Freelancers & Ondernemers

Ik heb al eens een paar wrap fragmenten gezien op youtube, geen idee hoe ze dat zo goed doen :p
Al wie ooit een screenprotector op een gsm heeft moeten plakken met luchtbellen heeft al traumas :D
Ik ben dus ook zo ne spast die da altijd door de mensen van de winkel laat doen. Mijn OCD kan die bubbels niet aan...

Lening van de zaak aan privé met vaste looptijd is niet meer interessant vanaf nu, referentie rentevoet is van 0,12 % naar 0.49 % gegaan dit jaar :unsure: (https://www.securex.be/nl/lex4you/w...iscale-bedragen/hoeveel-bedraagt-dit-voordeel)

Komt vanaf nu op >10% ipv 2.66% voor een lening aan jezelf...
Volgt dit een index die je ergens kan opzoeken of wordt die door de overheid gezet en hebben ze dit nu extreem hoog gezet om dit soort leningen te ontmoedigen? Misschien eentje voor @Apelords? :)

Berekening:

Het reële jaarlijkse lastenpercentage wordt berekend volgens de volgende formule: i = (p x 24 x n) / (n + 1), waarbij :
i = reëel jaarlijks lastenpercentage;
p = maandelijks lastenpercentage;
n = terugbetalingstermijn in maanden.

p is dus 0.49% geworden voor leningen aangegaan vanaf 2023 tussen zaak -> privé. Dat komt op >10% rente per jaar tenzij ik een grote fout maak?

Laatst bewerkt:

Hier vermelden ze het ook. Geld nemen via R/C zou goedkoper zijn vanaf nu dan lening op vaste termijn. (5,43%)

Hier vermelden ze het ook. Geld nemen via R/C zou goedkoper zijn vanaf nu dan lening op vaste termijn. (5,43%)
Want vreemd genoeg is die wel stevig gezakt van 7,14% naar die 5,43%!

Lening van de zaak aan privé met vaste looptijd is niet meer interessant vanaf nu, referentie rentevoet is van 0,12 % naar 0.49 % gegaan dit jaar :unsure: (https://www.securex.be/nl/lex4you/w...iscale-bedragen/hoeveel-bedraagt-dit-voordeel)

Volgt dit een index die je ergens kan opzoeken of wordt die door de overheid gezet en hebben ze dit nu extreem hoog gezet om dit soort leningen te ontmoedigen? Misschien eentje voor @Apelords? :)

Berekening:

Het reële jaarlijkse lastenpercentage wordt berekend volgens de volgende formule: i = (p x 24 x n) / (n + 1), waarbij :

p is dus 0.49% geworden voor leningen aangegaan vanaf 2023 tussen zaak -> privé. Dat komt op >10% rente per jaar tenzij ik een grote fout maak?
Er is ook een nieuwe formule gekomen: ( 1 + p )12 - 1

Algemene consensus lijkt te zijn dat het niet interessant meer is een negatieve RC om te zetten naar een lening.
eigenlijk makkelijker, beetje minder papierwerk!

Er is ook een nieuwe formule gekomen: ( 1 + p )12 - 1

Algemene consensus lijkt te zijn dat het niet interessant meer is een negatieve RC om te zetten naar een lening.
eigenlijk makkelijker, beetje minder papierwerk!

Berekening:

Klopt echter 2 kanttekeningen;
- 5,43% lijkt hoog maar onthoud dat dit x32% moet gedaan worden om je netto kostprijs te berekenen: 1,74% is nog steeds goedkope netto leningen. Alternatief is loon verhogen en dat is enorm veel duurder.
- voor de durvers, vraag aan de bank hoeveel een bulletkrediet op 8 jaar kost voor een particulier. Begin februari heb ik hier een mail met 3%.
Fiscus moet nog steeds kunnen bewijzen dat er een effectief voordeel alle aard is :)

- voor de durvers, vraag aan de bank hoeveel een bulletkrediet op 8 jaar kost voor een particulier. Begin februari heb ik hier een mail met 3%.
Fiscus moet nog steeds kunnen bewijzen dat er een effectief voordeel alle aard is :)
Zou je dat uw eigen klanten aanraden/laten riskeren? :p

Als je uzelf een bulletkrediet zou geven in afwachting van vvprbis voor de aankoop van een woning, wordt dat dan bekeken onder de rentevoet van "Hypothecaire leningen" of als "niet-hypothecaire leningen" omdat er niet echt een onderpand van de woning zelf is naar de vennootschap toe.

