Vermoedelijk is dit de beste plaats voor onderstaande vraag:
Wat is de beste manier om een pand te huren dat dubbel gebruik heeft.
Betreft dus een pand met zowel woonst (+-240m²) en commercieel gedeelte, zijnde garage/magazijn/workshop (130m²) en kantoorgedeelte (45m²).
Wat ik via een boekhouder in de familie alvast heb begrepen (ga uiteraard ook nog vragen aan mijn eigen boekhouder, maar heb geleerd van op meerdere plaatsen info te vergaren):
Eigenaar van het pand kan verhuren met een contract "gemengd gebruik".
In dat contract moet duidelijk de splitsing gemaakt worden, en niet enkel procentueel, maar met duidelijke bedragen, dus X€/maand voor het privé gedeelte, en X€ voor het professioneel gedeelte.
Op die manier wordt voor de verhuurder dan het privé gedeelte belast zoals een huurwoning (KI gebaseerd), en enkel het professioneel gedeelte zal dan op werkelijke inkomsten (min de 40% forfaitaire kosten) belast worden.
Wat me nog niet duidelijk is, is of de vennootschap het pand in zijn geheel kan huren, en het privé gedeelte 1 op 1 kan door factureren naar de "bewoner", of dat het andersom moet zijn, dus de privé die alles huurt en dan de vennootschap de "professionele" huur terug laat betalen.
Zoals met een woning in eigendom zou gebeuren.
Voor praktische redenen zou het makkelijker zijn alles op de vennootschap te zetten...