Freelancers & Ondernemers

Je mag het maand gemiddelde nemen van de vreg.
Is er ergens een wettelijk besluit of zo dat zegt dat dat mag?
Ook: waar vind je het gemiddelde bij de VREG?
Alsook houdt easee cloud toch tamelijk wat data bij ?
Vandaag proberen een account aan te maken bij de Easee Cloud, maar ik geraak niet verder dan inloggen. Hangt op een instellingen scherm van mijn keys, kan op geen enkele andere pagina geraken.

Een van de 2 kiezen en dan consequent toepassen elke maand dezelfde.
Bedankt, maar ik vind de boordtabel wel heel ingewikkeld.
En bij de vreg moet je een verbruik kiezen, maar ik heb dus nog geen idee van het verbruik met EV.
Aan 3.500kWh/dag is de prijs voor augustus ook 0,39€/kWh.
Dus meer dan het dubbel van de prijs die Engie opgeeft.
Enkel de energiekost is ook al 0,23€/kWh, dus ook serieus meer.

Net een installateur van zonnepanelen en batterijen over de deur gehad.
Die zei dat zij in het bedrijf een vast tarief van 0,38€/kWh gebruiken voor alle medewerkers.
Ik zoek een manier om een correcte prijs te vinden (lees: zeker niet in mijn nadeel), waar ik niet teveel moeite in moet steken (niet iedere maand screenshots nemen ter staving etc)

de VREG is voordeliger. Ik heb het recent voor mijn eerste jaar van laden gedaan. Ik gad 4500 kWh en kon met de VREG-tarieven ong. 500 euro extra uit de vennootschap trekken.

Zelf een jaar geleden de overstap naar zelfstandige gemaakt, partner gaat nu kijken om van job te veranderen en ineens ook als zelfstandige verder te gaan. Momenteel heeft ze een Director functie in een aspirant "Big 5" kantoor maar 2j na overname door dat kantoor (waren vroeger met 120 à 130 werknemers, nu met een 1.600) voelt ze zich daar toch niet meer zo goed. Bepalen wie aan de kar mag trekken begint meer en meer te worden wie het meest fysiek op kantoor aanwezig is en wie de meeste overuren klopt en niet langer wie de meeste kennis/efficiëntie/teamplay laat zien.

Via een klant van ons nu toevallig een kantoor waar ze een Director nodig hebben, ze zou 4/5e willen blijven werken maar dan verspreid over 5 dagen, ben benieuwd... CV alvast doorgestuurd, spannend! (Ze was al verschillende jaren niet 100% tevreden gezien o.a. een collega steeds met haar mee door dezelfde rangen/lonen ging maar duidelijk wel mee werd getrokken door haar en de leidinggevenden zeiden dat ze geen loonverschil tussen beiden konden geven ook al wisten ze dat er een beduidend kwaliteitsverschil was, zeg al jaren dat ze dan eens moet kijken wat er nog mogelijk is elders dus ben blij dat ze eindelijk deze stap alvast heeft kunnen zetten van haar CV door te sturen).

Zelf een jaar geleden de overstap naar zelfstandige gemaakt, partner gaat nu kijken om van job te veranderen en ineens ook als zelfstandige verder te gaan. Momenteel heeft ze een Director functie in een aspirant "Big 5" kantoor maar 2j na overname door dat kantoor (waren vroeger met 120 à 130 werknemers, nu met een 1.600) voelt ze zich daar toch niet meer zo goed. Bepalen wie aan de kar mag trekken begint meer en meer te worden wie het meest fysiek op kantoor aanwezig is en wie de meeste overuren klopt en niet langer wie de meeste kennis/efficiëntie/teamplay laat zien.

