Een fiscale controle is altijd aangekondigdTot er eens een kinderstoel in de auto staat ...
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Een fiscale controle is altijd aangekondigdTot er eens een kinderstoel in de auto staat ...
Ik denk dat we ongeveer hetzelfde zeggen: het is kiezen en het is een kost. En als starter scheelt het eigenlijk niet zo bijster veel in the big picture of things.Dan moet je die 19k kunnen leggen bij opstart van uw activiteiten, rekenen dat vanaf 2025 de aftrekbaarheid fors afneemt en hopen dat de markt dan nog staat te springen voor een benzinewagen. Eventuele meerwaarde is inderdaad opnieuw belastbaar.
Je moet fiscaal heel het plaatje uitwerken. Die benzinewagen zal voor iemand die vandaag opstart nipt of net niet voordeliger uitkomen. Met iets als Lynk & co kan je morgen wel stoppen moest het freelancen u toch niet liggen.
19k op 2 jaar afschrijven -> 791,6€ per maand die beperkt aftrekbaar is + onderhoud/verzekering/brandstof/wegentaks beperkt aftrekbaar
Lynk&co -> 880€ all in 100% aftrekbaar komt enkel nog brandstof bij waarvan elektrisch rijden opnieuw 100% aftrekbaar is. (In mijn dossiers zie ik meestal een factuur van Lynk van 500-600€ per maand passeren).
Beide zijn dus aan elkaar gewaagd.
Maar voordien kunnen ze eens door de straat wandelen en wat foto's nemen van de woning de auto's en wat erin zit. Nog niet gehoord van foto's van in een wagen, maar wel van de woning - maatschappelijke zetel...Een fiscale controle is altijd aangekondigd
Inderdaad, voor een werknemer niet, maar voor de werkgever uiteindelijk wel met de brandstofkost. Die is bij mij +/- gehalveerd tegenover de 2 diesels die ik vroeger had.Ik denk dat we ongeveer hetzelfde zeggen: het is kiezen en het is een kost. En als starter scheelt het eigenlijk niet zo bijster veel in the big picture of things.
Hier al mensen gezien die in rijwoning wonen en een laadpaal voor hun deur hebben geïnstalleerd (bv. naast de voordeur of aan de andere kant/hoek) en van die gele kabeldrempels gebruiken om de kabel te beschermen maar ook zodat voetgangers/fietsers er niet over vallen.Voor mij ook het feit dat ik thuis geen laadpaal kan zetten (ik kan zelfs niet parkeren aan mijn voordeur...) is ook een dood-doener. De 2 laadpalen op het plein hier zijn 24/7 bezet zover ik kan zien. En dit weekend is ook heel het plein bvb afgezet wegens dorpsfeest. Dat gebeurd wel vaker dat ze de boel afzetten.
Voor mij was het simpel aangezien m'n 7 jaar oude diesel sowieso toch moest vervangen worden, die wagen was geen zicht meer en een Tesla gaf onrechtstreeks toch wat aanzien als ik bij klanten kwam, nu nog altijd. "Amai ge rijd met een Tesla blablabla", 't kan me weinig schelen hoor want ik deed het vooral voor de uitstoot, de vermindering van onderhoudskosten en ook de +/- gehalveerde brandstofprijzen en natuurlijk de fiscaliteit van toen 120%.Het is afwegen, die EV's. Maar... er zijn voor velen een hoop praktische overwegingen die het minder aantrekkelijk maken voor mij persoonlijk. Ik gebruik mijn wagen vooral profesioneel en soms is dat 30km op een dag, maar soms is dat 360km op een dag. De laatste keer was onverwacht vertrekken om 18u30 savonds vanuit Gent voorbij Hasselt, met een lege tank thuis. Als daar de IT van een fabriek plat ligt zouden ze het ook niet leuk vinden als ik eerst "wat electriek moet bijsteken" op de wagen voor een uurtje om er te raken. (geen idee hoe lang het duurt om 350km bij te laden op een EV, moet ik wel eerlijk bijzeggen).
Je doet inderdaad nog altijd wat je wil, de fiscus volgt nauwgezet alles wel op en BG houdt je op de hoogte!Ik ga mijn wagen "oprijden" totdat EV's ook fiscaal worden aangepakt (ik denk rond 2027). Dan koop ik wss ook kort ervoor een EV en koop de huidige over persoonlijk. Zorgen voor dan.
