Freelancers & Ondernemers

Dan moet je die 19k kunnen leggen bij opstart van uw activiteiten, rekenen dat vanaf 2025 de aftrekbaarheid fors afneemt en hopen dat de markt dan nog staat te springen voor een benzinewagen. Eventuele meerwaarde is inderdaad opnieuw belastbaar.

Je moet fiscaal heel het plaatje uitwerken. Die benzinewagen zal voor iemand die vandaag opstart nipt of net niet voordeliger uitkomen. Met iets als Lynk & co kan je morgen wel stoppen moest het freelancen u toch niet liggen.

19k op 2 jaar afschrijven -> 791,6€ per maand die beperkt aftrekbaar is + onderhoud/verzekering/brandstof/wegentaks beperkt aftrekbaar
Lynk&co -> 880€ all in 100% aftrekbaar komt enkel nog brandstof bij waarvan elektrisch rijden opnieuw 100% aftrekbaar is. (In mijn dossiers zie ik meestal een factuur van Lynk van 500-600€ per maand passeren).
Beide zijn dus aan elkaar gewaagd :).
Ik denk dat we ongeveer hetzelfde zeggen: het is kiezen en het is een kost. En als starter scheelt het eigenlijk niet zo bijster veel in the big picture of things.

Voor mij ook het feit dat ik thuis geen laadpaal kan zetten (ik kan zelfs niet parkeren aan mijn voordeur...) is ook een dood-doener. De 2 laadpalen op het plein hier zijn 24/7 bezet zover ik kan zien. En dit weekend is ook heel het plein bvb afgezet wegens dorpsfeest. Dat gebeurd wel vaker dat ze de boel afzetten.

Het is afwegen, die EV's. Maar... er zijn voor velen een hoop praktische overwegingen die het minder aantrekkelijk maken voor mij persoonlijk. Ik gebruik mijn wagen vooral profesioneel en soms is dat 30km op een dag, maar soms is dat 360km op een dag. De laatste keer was onverwacht vertrekken om 18u30 savonds vanuit Gent voorbij Hasselt, met een lege tank thuis. Als daar de IT van een fabriek plat ligt zouden ze het ook niet leuk vinden als ik eerst "wat electriek moet bijsteken" op de wagen voor een uurtje om er te raken. (geen idee hoe lang het duurt om 350km bij te laden op een EV, moet ik wel eerlijk bijzeggen).

Ik ga mijn wagen "oprijden" totdat EV's ook fiscaal worden aangepakt (ik denk rond 2027). Dan koop ik wss ook kort ervoor een EV en koop de huidige over persoonlijk. Zorgen voor dan.

Onze techniekers op de volgende opdracht (voormalige werkgever) doen makkelijk 300km per dag (afdeling wegen en verkeer, vlaamse overheid) met hun bedrijfswagen. Als zij verplicht EV moeten nemen, lukt dat gewoon niet. Die mannen rijden allemaal met een BMW 3 touring, die wagen wordt ook bezien als een deel van het loonpakket.

Laatst bewerkt:
Een fiscale controle is altijd aangekondigd
Maar voordien kunnen ze eens door de straat wandelen en wat foto's nemen van de woning de auto's en wat erin zit. Nog niet gehoord van foto's van in een wagen, maar wel van de woning - maatschappelijke zetel...

Ik denk dat we ongeveer hetzelfde zeggen: het is kiezen en het is een kost. En als starter scheelt het eigenlijk niet zo bijster veel in the big picture of things.
Inderdaad, voor een werknemer niet, maar voor de werkgever uiteindelijk wel met de brandstofkost. Die is bij mij +/- gehalveerd tegenover de 2 diesels die ik vroeger had.

