Freelancers & Ondernemers

Het probleem hiermee van mij is dat ik nog maar begonnen ben in 2023 en dus mogelijks de boot volledig ga missen.

Daarom raadt mijn boekhouder mij aan om in Juni (na de vergadering) een liquidatie reserve aan te leggen en niet te gokken op VVPR bis.
Wij doen dat ook met de nieuwkes die nog geen VVPR bis kunnen toepassen :).

In het plan voor hervorming ging de verlaging van de vennootschapsbelasting naar 15% ook gepaard met een verlaging van de belasting op dividenden naar 25%, dus al bij al valt dat nog goed mee.

Momenteel:
20% vennootschapsbelasting, 30% dividend => 56% overhouden
20% vennootschapsbelasting, 15% VVPR-bis => 68% overhouden

Liquidatiereserve: 20% vennootschapsbelasting, 10% bijzondere aanslag, 5% roerende voorheffing => 68.4% overhouden

Toekomst:
15% vennootschapsbelasting, 25% dividend => 63.75% overhouden
Liquidatiereserve: 15% vennootschapsbelasting, 10% bijzondere aanslag, 5% roerende voorheffing => 72.675% overhouden

Concreet voorbeeld, dayrate €600 en 220 werkdagen (met beperkte kosten): momenteel €6064/ma via dividend, €6740 met VVPR-bis; in de toekomst €6504/maand). Hangt natuurlijk af van de uiteindelijke tarieven.

Side note: liquidatiereserve heb ik nooit interessant gevonden; je geld 5 jaar vastzetten voor 10-12% minder belasting? Dan moet het al heel slecht gaan op de beurs om het slechter te doen dan dat :p

In het plan voor hervorming ging de verlaging van de vennootschapsbelasting naar 15% ook gepaard met een verlaging van de belasting op dividenden naar 25%, dus al bij al valt dat nog goed mee.

Momenteel:
20% vennootschapsbelasting, 30% dividend => 56% overhouden
20% vennootschapsbelasting, 15% VVPR-bis => 68% overhouden

Liquidatiereserve: 20% vennootschapsbelasting, 10% bijzondere aanslag, 5% roerende voorheffing => 68.4% overhouden

Toekomst:
Liquidatiereserve: 15% vennootschapsbelasting, 10% bijzondere aanslag, 5% roerende voorheffing => 72.675% overhouden

Concreet voorbeeld, dayrate €600 en 220 werkdagen (met beperkte kosten): momenteel €6064/ma via dividend, €6740 met VVPR-bis; in de toekomst €6504/maand). Hangt natuurlijk af van de uiteindelijke tarieven.

Side note: liquidatiereserve heb ik nooit interessant gevonden; je geld 5 jaar vastzetten voor 10-12% minder belasting? Dan moet het al heel slecht gaan op de beurs om het slechter te doen dan dat :p

Dat geld staat niet vast hé.. je kan daar mee werken.
Als je je geld op de beurs zet, dan staat het pas vast, en met het risico dat je na een stevige beurstik een deel van je geld kwijt bent (wat ik ondertussen al in 2008, 2012 en 2020-2021 al es ben tegengekomen met bepaalde aandelen.

5 jaar wachten op uw geld om mogelijks 5% belastingen uit te sparen?
Neen

Zekerheid kiezen omdat je liquidatiereserve niet retro-actief kan worden afgepakt. VVPR bis kan vandaag op morgen de wet worden aangepast en betaal je plots veel meer belastingen. VVPR bis is per essentie "niets doen" maar dat geld kan je dan na 3 boekjaren heel goedkoop er uithalen. Je gaat hier eigenlijk de weddenschap aan dat de wetgeving niet wordt aangepast in de komende 3 jaar.

Liquidatiereserve is zeker, dat geld staat vast en kunnen ze niet retro-actief aankomen.

Oprecht: ik weet ook niet wat de beste keuze is.

Ik ben eigenlijk beetje van het principe: "5 jaar is lang om op water en brood te leven, figuurlijk gesproken"

Bij KBC geven ze geen enkele redelijke mogelijkheid om geld voor 12 - 18 maanden vast te zetten op afwachting van VVPRbis. Daarom zou ik graag intekenen op de mogelijks nieuwe fiscaal voordelige staatsbon. Kon dit bij de vorige versie ook door vennootschappen? Bepaalde zaken waar ik rekening mee moet houden?

Welke banken bieden wel interessante termijnrekeningen aan voor vennootschappen? Wat doen jullie met geld in de vennootschap. Houden jullie dat gewoon cash aan? Ik keer mezelf heel weinig loon uit, dus dit loopt wel snel op.

Wat liquidatiereserve vs VVPRbis betreft, niemand heeft een glazen bol, ik ga gewoon voor wat nu het interessants is en als er iets verandert pas ik mij wel aan.

