedrag, ongeacht verlof / gewerkte dagen). Dus enerzijds kan je dus gerust 4 maanden verlof nemen en toch uw facturen uitbetaald krijgen, anderzijds laat uw werkgever u elke weekend 10uren extra werken maar kan je hier niks voor factureren.
Tot ge een dag verlof wilt pakken, en dan zegt de werkgever plots "ah, maar dat gaat nu niet he".

Terug
Bovenaan