Freelancers & Ondernemers

Heb eens gesproken met Bank van Breda, maar ik kreeg daar het gevoel, net zoals bij mijn eigen banken, dat ze mij meer zagen als een melkkoe voor hun fondsen en beleggingen.
Ik zoek iemand echt totaal onafhankelijk die ik gewoon per uur betaal voor het advies.
Bank gaat waarschijnlijk inderdaad richting (DBI)-fonds pushen. Daar krijgen ze typisch tot 50% van de beheersvergoeding.
Daarnaast zullen ze IPT/VAPZ etc. ook voorstellen, weer door (instap)kosten. Bij beiden krijg je natuurlijk ook iets terug, maar de bank verdient er ook aan.

Aan het bedrag cash op uw zichtrekening laten staan (of laag rentende spaarrekening) verdienen de banken tegenwoordig natuurlijk ook mooi geld.

Enige andere opties lijken me: termijnrekening (kan ook al op korte termijn: 3-6 maanden) of zelf beleggen.
Voor die termijnrekening ga je wel moeten langsgaan op kantoor (of via videocall) en wat onderhandelen. De tarieven die je bv. bij KBC gewoon online krijgt zijn echt om te lachen.

Heb vorig jaar de winst van jaar daarvoor in een termijnrekening van 6 maanden gestoken die nu net afgelopen is: netto net iets meer dan 1% intrest. Dat is ook de moeite niet, zeker omdat het geld dan redelijk hard vast staat.

SVAPZ en IPT heb ik al.

Mijn eerste stap is een huis kopen en zo snel mogelijk alles afbetalen met de VVPR-bis. Daarna, vermoedelijk beleggen ofzo. Nog niet duidelijk.

(...)
Maar het zit wel allemaal in de beurs. Is dat slim?
Maar waarschijnlijk het enige dat wat opbrengt?
Als je belegt in de S&P500 zit je zeker veilig. Zolang je maar beseft wat je koopt (indexbeleggen is voor lange termijn) en niet ineens uit paniek gaat verkopen als het eens -30/-40% gaat.

In totaal (liquidatiereserves, winst vorig jaar en spaargelden) komt het al wel dik boven de 100k uit.
Er zit al heel wat in aandelen en ETF's.
Alles in ETF steken is misschien ook niet zo slim. Echter producten bij de bank brengen amper iets op. En verhuur immo zie ik niet zitten wegens slechte ervaringen van mijn ouders. En dan zit ook weer alles in immo vast.
Voor de rest geen dure hobbies of dure partner...
Waarom zou het erg zijn dat alles "vast" zit in immo? Het blijft de beste investering vind ik.
Buiten het feit dat je mooie huurinkomsten hebt die je kan indexeren en die belastingvrij zijn, blijven de woningprijzen ook stijgen.. Dit is al 100 jaar zo. Als je nu een app/woning koopt, kan je hier binnen 5 jaar de overwaarde van gebruiken om een nieuw app te kopen (zelfs notatiskosten).

Slechte huurders kan je eruit screenen. Laat ze vooraf een papier invullen met een aantal zaken die druggebruikers, criminelen afschrikken, maar een normale mens met plezier invult (inkomen, loonfiches, werkgeversverklaring, ...). Je gaat altijd rotte appels hebben, maar met een goede screening gaat dit heel weinig voorvallen.

Ik heb die vraag misschien al gesteld, maar even herhaling dan.

Zitten jullie boekhouders er ook zo mee in met de potentiele afschaffing van liquidatiereserve en VVPR bis? De mijne is er heilig van overtuigd dat dat weg gaat.

Zitten jullie boekhouders er ook zo mee in met de potentiele afschaffing van liquidatiereserve en VVPR bis? De mijne is er heilig van overtuigd dat dat weg gaat.
Wij (en de beroepsvereniging) zijn daar eveneens van overtuigd. Het plan ligt grondig uitgewerkt klaar, zal na de nieuwe regeringsvorming snel opnieuw op tafel komen.

