Freelancers & Ondernemers - belastingsvoordelig?

Naar mijn mening ligt de focus teveel op de verschillen buiten het fiscale voor de:

categorie werknemer,
categorie ondernemer eenmanszaak,
categorie ondernemer via vennootschap.

Men moet de niet fiscale verschillen achterwege laten in zo'n discussie om tot het besef te komen dat het eigenlijk absurd is.

(WN) Werknemer categorie: Laten we zeggen dat in mijn voorbeeld de persoon een elektricien is. Zijn bezoldiging zal belast worden als arbeider/bediende in de personenbelasting aan de normale progressieve tarieven. 40 % a 45 % schijf zal zo'n persoon toch makkelijk zitten als hoogste schijf. Hierop zal ook RSZ worden afgedragen door zowel hem als de werkgever voor zijn sociale rechten.

(EZ) Eenmanszaak ondernemer categorie: Ook zijn inkomen als zelfstandige elektricien zal aan de progressieve tarieven worden belast, laten we er van uit gaan dat deze toch snel in de hogere schijven van 45 % à 50 % zal zitten. Hij zal sociale bijdragen(20,5% +/-) betalen voor zijn sociale rechten op de gemaakte winst.

(VEN) Vennootschap ondernemer categorie: Laten we er vanuit gaan dat hij zijn bezoldiging in de onderneming die de activiteit heeft als elektricien op het laagste zet van +/- 21K. Op deze manier betaald hij/zij enkel 20,5 % sociale bijdrage +/- op een NBI van 17K als bijdrage voor zijn sociale rechten. De winst in de onderneming zal dan aan 20 % of 25 % belast worden en via dividend uitkering aan 15 % later naar zich toegetrokken worden.

Werknemer zal hoogst waarschijnlijk voor deel van zijn inkomen belast worden aan 25/40/45 % personenbelasting.
Eenmanszaak zal hoogst waarschijnlijk voor deel van zijn inkomen belast worden aan 25/40/45/50 % personenbelasting.
De zaakvoerder in de vennootschap zal aan 25 % personenbelasting zitten voor een zéér klein stuk van dat 21K inkomen. En aan 32 % of 36,25 % voor het dividend inkomen. (Venbel + RV)

Schijven van de personenbelasting voor 2024 ter ondersteuning van het fiscaal verschil. De schijf van 25 % in de PB is voor +/- 16K aan inkomen. Vanaf dan springt het naar 40 % en dus al meer dan venbel + RV...

Inkomstenjaar 2024 (aanslagjaar 2025)
BelastingtariefInkomstenschijf
25%0 - 15.820 euro
40%15.820 - 27.920 euro
45%27.920 - 48.320 euro
50%48.320 - … euro
(Deze voorbeelden zijn uiteraard zeer globaal en zonder specifieke nuances BVS, leningen, gezinslast,... maar toont toch de grote fiscale lijnen aan.)

Waarom is dit fiscaal verschil logisch?

Ik heb al veel zelfstandige (EZ) naar een vennootschap moeten omzetten die dat eigenlijk niet willen... maar door het gigantisch fiscaal gat kunnen ze niet anders of meer belastingen/sociale bijdragen slikken. Een vennootschap zou terug naar de 'essentie' moeten gaan waarom zo'n rechtspersoon nuttig is, 'samenwerking' met meerdere personen, kapitaal/venture constructie voor startups, continuïteit, aansprakelijkheid...

Stel dat in alle 3 de categorieën onze elektricien 300K verdient, op dat moment met zo'n inkomen(+inc. dividend) zal hij toch onder de categorie van 'sterke schouders' vallen. Echter afhankelijk van welk categorie zal zijn fiscale bijdrages/belastingen veel meer zijn dan de andere categorie. Waarom zou dat logisch zijn?

Persoonlijk vind ik de progressieve tarieven zever. Waarom zou iemand die meer verdient een grotere fiscale druk nodig hebben? Hij/zij zal meer belastingen betalen dan iemand die minder inkomen heeft omdat zijn belastbaar inkomen groter is! Waarom moet zijn/haar belastingtarief groter zijn? Omdat hij/zij meer verdient of de 'sterkere schouder is' moet hij/zij meer bijdragen. Dat zal hij/zij doen wegens het groter belastbaar inkomen. Maar is een andere discussie met andere nuances... want daarvoor is er een veel grotere hervorming van achterpoortjes en andere nodig.

