Werk Freelancers & Ondernemers

Thuis?



Klanten en of collegas die eigenlijk ook deel van de klant zijn
Om het volledig af te trekken moet het hoofddoel van het evenement verkopen zijn. Indien niet is het een receptie en voor directe belastingne maar 50% aftrekbaar.

Met locatie bedoel ik op restaurant of niet. Thuis is in principe geen probleem, al wordt de vraag hoe je gaat bewijzen dat het niet gewoon privé was dan wel wat belangrijker.
 
Kan je ook niet IPT opstarten, backfill doen, het dan als bulletkrediet opvragen en met je dividend dan terug je IPT na 1-2-3 jaar aanvullen? Daarvoor zijn die dingen gemaakt, dacht ik? Geen idee wat daar dan de berekeningen voor zijn, maar op zich blijft je cash dan oprenten binnen je IPT terwijl je het ontleent en je hoeft minder uit te keren om die lening af te lossen.
Dat bulletkrediet is gratis en de intredingskosten van IPT zijn ook 0 %?, ... +
Om het volledig af te trekken moet het hoofddoel van het evenement verkopen zijn. Indien niet is het een receptie en voor directe belastingne maar 50% aftrekbaar.

Met locatie bedoel ik op restaurant of niet. Thuis is in principe geen probleem, al wordt de vraag hoe je gaat bewijzen dat het niet gewoon privé was dan wel wat belangrijker.
Bij een gewone bespreking thuis zal dat verkoopbevorderend element toch niet altijd even makkelijk te bewijzen vallen als dat er al zou zijn. Zal bij gebrek daaraan gewoon normale receptie/onthaalkost volgen = 50 % aftrekbaar zoals u zei.

Namen op het ticketje schrijven wie er gegeten heeft en welke relatie die persoon heeft(klant/leverancier,...) Eventueel korte vermelding waarover bespreking ging.
 
Dus jouw punt is dat ik perfect 1 spaghetti kan bestellen met take-away en inbrengen? Mijn punt was dat je altijd minstens 2 maaltijden moet bestellen, ook op restaurant. Wel typisch dat je op de andere reacties niets zegt, maar dat zijn we ondertussen gewoon

Waarom niet?
Das toch puur representatiekost. Als dat nu afhaal of op resto is. Voor klantennis voor klanten he.

dat kan je volledig aftrekken. Voor een restaurantbezoek zou het maar 69% aftrekbaar zijn, voor catering (als het voor klanten is) is dat 100% aftrekbaar. De locatie doet er wel degelijk toe.
 
Als mijn interimmer komt werken bestel ik altijd take-away voor ons (broodjes).
Kan ik dat in brengen voor beide dan? Want eten voor jezelf is niet de bedoeling toch of?

Levering is op het thuisadres (hoofdzetel) trouwens als dat er toe doet.
 
Als mijn interimmer komt werken bestel ik altijd take-away voor ons (broodjes).
Kan ik dat in brengen voor beide dan? Want eten voor jezelf is niet de bedoeling toch of?

Levering is op het thuisadres (hoofdzetel) trouwens als dat er toe doet.
Tuurlijk, je kan perfect eten voorzien voor je werknemers (waartoe jij ook behoort).
 
Tuurlijk, je kan perfect eten voorzien voor je werknemers (waartoe jij ook behoort).

Ahzo ik dacht dat het niet de bedoeling was dat je je eigen eten nog inbracht, omdat je sowieso moet eten ongeacht of je werkt of niet en omdat ik ook al maaltijdcheques heb.
 
Ahzo ik dacht dat het niet de bedoeling was dat je je eigen eten nog inbracht, omdat je sowieso moet eten ongeacht of je werkt of niet en omdat ik ook al maaltijdcheques heb.
Je mag 1 hoofdmaaltijd voorzien per dag aan werknemers, maar da's enkel aan de kant van de personenbelasting een voordeel want die maaltijd is niet aftrekbaar voor de werkgever (net zoals een maaltijdcheques niet belastbaar is bij de werknemer maar ook niet aftrekbaar bij de werkgever). Een tweede hoofdmaaltijd (of een maaltijdcheque gecombineerd met een hoofdmaaltijd) zou belastbaar zijn als een voordeel alle aard (maar daardoor dan wel weer aftrekbaar bij de werkgever)
 
Vinden jullie dat de moeite broodjes/takeaway bonnetjes van 10-15 euro inbrengen ... Lijkt me extra werk voor de boekhouder dat uiteindelijk niet zoveel uitmaakt privé?
 