Via een klant van ons nu toevallig een kantoor waar ze een Director nodig hebben, ze zou 4/5e willen blijven werken maar dan verspreid over 5 dagen, ben benieuwd... CV alvast doorgestuurd, spannend! (Ze was al verschillende jaren niet 100% tevreden gezien o.a. een collega steeds met haar mee door dezelfde rangen/lonen ging maar duidelijk wel mee werd getrokken door haar en de leidinggevenden zeiden dat ze geen loonverschil tussen beiden konden geven ook al wisten ze dat er een beduidend kwaliteitsverschil was, zeg al jaren dat ze dan eens moet kijken wat er nog mogelijk is elders dus ben blij dat ze eindelijk deze stap alvast heeft kunnen zetten van haar CV door te sturen).
Wacht het loonvoorstel maar af. Is meestal gene vette in die sector…
Zelf ooit een voorstel gehad van haar huidige werkgever, mijn nicht ook. Was schandalig mager voor de werkdruk die er tegenover staat. Concullega’s doen niet veel beter.
Ik werk nu eveneens als zelfstandige bij een middelgroot kantoor. Ik heb nu een uurtarief gekregen, op moment van de contractonderhandelingen was de nood aan versterking kritiek groot waardoor ik een comfortabel uurtarief gekregen heb. Als ik puur 8 uur per dag zou factureren heb ik nog altijd minder dan wanneer ik actief zou freelancen bij corporates, maar ik stel mezelf tevreden dat ik nu op 15 min op kantoor sta (tegenover vaak 45 min/1 uur) en daardoor makkelijker 1 a 2u per dag extra doe en daardoor op dezelfde omzet uitkom. Ze doen totaal niet moeilijk qua factureerbare uren, elk aanwezig/gepresteerd uur mag ik aanrekenen, ook al is dat een interne opleiding/intern overleg.
Maar ik zal niet vergeten dat de initiële reactie op mijn gewenst uurtarief was: ‘oei dat ligt wel hoger dan wat we momenteel binnen onze kantoren toepassen’, het was toen een 3e collega in ons kantoor uitviel (1 zwangerschapsverlof waarop 2 in burnout gegaan zijn door extra druk) dat het plots geen probleem meer was. Intussen is iedereen teruggekeerd uit ziekte en is het tempo doenbaarder.

4/5e willen blijven werken maar dan verspreid over 5 dagen

Lees tussen de regels: we betalen 4 dagen maar we verwachten wel 5 dagen volle inzet. Maar wie weet, ik kan mis zijn :)

Lees tussen de regels: we betalen 4 dagen maar we verwachten wel 5 dagen volle inzet. Maar wie weet, ik kan mis zijn :)
Komt toch gewoon neer op bvb woensdagnamiddag vrij en elke dag een uur vroeger stoppen? Lijkt me goeie regeling als je schoolgaande kinderen hebt.

Nee hoor, betekent beginnen om 8 a 9u, zien dat je de ca. 6u en 25 minuten gewerkt hebt en vertrekken, wat ze nu ook al doet maar in loondienst.

Niet iedereen laat van zich profiteren ;-) Is trouwens ook geen voorstel/wens van het nieuwe kantoor, dat is wat ze zelf wil.

Nee hoor, betekent beginnen om 8 a 9u, zien dat je de ca. 6u en 25 minuten gewerkt hebt en vertrekken, wat ze nu ook al doet maar in loondienst.

Niet iedereen laat van zich profiteren ;-) Is trouwens ook geen voorstel/wens van het nieuwe kantoor, dat is wat ze zelf wil.
En dat gaat in de praktijk haalbaar zijn? 😅 weet dat Moore zeer mild is voor overgenomen kantoren, ze zijn ook met zovelen dat werk makkelijker te spreiden valt.

Bij ons komt de kantoorverantwoordelijke binnen om 9u en doet die dagelijks het licht uit tussen 19-21u. Tijdens de pieken (BTW/NBB/Biztax) is ze op zaterdag ook aan het werk.

Daarom ben ik gewoon senior advisor. Geen gedoe meer voor mij :).

En dat gaat in de praktijk haalbaar zijn? 😅 weet dat Moore zeer mild is voor overgenomen kantoren, ze zijn ook met zovelen dat werk makkelijker te spreiden valt.

Bij ons komt de kantoorverantwoordelijke binnen om 9u en doet die dagelijks het licht uit tussen 19-21u. Tijdens de pieken (BTW/NBB/Biztax) is ze op zaterdag ook aan het werk.

Daarom ben ik gewoon senior advisor. Geen gedoe meer voor mij :).
Goh, zal idd de vraag zijn of dat kantoor daartoe bereid is, op zich heb ik wel de indruk dat ze zeer efficiënt is en op 1u gedaan krijgt waar anderen 2u voor nodig hebben (afgaand van de gesprekken die ik la gehad heb met haar collega's en de feedback van enkele van haar klanten waar ik al mee gesproken heb), misschien als dat kantoor al een serieuze tijd aan het zoeken is dat ze in het begin bereid zijn om dat eens te testen, wie weet...

