Freelancers & Ondernemers

Met die verzekeringen moet je dan ook nog rekening houden met hoeveel % invalide je bent, wat als je beide benen kwijt bent, een hand, een oog, kanker, ... wat ook nog een grote rol is met uw premie én of je dat je verzekering dan inspringt.
Beetje wiedes dat als je 6% (blijvend) invalide bent omdat je voor de rest van je leven last hebt van je knie en niet meer optimaal stapt, de verzekeraar ook slechts 6% van je verzekerde rente/omzet zal uitbetalen... Gelukkig is het meestal behoorlijk zwart/wit en zal je in de meeste gevallen oftewel 100% invalide zijn (ziek zijn/niet kunnen werken bevestigd door doktersattest) oftewel 0% invalide zijn en kunnen werken.

In de gevallen waar je dan wel langdurig X% invalide bent (meestal na een zwaar ongeval/ziekte waarbij recuperatie verschillende maanden/meer dan een jaar duurt) heb ik de ervaring dat je langdurig dekking kan genieten maar ondertussen wel gewoon aan het werken bent. We hebben zo verschillende (om niet te zeggen tientallen) klanten die reeds jarenlang maandelijks vergoed worden voor een mooi bedrag maar ondertussen wel gewoon voltijds bezig zijn. Kan op zich perfect, op zich is het niet onlogisch dat als je de 5 tenen van 1 voet verliest (wel enkel de tenen, niet de middenvoet) je na enkele weken/maanden weer 100% aan het werk bent als freelancer met een kantoorjob. Je 5 tenen verliezen betekent een invaliditeit van 10%, oftewel word je dan 10% van je rente uitgekeerd tot aan pensionering (in mijn geval zou dit dus 300 EUR omzet zijn per maand en 200 EUR rente als uitkering privé). Niet dat ik er rijk van zal worden maar ik vind een maandelijkse bonus van 500 EUR niet slecht om gewoon 100% actief te kunnen blijven in mijn beroep.

Verlies je een gans been (links of rechts) dan ben je al sowieso 65% tot 85% invalide afhangend vanaf waar ze precies amputeren, zelfs met een afgezet been zou ik mijn job 90% hetzelfde kunnen uitoefenen maar krijg ik wel 100% van de verzekerde bedragen oftewel 3.000 EUR omzet per maand en 2.000 EUR rente per maand privé, vanaf 65% invaliditeit geven de meeste (als niet alle) verzekeraars uitbetaling van 100% de verzekerde kapitalen. Nogmaals, niet dat ik ooit eens mijn been in een vuilniswagen zal hangen maar voor zulke bescherming te hebben en daar nog geen 3 dagen voor te hoeven werken op jaarbasis... Als ik over 30 jaar de polis stopzet en ze nooit heb moeten gebruiken zal ik er niet wakker van liggen.

Dat berekent de verzekeraar voor u hoor. Er is geen enkele verzekering waarbij die analyse in uw voordeel uitdraait :p
Alé gij, precies alsof de verzekeraars hun doel is om winst te maken :oi22:

Zoals ik al zei, een verzekering is er vooral om onoverkombare zaken/kosten af te dekken. Brandverzekering, familiale verzekering, schuldsaldoverzekering, GI, etc... Naast deze zaken heb je de verzekeringen die je neemt omdat je de kost allicht wel kan betalen maar het toch een serieuze kost is en je liever jaarlijks 600 EUR betaalt om niet in 1 klap 40K kwijt te spelen (in het geval van bvb. een omnium of reis(annulerings)verzekering) en daarnaast heb je de verzekeringen die mensen aangaan om 's nachts te kunnen slapen, wat bij iedereen natuurlijk anders is. Diefstaldekking in de brandpolis, Smartphoneverzekering, Hondverzekering en overige prularia.

