Ik dacht dat het duidelijk was waarom, omdat het niet eerlijk is. Niet meer of niet minder.
Waarmee het cirkeltje weer rond is eh; jij pleit voor iedereen even veel, ik pleit voor iedereen even weinig.
En moest het vrijwillig zijn dan zou er niemand iets extra afdragen natuurlijk

Maar met welke tegemoetkomingen zouden ze jou dan kunnen overtuigen om iets meer te betalen?
Dat is de vraag omdraaien eh; ik pleit er niet voor om andere maar (terug) meer te laten betalen, dat doe jij. Ik geef enkel aan dat je dan verdomd goede argumenten zal moeten aanbrengen, of dat je anders niet bijster verbaasd moet zijn dat mensen maximaal gaan ontwijken of alles gewoon elders onderbrengen (beide zaken die perfect legaal zijn nota bene).
Verder klaag ik vooral dat er niet vrijwillig wat meer zelfreflectie is bij deze groep.
Zeker dat het probleem niet zozeer is dat er teveel zelfreflectie is?
In een verder (maar niet zo enorm ver) verleden, verdiende ik maandelijks 5-figures in loondienst en droeg ik navenant af. Voor mezelf aan de slag gaan was deels een streven naar onafhankelijkheid en voor eigen rekening werken, deels een opbouwen van toekomstig kapitaal (pensioen being that great and all in BE, uiteraard), en evenzeer een compleet malcontentement met een ongebreideld en onbeperkt afdragen, voor (steeds) minieme(re) return. Dan tel ja a, b en c bij elkaar op, doe je wat zelfreflectie en dan spring je. Met succes, aangezien die bv evolueerde naar participaties en zelfs werknemers, dus geen moment spijt van die beslissing aangezien die move alles veel meer in balans bracht.
Jij klaagt daarbij een gebrek aan zelfreflectie aan omdat het in jouw ogen niet eerlijk is dat ik ontwijk, maar dat gaat voorbij aan 1) de perfecte legaliteit daarvan, 2) de doelbewuste keuzes die daarachter zitten en 3) het domme gegeven dat wat jij "niet eerlijk" vindt, nog steeds bijdragen zijn die veel hoger liggen dan wat veel anderen via loondienst betalen.
Jij claimt een gebrek aan zelfreflectie omdat ik niet meer
wil bijdragen aan een systeem waar ik niet meer in geloof en waar er zelfs vanuit een fiscale geoptimaliseerde manier nog steeds veel bijdragen komen, je claimt een gebrek aan zelfreflectie bij hen die ontwijken, ik kan net zozeer stellen dat een gebrekkige argumentering pro jouw scenario (buiten dan, ik vind het eerlijker als iedereen evenveel bijdraagt, we kunnen nu eenmaal niet te hard snijden in de uitgaven) ook niet getuigt van veel zelfreflectie.
Maar bon, jij wil weten welke tegemoetkoming me zou kunnen overtuigen: formuleer me een business plan naar een drastische reductie van het overheidsbeslag (reductie van kosten, verhoging van GDP), voer dat uit en reduceer je effectieve taxaties met vertraging zodat je de overschotten kan gebruiken om versneld schulden af te bouwen. Zolang alles maar in een groot zwart clientelistisch gat blijft verdwijnen, komt niets terug naar BE.