Als het echt 40u moet zijn denk ik dat ze dat niet snel zal doen, hangt er ook van af hoe de gesprekken zullen zijn. Dat ik wat minder werk zodat zij wat meer kan werken is natuurlijk ook een optie, zal dan grotendeels afhangen van wie wat verdient.

Goh, zal idd de vraag zijn of dat kantoor daartoe bereid is, op zich heb ik wel de indruk dat ze zeer efficiënt is en op 1u gedaan krijgt waar anderen 2u voor nodig hebben (afgaand van de gesprekken die ik la gehad heb met haar collega's en de feedback van enkele van haar klanten waar ik al mee gesproken heb), misschien als dat kantoor al een serieuze tijd aan het zoeken is dat ze in het begin bereid zijn om dat eens te testen, wie weet...

Als het echt 40u moet zijn denk ik dat ze dat niet snel zal doen, hangt er ook van af hoe de gesprekken zullen zijn. Dat ik wat minder werk zodat zij wat meer kan werken is natuurlijk ook een optie, zal dan grotendeels afhangen van wie wat verdient.
Veel hangt ook af van de organisatie binnen het kantoor. Moore heeft een pool operationele profielen die niets anders doen dan inputwerk, daar staan operationele team leads boven die dat team aansturen, zo boek je vlotter vooruitgang met al de rest van het werk. In een kleinere omgeving zal je vaker continu zelf dien junior moeten input geven, plus hoe ver staat men met de tools en digitalisering?

Ik vrees dat salaris peanuts zal zijn in een none-40uren rol. Reken op 350-400 EUR per dag max, wetende dat gangbare tarieven 60-65 EUR per uur zijn.
Ik heb vorig jaar voorstel van een internationaal kantoor gekregen: 400€ per dag als supervisor (niet op ingegaan). BDO/GT zit rond de 550€ per dag als director maar dat is eerder 50u per week (triestig uurtarief ;)), een manager positie zal eerder 450€ per dag zijn. Had vorig jaar eveneens voorstel van lokaal kantoor (12 werknemers verdeeld over 2 kantoren), 500€ per dag was echt het maximum dat mogelijk was met opleidingmomenten die niet factureerbaar waren.
Ik heb nu 70€ per uur, als ik 10u per dag werk heb ik de 700€ die ik bij andere corporate opdrachten vlot binnenhaal :). Voor minder had ik echt niet getekend.

Ik kan eindenlijk uurtarief heronderhandelen, komt de tussenpartij af dat ze dit pas toepassen vanaf januari i.p.v. 1 jaar na start. Daarenboven "durven ze ook nog niets zeggen over procentuele verhoging". Dus van mijn 7% verhoging na a jaar, gaan we nu naar misschien 2% na 1.5j. Wetende dat ik wel die 10% inflatie heb moeten slikken.

Het lijkt me duidelijk dat er spellekes gespeeld worden?
Ik had zelf al een toegeving gedaan omdat het mijn eerste contract was, maar ik zal dan wss mijn feitelijke tarief pas krijgen als ik echt verander?

De huidige werkomgeving is wel goed en ik pas goed in het team. Ze zijn ook niet echt strikt m.b.t. thuiswerkendagen (officieel minstens 2 dagen, maar heel wat internen en externen doen zelfs dat niet).

Ik doe echter al meer dan puur devops werk. Meer vanalles en nog wat dat andere collega's en teams niet willen doen.

Laatst bewerkt:

Een van de 2 kiezen en dan consequent toepassen elke maand dezelfde.
Wel vervelend dat je ten vroegste vanaf de 15e van de maand weet wat het tarief is. En nu lijken ze daar nog te slapen, want we zijn al september en het tarief van augustus is nog niet gepubliceerd.

Ik ben aan het kijken om van mijn thuis garage toch stillekes te verhuizen naar een loods want het wordt hier echt te klein, maar heb het er moeilijk mee.

Het is een gigantische verandering.
1. niet meer thuis werken
2. 1000€ per maand wegpissen aan huur
3. 10-15k wegpissen aan inrichting in een gebouw dat niet van mij is
4. Alle voordelen van thuis die ik niet meer kan inbrengen zoals water, gas, electriciteit, brandverzekering, grondlasten etc...

Daar moet ik eens over nadenken wat ik daarmee ga doen. Zit echt al weken met de struggle wat ik er mee moet doen. Ik geef zo veel comfort op, ook al is het maar eens nog een uurtje werken terwijl de kleine in bed zit en madam nog gaan werken is. Alsook gewoon van 0 euro opeens naar 1000€ per maand hakt er ook wel weer in.