De managementvennootschap is een hot topic, er zijn nog nooit zoveel manco’s opgericht, dat blinkt in hun ogen, dus sowieso dat ze iets gaan doen.

De boodschap: de kosten voor 2023 zoveel mogelijk drukken om nog eens zoveel mogelijk via VVPR BIS eruit te halen ;).

Zoals altijd zeker? Afwachten, kijken wat er komt, kijken in welke vorm het komt, tot dan de gunstigste mechanismen aanwenden en daarna overschakelen op wat dan het gunstigst is... Verlies van VVPRbis zou wel een ambetante zijn, maar zelfs dan blijft het zeer interessant om door te gaan als zelfstandige.

Zoals altijd zeker? Afwachten, kijken wat er komt, kijken in welke vorm het komt, tot dan de gunstigste mechanismen aanwenden en daarna overschakelen op wat dan het gunstigst is... Verlies van VVPRbis zou wel een ambetante zijn, maar zelfs dan blijft het zeer interessant om door te gaan als zelfstandige.
Als beide wegvallen dan is het enige gunstige om BV om te schakelen naar eenmanszaak dan? :unsure:

Wij (en de beroepsvereniging) zijn daar eveneens van overtuigd. Het plan ligt grondig uitgewerkt klaar, zal na de nieuwe regeringsvorming snel opnieuw op tafel komen.

De managementvennootschap is een hot topic, er zijn nog nooit zoveel manco’s opgericht, dat blinkt in hun ogen, dus sowieso dat ze iets gaan doen.

De boodschap: de kosten voor 2023 zoveel mogelijk drukken om nog eens zoveel mogelijk via VVPR BIS eruit te halen ;).
Indien deze zouden weg vallen komt er langs de andere kant toch ook een verlaging van de vennootschapsbelasting en/of dividendbelasting, niet? Dus de impact zou dan minder groot zijn dan het initieel lijkt? (als als als...)

Ik weet niet meer wat er exact in het plan allemaal stond, maar dat was mij bijgebleven precies?

Als beide wegvallen dan is het enige gunstige om BV om te schakelen naar eenmanszaak dan? :unsure:

Ik ken de eenmanszaak niet vanbinnen en vanbuiten om hier een duidelijk antwoord op te geven, maar als alle winsten van de eenmanszaak in PB worden belast, dan ga je voor een gevoelig deel van je winst belast worden aan 57% dacht ik (RSZ en BV iirc).
Bij een BV zit je met 20% of 25% en vervolgens 30% via gewoon dividend, dus belast aan 43 resp 47,5 %.

Mogelijk wat te kort door de bocht, ik ga ervan uit dat ik zeker zal gecorrigeerd worden indien dat zo is :)

Nee,

Vennootschapsbelasting (20% maar bij afschaffing liquidatie/VVPRbis daalt het tarief naar 15% hoogstwaarschijnlijk) + dividend aan 30% is veel beter dan marginaal tarief in de PB + sociale bijdragen + gemeentebelastingen wat je hebt als éénmanszaak.

(In meeste gevallen. Er zijn scenario's te verzinnen waar "éénmanszaak" beter kan uitdraaien maar dat is zeker niet de algemene regel voor al die freelance-it'ers hier. Zie bijvoorbeeld JPV.)

Als die wegvallen komt er zo goed als zeker iets anders in de plaats, de belastingen eensklaps met een derde verhogen lijkt me heel onwaarschijnlijk.

Ik ken de eenmanszaak niet vanbinnen en vanbuiten om hier een duidelijk antwoord op te geven, maar als alle winsten van de eenmanszaak in PB worden belast, dan ga je voor een gevoelig deel van je winst belast worden aan 57% dacht ik (RSZ en BV iirc).
Bij een BV zit je met 20% of 25% en vervolgens 30% via gewoon dividend, dus belast aan 43 resp 47,5 %.