Voor mij ook het feit dat ik thuis geen laadpaal kan zetten (ik kan zelfs niet parkeren aan mijn voordeur...) is ook een dood-doener. De 2 laadpalen op het plein hier zijn 24/7 bezet zover ik kan zien. En dit weekend is ook heel het plein bvb afgezet wegens dorpsfeest. Dat gebeurd wel vaker dat ze de boel afzetten.
Hier al mensen gezien die in rijwoning wonen en een laadpaal voor hun deur hebben geïnstalleerd (bv. naast de voordeur of aan de andere kant/hoek) en van die gele kabeldrempels gebruiken om de kabel te beschermen maar ook zodat voetgangers/fietsers er niet over vallen.
Dit doe ik ook, maar ik heb dan wel wat meer ruimte met een kleine mini oprit (die niet gebruikt mag worden voor te parkeren), en ik parkeer in feite voor de garagepoort van m'n gepensioneerde buur die geen auto heeft of als hij bezoek heeft één autolengte verder, of de andere kant op, m'n kabel is 10m lang. Ik woon op een kruising van 2 straten.

Het is afwegen, die EV's. Maar... er zijn voor velen een hoop praktische overwegingen die het minder aantrekkelijk maken voor mij persoonlijk. Ik gebruik mijn wagen vooral profesioneel en soms is dat 30km op een dag, maar soms is dat 360km op een dag. De laatste keer was onverwacht vertrekken om 18u30 savonds vanuit Gent voorbij Hasselt, met een lege tank thuis. Als daar de IT van een fabriek plat ligt zouden ze het ook niet leuk vinden als ik eerst "wat electriek moet bijsteken" op de wagen voor een uurtje om er te raken. (geen idee hoe lang het duurt om 350km bij te laden op een EV, moet ik wel eerlijk bijzeggen).
Voor mij was het simpel aangezien m'n 7 jaar oude diesel sowieso toch moest vervangen worden, die wagen was geen zicht meer en een Tesla gaf onrechtstreeks toch wat aanzien als ik bij klanten kwam, nu nog altijd. "Amai ge rijd met een Tesla blablabla", 't kan me weinig schelen hoor want ik deed het vooral voor de uitstoot, de vermindering van onderhoudskosten en ook de +/- gehalveerde brandstofprijzen en natuurlijk de fiscaliteit van toen 120%.

Elektrisch rijden is inderdaad wat meer anticiperen en je tankgewoontes te doorbreken.
I.p.v. leeg thuis te komen had je bv. een deel van de dag op 't werk kunnen laden of een snellader kunnen gebruiken op terugweg naar huis.
In feite moet je dan zorgen dat je altijd voldoende opgeladen bent voor je volgende heen en terug traject.

Nu ja, als ge 'vaak' op 'IT interventie' moet zou ik me meer de vraag stellen waarom, en dit eens (en zoveel mogelijk voor goed) gaan oplossen zodat ge 's avonds laat niet meer moet gaan uitrijden. Dat zeg ik ook altijd tegen m'n klanten, ik ben hier om te zorgen dat alles zo lang mogelijk goed loopt, en als er een defect is of bepaalde zaken niet goed werken om de zoveel tijd, dan is het de bedoeling dat dit stopt en er al dan niet geïnvesteerd wordt in nieuw materiaal zodat het net wel goed en stabiel werkt. Als er een noodgeval is, dan mag je me ook verwachten, al is het niet de bedoeling om om de haverklap uit te moeten rijden als het kan vermeden worden door het eens en voor goed op te lossen.

Ik ga mijn wagen "oprijden" totdat EV's ook fiscaal worden aangepakt (ik denk rond 2027). Dan koop ik wss ook kort ervoor een EV en koop de huidige over persoonlijk. Zorgen voor dan.
Je doet inderdaad nog altijd wat je wil, de fiscus volgt nauwgezet alles wel op en BG houdt je op de hoogte!