Maar wat ik me wel afvraag:
- Mijn zonnepanelen op mijn woning zitten 50% in de zaak en zijn nog lang niet afgeschreven, kunnen ze dit bij eventuele controle opeens er uit halen als ze zien dat ik niet meer thuis werk?
- Mijn laadpaal thuis zit 80% in de zaak net zoals mijn Tesla
--- Kunnen ze hier dan ook over gaan zagen als ik niet meer thuis werk?
--- Ik ga opeens woon werk verkeer hebben? Al zou ik dit met de fiets / electrische step doen, het is maar 5 minuten en het zou stom zijn als mijn Tesla een heel dag aan de loods staat te nietsen terwijl mijn laadpaal en zonnepanelen thuis zijn.

Ik ben aan het kijken om van mijn thuis garage toch stillekes te verhuizen naar een loods want het wordt hier echt te klein, maar heb het er moeilijk mee.

4. Alle voordelen van thuis die ik niet meer kan inbrengen zoals water, gas, electriciteit, brandverzekering, grondlasten etc...

Daar moet ik eens over nadenken wat ik daarmee ga doen. Zit echt al weken met de struggle wat ik er mee moet doen. Ik geef zo veel comfort op, ook al is het maar eens nog een uurtje werken terwijl de kleine in bed zit en madam nog gaan werken is. Alsook gewoon van 0 euro opeens naar 1000€ per maand hakt er ook wel weer in.

- Mijn zonnepanelen op mijn woning zitten 50% in de zaak en zijn nog lang niet afgeschreven, kunnen ze dit bij eventuele controle opeens er uit halen als ze zien dat ik niet meer thuis werk?
--- Ik ga opeens woon werk verkeer hebben? Al zou ik dit met de fiets / electrische step doen, het is maar 5 minuten en het zou stom zijn als mijn Tesla een heel dag aan de loods staat te nietsen terwijl mijn laadpaal en zonnepanelen thuis zijn.
Je kan vermoedelijk wel je kantoor nog steeds thuis houden, en je loods enkel gebruiken voor het actuele werk.
Je zal wel je percentages moeten aanpassen.

Voor je laadinfrastructuur zie ik niet echt een probleem, werknemers krijgen meestal toch ook die infrastructuur van hun werkgever? Zit dikwijls gewoon in het leasebedrag verweven (leasebedrijf regelt de laadinfra bij de werknemer).

Je woon-werk verkeer (wat privé is) zal indien je loods niet te ver is geen impact hebben vermoed ik, je betaalt nu VAA via je loon vermoed ik?
Enkel opletten voor de 50% regeling BTW!

Is altijd een dilemma hé, dat "groeien" met je vennootschap, je hebt altijd die "dode zone" waar je groeit in werk, maar niet groeit in extra netto inkomen.
Eens je over die dode zone zit (die eigenlijk al die extra kosten moet betalen) ga je dan wel beginnen meer verdienen.

Zeer voelbaar wanneer je bijvoorbeeld met je eerste vaste werknemer zou starten!

Ik weet niet of jij veel dure machines nodig hebt maar kan je die garage thuis niet blijven gebruiken als extra plaats?
Dan heb je daar altijd een projectje staan waar je wél eens savonds aan kan werken en alle grote dingen doe je in een nieuwe loods.
En als je tegen de huur bent kan je nog even kapitaal opbouwen en binnen x jaar een krediet aangaan voor een loods?

Ik kan eindenlijk uurtarief heronderhandelen, komt de tussenpartij af dat ze dit pas toepassen vanaf januari i.p.v. 1 jaar na start. Daarenboven "durven ze ook nog niets zeggen over procentuele verhoging". Dus van mijn 7% verhoging na a jaar, gaan we nu naar misschien 2% na 1.5j. Wetende dat ik wel die 10% inflatie heb moeten slikken.

Het lijkt me duidelijk dat er spellekes gespeeld worden?
Ik had zelf al een toegeving gedaan omdat het mijn eerste contract was, maar ik zal dan wss mijn feitelijke tarief pas krijgen als ik echt verander?

De huidige werkomgeving is wel goed en ik pas goed in het team. Ze zijn ook niet echt strikt m.b.t. thuiswerkendagen (officieel minstens 2 dagen, maar heel wat internen en externen doen zelfs dat niet).