Iedere situatie is anders, maar de mensen van Wegen en verkeer kunnen evengoed ook een snellader gebruiken om in een halfuurtje weer 350~400km bij te laden, bv. tijdens de pauze als ze toch op de baan zijn. Op kantoor, of alle depots die ze hebben, 's avonds thuis... Genoeg mogelijkheden.Onze techniekers op de volgende opdracht (voormalige werkgever) doen makkelijk 300km per dag (afdeling wegen en verkeer, vlaamse overheid) met hun bedrijfswagen. Als zij verplicht EV moeten nemen, lukt dat gewoon niet. Die mannen rijden allemaal met een BMW 3 touring, die wagen wordt ook bezien als een deel van het loonpakket.
Een fiscale controle is altijd aangekondigd
Tuurlijk bestaat er een onaangekondigde controle maar dat is enkel maar bij specifieke zaken waar er al een sterk vermoeden is van fraude. Als freelancer/zelfstandige ga je altijd bericht op voorhand krijgen als er een controle komt.Wat je zegt, is niet juist. Er bestaan weldegelijk onaangekondigde controles.
Tuurlijk bestaat er een onaangekondigde controle maar dat is enkel maar bij specifieke zaken waar er al een sterk vermoeden is van fraude. Als freelancer/zelfstandige ga je altijd bericht op voorhand krijgen als er een controle komt.
.Breek me mijn mond niet open... Er is een reden dat ik mijn contract daar heb opgezegd.Nu ja, als ge 'vaak' op 'IT interventie' moet zou ik me meer de vraag stellen waarom, en dit eens (en zoveel mogelijk voor goed) gaan oplossen zodat ge 's avonds laat niet meer moet gaan uitrijden. Dat zeg ik ook altijd tegen m'n klanten, ik ben hier om te zorgen dat alles zo lang mogelijk goed loopt, en als er een defect is of bepaalde zaken niet goed werken om de zoveel tijd, dan is het de bedoeling dat dit stopt en er al dan niet geïnvesteerd wordt in nieuw materiaal zodat het net wel goed en stabiel werkt. Als er een noodgeval is, dan mag je me ook verwachten, al is het niet de bedoeling om om de haverklap uit te moeten rijden als het kan vermeden worden door het eens en voor goed op te lossen.
Het komt zelden voor eh. Zeker vandaag waar het merendeel op afstand gebeurt.Wat je zegt, is niet juist. Er bestaan weldegelijk onaangekondigde controles.
. Ze waren amper 2 maand klant als de brief binnenkwam, had het van mij afgehangen waren ze nooit als klant aanvaard.)Iemand tips voor vakantie.
Bvb ik wil een week op hotel naar Italië.![]()
Hier al mensen gezien die in rijwoning wonen en een laadpaal voor hun deur hebben geïnstalleerd (bv. naast de voordeur of aan de andere kant/hoek) en van die gele kabeldrempels gebruiken om de kabel te beschermen maar ook zodat voetgangers/fietsers er niet over vallen.
Dit doe ik ook, maar ik heb dan wel wat meer ruimte met een kleine mini oprit (die niet gebruikt mag worden voor te parkeren), en ik parkeer in feite voor de garagepoort van m'n gepensioneerde buur die geen auto heeft of als hij bezoek heeft één autolengte verder, of de andere kant op, m'n kabel is 10m lang. Ik woon op een kruising van 2 straten.

Het komt zelden voor eh. Zeker vandaag waar het merendeel op afstand gebeurt.
Ik heb nu een BBI controle die zelf volledig aangekondigd verloopt. (And I am not amused, ik wil dat we dat dossier buiten zwieren maar zo simpel is dat precies niet. Ze waren amper 2 maand klant als de brief binnenkwam, had het van mij afgehangen waren ze nooit als klant aanvaard.)
Een fiscale controle is altijd aangekondigd
Tuurlijk bestaat er een onaangekondigde controle maar dat is enkel maar bij specifieke zaken waar er al een sterk vermoeden is van fraude. Als freelancer/zelfstandige ga je altijd bericht op voorhand krijgen als er een controle komt.
