Freelancers & Ondernemers

Met 200k kom je er niet hoor ;). De simulatie hier is dat er 500k extra privé beschikbaar moet zijn om op mijn 50 te stoppen met werken en aan 2000€/maand te leven. Maar een belangrijk punt daarbij is dat je waarschijnlijk wil dat uw partner ook stopt, en dan moet je dus naar het dubbele...
Kleine nuance: vergeet ook niet dat je met uw loon als zelfstandige ook een pensioen opbouwt.

Kleine nuance: vergeet ook niet dat je met uw loon als zelfstandige ook een pensioen opbouwt.
Jaja, dat zit bij in de simulatie hoor.
Maar 17 jaar * 12 maanden per jaar * 2000€ per maand = 408000€
De overige 92000€ zal dan moeten dienen om pensioen tot op 2000€ te krijgen he.

Met 200k kom je er niet hoor ;). De simulatie hier is dat er 500k extra privé beschikbaar moet zijn om op mijn 50 te stoppen met werken en aan 2000€/maand te leven. Maar een belangrijk punt daarbij is dat je waarschijnlijk wil dat uw partner ook stopt, en dan moet je dus naar het dubbele...
In uw wereld zeker? Genoeg mensen die met veel minder gelukkig zijn. Gewoon uitkering met €1000 netto extra en ik kom rond. Huis afbetaald op 50 en kinderloos 👍

Wij leven al jaaaaren van 4K netto en nog geen maand moeten bijbetalen. Al de rest gaat naar verre reizen en sparen, 2 zaken die ik niet meer zal doen eens 50.

Lening = €1000 per maand
Rekeningen = €1000 per maand
Eten en drinken en hobby = €2000 per maand

(als koppel)

Doe er die lening af en we komen rond met 3k. Ik ben misschien aan het minimaliseren maar er zijn genoeg Belgen die zonder 500k op prepensioen gaan op hun 50e hoor 😁

Kleine nuance: als je niets te doen hebt, ga je automatisch veel geld op doen. Maar nogmaals zonder kinderen kunnen we altijd nog ons huis verkopen. Wat ook sowieso het plan is rond 60/65 (nadien huren tot alles echt op is). Ooit 300k betaald maar dat zou toch ondertussen 500/600k moeten waard zijn.

Ik geef wel toe, de koop van ons leven gedaan ooit en veel verbouwingen achter de rug 👌

Laatst bewerkt:
Ik zou me strontvervelen want kan nergens heen zolang mijn kinderen schoolplichtig zijn.
Dat is inderdaad een andere kwestie maar mijn tante heeft bv al jaren een zeer druk leven, nog nooit gewerkt de laatste 10 jaar 😉 mensen vinden wel iets hoor, en vinden vooral mekaar dankzij goedkope hobbies, avondschool, …

Soit. Ik lees hier constant bedragen van €700 x 220 dagen, gecombineerd met 45k en een Leasing wagen moeten de meeste toch minimum 50k kunnen sparen per jaar. Waarom zou je dan tot 60 werken denk ik dan? Als je het graag doet ok… maar als het niet moet…

Ik heb er al genoeg zien gaan die de 60 niet halen. Helaas.

Laatst bewerkt:
@Horse : kinderloos zorgt er natuurlijk al voor dat je (financiële) leven er anders uit ziet.
Geen spijt van kinderen te nemen. Mijn 2 kinderen wil ik ook wel een duw in de rug geven, dus ik hoop toch elke 50k binnenkort te kunnen geven, hopelijk elk 100k. Ik vrees dat ze het nodig zullen hebben met de huidige huisprijzen. Daar ga ik dan nog wel graag 5 of 10 jaar extra voor werken.

Aan de andere kant denk ik ook wel: semi stoppen op 55 en me volledig aan muziek wijden, tuinieren en liefdadigheidswerk, gecombineerd met wat korte consultancy opdrachten en spreken op conferenties. Dat lijkt me ook wel wat. Maar waarschijnlijk zou ik de hele dag op mijn gat zitten en Youtube filmpjes kijken.