Onze techniekers op de volgende opdracht (voormalige werkgever) doen makkelijk 300km per dag (afdeling wegen en verkeer, vlaamse overheid) met hun bedrijfswagen. Als zij verplicht EV moeten nemen, lukt dat gewoon niet. Die mannen rijden allemaal met een BMW 3 touring, die wagen wordt ook bezien als een deel van het loonpakket.
Iedere situatie is anders, maar de mensen van Wegen en verkeer kunnen evengoed ook een snellader gebruiken om in een halfuurtje weer 350~400km bij te laden, bv. tijdens de pauze als ze toch op de baan zijn. Op kantoor, of alle depots die ze hebben, 's avonds thuis... Genoeg mogelijkheden.

Laatst bewerkt:
Wat je zegt, is niet juist. Er bestaan weldegelijk onaangekondigde controles.
Tuurlijk bestaat er een onaangekondigde controle maar dat is enkel maar bij specifieke zaken waar er al een sterk vermoeden is van fraude. Als freelancer/zelfstandige ga je altijd bericht op voorhand krijgen als er een controle komt.

Tuurlijk bestaat er een onaangekondigde controle maar dat is enkel maar bij specifieke zaken waar er al een sterk vermoeden is van fraude. Als freelancer/zelfstandige ga je altijd bericht op voorhand krijgen als er een controle komt.

Ik zou toch opletten met van die absolute woorden zoals "enkel" en "altijd" :p.
Ik zou dat vervangen door "vaak" en "meestal".

Ja, als we spreken over IT-freelancers is de kans vrij klein maar een horeca-zaak, iemand actief in de bouwsector of een jaar waar je plots verlies draait. Dan is de kans al groter op onaangekondigde bezoekjes.

Er dient geen vermoeden van fraude te zijn om een fiscale visitatie te verantwoorden
Grondwettelijk hof, 12 oktober 2017

Nu ja, als ge 'vaak' op 'IT interventie' moet zou ik me meer de vraag stellen waarom, en dit eens (en zoveel mogelijk voor goed) gaan oplossen zodat ge 's avonds laat niet meer moet gaan uitrijden. Dat zeg ik ook altijd tegen m'n klanten, ik ben hier om te zorgen dat alles zo lang mogelijk goed loopt, en als er een defect is of bepaalde zaken niet goed werken om de zoveel tijd, dan is het de bedoeling dat dit stopt en er al dan niet geïnvesteerd wordt in nieuw materiaal zodat het net wel goed en stabiel werkt. Als er een noodgeval is, dan mag je me ook verwachten, al is het niet de bedoeling om om de haverklap uit te moeten rijden als het kan vermeden worden door het eens en voor goed op te lossen.
Breek me mijn mond niet open... Er is een reden dat ik mijn contract daar heb opgezegd.

Wat je zegt, is niet juist. Er bestaan weldegelijk onaangekondigde controles.
Het komt zelden voor eh. Zeker vandaag waar het merendeel op afstand gebeurt.

Ik heb nu een BBI controle die zelf volledig aangekondigd verloopt. (And I am not amused, ik wil dat we dat dossier buiten zwieren maar zo simpel is dat precies niet :sop: . Ze waren amper 2 maand klant als de brief binnenkwam, had het van mij afgehangen waren ze nooit als klant aanvaard.)

Hier al mensen gezien die in rijwoning wonen en een laadpaal voor hun deur hebben geïnstalleerd (bv. naast de voordeur of aan de andere kant/hoek) en van die gele kabeldrempels gebruiken om de kabel te beschermen maar ook zodat voetgangers/fietsers er niet over vallen.
Dit doe ik ook, maar ik heb dan wel wat meer ruimte met een kleine mini oprit (die niet gebruikt mag worden voor te parkeren), en ik parkeer in feite voor de garagepoort van m'n gepensioneerde buur die geen auto heeft of als hij bezoek heeft één autolengte verder, of de andere kant op, m'n kabel is 10m lang. Ik woon op een kruising van 2 straten.

