Freelancers & Ondernemers

Wat is jullie mening voor een verzekering gewaarborgd inkomen? Heb eens een simulatie gevraagd aan mijn verzekeraar voor 2000 euro per maand.

Voor de freelancers hier misschien niet zo aantrekkelijk, maar voor mezelf, als ik morgen van mijn ladder val en een half jaar out ben, of levenslang niet meer kan werken... Toch iets om over na te denken.

Wat is jullie mening voor een verzekering gewaarborgd inkomen? Heb eens een simulatie gevraagd aan mijn verzekeraar voor 2000 euro per maand.

Voor de freelancers hier misschien niet zo aantrekkelijk, maar voor mezelf, als ik morgen van mijn ladder val en een half jaar out ben, of levenslang niet meer kan werken... Toch iets om over na te denken.
Zit dacht ik samen bij mijn IPT verzekering, maakt de combinatie niet veel duurder. Tenzij je nog een extra bedoelt, die heb ik niet.

Hoe wisten jullie wanneer je de stap kon maken naar freelance werk in uw vakgebied?
Waren jullie al experten of manager level loontrekkenden in jullie domein?
Ik ambieer freelance werk in de toekomst maar weet niet wanneer je die stap kan zetten op vlak van expertise.

Je moet alles alleen doen, je werkt niet als junior samen met enkele seniors. Dus jouw technische bagage moet toch al deftig zijn.

Ik heb er een van 3000 bruto per maand vanaf dag 31.

Ne maat van mij noemt dat slaapgeld. Dat is een verzekering die er voor zorgt dat je gerust kan slapen omdat je weet dat er iets blijft binnenkomen als er iets met je gebeurd.

Hoe wisten jullie wanneer je de stap kon maken naar freelance werk in uw vakgebied?
Ik ambieer freelance werk in de toekomst maar weet niet wanneer je die stap kan zetten op vlak van expertise.
Ik ben begonnen na 5j als consultant, ik was zeker geen expert maar ik zag dat ik een grotere drive had als collega's om iets klaar te spelen of een probleem "goed" opgelost te krijgen. Zeker in IT is dat vaker belangrijker dan iets als parate kennis te hebben.

De moment waarop ik in mijn job gepusht werd naar dingen die ik niet ging willen doen en dat ik dus wist dat ik niet meer (verticaal) wou doorgroeien. Op vlak van expertise, een aantal grote projecten goed gedaan hebben, vind ik wel noodzaak.

Imo:
1. Ietwat een deftige reputatie / referenties hebben
2. Een goed netwerk hebben
3. Alleen een belangrijk / groot stuk van een project in uw expertise kunnen dragen
4. Het gevoel hebben dat je niet veel meer evolueert / bijleert door het standaard traject van uw bedrijf
5. Wat @anders zegt

Ik leid uit je andere posts af dat je binnen accountancy/finance werkt. Ik zelf zit in de sector en heb de stap gezet na +- 8 jaar, waaronder 4 jaar Big 4 ervaring en 4 jaar in 2 verschillende interne posities bij multinationals. Als ik in je andere posts lees dat je wellicht in een junior positie moet starten als controller zou ik eerst toch nog een paar jaar ervaring opdoen.

Laatst bewerkt:
Ik leid uit je andere posts af dat je binnen accountancy/finance werkt. Ik zelf zit in de sector en heb de stap gezet na +- 8 jaar, waaronder 4 jaar Big 4 ervaring en 4 jaar in 2 verschillende interne posities bij multinationals. Als ik in je andere posts lees dat je wellicht in een junior positie moet starten als controller zou ik eerst toch nog een paar jaar ervaring opdoen.

Bedankt voor de respons(en). Ja ik heb nu de stap gemaakt naar project consultancy om zoveel mogelijk finance bagage op te doen. Plan is op middellange termijn de sprong te maken naar freelance opdrachten. Op vandaag zit dat er inderdaad niet in aangezien ik op Medior niveau fungeer en het gevoel heb dat er nog veel marge is om bij te leren.

Ik was toch benieuwd wanneer jullie zoiets hadden van "Jup nu ben ik klaar".

Bedankt voor de respons(en). Ja ik heb nu de stap gemaakt naar project consultancy om zoveel mogelijk finance bagage op te doen. Plan is op middellange termijn de sprong te maken naar freelance opdrachten. Op vandaag zit dat er inderdaad niet in aangezien ik op Medior niveau fungeer en het gevoel heb dat er nog veel marge is om bij te leren.

Je bent naar mijn mening er klaar voor als je voelt dat je in een positie zit dat er consistent mensen naar u komen om hulp te vragen en dat je die ook kan helpen of toch op het juiste pad kunt zetten.