Soit. Ik lees hier constant bedragen van €700 x 220 dagen, gecombineerd met 45k en een Leasing wagen moeten de meeste toch minimum 50k kunnen sparen per jaar. Waarom zou je dan tot 60 werken denk ik dan? Als je het graag doet ok… maar als het niet moet…
Is inderdaad ook een motivator om te freelancen. 5 à 10 jaar zoveel mogelijk in liquidatiereserve pompen en daarna daar op leven om de tijd tot wettelijk pensioen te overbruggen (en toch iets vroeger dan 67 te kunnen stoppen).
Ik heb zelf echter heel lang voor de overheid gewerkt tegen een pover loontje (ongeveer de helft van wat ik nu in privésector verdien), heb ook nog een schoolgaande zoon en dus van sparen (met uitzondering van pensioensparen) is er nog niet veel in huis gekomen.
Voor mij zal vroeger dan 58 toch niet lukken om eventueel wat gas terug te nemen (huis nog af te betalen, zoon nog naar universiteit etc).

Hopelijk blijven ze van die liquidatiereserve af.

Ik verschiet er soms van hoe weinig geld ik tijdens de week uitgeef. Maandag - vrijdag is buiten een dagelijks belegd broodje financieel gezien top. Enkel in het weekend gaat het soms vooruit met een festival of restaurant bezoek. Mijn vriendin is eens een maand enorm ziek geweest en die maand hebben we 2K kunnen sparen. Gewoon omdat je buiten uw lening en wat facturen niets uitgeeft.

Laatst bewerkt:

Ik heb er al genoeg zien gaan die de 60 niet halen. Helaas.

Zal ook afhangen van de sector. Veel sparen kunnen we dit moment niet want alles gaat terug in de zaak. Apparatuur kost soms een klein huis in onze sector. Maar eens dat de meeste investeringen gedaan zijn gaat het al wat makkelijker zijn.

Hoe denken jullie eigenlijk over jullie laatste loopbaanjaren? Doordoen tot het eind? Terug in loondienst gaan en uitbollen?
Voorlopig is de afspraak hier dat dividend enkel aan werkende vennoten wordt uitbetaald. Ik hoop komende jaren nog iets meer % in te stappen en samen die regel te veranderen zodat dit mijn pensioen wordt.
De verdiensten doorheen de komende jaren is deels opzij zetten en deels gewoon opdoen aan vanalles en nog wat.

Hoe denken jullie eigenlijk over jullie laatste loopbaanjaren? Doordoen tot het eind? Terug in loondienst gaan en uitbollen?

Weinig kans dat ik echt wil stoppen, maar tegelijk vele kans dat ik tegen dan niet meer echt voltijds wil knallen.

Wat bestuursmandaten combineren dus, samen met wat snoepdagen links en rechts om me bezig te houden.

Ik ben aan het bekijken om Youtube Premium te nemen.

Een optie is eventueel om dit met mijn zakelijk Google account te doen.
Voor de mensen die dit zakelijk hebben, de BTW wordt verlegd?

Het enige nadeel is dat je dan weer 12 kleine facturen per jaar hebt, wat natuurlijk ook boekhoudkosten zijn en het zakelijke voordeel minimaliseert.
Voor zover ik kan zien is een jaarabonnement voor Youtube Premium in BE nog niet mogelijk.

Ben blij dat iemand toch eens stilstaat bij de boekhoudkost om alles in te brengen 😅. Ik heb zo een klant die ieder kwartaal zaagt over zijn factuur want ‘ik heb maar een managementvennootschap’, maar die brengt dan wel ieder kwartaal 80 bonnetjes binnen met allerlei klein prullen zoals bonnetje voor een waterflesje van 2€ of een plaspauze op de autostrade van 1€. Laat staan alle lunchbonnetjes die moeten afgezet worden tegenover per diems die geclaimd worden 🙄.

Een bonnetje wordt niet correct door reading-software verwerkt, dat vraagt altijd manuele tussenkomst ;). Het is vaak efficiënter om met een onkostennota te werken (welke dan weer wel op uw loonfiche komt).

Onlangs met een groep freelancers een broodje gaan eten, en er was ook eentje bij die absoluut zijn bonnetje moest hebben. Toeval of niet, de enige West-Vlaming van het groepje. Tenenkrullend toch, al die onnozelheden absoluut in de boekhouding willen steken. Ik ga niet zeggen dat ik er nooit kleine onkosten insteek, maar op die manier is het toch vermoeiend om zo'n volume aan kleine onkosten te hamsteren?