Als je uzelf een bulletkrediet zou geven in afwachting van vvprbis voor de aankoop van een woning, wordt dat dan bekeken onder de rentevoet van "Hypothecaire leningen" of als "niet-hypothecaire leningen" omdat er niet echt een onderpand van de woning zelf is naar de vennootschap toe.
niet-hypothecaire

Zware discussie met mijn boekhouder. Ik heb eens een overzicht opgevraagd van de laatste 5 jaar.
Blijkbaar zat ik telkens aan een aanslagvoet van meer dan 35%, wat jaar na jaar steeg naar zelfs 38,9% vorig jaar

Ik vraag hem waarom hij mij de laatste 5 jaar geen BV voorgesteld heeft.
Zijn antwoord is "Het geld moet nadien nog van BV naar jou, wat 8% meer is -> 28%"

Maar dan nog, dat is toch zeer triest neen? Zijn die mannen eigenlijk aansprakelijk?
Sorry 9 lives, jullie hadden al die tijd gelijk :headshake:

Zware discussie met mijn boekhouder. Ik heb eens een overzicht opgevraagd van de laatste 5 jaar.
Blijkbaar zat ik telkens aan een aanslagvoet van meer dan 35%, wat jaar na jaar steeg naar zelfs 38,9% vorig jaar

Ik vraag hem waarom hij mij de laatste 5 jaar geen BV voorgesteld heeft.
Zijn antwoord is "Het geld moet nadien nog van BV naar jou, wat 8% meer is -> 28%"

Maar dan nog, dat is toch zeer triest neen? Zijn die mannen eigenlijk aansprakelijk?
Sorry 9 lives, jullie hadden al die tijd gelijk :headshake:
Je kan natuurlijk ook de vraag stellen waarom je die vraagstelling zelf niet al veel langer had... Nu niet dat het de meest ingewikkelde denkpiste is om van een eenmanszaak naar een andere vennootschapsvorm over te schakelen.

Om dan te zeggen "boekhouder, ik stel je aansprakelijk, ik heb 3.000 EUR verloren".... Good luck maar het zal er gene zijn.

Het feit dat het nog steeds "uw boekhouder" is spreekt ook boekdelen, verander gewoon van boekhouder?

Je kan in principe wel een hypotheek afsluiten voor die lening als dat het waard is.

Je kan natuurlijk ook de vraag stellen waarom je die vraagstelling zelf niet al veel langer had... Nu niet dat het de meest ingewikkelde denkpiste is om van een eenmanszaak naar een andere vennootschapsvorm over te schakelen.

Om dan te zeggen "boekhouder, ik stel je aansprakelijk, ik heb 3.000 EUR verloren".... Good luck maar het zal er gene zijn.

Het feit dat het nog steeds "uw boekhouder" is spreekt ook boekdelen, verander gewoon van boekhouder?
Ik ben al 5 jaar tegen hem aan het zagen, om te schakelen naar BV. En altijd ontkende hij alles en was het nog niet echt de moeite volgens hem.
Zelfs vorig jaar was het volgens hem niet nodig, maar toen heb IK de beslissing gemaakt en moest hij wel. Vooral omdat ik toen al jaren voelde dat ik aan het werken was voor weinig geld. Er klopte iets niet naar mijn gevoel.

Een dubbele boekhouding kost natuurlijk ook meer werk.
Dus naargelang uw omzet ben je misschien nog niet zo hard genaaid als je denkt. maar ja 39% is wel slecht denk ik.
Dat was ook zijn uitleg, dat er dan extra kosten gingen zijn... Ik had ook kosten in de eenmanszaak die er eigenlijk niet waren (hij verzon advocaatkosten - forfaitair - terwijl ik nooit een advocaat heb ingeschakeld)

Ik heb het nu op papier, dit was mijn belastbare winst:
2018: 47k
2019: 52k
2020: 51k
2021: 56k
2022: 60k

Je kan je afvragen hoeveel geld ik al verloren ben dankzij deze man. Aan de andere kant is 20% VB en 15% VVPRBIS ook 35% natuurlijk. Ik heb / had gewoon een boekhouder die anti-BV is. Ik weet nog altijd niet waarom. De beslissing is wel gemaakt nu, we gaan naar iemand anders. Ik krijg stress van al deze zaken :)

Laatst bewerkt:
Aan de andere kant is 20% VB en 15% VVPRBIS ook 35% natuurlijk.
Neen dat is het niet. Je betaald eerst 20 % om dan op dat bedrag 15 % te betalen. Is hier al meermaals gevallen dat dit eigenlijk 32 % is als je het beide bekijkt. + een pak minder sociale bijdragen waarschijnlijk aangezien uw NBI hoogst waarschijnlijk lager zal zijn in een vennootschap.

100.000,00winst
-20.000,00venbel @ 20 %
80.000,00winst na belasting
-12.000,00VVPRBIS @ 15 %
68.000,00netto ontvangen

Je kan je afvragen hoeveel geld ik al verloren ben dankzij deze man. Aan de andere kant is 20% VB en 15% VVPRBIS ook 35% natuurlijk. Ik heb / had gewoon een boekhouder die anti-BV is. Ik weet nog altijd niet waarom. De beslissing is wel gemaakt nu, we gaan naar iemand anders. Ik krijg stress van al deze zaken :)

:rofl: Ik hoop altijd dat jij het merendeel om te trollen zegt, maar gezien de historie met de wagen die ook echt gebeurd is vrees ik er wat voor.

Terug
Bovenaan