Mogelijk wat te kort door de bocht, ik ga ervan uit dat ik zeker zal gecorrigeerd worden indien dat zo is :)
57% is nog iets te weinig.
Vooral de schijf aan 50% (lees meer dan 48.320 EUR belastbaar inkomen) is enorm duur tot de maximale sociale bijdragen schijf (lees +- 104.000 EUR belastbaar inkomen.
In deze schijf betaal je bij 8% gemeentebelastingen ongeveer 62% belastingen (als je sociale bijdragen als een belasting rekent natuurlijk:) )

Als die wegvallen komt er zo goed als zeker iets anders in de plaats, de belastingen eensklaps met een derde verhogen lijkt me heel onwaarschijnlijk.

Ik dacht dat Van Peteghem destijds aangaf dat de schrapping inderdaad gepaard zou gaan met verlaging R.V.

Vermoedelijk zal het ooit wel eens verdwijnen, maar blijft toch koffiedik kijken (zeker aangezien bepaalde fiscale aanpassingen geen sinecure zijn in de Belgische politiek).

Laatst bewerkt:
Ik dacht dat Van Peteghem destijds aangaf dat de schrapping inderdaad gepaard zou gaan met verlaging R.V.

Vermoedelijk zal het ooit wel eens verdwijnen, maar blijf toch koffiedik kijken (zeker aangezien bepaalde fiscale aanpassingen geen sinecure zijn in de Belgische politiek).
Inderdaad en er zijn ook tal van zaken waarbij het vaak al decennia in de lucht hangt dat het binnenkort gaat veranderen maar waarbij het nooit of toch maar veel later gebeurt. Bvb belasten van liquidatiemeerwaarden (is er nu wel maar heeft misschien wel 20 jaar met de status "volgend jaar is het gedaan" blijven bestaan, meerwaarden op aandelen, bedrijfswagens, aftrekken van beroepsverliezen van andere inkomsten,...

Laatst bewerkt:

Het probleem hiermee van mij is dat ik nog maar begonnen ben in 2023 en dus mogelijks de boot volledig ga missen.

Daarom raadt mijn boekhouder mij aan om in Juni (na de vergadering) een liquidatie reserve aan te leggen en niet te gokken op VVPR bis.

Het probleem hiermee van mij is dat ik nog maar begonnen ben in 2023 en dus mogelijks de boot volledig ga missen.

Daarom raadt mijn boekhouder mij aan om in Juni (na de vergadering) een liquidatie reserve aan te leggen en niet te gokken op VVPR bis.

Boekhouder heeft mij dit ook aangeraden voor de eerste 2 boekjaren en ik heb het dan ook zo gedaan. Vanaf derde boekjaar is het simpeler, als VVPRbis dan nog bestaat doe je dat 🙂

Waarom zou het erg zijn dat alles "vast" zit in immo?
Wel, ik zou mijn kinderen binnen 5 a 10 jaar wel een start willen geven door hen geld te geven om een huis te kunnen kopen.
Of stel dat er iets ergs gebeurt en ik heb snel geld nodig. Als je een huis moet verkopen, ben je in het beste geval al 3 maanden verder.
Als het snel moet, zal je zeker niet de winst krijgen die jij denkt te krijgen.
ETF's kan ik snel verkopen (mogelijk met winst, mogelijk met verlies)

Het blijft de beste investering vind ik.
Buiten het feit dat je mooie huurinkomsten hebt die je kan indexeren en die belastingvrij zijn, blijven de woningprijzen ook stijgen.. Dit is al 100 jaar zo.
Notaris Bart van Opstal: “De prijs van een huis steeg dus nog nauwelijks.
Huurinkomsten: ja. Maar je moet ook blijven investeren in het huis. Want anders zakt je huis telkens in waarde en krijg je minder en minder goede huurders. Elektriciteitsinstallatie van 20 jaar geleden vindt men nu ook al niet goed genoeg meer. Dito voor beglazing, isolatie, ....
Als er ineens iets kapot gaat aan het huis, ben jij als eigenaar verantwoordelijk om het zsm te repareren.