Maar dat de verzekeraar de rekensom reeds heeft gemaakt om winst te maken lijkt me... logisch en normaal. Het is net dat wat ik wilde duidelijk maken, dat een verzekering niet dient om na te gaan hoeveel je ervoor betaalt en hoeveel je "eruit kan halen", wat enorm veel mensen doen (en dan finaal aan de lijn nog kwaad zijn als de verzekering "hun verlies heeft gekost"). Enige uitzondering min of meer hierop zijn tandkostverzekeringen die je kan afsluiten waarbij je met een beetje samenwerking met de tandarts/orthodontist wel quasi perfect kan uitrekenen of je verlies of winst maakt op je tandverzekering.

Laatst bewerkt:
Ik wil op korte termijn (< 3 maanden) starten met freelancen (IT consulting). Is er eigenlijk een nadeel verbonden aan ruim op voorhand alles hiervoor in orde te brengen (inschrijven KBO, BTW-nummer activeren, boekhouder vinden, ...)?

Twee voordelen die ik zie is dat je met het BTW-nummer al toegang krijgt tot platformen zoals Connecting-Expertise en Pro-Unity en dat je op het moment dat er een goed project voorbij komt de stress niet hebt om alles snel op te zetten.
Ik zou dan kijken dat ik een boekhouder heb, en dat met hem/haar/hun bespreken. Op zich zullen zij toch wel de registraties doen, dus veel stress zou je daarrond niet moeten hebben. Als alles goed voorbereid is ga je enkel nog naar de notaris moeten gaan (indien je met een vennnootschap werkt toch), en de rest doet de boekhouder wel voor jou als je dat wil (en waarschijnlijk wil je dat, tenzij ze daar echt te veel voor doorrekenen).

Eigenlijk is het zoeken van een goede boekhouder zowat het enige wat tijd in beslag neemt. De rest is gewoon papierwerk wat wel in orde komt. Je kan ook beginnen freelancen als je nog geen BTW nummer hebt, dus 't is ook niet dat daar een immense tijdsdruk op ligt. Al is de toegang tot die platformen inderdaad wel een pluspunt, ik zou dat ook even meegeven bij de boekhouder als je er een gevonden hebt. Dan kunnen jullie samen beslissen of je meteen alles opstart.

Ik zou dan kijken dat ik een boekhouder heb, en dat met hem/haar/hun bespreken. Op zich zullen zij toch wel de registraties doen, dus veel stress zou je daarrond niet moeten hebben. Als alles goed voorbereid is ga je enkel nog naar de notaris moeten gaan (indien je met een vennnootschap werkt toch), en de rest doet de boekhouder wel voor jou als je dat wil (en waarschijnlijk wil je dat, tenzij ze daar echt te veel voor doorrekenen).

Eigenlijk is het zoeken van een goede boekhouder zowat het enige wat tijd in beslag neemt. De rest is gewoon papierwerk wat wel in orde komt. Je kan ook beginnen freelancen als je nog geen BTW nummer hebt, dus 't is ook niet dat daar een immense tijdsdruk op ligt. Al is de toegang tot die platformen inderdaad wel een pluspunt, ik zou dat ook even meegeven bij de boekhouder als je er een gevonden hebt. Dan kunnen jullie samen beslissen of je meteen alles opstart.
Bedankt voor je duidelijk en uitgebreid antwoord. Dan zal ik inderdaad eerst focussen op het vinden van een deftige boekhouder, als ik mijn kennissen hoor praten over hun boekhouders, gaat dit nog een redelijk klusje zijn.

Toegang tot de platformen lijkt mij ook een groot pluspunt, nu krijg ik berichtjes van tussenpersonen die niet altijd willen zeggen wat de marge is die ze nu juist nemen en als het dan ineens een project van 1 jaar is dat toch wel belangrijke informatie.