Heb het bij mij eens nagekeken, en de gemiddelde ingebrachte aankoopfactuur bedraagt € 250. Heb er de wagenfactuur bewust uitgelaten, want dan ligt het nog hoger.

Heb een comm v opgericht. De boekhoudster gaf aan dat ik best een minimumkapitaal volstort. Dit werd op 1000 euro gezet.

Echter lees ik nu dat er geen kapitaalsverplichting is voor een comm v.

Ben ik nu gejost en moet ik toch nog 1000 euro uit men prive naar de zaak storten?

Ben blij dat iemand toch eens stilstaat bij de boekhoudkost om alles in te brengen 😅. Ik heb zo een klant die ieder kwartaal zaagt over zijn factuur want ‘ik heb maar een managementvennootschap’, maar die brengt dan wel ieder kwartaal 80 bonnetjes binnen met allerlei klein prullen zoals bonnetje voor een waterflesje van 2€ of een plaspauze op de autostrade van 1€. Laat staan alle lunchbonnetjes die moeten afgezet worden tegenover per diems die geclaimd worden 🙄.

Een bonnetje wordt niet correct door reading-software verwerkt, dat vraagt altijd manuele tussenkomst ;). Het is vaak efficiënter om met een onkostennota te werken (welke dan weer wel op uw loonfiche komt).
², ik heb ook zo'n paar gevallen....
Bij die ene moet je dan nog extra alert zijn want die probeert zelfs zijn pakjes sigaretten ertussen te moffelen als hij ergens een broodje gaat halen :sarcastic:

Wat ook altijd leuk is: iederen wil een onkostenvergoeding krijgen, daar zit dan o.a. een bedrag in voor parkingkosten maar dan proberen ze toch nog altijd om een hoop parkingticketjes in te brengen ook :unsure:
Idem met carwash, zo werkt dat dus niet he :tongue:

Veel van die buitenlandse software is daarvoor ook een pain-in-the-ass, zoals o.a. Adobe met iedere maand een factuurtje van 10 euro, maak dan 1x per jaar een factuur ffs.

Laatst bewerkt:
Ik ben aan het bekijken om Youtube Premium te nemen.

Een optie is eventueel om dit met mijn zakelijk Google account te doen.
Voor de mensen die dit zakelijk hebben, de BTW wordt verlegd?
Hoe heb jij een zakelijke Google account kunnen aanmaken? Of is dit een account via Google Workspace? Want voor zover ik weet is het niet mogelijk om een "gewone" Google account te koppelen aan ene BTW nummer.

opgelet voorafbetalers, de fiscus wordt nog wat inhaliger. 9% boete bij onvoldoende voorafbetaling.

€1 en €2 snap ik natuurlijk wel, maar wat is de grens waarop het sop de kolen niet meer waard is?

Wat ook altijd leuk is: iederen wil een onkostenvergoeding krijgen, daar zit dan o.a. een bedrag in voor parkingkosten maar dan proberen ze toch nog altijd om een hoop parkingticketjes in te brengen ook :unsure:
Idem met carwash, zo werkt dat dus niet he :tongue:

Veel van die buitenlandse software is daarvoor ook een pain-in-the-ass, zoals o.a. Adobe met iedere maand een factuurtje van 10 euro, maak dan 1x per jaar een factuur ffs.
Is het dan bv bij YouTube Premium zoals hierboven gevraagd werd niet gewoon het simpelste dan op de privé te doen en dan dat in de onkostenvergoeding te zwieren?

Of heeft dat een impact op de BTW te recupereren?

€1 en €2 snap ik natuurlijk wel, maar wat is de grens waarop het sop de kolen niet meer waard is?
Je kan dan beter met een onkostennota werken en zelf het voorbereidend werk doen ipv uw boekhouder bonneke per bonneke te laten inboeken.
Ik snap dat men zo weinig mogelijk met privé-bezoldiging wil bekostigen en zo veel mogelijk in de vennootschap wil pompen.

Terug
Bovenaan