Neen, je kan u enkel eventueel een forfait voor thuiswerk toekennen. Wat wel weer te bekijken valt met eventueel andere nettovergoedingen die je reeds zou hebben.
Dus als ik iets inbreng dat geen factuur is kan ik dat niet aftrekken? Allez eigenlijk kan ik het niet inbrengen? Ik heb dat al vaak gedaan denk ik. Natuurlijk wel geen btw te recupereren.

Vinden jullie dat de moeite broodjes/takeaway bonnetjes van 10-15 euro inbrengen ... Lijkt me extra werk voor de boekhouder dat uiteindelijk niet zoveel uitmaakt privé?
Ik ben er ook mee gestopt om alles in te brengen, veel te veel werk voor iedereen. Denk dat ik nog moeite doe vanaf 50 euro ofzo
 
Dus als ik iets inbreng dat geen factuur is kan ik dat niet aftrekken? Allez eigenlijk kan ik het niet inbrengen? Ik heb dat al vaak gedaan denk ik. Natuurlijk wel geen btw te recupereren.

Ik heb een kotabonnement bij Telenet voor internet, maar zij willen mij geen factuur geven. Zou een business abo moeten nemen die meer dan dubbel zo duur is en dus helemaal niet interessant. Kan ik alsnog de standaard afrekening inbrengen?
Die aanrekening kan je inbrengen als beroepskost indien je dat beroepsmatig gebruikt.
Enkel BTW is niet aftrekbaar.
 
Je kan geen facturen inbrengen die niet op naam van de vennootschap staan.
Enige oplossing is dat je eventueel een onkostennota maakt en de factuur op eigen naam op die manier inbrengt.

Kan goed zijn dat je in het verleden al facturen hebt aangeleverd die niet op naam van de vennootschap stonden, dat vliegt bij ons op automatische piloot op rekening courant :).
 
Je kan geen facturen inbrengen die niet op naam van de vennootschap staan.
Enige oplossing is dat je eventueel een onkostennota maakt en de factuur op eigen naam op die manier inbrengt.

Kan goed zijn dat je in het verleden al facturen hebt aangeleverd die niet op naam van de vennootschap stonden, dat vliegt bij ons op automatische piloot op rekening courant :).
Dus een restaurantbonnetje mag niet ingebracht worden, want dat staat niet op naam van de vennootschap.
Artikel 49 heeft geen vereiste van factuur dus dat kan zeker wel ingebracht worden.

Letterlijk nog nooit een probleem mee gehad bij controle.
 
Je kan geen facturen inbrengen die niet op naam van de vennootschap staan.
Enige oplossing is dat je eventueel een onkostennota maakt en de factuur op eigen naam op die manier inbrengt.

Kan goed zijn dat je in het verleden al facturen hebt aangeleverd die niet op naam van de vennootschap stonden, dat vliegt bij ons op automatische piloot op rekening courant :).
Staat op naam van de vennootschap, is gewoon een aanrekening ofzo ipv factuur. Soms krijg je toch gewoon geen factuur. Ik denk aan biv ofzo of verzekeringen denk ik ook.
 
Zelfde toch met postzegels, aangetekend schrijven, kosten van stad/gemeente (rijbewijs ofzo), medische keuring, parkeerbonnetjes etc zal nooit op factuur zijn
 
Het is hier waarschijnlijk al eens vermeld maar ik vind het niet direct terug via de zoekfunctie.
Ik zou de mogelijkheid hebben een elektrische wagen te kopen via een win win lening. BV bestaat nu iets meer dan een jaar.
Is dat interessant of is financiele renting of operationele lease interessanter?
 
Terug
Bovenaan