De venootsschapsbelasting en alle andere belastingen van venootschappen en zelfstandigen betalen het systeem. Aangezien die personeel aan het werk zetten komen de belastingen van dat personeel ook ten goede van de maatschappij. Geen venootschappen, geen inkomsten meer. Een ambtenaar betaald belastingen om ze de maand erna terug te krijgen als loon.
Een zelfstandige in hoofdberoep heeft gemiddeld een lagere belastingsaangifte dan een werknemer/ambtenaar. Ik zou niet omaar zeggen dat zelfstandigen dus meer belastingen betalen. Vennootschappen betalen meer belastingen, maar dat komt natuurlijk ook door het personeel die daar werkt, is dus een joint effort.
Michel Drets zei:
En ook jouw loon.
Geen keuze, maar volgt uit wetgeving. Dus belasting, omdat je het kind een andere naam geeft is het niet opeens iets anders.

Voor je over de andere inkomstenbronnen van jouw werkgever begint:
Leden bijdrage : Fiscaal aftrekbaar
Subsidies : woord zegt het zelf
Mijn loon wordt niet door die zaken betaald.
Michel Drets zei:
Zoals hier al meerdere keren is aangehaald, snap echt niet dat links maar telkens gewoon meer geld bij een steeds kleiner wordende groep wilt gaan blijven halen om de andere geld kostende groep steeds meer te geven en groter te laten worden.
Zoals al herhaaldelijk gezegd: de claim dat er steeds meer geld gevraagd wordt bij een steeds kleiner wordende groep klopt niet:
1) het aantal zelfstandigen stijgt sterker en sterker, dus als je het over alle zelfstandigen hebt, klopt het al niet.
2) de (personen/vennooschaps)belastingen in België worden geheven op het fiscaal inkomen en dat is een héél stuk stuk minder dan het werkelijk inkomen (en de verhouding wordt steeds schever).

Als we als eerste stap het fiscaal inkomen terug correct bepalen en alle uitzonderingen eruit halen, zullen effectief de sterkste inkomens het meest betalen. Nu kan je die claim niet noodzakelijk maken.

Met die nota dat een eenmanszaak zoals ik 10 jaar 28-38% betaald heeft maar wel op een belastbaar bedrag van 50-60k

Ik weet het niet meer vanbuiten, plus het is nooit een vast bedrag uiteraard, maar laat ons zeggen dat 16k belastingen voor mij normaal was. Het was eens meer maar in het begin ook minder natuurlijk toen ik pas startte. Ik ben letterlijk begonnen met 1 klant terwijl ik er nu 300 heb. Het eerste jaar als eenmanszaak betaalde ik amper 5k belastingen.

Maar hier zitten freelancers die 80k belastbaar inkomen hebben. Uiteindelijk gaat daar ook 32% vanaf dus die dragen dus meer bij dan de eerste 5 jaar van mijn eenmanszaak.

Als overheid heb ik dus liever veel geld aan een lager tarief dan minder geld aan een hoger tarief.

Om nog maar te zwijgen over de vele mensen die ipv bij te dragen de staat geld kosten iedere maand. Zo gaan we er ook niet komen.

En op een mooie dag beslist die elektricien om zijn neefje aan te nemen want hij heeft toch al een vennootschap en die is afgestudeerd in ellentriek.
En dus? Dat kan evengoed de zelfstandige onder eenmanszaak? Wat is het argument? Dat een vennootschap zorgt voor werkzaamheid/job creatie, kan evengoed een ondernemer onder eenmanszaak statuut doen.
Maar hier zitten freelancers die 80k belastbaar inkomen hebben. Uiteindelijk gaat daar ook 32% vanaf dus die dragen dus meer bij dan de eerste 5 jaar van mijn eenmanszaak.
:unsure: Laten we appels met appels vergelijken?

Zoals al herhaaldelijk gezegd: de claim dat er steeds meer geld gevraagd wordt bij een steeds kleiner wordende groep klopt niet
Bizar dat de nationale bank dit wel vind en ik ook...

Er gaan jobs verloren in de industrie. Zelfstandigen die jullie nog extra willen belasten zorgen voor een toename van jobs (maar dat weegt niet op tegen de jobs die verloren zijn gegaan) en dan de enige sector die altijd groeit. Overheid en diensten. Maar in die laatste zijn het voornamelijk gesubsidieerde jobs.

