Freelancers & Ondernemers

Als blijkt dat je als onderneming teveel betaald hebt door een late onvoorziene kost in je boekjaar, kan je de teveel aan voorafbetaling al weer teruglaten betalen. Je hoeft het aanslagbiljet niet af te wachten.
Of overdragen naar het volgend aanslagjaar zodat je q1 minder moet voorafbetalen. Je moet dit wel voor 31/03 aanvragen dus je moet een snelle boekhouder hebben met niet teveel grotere klanten die sowieso snel moeten klaar zijn voor buitenlandse rapportering/audit/consolidatieredenen.

Vandaag eindelijk met mijn bv ingestapt in die van mijn opdrachtgever, toch beetje eng.
Grote lening voor de komende jaren, maar hopelijk erna een mooie return.
Dikke 2 jaar geleden was ik nog een gewone werknemer, het kan soms snel gaan.

Vandaag eindelijk met mijn bv ingestapt in die van mijn opdrachtgever, toch beetje eng.
Grote lening voor de komende jaren, maar hopelijk erna een mooie return.
Dikke 2 jaar geleden was ik nog een gewone werknemer, het kan soms snel gaan.
Succes, he who dares, wins! :)

Laatst bewerkt:
Vermoedelijk is dit de beste plaats voor onderstaande vraag:

Wat is de beste manier om een pand te huren dat dubbel gebruik heeft.
Betreft dus een pand met zowel woonst (+-240m²) en commercieel gedeelte, zijnde garage/magazijn/workshop (130m²) en kantoorgedeelte (45m²).

Huren op de vennootschap (die indien mogelijk, maar geen vereiste, haar zetel er zal hebben), en het woongedeelte onderverhuren aan de persoon (= zaakvoerder) en zijn familie die er gaat wonen?
Of volledig privé huren, en de vennootschap huur laten betalen aan de privé voor het commerciële gedeelte?
Belangrijk dus dat de familie er correct gedomicilieerd kan staan en de vennootschap haar zetel er kan hebben staan.

Redelijk wat factoren om rekening mee te houden, onroerende voorheffing etc, zowel voor de eigenaar van het pand als de familie/vennootschap, fiscale impact, ...

Alle ideeën wekom!

Laatst bewerkt:
Vermoedelijk is dit de beste plaats voor onderstaande vraag:

Wat is de beste manier om een pand te huren dat dubbel gebruik heeft.
Betreft dus een pand met zowel woonst (+-240m²) en commercieel gedeelte, zijnde garage/magazijn/workshop (130m²) en kantoorgedeelte (45m²).
Wat ik via een boekhouder in de familie alvast heb begrepen (ga uiteraard ook nog vragen aan mijn eigen boekhouder, maar heb geleerd van op meerdere plaatsen info te vergaren):
Eigenaar van het pand kan verhuren met een contract "gemengd gebruik".
In dat contract moet duidelijk de splitsing gemaakt worden, en niet enkel procentueel, maar met duidelijke bedragen, dus X€/maand voor het privé gedeelte, en X€ voor het professioneel gedeelte.
Op die manier wordt voor de verhuurder dan het privé gedeelte belast zoals een huurwoning (KI gebaseerd), en enkel het professioneel gedeelte zal dan op werkelijke inkomsten (min de 40% forfaitaire kosten) belast worden.

Wat me nog niet duidelijk is, is of de vennootschap het pand in zijn geheel kan huren, en het privé gedeelte 1 op 1 kan door factureren naar de "bewoner", of dat het andersom moet zijn, dus de privé die alles huurt en dan de vennootschap de "professionele" huur terug laat betalen.
Zoals met een woning in eigendom zou gebeuren.

Voor praktische redenen zou het makkelijker zijn alles op de vennootschap te zetten...