Als je nu een app/woning koopt, kan je hier binnen 5 jaar de overwaarde van gebruiken om een nieuw app te kopen (zelfs notatiskosten).
Wat bedoel je? Iets nieuws kopen met de winst uit je huurinkomsten?
Slechte huurders kan je eruit screenen. Laat ze vooraf een papier invullen met een aantal zaken die druggebruikers, criminelen afschrikken, maar een normale mens met plezier invult (inkomen, loonfiches, werkgeversverklaring, ...). Je gaat altijd rotte appels hebben, maar met een goede screening gaat dit heel weinig voorvallen.
Misschien, misschien ook niet.
Het lijkt in ieder geval vrij veel werk.

Ik kan vrij goed relativeren, misschien te goed, waardoor niets de moeite lijkt. Maar ik heb het bij mijn ouders serieus zien fout gaan met huurders.
Op het 1e zicht deftige gezinnen, maar waarbij de huurder bvb de aarding van de stopcontacten losmaakte, dan controle aanvroeg om zo lagere prijzen te krijgen of ik weet niet wat. Wat bezielt zo'n mensen? Ik weet het niet. Maar al veel raar volk gezien hoor als huurder.
Of drugsverslaafde (in het begin nog niet) die we pas na maanden uit het huis hebben gekregen, ondanks advocaten, politie etc. Alles kapot, vloeren vol afval. Dat wil je niet meemaken.
En dat was dan nog een alleenstaande. Als ze kinderen hebben, krijg je ze quasi niet uit je eigen huis. Zo simpel is het.
Zo gauw de lening van mijn ouders was afbetaald, hebben ze het vorige huis (wat onderpand was) verkocht uit miserie.

Ik zou immo alleen overwegen voor garages of bedrijfsvastgoed.

Bij Van Peteghem zijn hervormingsplan was er inderdaad een afschaffing van beide systemen voorzien. (Plan is er wel niet doorgekomen.) Uiteraard de ideeën van een ander kunnen bij de volgende verkiezingen weer terug opgeraapt worden door de nieuwe regering en wel doorgevoerd worden. (Deels/volledig/ met wijzigingen wie zal het zeggen ...) Een hogere belasting op dividenden ligt naar de bevolking toe ook wat beter om te verkopen politiek gezien, dan andere belastingen te gaan verhogen...

Er waren ook compensatie maatregelen in de andere richting. Zo werd het verlaagd tarief, verlaagd van 20 % naar 15 % en de belastbare grondslag zou niet de eerste 100K winst geweest zijn maar 200K winst voor dat verlaagd tarief. Het algemeen tarief van de roerende voorheffing zou dan ook dalen van 30 % naar 25 % RV.

Iemand met 100K winst en verlaagd tarief zou zo van 32 % belastingdruk naar 36,25 % gaan, naar mijn inziens een stijging zeker wel maar nu niet één waar je het voordeel van een vennootschap tegenover een eenmanszaak zou verliezen. Zie de vergelijkingen die hierboven gemaakt werden.

Voor net begonnen vennootschappen is het inderdaad een beetje in het donkere staren. Ik raad ook eerder liquidatiereserve aan, omdat ze retroactief de verwijdering wel niet zullen doen, zou hun wel heel onpopulair maken.(Maar zeg nooit nooit...) Voor diegene die toch graag het risico willen nemen met kans op een vroegere uitbetaling aan 15 % is VPPRBIS ook nog een optie, of die gaat blijven das iets anders... Boekhouders hebben ook geen glazen bol en kunnen alleen maar informeren/anticiperen op wat mogelijks zou kunnen komen.

Flikker daar nog wat waranten bij en het verschil zal klein zijn met wat we nu hebben denk ik
Nja, zo dom waren ze nu ook niet. Die voordelige warrant regeling zou ook verdwijnen.

Terug
Bovenaan