Dat geld staat niet vast hé.. je kan daar mee werken.
Als je je geld op de beurs zet, dan staat het pas vast, en met het risico dat je na een stevige beurstik een deel van je geld kwijt bent (wat ik ondertussen al in 2008, 2012 en 2020-2021 al es ben tegengekomen met bepaalde aandelen.
Wat doe je dan met dat geld om extra rendement op te brengen? Als je belegt in een ETF is dat altijd op middellange termijn, dus vastzetten zou ik dat niet echt noemen. Je hebt dat geld ook altijd ter beschikking, maar het is dan ook niet verstandig om bv. midden in een beurscrash te verkopen natuurlijk.

Koop je dan aandelen/ETFs via de vennootschap. Zit ook met een mooi bedrag in de vennootschap waar ik geen fluit mee doe, maar die fucking belasting op meerwaarde die je op beursinstrumenten moet betalen stopt mij altijd om dat te doen.

Neen, alles uitkeren via dividend/VVPR-bis en dan privé beleggen. Heb al eens de berekening gemaakt destijds en het was niet de moeite om via de vennootschap te beleggen (hou je uiteindelijk minder van over).

Wel, ik zou mijn kinderen binnen 5 a 10 jaar wel een start willen geven door hen geld te geven om een huis te kunnen kopen.
Of stel dat er iets ergs gebeurt en ik heb snel geld nodig. Als je een huis moet verkopen, ben je in het beste geval al 3 maanden verder.
Als het snel moet, zal je zeker niet de winst krijgen die jij denkt te krijgen.
ETF's kan ik snel verkopen (mogelijk met winst, mogelijk met verlies)
Snel moet het voor mij niet :) Ik ben lange termijn aan het denken.

Dit is wel kort éh. De prijzen van de huizen kunnen schommelen of een tijdje stabiel blijven, maar op lange termijn gaat dit stijgen.. Daarom dat ik een periode van 100 jaar vermeldde.

Wat bedoel je? Iets nieuws kopen met de winst uit je huurinkomsten?
Van je huurinkomsten zowiezo. Dit zou ik beleggen tot je genoeg hebt om een nieuw pand te kopen. Ik doe aan dollar cost averaging beleggen in aandelenfondsen. Dat heeft me al een mooie winst opgebracht de laatste jaren.
De overwaarde is nog iets anders. Stel dat je een app koop van 150k en binnen 10 jaar is dit 200k waard, dan zit je met een overwaarde van 50k.
Deze overwaarde kan je gebruiken om een nieuw pand te financieren (zelfs notariskosten). Dus je zou een nieuw pand kunnen kopen zonder enige inbreng van eigen middelen.
Dit kan ook met je eigen woning. Stel dat je al 10 jaar een eigen woning hebt. Dan ga je een serieuze overwaarde hebben die je kan gebruiken.. Ga dan maar eens langs bij de hypotheekwinkel ;)

Anyway, wat ik merk is dat héél veel belgen schrik hebben om panden te verhuren of in vastgoed te investeren. Als je tegen 90% van de belgen zegt dat ze immo moeten kopen om te verhuren, trekken ze een vies gezicht en beginnen ze vaak over slechte huurders. Als je het goed aanpakt zoals je huurders goed screenen, de juiste panden online zoeken waar je meer huurinkomsten hebt dan je lening kost dan valt er wel wat te verdienen.

Snel moet het voor mij niet :) Ik ben lange termijn aan het denken.

Dit is wel kort éh. De prijzen van de huizen kunnen schommelen of een tijdje stabiel blijven, maar op lange termijn gaat dit stijgen.. Daarom dat ik een periode van 100 jaar vermeldde.

Van je huurinkomsten zowiezo. Dit zou ik beleggen tot je genoeg hebt om een nieuw pand te kopen. Ik doe aan dollar cost averaging beleggen in aandelenfondsen. Dat heeft me al een mooie winst opgebracht de laatste jaren.
De overwaarde is nog iets anders. Stel dat je een app koop van 150k en binnen 10 jaar is dit 200k waard, dan zit je met een overwaarde van 50k.
Deze overwaarde kan je gebruiken om een nieuw pand te financieren (zelfs notariskosten). Dus je zou een nieuw pand kunnen kopen zonder enige inbreng van eigen middelen.
Dit kan ook met je eigen woning. Stel dat je al 10 jaar een eigen woning hebt. Dan ga je een serieuze overwaarde hebben die je kan gebruiken.. Ga dan maar eens langs bij de hypotheekwinkel ;)

Anyway, wat ik merk is dat héél veel belgen schrik hebben om panden te verhuren of in vastgoed te investeren. Als je tegen 90% van de belgen zegt dat ze immo moeten kopen om te verhuren, trekken ze een vies gezicht en beginnen ze vaak over slechte huurders. Als je het goed aanpakt zoals je huurders goed screenen, de juiste panden online zoeken waar je meer huurinkomsten hebt dan je lening kost dan valt er wel wat te verdienen.
Ik weet niet van u maar ik ben niet van plan om nog 100 jaar te leven.

