Waarom zou het erg zijn dat alles "vast" zit in immo?
Wel, ik zou mijn kinderen binnen 5 a 10 jaar wel een start willen geven door hen geld te geven om een huis te kunnen kopen.
Of stel dat er iets ergs gebeurt en ik heb snel geld nodig. Als je een huis moet verkopen, ben je in het beste geval al 3 maanden verder.
Als het snel moet, zal je zeker niet de winst krijgen die jij denkt te krijgen.
ETF's kan ik snel verkopen (mogelijk met winst, mogelijk met verlies)
Het blijft de beste investering vind ik.
Buiten het feit dat je mooie huurinkomsten hebt die je kan indexeren en die belastingvrij zijn, blijven de woningprijzen ook stijgen.. Dit is al 100 jaar zo.
In de eerste negen maanden van dit jaar was het minder druk op onze vastgoedmarkt. Vooral in Vlaanderen, met -5% minder transacties in vergelijking met...
www.notaris.be
Notaris Bart van Opstal: “De prijs van een huis steeg dus nog nauwelijks.
Huurinkomsten: ja. Maar je moet ook blijven investeren in het huis. Want anders zakt je huis telkens in waarde en krijg je minder en minder goede huurders. Elektriciteitsinstallatie van 20 jaar geleden vindt men nu ook al niet goed genoeg meer. Dito voor beglazing, isolatie, ....
Als er ineens iets kapot gaat aan het huis, ben jij als eigenaar verantwoordelijk om het zsm te repareren.
Als je nu een app/woning koopt, kan je hier binnen 5 jaar de overwaarde van gebruiken om een nieuw app te kopen (zelfs notatiskosten).
Wat bedoel je? Iets nieuws kopen met de winst uit je huurinkomsten?
Slechte huurders kan je eruit screenen. Laat ze vooraf een papier invullen met een aantal zaken die druggebruikers, criminelen afschrikken, maar een normale mens met plezier invult (inkomen, loonfiches, werkgeversverklaring, ...). Je gaat altijd rotte appels hebben, maar met een goede screening gaat dit heel weinig voorvallen.
Misschien, misschien ook niet.
Het lijkt in ieder geval vrij veel werk.
Ik kan vrij goed relativeren, misschien te goed, waardoor niets de moeite lijkt. Maar ik heb het bij mijn ouders serieus zien fout gaan met huurders.
Op het 1e zicht deftige gezinnen, maar waarbij de huurder bvb de aarding van de stopcontacten losmaakte, dan controle aanvroeg om zo lagere prijzen te krijgen of ik weet niet wat. Wat bezielt zo'n mensen? Ik weet het niet. Maar al veel raar volk gezien hoor als huurder.
Of drugsverslaafde (in het begin nog niet) die we pas na maanden uit het huis hebben gekregen, ondanks advocaten, politie etc. Alles kapot, vloeren vol afval. Dat wil je niet meemaken.
En dat was dan nog een alleenstaande. Als ze kinderen hebben, krijg je ze quasi niet uit je eigen huis. Zo simpel is het.
Zo gauw de lening van mijn ouders was afbetaald, hebben ze het vorige huis (wat onderpand was) verkocht uit miserie.
Ik zou immo alleen overwegen voor garages of bedrijfsvastgoed.