Mijn voordeur is links een zebrapad en een no-park zone van 30 meter met heel trigger-happy parkeerwachters van stad gent, en rechts een fietsenrek die vroeger 3 parkings was. Ik moet om mijn boodschappen uit te laden me altijd met de pinkers op het zebrapad zetten, anders lukt het niet. Dat is ok om snel de laden en lossen, maar ik denk dat als ik daar mijn EV zou zetten, de parkeerboetes stevig zouden stromen.

Ik moet het echt stellen met de snel-laadpalen en de beperkt aantal electrische laadpalen in't straat. Maar er hangt zo goed als 24/7 een plugin hybride aan elk van die palen, want het zijn de beste parkeerplekken. Mag eigenlijk niet, je moet laden en dan weer verzetten. Maar parking hier is al zo een luxe-artikel dat de meeste plekken on-officieel parking geworden zijn. Met de "legale" parkeer-plekken komen we er echt niet.

Laatst bewerkt:
Als EV rijder kan in wel beamen, als je niet thuis kan laden (of op het werk als werknemer) is het toch de moeite niet.

Tenzij je lifetime free superchargen hebt :)

Het komt zelden voor eh. Zeker vandaag waar het merendeel op afstand gebeurt.

Ik heb nu een BBI controle die zelf volledig aangekondigd verloopt. (And I am not amused, ik wil dat we dat dossier buiten zwieren maar zo simpel is dat precies niet :sop: . Ze waren amper 2 maand klant als de brief binnenkwam, had het van mij afgehangen waren ze nooit als klant aanvaard.)

Ja maar hier wordt er gesproken met absoluten:
"altijd"
"enkel maar"
"altijd"

Een fiscale controle is altijd aangekondigd

Deze twee uitspraken zijn feitelijk niet juist. En dat is zelfs gevaarlijk om het zo te zeggen. Want dan denkt de klant, "ah, ik heb niets gehad dus ik moet niets tonen. Rot op". Gevolg: aanslag van ambtswege wegens het niet tonen van boeken en bescheiden. En een aanslag van ambtswege betekent omkering van bewijslast.

Dus als een boekhouder dat zo vertelt aan zijn klanten, dat is een waardeloze boekhouder.

Het is sub optimaal op zo'n vastgoed te bezitten in je vennootschap, echter ikzelf heb dit ook gedaan in mijn eigen vennootschap.
In 2018 SOD woning gekocht, 2 jaar later verkocht aan mijn eigen vennootschap (met schattingsverslag, doch prijszetting was wat hoger :) ).

Voordeel privé: Verkocht met BTW waardoor ik privé de btw terug kon terugvorderen, op de grond kreeg ik deel van mijn registratierechten terug.
Voordeel privé: mijn andere nieuwbouw was een pak duurder, die kon ik zetten aan 6% en daarvoor mocht je geen andere woning - privé - bezitten. (vergelijkbaar probleem met registratierechten als je al een woning bezit)
Voordeel privé: enorm goedkoop kunnen lenen toen
Voordeel vennootschap: heel goedkoop kunnen lenen in 2020, 1% intrest met bruto geld
Voordeel vennootschap: kan redelijk wat kosten van die verhuur woning nu inbrengen
Nadeel vennootschap: huur belast, eventuele meerwaarde belast maar dat is relatief gezien de hogere verkoopprijs

Ik ben mij hier wat over aan het inlezen, aankoop vastgoed op BV en bots op:
'Gigantische belasting op meerwaarde', want je hebt dat pand ook afgeschreven en wordt belast op verkoopprijs - boekwaarde.
Alleen snap ik niet goed waarom dat telkens wordt aangehaald, want die afschrijving heb je natuurlijk ooit gerealiseerd, waardoor aankoopprijs-boekwaarde te verwaarlozen is. De échte meerwaarde is uiteraard een reëele belasting (verkoop - aankoopwaarde).