Ik weet toch 1 ding, ik haal veel meer rendement van mijn ETF's dan mijn moeder of broer hun rendement van hun woning die ze verhuren (mijn moeder verhuurt een 70 jaar oud rijhuis, mijn broer een halfopen nieuwbouw. )

Ik zou niet echt zo zeker zijn.
Structureel gat in de begroting van 20+ miljard.
Dat zou gelijkaardig zijn aan zeggen dat vanaf volgend jaar elke werknemer 20% minder gaat verdienen door hogere belastingen, niets is onmogelijk natuurlijk maar het zou een tot op heden ongeziene beslissing zijn qua financiële impact.

Ik weet toch 1 ding, ik haal veel meer rendement van mijn ETF's dan mijn moeder of broer hun rendement van hun woning die ze verhuren (mijn moeder verhuurt een 70 jaar oud rijhuis, mijn broer een halfopen nieuwbouw. )
Dat was ik ook aan het denken.
150k vastzetten om op 10 jaar tijd 50k te verdienen, vind ik nu niet echt een heel goede opbrengst.
Zeker omdat die 50k hoogstwaarschijnlijk niet netto gaat zijn.
Zoals ik zei: op 10 jaar tijd, ga je dingen moeten vernieuwen.

Enne, voor 150k vind je echt geen huis of appartement meer waar je niet nog eens minimum 50k in moet steken om te kunnen verhuren.
Toch niet aan een deftige huurder.

68,4 % ? Als je van hetzelfde punt vertrekt zijnde 100K winst & volledig reserveren als liq. res. zit je met een 13,64 % t.o.v. 15 %(10 % bijzondere aanslag + 5 % RV). Kom je op een nog iets voordeligere berekening zijnde = 69,09 %

Toekomst:
Indien zoals het plan van 'Van Peteghem', zal ook de liquidatiereserve verdwijnen natuurlijk.

Ik ben eigenlijk beetje van het principe: "5 jaar is lang om op water en brood te leven, figuurlijk gesproken"
Goh ja, mijn vriendin heeft €2600 netto en ik keer mezelf €2400 uit. Als koppel kunnen wij perfect rondkomen met €5000.
Alles daarboven gaat naar extra's zoals dure reizen of een tweede vastgoedproject

Het leuke aan een BV is dat alles wel al betaald is: telenet, gsm, laptop, maaltijdcheques, wagen, restaurant soms, ...

Koop je dan aandelen/ETFs via de vennootschap. Zit ook met een mooi bedrag in de vennootschap waar ik geen fluit mee doe, maar die fucking belasting op meerwaarde die je op beursinstrumenten moet betalen stopt mij altijd om dat te doen.
Dus liever je geld laten staan dan op je 6% rendement belastingen te betalen en op 4% netto uit te komen?

Ik zie niet echt het probleem om 5 jaar lang binnen de vennootschap 50% te beleggen en 50% op een termijnrekening te zetten. Pakt dat je dan jaarlijks 6% bruto rendement haalt op de ene helft en 3% op de andere. En ja, je betaalt daar belastingen op, maar geen gedoe met leningen naar privé om het dan daar te beleggen.

Als je dan echt geen belastingen wil betalen, ga dan voor de DBI fondsen en gun de bank wat hogere beheerskosten. Of praat met je bank en zie wat ze je voorstellen qua private banking, commerciële gestes,...

Dat kan ik zeker geloven. Hangt van veel factoren af.

Ik heb een vastgoed cursus gevolgd waar je probeert om zoveel mogelijk rendement te halen uit vastgoed. Technieken om bepaalde panden online te zoeken waar je een mooie positieve cashflow hebt. En om dan die positieve cashflow te maandelijks te beleggen met DCA.

Panden waar een beetje werk aan is door ouderdom, maar structureel in orde zijn, kan je zelf renoveren om zo een hogere huurprijs te vragen en je pand in waarde te laten stijgen. Bijvoorbeeld door een nieuwe lik verf, nieuwe laminaat en een Ikea keuken.

Natuurlijk als iemand een random appartement koopt, omdat men zegt dat investeren in vastgoed goed is, dan kan ik geloven dat in zo een gevallen ETF's beter zijn. Een beetje onderzoek en kennis van zaken is wel vereist..

Anyway, investeren in ETF's is zeker niet slecht en het kan zijn dat het voor jou beter is. Ik wou gewoon even vermelden dat vastgoed zeker niet slecht is en je er ook mooie winsten uit kan halen. Ik hoop ooit een 5 à 10 panden te bezitten om zo een beetje financieel onafhankelijk te worden en niet te moeten rekenen op de belgische pensioenen :)

Goh ja, mijn vriendin heeft €2600 netto en ik keer mezelf €2400 uit. Als koppel kunnen wij perfect rondkomen met €5000.
Alles daarboven gaat naar extra's zoals dure reizen of een tweede vastgoedproject

Het leuke aan een BV is dat alles wel al betaald is: telenet, gsm, laptop, maaltijdcheques, wagen, restaurant soms, ...
Ja, dat is wel waar. Maar ik heb wel momenteel nog het systeem dat mijn sociale zekerheid ook via mijn loon betaald wordt en dat is wel pijnlijk om elke 3 maanden 1000 euro op tafel te moeten leggen...

Terug
Bovenaan