Werk Freelancers & Ondernemers

Best eens aan een fiscalist of boekhouder vragen. Normaal gezien heb je statuten waar die dingen onder vallen en die zijn vrij algemeen. Ik werk als IT'er, maar in mijn statuten zijn ook zaken voor multimedia opgenomen. Dus ik denk dat je zoiets als dienst verhuurt er wel mogelijkheden zijn.
 
Ja daar had ik nog niet verder op gedacht, want dacht eventueel eerst een 2de bedrijf op te richten, maar nu heb ik gelezen dat in mijn statuten volgende staat:

De aan en verkoop, het huren en verhuren, de productie, de in- en uitvoer, het installeren enonderhouden van computerprogramma’s, materiaal en componenten, deelsystemen en systemen ophet gebied van de informatica, telecommunicatie

Maar is dit dan voldoende om dat te mogen doen. Maar dan ligt het andere, dat ik dat niet onder dezelfde naam zou willen doen
 
Zijn er freelancers/ondernemers die zich herkennen in het volgende?
Tips?

Ik werk halftijds in ambtenarenstatuut (vaste benoeming in schaal a12)
De onderneming gaat heel goed en ik zou makkelijk de halftijdse benoeming opzij kunnen zetten. Maar ik doe die job graag en er staat veel voldoening voor in de plaats (zekerheid, betaald verlof, pensioen,...)

Langs de andere kant creëert de onderneming een sneeuwbaleffect waardoor ik echte opportuniteiten krijg aangeboden die ook goed betalen.

Concreet:
Combineren van projecten/activiteiten en moeilijk nee kunnen zeggen...
Kiezen vind ik heel moeilijk. Indien ik de andere job niet graag zou doen, zou het veel makkelijker kiezen zijn...
Je hebt een soort verlof voor zelfstandige activiteit, daarnaast nog onbetaald verlof/loopbaanonderbreking. Ik denk dat je bijna 10j je stoel beschikbaar kan houden.
Ik combineer hetzelfde, maar dan FT ambtenaar en na de uren/in verlof. Ik heb hard getwijfeld tussen intern doorgroeien of volledig zelfstandige. Maar kga de beide nog een jaar of twee combineren en dan beslissen.

Wat doe je van zelfstandige activiteit?
 
Voor diegenen die al enkele jaren meedraaien: Hoeveel verlof hebben jullie jezelf gegund in Y1? :unsure:

Ik ben sinds 4/01 begonnen als freelancer, zonder enige zekerheid qua opdrachten (Sales & Marketing consultancy, zat met een non-compete waar ik wat schrik voor had). Nu ben ik sinds eind januari al aan de slag gekunnen ergens 2d/week, snel erna nog iets gevonden voor 2d/week, nu krijg ik continu full time aanbiedingen en de vooruitzichten zijn zeer goed (denk dat ik zo goed als volgeboekt ben tot de zomer). Ik merk wel al dat ik het moeilijk vind om 2 jobs te combineren met werken voor mezelf, en dat ik toch iets vermoeider ben dan vroeger. :D

Ik kan me inbeelden dat je in Y1 zo veel mogelijk probeert te werken, en ook iets teveel opdrachten aanneemt soms. Ik hoop dat de komende jaren wat gestructureerder zijn, maar het is wat het is.

Niet echt een gerichte vraag, ik ben vooral benieuwd naar jullie ervaringen in het eerste (en bij uitbreiding tweede) jaar als freelancer. :)
 
Voor diegenen die al enkele jaren meedraaien: Hoeveel verlof hebben jullie jezelf gegund in Y1? :unsure:

Ik ben sinds 4/01 begonnen als freelancer, zonder enige zekerheid qua opdrachten (Sales & Marketing consultancy, zat met een non-compete waar ik wat schrik voor had). Nu ben ik sinds eind januari al aan de slag gekunnen ergens 2d/week, snel erna nog iets gevonden voor 2d/week, nu krijg ik continu full time aanbiedingen en de vooruitzichten zijn zeer goed (denk dat ik zo goed als volgeboekt ben tot de zomer). Ik merk wel al dat ik het moeilijk vind om 2 jobs te combineren met werken voor mezelf, en dat ik toch iets vermoeider ben dan vroeger. :D

Ik kan me inbeelden dat je in Y1 zo veel mogelijk probeert te werken, en ook iets teveel opdrachten aanneemt soms. Ik hoop dat de komende jaren wat gestructureerder zijn, maar het is wat het is.