Wat me een goede oplossing lijkt is om de blote eigendom privé te kopen en het vruchtgebruik door de vennootschap.
Zo wordt je niet belast op de meerwaarde EN betaalt je vennootschap een groot deel van de aankoop terwijl dat maar voor een vruchtgebruik is voor bvb 30 jaar. Na die 30 jaar heb je als eigenaar wel het volle eigendom in handen terwijl je er maar een fractie privé voor hebt moeten betalen.
Huurinkomsten zijn dan wel voor de vennootschap, wat zwaarder belast is dan als natuurlijk persoon, maar lijkt me te verwaarlozen.

Ga ik ergens te kort door de bocht?

Ik vermoed dat je interimdividend bedoelt?

Tussentijds dividend kon je normaal altijd al, ook met het oude WVV.
Interim dividend moet expliciet staan in je statuten.
Vroeger was dat enkel mogelijk voor de NV's.

Tussentijds dividend = winst van vorige boekjaren op een datum anders dan de algeemene vergadering, dus een bijzondere algemene vergadering.
Interim dividend = kan je ook al winst van je lopende boekjaar gaan uitkeren (doen we amper in praktijk hoor)
Is een interim dividend niet net interessant om (bijna) een jaar vroeger te kunnen uitkeren onder vvpr-bis?

Na een heel jaar van recordomzetten maand na maand heb ik nu voor de komende weken eigenlijk nog maar weinig werk op staan.

Geeft toch weer een angstig gevoel, ookal komt dat altijd wel goed, heb ik toch liever de gemoedsrust van een 2-3 weken volboekt te zijn zeg.
Al zijn dat ook de momenten waarop je klanten kan kwijtspelen omdat je niet snel genoeg kan schakelen.
Beide hebben voor en nadelen I guess :p

Augustus was tot zo ver de minste maand van het jaar en september ziet er niet veel beter uit voorlopig.

Zal wel door de congé's en kostelijke periodes voor particulieren komen zeker.

Na een heel jaar van recordomzetten maand na maand heb ik nu voor de komende weken eigenlijk nog maar weinig werk op staan.

Geeft toch weer een angstig gevoel, ookal komt dat altijd wel goed, heb ik toch liever de gemoedsrust van een 2-3 weken volboekt te zijn zeg.
Al zijn dat ook de momenten waarop je klanten kan kwijtspelen omdat je niet snel genoeg kan schakelen.

Augustus was tot zo ver de minste maand van het jaar en september ziet er niet veel beter uit voorlopig.

Up's en downs, it happens. Ik zou er niet teveel mee inzitten :)

Ik heb hier nog een Inkomenverklaring brief liggen van Baloise (VAPZ) dat ik beetje had uitgesteld en nu dus 6 dagen te laat ben. Ik ben vorig jaar in mei begonnen en mijn loon is nog altijd hetzelfde. Is dit nog de moeite dat ik dit invul en opstuur of kan ik het zo laten?

'k Was nog aan 't twijfelen om m'n bedrijfsnaam enz. te veranderen, maar m'n werkje komt er binnenkort aan ;-)

Ik heb hier nog een Inkomenverklaring brief liggen van Baloise (VAPZ) dat ik beetje had uitgesteld en nu dus 6 dagen te laat ben. Ik ben vorig jaar in mei begonnen en mijn loon is nog altijd hetzelfde. Is dit nog de moeite dat ik dit invul en opstuur of kan ik het zo laten?
Je weet nooit, soms is hun eigen afsluitdatum wat later om net zo'n problemen te vermijden, een beetje met de BTW-aangifte die voor de zomermaanden ook wat later mag gebeuren dus ;-)

Bel eens zou 'k zeggen...

Je weet nooit, soms is hun eigen afsluitdatum wat later om net zo'n problemen te vermijden, een beetje met de BTW-aangifte die voor de zomermaanden ook wat later mag gebeuren dus ;-)

Bel eens zou 'k zeggen...
Maar zou het verplicht zijn, of voordelig? :p Ik kan aanduiden of ik premie niet wil aanpassen of wel naar de fiscaal maximale premie (of lager)

In ieder goed draaiend frituur is het ook soms enorm kalm.

Terug
Bovenaan