Ze vragen een duns nummer, wat is dat nu weer
Een / ingevuld en dat ging ook
In de VS hebben ze geen centraal register van vennootschappen en dus ook geen officiële ondernemingsnummers. Duns (Dun& Bradstreet) is een privébedrijf dat daarop gesprongen is en nummers uitdeelt aan bedrijven, niet alleen in de VS maar over heel de wereld, soms moet je zelf een nummer aanvragen maar soms krijg je ook spontaan een nummer toebedeeld. Nu is dat wat een internationale standaard van ondernemingsnummers geworden, in Europa is dat echter niet zo relevant omdat we al goede ondernemingsnummers hebben en bedrijven hier relatief makkelijk te identificeren zijn via publieke databases.

Laatst bewerkt:
Kan je dus péage ook betalen via de zaak ook al is de rit privé? Valt dit dan onder de VAA die je betaalt voor je wagen?

Eerlijk gezegd: het is me niet 100% duidelijk of het nu mag of niet. Denk dat hier vaker gezegd is dat dit onder autokosten valt en het dus mag.

Ik doe het, botst het bij controle dan gooien ze het er maar uit. 🙂

Betekent dat dan ook, moest ik een ferry nemen naar het VK, kan ik de kost van mij wagen op de boot/trein ook op de vennootschap doen? 😅

Betekent dat dan ook, moest ik een ferry nemen naar het VK, kan ik de kost van mij wagen op de boot/trein ook op de vennootschap doen? 😅
't is eigenlijk eenvoudig. Het kan allemaal, maar als er geen link met de vennootschap is dan kan het (en zou het moeten) verworpen worden.

Alleen is het moeilijk voor de fiscus om dat te bewijzen, want je zal altijd wel iets kunnen uitvinden waarom je toch daar moest zijn.

't is eigenlijk eenvoudig. Het kan allemaal, maar als er geen link met de vennootschap is dan kan het (en zou het moeten) verworpen worden.

Alleen is het moeilijk voor de fiscus om dat te bewijzen, want je zal altijd wel iets kunnen uitvinden waarom je toch daar moest zijn.
Ik denk dat het wat moeilijker ligt met een wagen omdat je daar een belasting op betaalt om deze prive te mogen gebruiken (VAA). Daarvoor krijg je terug: de wagen prive mogen gebruiken alsook tanken. Maar dan zou je dit kunnen doortrekken en zeggen dat een peage ook bij de wagen hoort (want is een soort wegenbelasting).

Grijze zone denk ik.

Ik denk dat het wat moeilijker ligt met een wagen omdat je daar een belasting op betaalt om deze prive te mogen gebruiken (VAA). Daarvoor krijg je terug: de wagen prive mogen gebruiken alsook tanken. Maar dan zou je dit kunnen doortrekken en zeggen dat een peage ook bij de wagen hoort (want is een soort wegenbelasting).

Grijze zone denk ik.
Die ferry naar UK is dat zeker en vast niet.

Die ferry naar UK is dat zeker en vast niet.

Uw boodschappen doen naar de Carrefour is dat ook niet, maar daarom dient dat VAA he. Een forfaitair bedrag voor het privégebruik van je wagen. Per definitie is er bij dat gebruik geen link met de vennootschap :)

Verschil is dat die ferry een aparte factuur is, en dus niet valt onder 1) uw leasing factuur en 2) uw tankkaart factuur.

Om dat mee te verantwoorden onder uw VAA wagen lijkt me quasi onmogelijk.

Verschil is dat die ferry een aparte factuur is, en dus niet valt onder 1) uw leasing factuur en 2) uw tankkaart factuur.

Om dat mee te verantwoorden onder uw VAA wagen lijkt me quasi onmogelijk.

Ik zie de link niet tussen beiden. Nogmaals: VAA is een forfaitair bedrag dat uw privegebruik van de wagen covert. Waarom zou dat gebonden zijn aan tankkaart en leasefactuur?
Volgens dezelfde redenering zou koelvloeistof voor je wagen kopen prive moeten betaald worden, want aparte factuur?

Kennis freelancer had controle en zijn peage werd er niet uitgesmeten. Heeft ook niet specifiek moeten bewijzen dat het een zakelijke rit was. Ging over 150 euro in totaal.

Maar mijn gok is dat een andere controleur het er even goed kon uitgesmeten hebben..

Terug
Bovenaan