Die grens is anders voor iedereen en er is geen eenduidig antwoord.

Niemand weet alles en dat wordt zeker niet van niemand verwacht. Maar... als je sukkelt met de basics, is het nog wat te vroeg.

Zoals hiervoor reeds gezegd zeker combinatie met IPT eens laten bekijken.
Ik betaal nu 380 per kwartaal en dus 1520 per jaar waarvan er 900 euro in een IPT gaat. De overige 600 is voor een dekking van 25k.
Ik heb wel 2 maand eigen risico.

Zoals hiervoor reeds gezegd zeker combinatie met IPT eens laten bekijken.
Ik betaal nu 380 per kwartaal en dus 1520 per jaar waarvan er 900 euro in een IPT gaat. De overige 600 is voor een dekking van 25k.
Ik heb wel 2 maand eigen risico.
Oh dat kost eigenlijk helemaal niet veel

Ik zat eigenlijk met hetzelfde te worstelen en heb er ook wat van opgestoken, bedankt :)

Oh dat kost eigenlijk helemaal niet veel
In jouw geval moet je misschien ook een omzetverzekering overwegen? Als je wat lopende kosten hebt die je niet snel kan stoppen, gaat het feit dat je niet kan werken aan je reserves vreten, wat veel nadeliger zou kunnen zijn.

Gewaarbogd inkomen is perfect als je al je kosten kan bevriezen of iemand anders de zaak draaiende kan houden.

Je wordt nogal vaak gedropt in een omgeving zonder al te veel guidance of waar men zelf niet goed weet waar naartoe of wat gedaan en je hebt geen idee hoe je omringd zal zijn. Je dient dus klaar te zijn om zelf je weg te vinden, zelf ownership/leadership te nemen en ook effectief zelf taken kunnen uitvoeren.

Uiteraard zullen er ook wel plaatsen zijn waar je als freelance 'gewoon' procedures uitvoert, maar dan is je meerwaarde als freelancer beperkt.

Heb even gekeken naar mijn eigen verzekeringen inzake invaliditeit/loonbescherming, heb de volgende:

- Omzetverzekering: 3.000 EUR/maand verzekerd met wachttijd 30 dagen: maandelijkse premie € 71,67.
- Gewaarborgd inkomendekking (in de VAPZ): 2.000 EUR/maand rente verzekerd met wachttijd 30 dagen die wel overbrugd wordt (indien meer dan 30 dagen invalide wordt ook de 1e maand betaald): maandelijkse premie € 56,22 (voor enkel stukje GI).

Obv niet-roker, 34j zonder gezondheidsproblemen (zonder commissie wel gezien eigen verzekeringsmakelaar).

Omzetverzekering effectief genomen doordat ik een maandelijkse afbetaling heb met de vennootschap van ca. 4.900 EUR en dus bij langdurige afwezigheid wel wat omzet moet blijven draaien.

In jouw geval moet je misschien ook een omzetverzekering overwegen? Als je wat lopende kosten hebt die je niet snel kan stoppen, gaat het feit dat je niet kan werken aan je reserves vreten, wat veel nadeliger zou kunnen zijn.

Gewaarbogd inkomen is perfect als je al je kosten kan bevriezen of iemand anders de zaak draaiende kan houden.
Ja op zich is dat misschien geen slecht idee aangezien hier toch elke maand wel een goeie 3 a 4000 euro aan kredieten aftikken voor machines.

Zal eens moeten langsgaan bij de verzekeraar.

Al die verzekeringsproducten lijken goed, tot puntje bij paaltje komt dat ze moeten uitbetalen, verwacht je dan maar aan een betonnen muur en lange wachttijden of de inroeping en andere interpretatie van kleine lettertjes in de contracten om net niet te moeten uitbetalen.

I.p.v. lucht te kopen die een ander rijk maakt spaar ik liever dat geld op door het zelf te investeren en gedeeltelijk in m'n emergency fund te parkeren. Tel eens al die verzekeringen op, jaar na jaar...

Nen nonkel hier (gepensioneerde zelfstandige bankier & verzekeringsmakelaar), heel z'n leven, en dus ook heel wat verzekeringen voor dittes en dattes voor hemzelf betaald, en kijk, nu zit 'm in een rusthuis weg te kwijnen en plast 'm in z'n bed, welliswaar met nog een berg cash over, maar wat ben je met veel cash als je het niet te volle gebruikt hebt in je leven?

Vandaar, m'n lesje heb ik geleerd, enkel nog de minimum verplichte verzekeringen, geen specialekes meer die naar de slimmerikken bij banken & verzekeringen gaan, en meer genieten van 't leven! Want het is kort!

Terug
Bovenaan