Ik doe echter al meer dan puur devops werk. Meer vanalles en nog wat dat andere collega's en teams niet willen doen.
Wat stond er in jouw contract beschreven? Is natuurlijk ook nog maar mijn eerste jaar als freelancer maar wordt het nieuwe tarief niet standaard gehandhaafd vanaf de inwerkingtreding van het nieuwe contract? Of heb jij een aparte clausule die beschrijft dat aangepaste tarieven pas in werking gaan vanaf januari?

De 7% verhoging waar je over spreekt, van waar komt die? Had je dat zo (mondeling) overeengekomen met de tussenpartij bij aanvang van het huidige contract?

In elk geval, uiteindelijk bepaal jij jouw tarief, als ze niet akkoord gaan kan je nog altijd op zoek naar een nieuwe opdracht. Vergeet ook niet om de marge van de tussenpartij omlaag te onderhandelen zodat je alsnog je gevraagde tarief kan krijgen.

Ik zit momenteel in hetzelfde schuitje, ben ook bezig met onderhandeling over mijn dagtarief, maar heb een stevige verhoging gevraagd (wel gewoon marktconform) dus toch even spannend! Ben zelf ook heel tevreden in mijn huidige functie maar als ik mijn nieuwe tarief niet krijg dan zoek ik ook gewoon verder hoor, heeft geen zin om te blijven werken aan een tarief waar je niet volledig achterstaat.

Veel succes in elk geval!

Ik weet niet of jij veel dure machines nodig hebt maar kan je die garage thuis niet blijven gebruiken als extra plaats?
Dan heb je daar altijd een projectje staan waar je wél eens savonds aan kan werken en alle grote dingen doe je in een nieuwe loods.
En als je tegen de huur bent kan je nog even kapitaal opbouwen en binnen x jaar een krediet aangaan voor een loods?

In m'n geval was het anders. Ik heb na aandelenoverdracht van m'n BV zodat ik 100% had, als het ware gedownscaled om net kosten te besparen van een 2de gebouw. Mijn vennootschap huurde een kantoor met atelier & garage van de vennootschap van m'n vader, waar beide vennootschappen gevestigd waren, en kon het verder blijven huren van vaderlief zijn vennootschap aan 1000€ / maand, zelfs 500€ per maand aanvaarde hij op een bepaald moment, maar zelfs dat wou ik niet, ik zag het nut er niet van in een pand te huren waar ik in putje winter in de kou zat omdat het al wat verouderd was zonder goeie isolatie, ondanks nieuwe elektrische verwarmingstoestellen. Hij zag het ook niet meer zitten om er kosten aan te doen, en ondanks de commerciële ligging hebben we het te koop gezet.
Uiteindelijk maakte ik er m'n vader rijker mee zonder die centen ooit nog eens terug te zien (jup, de erfenis zal weinig betekenen), dus of het nu een onbekende verhuurder was, zelfde resultaat.
Het bleek de beste beslissing van m'n leven te zijn, van thuis uit werken is echt wel een uitzonderlijk comfort dat vele niet-zelfstandigen (behalve dan thuiswerkers in bepaalde sectoren) nooit gaan kennen.

Als je aan 1000€ / maand wat kan huren dan kan je evengoed ook wat kopen, welliswaar wat kleiner, upscalen is ook meer delegeren en omzet draaien en winst maken, winst die je naast het loon dat je uzelf uitkeert ook in je toekomstig gebouw kan steken. Bv. met zo'n soort van sale & lease back operatie in combinatie met IPT zoals ik hier al in een YouTube video zag passeren.
Er zijn ook bedrijfsleiders die dit doen op veel grotere schaal, zo ken ik ene die een gebouw van 5-6.000.000 € neergezet heeft. Maar we spreken hier dan ook van 1000en werknemers en miljarden aan omzet en miljoenen winst.

Als natuurlijk persoon kan je natuurlijk geen 'maatschappelijke zetel' hebben zoals met een vennootschap gezien dat altijd je domicilie is. Maar kan je wel extra vestigingseenheden toevoegen.

In uw geval zou ik voor een BV gaan met je maatschappelijke zetel thuis, en een vestigingseenheid voor je atelier. Zo huurt je BV dan van je privé een bureauruimte + garage van de woning. De loods koop je bv. als het financieel kan, privé en verhuur je aan de vennootschap of verwerf je via een andere constructie.

Terug
Bovenaan