Het is sub optimaal op zo'n vastgoed te bezitten in je vennootschap, echter ikzelf heb dit ook gedaan in mijn eigen vennootschap.
In 2018 SOD woning gekocht, 2 jaar later verkocht aan mijn eigen vennootschap (met schattingsverslag, doch prijszetting was wat hoger).
Voordeel privé: Verkocht met BTW waardoor ik privé de btw terug kon terugvorderen, op de grond kreeg ik deel van mijn registratierechten terug.
Voordeel privé: mijn andere nieuwbouw was een pak duurder, die kon ik zetten aan 6% en daarvoor mocht je geen andere woning - privé - bezitten. (vergelijkbaar probleem met registratierechten als je al een woning bezit)
Voordeel privé: enorm goedkoop kunnen lenen toen
Voordeel vennootschap: heel goedkoop kunnen lenen in 2020, 1% intrest met bruto geld
Voordeel vennootschap: kan redelijk wat kosten van die verhuur woning nu inbrengen
Nadeel vennootschap: huur belast, eventuele meerwaarde belast maar dat is relatief gezien de hogere verkoopprijs
Is een interim dividend niet net interessant om (bijna) een jaar vroeger te kunnen uitkeren onder vvpr-bis?Ik vermoed dat je interimdividend bedoelt?
Tussentijds dividend kon je normaal altijd al, ook met het oude WVV.
Interim dividend moet expliciet staan in je statuten.
Vroeger was dat enkel mogelijk voor de NV's.
Tussentijds dividend = winst van vorige boekjaren op een datum anders dan de algeemene vergadering, dus een bijzondere algemene vergadering.
Interim dividend = kan je ook al winst van je lopende boekjaar gaan uitkeren (doen we amper in praktijk hoor)

Up's en downs, it happens. Ik zou er niet teveel mee inzittenNa een heel jaar van recordomzetten maand na maand heb ik nu voor de komende weken eigenlijk nog maar weinig werk op staan.
Geeft toch weer een angstig gevoel, ookal komt dat altijd wel goed, heb ik toch liever de gemoedsrust van een 2-3 weken volboekt te zijn zeg.
Al zijn dat ook de momenten waarop je klanten kan kwijtspelen omdat je niet snel genoeg kan schakelen.
Beide hebben voor en nadelen I guess
Augustus was tot zo ver de minste maand van het jaar en september ziet er niet veel beter uit voorlopig.
Zal wel door de congé's en kostelijke periodes voor particulieren komen zeker.

'k Was nog aan 't twijfelen om m'n bedrijfsnaam enz. te veranderen, maar m'n werkje komt er binnenkort aan ;-)Na een heel jaar van recordomzetten maand na maand heb ik nu voor de komende weken eigenlijk nog maar weinig werk op staan.
Geeft toch weer een angstig gevoel, ookal komt dat altijd wel goed, heb ik toch liever de gemoedsrust van een 2-3 weken volboekt te zijn zeg.
Al zijn dat ook de momenten waarop je klanten kan kwijtspelen omdat je niet snel genoeg kan schakelen.
Augustus was tot zo ver de minste maand van het jaar en september ziet er niet veel beter uit voorlopig.
Je weet nooit, soms is hun eigen afsluitdatum wat later om net zo'n problemen te vermijden, een beetje met de BTW-aangifte die voor de zomermaanden ook wat later mag gebeuren dus ;-)Ik heb hier nog een Inkomenverklaring brief liggen van Baloise (VAPZ) dat ik beetje had uitgesteld en nu dus 6 dagen te laat ben. Ik ben vorig jaar in mei begonnen en mijn loon is nog altijd hetzelfde. Is dit nog de moeite dat ik dit invul en opstuur of kan ik het zo laten?
Maar zou het verplicht zijn, of voordelig?Je weet nooit, soms is hun eigen afsluitdatum wat later om net zo'n problemen te vermijden, een beetje met de BTW-aangifte die voor de zomermaanden ook wat later mag gebeuren dus ;-)
Bel eens zou 'k zeggen...
Ik kan aanduiden of ik premie niet wil aanpassen of wel naar de fiscaal maximale premie (of lager)In ieder goed draaiend frituur is het ook soms enorm kalm.Na een heel jaar van recordomzetten maand na maand heb ik nu voor de komende weken eigenlijk nog maar weinig werk op staan.