Ik ben aan het kijken om van mijn thuis garage toch stillekes te verhuizen naar een loods want het wordt hier echt te klein, maar heb het er moeilijk mee.
Het is een gigantische verandering.
1. niet meer thuis werken
2. 1000€ per maand wegpissen aan huur
3. 10-15k wegpissen aan inrichting in een gebouw dat niet van mij is
4. Alle voordelen van thuis die ik niet meer kan inbrengen zoals water, gas, electriciteit, brandverzekering, grondlasten etc...
Daar moet ik eens over nadenken wat ik daarmee ga doen. Zit echt al weken met de struggle wat ik er mee moet doen. Ik geef zo veel comfort op, ook al is het maar eens nog een uurtje werken terwijl de kleine in bed zit en madam nog gaan werken is. Alsook gewoon van 0 euro opeens naar 1000€ per maand hakt er ook wel weer in.
Maar wat ik me wel afvraag:
- Mijn zonnepanelen op mijn woning zitten 50% in de zaak en zijn nog lang niet afgeschreven, kunnen ze dit bij eventuele controle opeens er uit halen als ze zien dat ik niet meer thuis werk?
- Mijn laadpaal thuis zit 80% in de zaak net zoals mijn Tesla
--- Kunnen ze hier dan ook over gaan zagen als ik niet meer thuis werk?
--- Ik ga opeens woon werk verkeer hebben? Al zou ik dit met de fiets / electrische step doen, het is maar 5 minuten en het zou stom zijn als mijn Tesla een heel dag aan de loods staat te nietsen terwijl mijn laadpaal en zonnepanelen thuis zijn.
Ik weet niet of jij veel dure machines nodig hebt maar kan je die garage thuis niet blijven gebruiken als extra plaats?
Dan heb je daar altijd een projectje staan waar je wél eens savonds aan kan werken en alle grote dingen doe je in een nieuwe loods.
En als je tegen de huur bent kan je nog even kapitaal opbouwen en binnen x jaar een krediet aangaan voor een loods?
In m'n geval was het anders. Ik heb na aandelenoverdracht van m'n BV zodat ik 100% had, als het ware gedownscaled om net kosten te besparen van een 2de gebouw. Mijn vennootschap huurde een kantoor met atelier & garage van de vennootschap van m'n vader, waar beide vennootschappen gevestigd waren, en kon het verder blijven huren van vaderlief zijn vennootschap aan 1000€ / maand, zelfs 500€ per maand aanvaarde hij op een bepaald moment, maar zelfs dat wou ik niet, ik zag het nut er niet van in een pand te huren waar ik in putje winter in de kou zat omdat het al wat verouderd was zonder goeie isolatie, ondanks nieuwe elektrische verwarmingstoestellen. Hij zag het ook niet meer zitten om er kosten aan te doen, en ondanks de commerciële ligging hebben we het te koop gezet.
Uiteindelijk maakte ik er m'n vader rijker mee zonder die centen ooit nog eens terug te zien (jup, de erfenis zal weinig betekenen), dus of het nu een onbekende verhuurder was, zelfde resultaat.
Het bleek de beste beslissing van m'n leven te zijn, van thuis uit werken is echt wel een uitzonderlijk comfort dat vele niet-zelfstandigen (behalve dan thuiswerkers in bepaalde sectoren) nooit gaan kennen.
Als je aan 1000€ / maand wat kan huren dan kan je evengoed ook wat kopen, welliswaar wat kleiner, upscalen is ook meer delegeren en omzet draaien en winst maken, winst die je naast het loon dat je uzelf uitkeert ook in je toekomstig gebouw kan steken. Bv. met zo'n soort van sale & lease back operatie in combinatie met IPT zoals ik hier al in een YouTube video zag passeren.
Er zijn ook bedrijfsleiders die dit doen op veel grotere schaal, zo ken ik ene die een gebouw van 5-6.000.000 € neergezet heeft. Maar we spreken hier dan ook van 1000en werknemers en miljarden aan omzet en miljoenen winst.
Als natuurlijk persoon kan je natuurlijk geen 'maatschappelijke zetel' hebben zoals met een vennootschap gezien dat altijd je domicilie is. Maar kan je wel extra vestigingseenheden toevoegen.
In uw geval zou ik voor een BV gaan met je maatschappelijke zetel thuis, en een vestigingseenheid voor je atelier. Zo huurt je BV dan van je privé een bureauruimte + garage van de woning. De loods koop je bv. als het financieel kan, privé en verhuur je aan de vennootschap of verwerf je via een andere constructie.