Enige dat ik kan bedenken is dat je al sociale bijdragen zal moeten betalen, aangezien het nieuwe kwartaal pas vanaf 1 oktober begint (en je dus voor het huidige kwartaal ook nog sociale bijdragen moet betalen). Maar dat wordt toch berekend op je geschatte persoonsinkomen (als zelfstandige) dus of je nu alles in Q4 betaalt of gesplitst over Q3 en Q4, maakt eigenlijk weinig verschil.

Afhankelijk van hoeveel loon je dit jaar al hebt ontvangen kan het ook fiscaal voordeliger zijn om je pas vanaf volgend kalendarjaar een loon uit te keren. Bv. als je 5000 EUR bruto verdient dan zal je eind september al minstens 45.000 EUR hebben verdiend, waardoor elk stukje loon dat je uit de vennootschap haalt tegen het hoogste belastingpercentage wordt belast (ken de belastingschijven nu niet uit mijn hoofd, technisch gezien is het misschien niet "het hoogste" ;) ). Dan kan het beter zijn om je loon als zaakvoerder pas vanaf volgend jaar uit te keren.
Bedankt voor je antwoord. Je brengt daar ook een heel interessant puntje naar boven waar ik nog totaal niet over had nagedacht. Mijn brutoloon is inderdaad een stuk hoger dan 5000 EUR. Stel dat ik in oktober dit jaar start en op dat moment meer dan 45.000 EUR bruto heb verdiend, betekent dit dat ik dat niet meer in aanmerking kan komen voor het verlaagd tarief van de vennootschapsbelasting i.e. 20% i.p.v. 25%?

Bedankt voor je antwoord. Je brengt daar ook een heel interessant puntje naar boven waar ik nog totaal niet over had nagedacht. Mijn brutoloon is inderdaad een stuk hoger dan 5000 EUR. Stel dat ik in oktober dit jaar start en op dat moment meer dan 45.000 EUR bruto heb verdiend, betekent dit dat ik dat niet meer in aanmerking kan komen voor het verlaagd tarief van de vennootschapsbelasting i.e. 20% i.p.v. 25%?
Jawel. Dan neem je gewoon een verlengd 1e boekjaar.

Er zullen vast nog wel opties zijn. Maar die ken ik niet uit het hoofd

Je bent hier meerdere zaken aan het verwarren.

1) Hij heeft het over het progressief tarief in de personenbelasting. Dat heeft niks te maken met het verlaagd tarief van de vennootschapsbelasting.
2) Een inkomstenjaar in de personenbelasting is niet hetzelfde als een inkomstenjaar in de vennootschapsbelasting.
en inkomstenjaar voor een vennootschap kan bijvoorbeeld lopen van 1 september 2023 tot 30/08/2024. Dat betekent dus dat het "minimumbedrijfsleiderbezoldiging" om te beantwoorden aan de voorwaarden van het verlaagd tarief van de vennootschapsbelasting niet perse moet uitbetalen in 2023 maar dat je kan wachten tot 2024.

En zo de situatie in punt 1 vermijdt. Dat je bezoldiging als bedrijfsleider niet direct in de hogere schalen van de personenbelasting steekt want een inkomstenjaar in de personenbelasting loopt wel van 1 januari tot 31 december (behoudens enkele uitzonderingen maar dan gaan we weer veel te ver en die uitzonderingen hebben hoogstwaarschijnlijk geen toepassing op jou :p.)

Niet bij elke vennootschap dien je bij een notaris langs te gaan. Als je voor een Comm. V. (Commanditaire Vennootschap) kiest is er geen tussenkomst van de notaris nodig. Of een Comm. V. een goede keuze zou zijn hangt natuurlijk af van uw wensen/activiteiten.

Al die verzekeringsproducten lijken goed, tot puntje bij paaltje komt dat ze moeten uitbetalen, verwacht je dan maar aan een betonnen muur en lange wachttijden of de inroeping en andere interpretatie van kleine lettertjes in de contracten om net niet te moeten uitbetalen.