Niet echt een gerichte vraag, ik ben vooral benieuwd naar jullie ervaringen in het eerste (en bij uitbreiding tweede) jaar als freelancer. :)
Ik ben geen pur-sang freelancer die van opdracht naar opdracht gaat maar ik heb net mijn eerste jaar achter de rug en heb 235 billable dagen. Da's dus uitgezonderd het administratieve werk maar dat valt op zich goed mee. Wist zelf niet dat het zoveel was maar corona heeft mij niet veel verlof doen nemen want je kan toch nergens naartoe.
Ga naar volgend jaar toch wat meer verlof nemen want financieel is dit geen probleem (én mijn rate is omhoog :p )
 
Voor diegenen die al enkele jaren meedraaien: Hoeveel verlof hebben jullie jezelf gegund in Y1? :unsure:

Ik ben sinds 4/01 begonnen als freelancer, zonder enige zekerheid qua opdrachten (Sales & Marketing consultancy, zat met een non-compete waar ik wat schrik voor had). Nu ben ik sinds eind januari al aan de slag gekunnen ergens 2d/week, snel erna nog iets gevonden voor 2d/week, nu krijg ik continu full time aanbiedingen en de vooruitzichten zijn zeer goed (denk dat ik zo goed als volgeboekt ben tot de zomer). Ik merk wel al dat ik het moeilijk vind om 2 jobs te combineren met werken voor mezelf, en dat ik toch iets vermoeider ben dan vroeger. :D

Ik kan me inbeelden dat je in Y1 zo veel mogelijk probeert te werken, en ook iets teveel opdrachten aanneemt soms. Ik hoop dat de komende jaren wat gestructureerder zijn, maar het is wat het is.

Niet echt een gerichte vraag, ik ben vooral benieuwd naar jullie ervaringen in het eerste (en bij uitbreiding tweede) jaar als freelancer. :)
Vooral doen waar jij u goed bij voelt. Probleem is vaak dat je meer gaat nadenken over de financiële invloed van verlof nemen en vaak geneigd bent van minder verlof te nemen. In mijn eerste jaar heb ik gewoon wat verlof genomen met bepaalde vakantie periodes wanneer mijn vriendin dan ook vakantie heeft. Maar ik neem wel minder van die losse dagen die je vaker neemt als werknemer omdat je nog vakantie hebt staan die op moet.

Als je trouwens op langdurige projecten zit moet je ook opletten met te weinig verlof nemen. Bij het bepalen van budgetten nemen ze vaak billable days in rekening en als daar dan plots een hele hoop amper verlof neemt kloppen die budgetten niet meer. En dan kan het altijd zijn dat uw opdrachtgever u daarover gaat aanspreken
 
Vooral doen waar jij u goed bij voelt. Probleem is vaak dat je meer gaat nadenken over de financiële invloed van verlof nemen en vaak geneigd bent van minder verlof te nemen. In mijn eerste jaar heb ik gewoon wat verlof genomen met bepaalde vakantie periodes wanneer mijn vriendin dan ook vakantie heeft. Maar ik neem wel minder van die losse dagen die je vaker neemt als werknemer omdat je nog vakantie hebt staan die op moet.

Als je trouwens op langdurige projecten zit moet je ook opletten met te weinig verlof nemen. Bij het bepalen van budgetten nemen ze vaak billable days in rekening en als daar dan plots een hele hoop amper verlof neemt kloppen die budgetten niet meer. En dan kan het altijd zijn dat uw opdrachtgever u daarover gaat aanspreken
Minder een probleem, vermits ik zo van opdracht naar opdracht ga. Momenteel 2d/week hier en daar voor een periode van 2-3 maanden. In Mei een full-time opdracht van 2 maanden. Daarna hoop ik wederom zo een opdracht te hebben.

Moet inderdaad die balans zien te vinden, maar 235 billable days zoals @Inv vermeldt vind ik wel straf. :D Ik rekende op 150-175 dagen in mijn eerste jaar, al gaat het uiteraard nu iets beter dan verwacht. Komende jaren richt ik me op 200-220. Financieel gezien aan mijn huidige rate zou dat meer dan voldoende zijn om financieel sterk in de schoenen te staan
 
Ik mik ook op een 220 dagen. Dat geeft mij ruimte voor 3 weken aansluitend verlof in de zomer, verlof tussen kerst en nieuw en wat extra's.
Voordeel als freelancer is dat je makkelijker schuift met werktijd over de weekends/feestdagen en zelf na de kantooruren waardoor je niet zoals een werknemer altijd verlof moet nemen voor bepaalde privézaken.
 
Ik zat aan 221 billable dagen vorig jaar (mijn eerste volledig jaar als volledig zelfstandige, gestart begin december). Een dag of 20 niet gewerkt door een longontsteking in april ;-). Verder met de opvang van ons kindje vaak 3 dagen per week gewerkt in de zomermaanden en 1 weekje volledige rust, en ten laatste een week verlof genomen in de kerstperiode.

Dit jaar komt er een 2de kindje (eind mei) dus werk ik wel zoveel mogelijk door tot het zover is ;-). En dan zien we wel 3 weken later.

Ik zit wel in een langdurige opdracht (4d / week), en doe 1d / week bij mijn oude werkgever.
 
Ik zat aan 221 billable dagen vorig jaar (mijn eerste volledig jaar als volledig zelfstandige, gestart begin december). Een dag of 20 niet gewerkt door een longontsteking in april ;-). Verder met de opvang van ons kindje vaak 3 dagen per week gewerkt in de zomermaanden en 1 weekje volledige rust, en ten laatste een week verlof genomen in de kerstperiode.