I.p.v. lucht te kopen die een ander rijk maakt spaar ik liever dat geld op door het zelf te investeren en gedeeltelijk in m'n emergency fund te parkeren. Tel eens al die verzekeringen op, jaar na jaar...

Nen nonkel hier (gepensioneerde zelfstandige bankier & verzekeringsmakelaar), heel z'n leven, en dus ook heel wat verzekeringen voor dittes en dattes voor hemzelf betaald, en kijk, nu zit 'm in een rusthuis weg te kwijnen en plast 'm in z'n bed, welliswaar met nog een berg cash over, maar wat ben je met veel cash als je het niet te volle gebruikt hebt in je leven?

Vandaar, m'n lesje heb ik geleerd, enkel nog de minimum verplichte verzekeringen, geen specialekes meer die naar de slimmerikken bij banken & verzekeringen gaan, en meer genieten van 't leven! Want het is kort!
Dus als hij nu geen verzekeringen had gehad, dan had nu in een rusthuis weg te kwijnen met een nog grotere berg cash.
En stel nu dat hij iets serieus had voorgehad, dan had hij al veel vroeger zitten wegkwijnen in de schulden...

Iemand al eens auto vanuit vennootschap verkocht aan particulier met BTW slechts over 50% van de VKP?
Valt onder "toepassing van Circulaire AAFisc Nr. 36/2015 (nr. E.T.119.650) dd. 23.11.2015"

Ik wil daar factuur voor opmaken maar weet eigenlijk niet heel goed hoe het elegant te doen. Dat ik toepassing van die circulaire tekstuele vermeld op de factuur weet ik al, dat is geen probleem. Maar hoe vermeld ik de wagen en toepassing van tarief?

Ik gebruik factuursturen.be en ik vind niet direct terug hoe ik de maatstaf van heffing kan aanpassen. Enkel VKP btw excl * BTW percentage = BTW incl.

Ik dacht eraan het op te splitsen in 2 lijnen maar dan ziet het eruit alsof ik 2 wagens verkoop aan elk halve prijs :)

edit: ok, ik kan ook 2 lijnen maken met 0,5 wagens aan volle prijs, 1 lijn waarop ik 0% BTW toepas en 1 lijn waarop ik 21% BTW toepas.
Lijkt me meest correcte zo...

Iemand al eens auto vanuit vennootschap verkocht aan particulier met BTW slechts over 50% van de VKP?
Valt onder "toepassing van Circulaire AAFisc Nr. 36/2015 (nr. E.T.119.650) dd. 23.11.2015"

Ik wil daar factuur voor opmaken maar weet eigenlijk niet heel goed hoe het elegant te doen. Dat ik toepassing van die circulaire tekstuele vermeld op de factuur weet ik al, dat is geen probleem. Maar hoe vermeld ik de wagen en toepassing van tarief?

Ik gebruik factuursturen.be en ik vind niet direct terug hoe ik de maatstaf van heffing kan aanpassen. Enkel VKP btw excl * BTW percentage = BTW incl.

Ik dacht eraan het op te splitsen in 2 lijnen maar dan ziet het eruit alsof ik 2 wagens verkoop aan elk halve prijs :)

edit: ok, ik kan ook 2 lijnen maken met 0,5 wagens aan volle prijs, 1 lijn waarop ik 0% BTW toepas en 1 lijn waarop ik 21% BTW toepas.
Lijkt me meest correcte zo...
Hoe je het doet in dat programma weet ik niet maar de regel is :
verkoopprijs inclusief btw = 10.000
4.524,89 aan 0%, 4.524,89 aan 21%
21% BTW op maatstaf van heffing (50%)

ofwel VP / 1,105 / 2 = bedrag waarop btw moet gerekend worden.

Die vermelding is verplicht aangezien je een bijzondere maatstaf gebruikt.