Dit jaar komt er een 2de kindje (eind mei) dus werk ik wel zoveel mogelijk door tot het zover is ;-). En dan zien we wel 3 weken later.

Ik zit wel in een langdurige opdracht (4d / week), en doe 1d / week bij mijn oude werkgever.
Over welke dayrate spreken we dan?
 
Over welke dayrate spreken we dan?

600 excl.

Het zijn interessante en uitgebreide opdrachten.

Het eerste jaar in een notendop:

- Full Stack Development (.NET Core / Angular / Hasura / Postgresql)
- Oudere Python (Django) stack omgezet naar postgresql, containerized en horizontaal scalable gemaakt.
- Al hun huidige services in een high-availability cluster geplaatst (in eigen beheer, omdat kost een factor was om te starten).
- hulp bieden aan engineering peepz die ook ontwikkeling doen, betere workflow implementeren, etc. En raad geven bij het team die in hun fabrieken de automatisatie doen (security en networking stuff).
- DevOps valt momenteel volledig op mij (CI/CD flow, eigen clusters in beheer, en nu Azure migraties bezig, Terraform voor vlot schalen en disaster recovery).
- Inschattingen en Analyses voor de komende jaren.
- Klagen dat er meer resources nodig zijn omdat ik geen expert ben in onder andere IOT Security en fabrieksnetwerken :wallbash:

Die ene dag per week (en soms s'avonds) een erg leuk project afgewerkt (ivm "smart" digital signage oplossingen) waar ik als werknemer mee gestart was. En onderhoud gedaan aan software en gerelateerde services die rustig verder bollen.

Het is al druk geweest maar ik hou wel van afwisseling ;-).
 
600 excl.

Het zijn interessante en uitgebreide opdrachten.

Het eerste jaar in een notendop:

- Full Stack Development (.NET Core / Angular / Hasura / Postgresql)
- Oudere Python (Django) stack omgezet naar postgresql, containerized en horizontaal scalable gemaakt.
- Al hun huidige services in een high-availability cluster geplaatst (in eigen beheer, omdat kost een factor was om te starten).
- hulp bieden aan engineering peepz die ook ontwikkeling doen, betere workflow implementeren, etc. En raad geven bij het team die in hun fabrieken de automatisatie doen (security en networking stuff).
- DevOps valt momenteel volledig op mij (CI/CD flow, eigen clusters in beheer, en nu Azure migraties bezig, Terraform voor vlot schalen en disaster recovery).
- Inschattingen en Analyses voor de komende jaren.
- Klagen dat er meer resources nodig zijn omdat ik geen expert ben in onder andere IOT Security en fabrieksnetwerken :wallbash:

Die ene dag per week (en soms s'avonds) een erg leuk project afgewerkt (ivm "smart" digital signage oplossingen) waar ik als werknemer mee gestart was. En onderhoud gedaan aan software en gerelateerde services die rustig verder bollen.

Het is al druk geweest maar ik hou wel van afwisseling ;-).
Van IT ken ik weinig, maar snel gerekend is dat mooi verdiend...
 
Jaar 1: 232.5 billable, 34.5 dagen verlof naast 9 reguliere feestdagen, 1 dag ziek
Jaar 2: 238 billable, 27 dagen verlof, 8 reguliere feestdagen.

Eerste boekjaar was wel iets verlengd, daardoor 15 dagen meer gewerkt dan ik in een niet verlengd jaar had kunnen doen.
Tweede boekjaar sluit volgende week af. Meer na m'n uren gewerkt en ook gebilled.

Uitgangspunt was om minstens evenveel verlof te nemen als toen ik werknemer was. Dit jaar niet gedaan omdat ik door thuiswerk geen tijd aan commute spendeer en dat de dagen korter maakt en ik precies er precies minder nood aan heb.
 
Damn, mooie billables hier allemaal. Allemaal IT consultants in langere opdrachten I assume?
Gaat bij mij om 3 klanten. 2 waarbij ik meer dan 2 jaar gezeten heb (een deel van voor ik zelfstandige was) en 1 waar ik een half jaar gezeten heb (contract zelf stop gezet).

Dus inderdaad lange opdrachten.
 
Jaar 1: 184 dagen billable
Dit jaar zal dat vermoedelijk ook zoiets zijn met het enige verschil dat ik voor meerdere klanten tegelijk werk.
 
Ik zou eventueel nog een tweede bedrijfje willen starten, voor het verlenen van dienst alla gaming nights aan bedrijven als teambuilding. Alleen in belgie is het verboden om games te verhuren, maar wat als de console erbij is? Iemand een idee of dat een probleem is?

Je mag wel games verhuren. Maar je moet wel toestemming hebben van de uitgever. Dus je moet in orde zijn met je licenties.
 
Terug
Bovenaan