Hoe je het doet in dat programma weet ik niet maar de regel is :
verkoopprijs inclusief btw = 10.000
4.524,89 aan 0%, 4.524,89 aan 21%
21% BTW op maatstaf van heffing (50%)

ofwel VP / 1,105 / 2 = bedrag waarop btw moet gerekend worden.

Die vermelding is verplicht aangezien je een bijzondere maatstaf gebruikt.

Ja, zo begrijp ik het ook.

Ik verkoop wagen X voor fictieve prijs 11050 euro incl BTW. Factuur ziet er dan zo uit:

- productregel 1: aantal 0,5 - product "wagen X" - eenheidsprijs 10.000 - BTW percentage 21% - prijs excl BTW 5.000
- productregel 2: aantal 0,5 - product "wagen X" - eenheidsprijs 10.000 - BTW percentage 0% - prijs excl BTW 5.000
Vermelding verminderde maatstaf

onderaan:
totaal excl btw: 10.000
21% BTW over 5.000 = 1.050
0% BTW over 5.000 = 0
Totaal incl BTW: 11050

Lijkt OK zo? Alleen natuurlijk raar dat ik zo 2 halve auto's verkoop ofzo :)

Laatst bewerkt:
Ja, zo begrijp ik het ook.

Ik verkoop wagen X voor fictieve prijs 11050 euro incl BTW. Factuur ziet er dan zo uit:

- productregel 1: aantal 0,5 - product "wagen X" - eenheidsprijs 10.000 - BTW percentage 21% - prijs excl BTW 5.000
- productregel 2: aantal 0,5 - product "wagen X" - eenheidsprijs 10.000 - BTW percentage 0% - prijs excl BTW 5.000
Vermelding verminderde maatstaf

onderaan:
totaal excl btw: 10.000
21% BTW over 5.000 = 1.050
0% BTW over 5.000 = 0
Totaal incl BTW: 11050

Lijkt OK zo? Alleen natuurlijk raar dat ik zo 2 halve auto's verkoop ofzo :)
yep zo is ok

@eniac vanaf wanneer geldt deze 'toepassing van Circulaire AAFisc Nr. 36/2015 (nr. E.T.119.650) dd. 23.11.2015'?
Ik geraak er zelf niet aan uit in de juridische websites die ik vind. Toch wel nog een taaltje apart.. :p

@eniac vanaf wanneer geldt deze 'toepassing van Circulaire AAFisc Nr. 36/2015 (nr. E.T.119.650) dd. 23.11.2015'?
Ik geraak er zelf niet aan uit in de juridische websites die ik vind. Toch wel nog een taaltje apart.. :p
Sinds 2012 dacht ik.
Reden is eigenlijk wel logisch, bij aankoop mag je maar maximaal 50% v.d. btw aftrekken terwijl bij verkoop je 100% moet teruggeven.
Let wel op, iedere garagist of wederverkoper maakt een spel van deze regeling omdat dit hun marge wegwerkt :)

Het is geen verplichting maar een optie om zo uit te factureren.

Op deze manier toch een stukje minder afgeven. Voor de particuliere koper maakt het niet uit, met hem is de eindprijs afgesproken, wat het aandeel BTW daarin is zal hem worst wezen.

Dus ik mag dat zomaar doen?
Ik heb namelijk soortgelijke situatie:

Ik heb een aanloopwagen aangekocht, laat ons zeggen 10.000 euro (margewagen) dus 0% BTW.
Nu verkoop ik hem en gaf mijn boekhouder aan dat ik deze met 21% BTW moet verkopen en die dus ook moet afgeven. Dat deed eventjes pijn.

Kan ik dan nu (particuliere verkoop) gewoon een factuur van bvb 10.000 incl BTW maken waarvan er eigenlijk maar 21%/2 BTW op verrekend is?
Zou toch wel weer wat centen sparen..

Dus ik mag dat zomaar doen?
Ik heb namelijk soortgelijke situatie:

Ik heb een aanloopwagen aangekocht, laat ons zeggen 10.000 euro (margewagen) dus 0% BTW.
Nu verkoop ik hem en gaf mijn boekhouder aan dat ik deze met 21% BTW moet verkopen en die dus ook moet afgeven. Dat deed eventjes pijn.

Kan ik dan nu (particuliere verkoop) gewoon een factuur van bvb 10.000 incl BTW maken waarvan er eigenlijk maar 21%/2 BTW op verrekend is?
Zou toch wel weer wat centen sparen..
Neen jij mag dat niet;

Opdat een belastingplichtige zich kan beroepen op die tolerantie is het noodzakelijk dat bij de aankoop van het vervoermiddel (dat nu zal verkocht worden), hem btw in rekening werd gebracht en dat hij een recht op aftrek heeft genoten.

Bijgevolg geldt die administratieve toegeving niet voor de verkoop van:
1. de autovoertuigen die werden aangekocht zonder toepassing van de btw (vb. aankoop bij een particulier), of
2. de autovoertuigen waarvoor geen recht op aftrek kon worden uitgeoefend (vb. aankoop met toepassing van de winstmargeregeling bedoeld in artikel 58, § 4, W.BTW).

Verkopen met 21% btw dus.

Neen jij mag dat niet;

Opdat een belastingplichtige zich kan beroepen op die tolerantie is het noodzakelijk dat bij de aankoop van het vervoermiddel (dat nu zal verkocht worden), hem btw in rekening werd gebracht en dat hij een recht op aftrek heeft genoten.

Bijgevolg geldt die administratieve toegeving niet voor de verkoop van:
1. de autovoertuigen die werden aangekocht zonder toepassing van de btw (vb. aankoop bij een particulier), of
2. de autovoertuigen waarvoor geen recht op aftrek kon worden uitgeoefend (vb. aankoop met toepassing van de winstmargeregeling bedoeld in artikel 58, § 4, W.BTW).

Verkopen met 21% btw dus.
Duidelijk. Jammer, de volle 21% weg nu. Gelukkig een 'goedkope' aanloopwagen :D
@Apelords: dankuwel!!

Hey, ik weet dat er al enkele vragen over facturatie thuisladen van EV geweest zijn, maar ik vind het niet direct in de antwoorden.
Ik heb een Easee laadpaal, die kan een rapportje genereren van het verbruik en ook de kost.
Probleempje daarbij is dat als ik de kostprijs aanpas, dat dat pas vanaf die datum gebruikt wordt.
Nu heb ik een variabel tarief dat Engie pas tegen het einde van de maande beschikbaar stelt (ik zie in ieder geval het tarief voor september nog niet)
Dus moet ik die Excel exporteren in de Easee app, tarief aanpassen (incl./excl. BTW!) en opnieuw berekenen.
Moet ik dan ook telkens een screenshot van de Engie pagina bewaren met de huidige prijs voor het geval ik een controle krijg over 3 jaar?
Ik vind het allemaal best veel werk eerlijk gezegd.
Is er een soort 'vast' tarief dat je vanuit de overheid mag gebruiken of zo?

Daarnaast nog een vraagje over het tarief.
Mijn Engie energieprijs voor augustus bedraagt 0,134€/kWh (incl. BTW).
Maar dan lees ik dit artikel: https://www.plugnet.be/info/faq/hoeveel-kost-een-elektrische-auto-thuis-opladen
Daar spreekt men van een prijs van 0,3€/kWh.
Nu vraag ik me af of in de 0,134€ wel alle kosten inzitten zoals transport etc.
Ik heb sinds begin dit jaar een variabel tarief, en geen slimme meter, dus nog geen eindafrekening gehad.

Ik vraag me ook af nu ik een EV heb, of ik de huidige meterstand best doorgeef aan Engie of net niet.
Vermits zij mijn meterstand gaan proberen te matchen op maandelijks verbruik via profielen.

Wat factureren jullie zoal voor het laden van je EV?

Terug
Bovenaan