Zoals je zelf al toegegeven hebt: jouw loon, dienstencheques, ... Kosten allemaal belastingsgeld.

Bizar dat de nationale bank dit wel vind en ik ook...

kan je even zeggen waar dat de NBB in die link zegt dat er steeds meer geld bij een kleiner wordende groep gevraagd wordt?
Michel Drets zei:
Zoals je zelf al toegegeven hebt: jouw loon, dienstencheques, ... Kosten allemaal belastingsgeld.
Sorry, maar nu is het genoeg. Ik heb al vaak genoeg gezegd dat ik NIET betaald wordt met belastingsgeld, ook niet indirect. Jij geeft geen enkel bewijs dat dit wel zo zou zijn (je weet zelfs niet wie exact mijn werkgever is).

kan je even zeggen waar dat de NBB in die link zegt dat er steeds meer geld bij een kleiner wordende groep gevraagd wordt?
Heb even geen laptop, dus wat moeilijker voor afbeeldingen etc.

Maar pagina 10 de grafiek. In 2024 minder gewerkte uren wat negatief is voor het bbp.

Maar wat komt er van jobs voornamelijk wel bij in 2024?
Government and non-market services.
Definitie: Administration and education; health, welfare, community, public social services, personal services and domestic services.

Buiten die domestic services allemaal geld kostende jobs.

Zelfs die domestic services valt over te discussiëren. Want die term is breed. Dienstencheques en gesubsidieerde vzw vallen daar waarschijnlijk ook onder...

Laatst bewerkt door een moderator:
Maar pagina 10 de grafiek. In 2024 minder gewerkte uren wat negatief is voor het bbp.
het minder aantal gewerkte uren heeft geen directe (en mogelijks zelfs geen indirecte) invloed op het BBP.
Michel Drets zei:
Maar wat komt er van jobs voornamelijk wel bij in 2024?
Zelfs die domestic services valt over te discussiëren. Want die term is breed. Dienstencheques en gesubsidieerde vzw vallen daar waarschijnlijk ook onder...
Dus de groep waar steeds meer geld gevraagd wordt bij een kleiner wordende groep zijn de loontrekkenden? Bedankt om mijn punt te maken, de daling bij loontrekkenden wordt gecompenseerd door een steeds groter wordende groep zelfstandigen.

Momenteel bezig met het onderzoeken van managementvennootschap tov zelfstandige. Als ik goed begrijp zijn mv's interessanter gezien er meer te optimaliseren valt. Maar toch iets die ik niet versta in sommige vennootschappen wanneer ik in de kruispuntbank kijk. In principe gaat iedereen voor de 45000 bruto qua optimalisatie. Afhankelijk of je nu zelf je sociale bijdragen betaald of door de vennootschap, komt dit neer op een nettobedrag tussen de 2500 en 3000 net volgens partena. Vermoed dat die calculatietool in dit geval ook geen rekening houd met dubbel vakantiegeld of eindejaarspremies. Daarnaast nog wat optimalisaties met vermoedelijk KEW TWV +-500 euro per maand.Desondanks zie ik in veel gevallen op de Balanscentrale dat de reserves aangroeien met de gerealiseerde winsten waardoor ik veronderstel dat er geen of lage dividenduitkeringen zijn. Hoe leeft men dan opdat men toldoende cashflow heeft? Wat zie ik over het hoofd?

Momenteel bezig met het onderzoeken van managementvennootschap tov zelfstandige. Als ik goed begrijp zijn mv's interessanter gezien er meer te optimaliseren valt. Maar toch iets die ik niet versta in sommige vennootschappen wanneer ik in de kruispuntbank kijk. In principe gaat iedereen voor de 45000 bruto qua optimalisatie. Afhankelijk of je nu zelf je sociale bijdragen betaald of door de vennootschap, komt dit neer op een nettobedrag tussen de 2500 en 3000 net volgens partena. Vermoed dat die calculatietool in dit geval ook geen rekening houd met dubbel vakantiegeld of eindejaarspremies. Daarnaast nog wat optimalisaties met vermoedelijk KEW TWV +-500 euro per maand.Desondanks zie ik in veel gevallen op de Balanscentrale dat de reserves aangroeien met de gerealiseerde winsten waardoor ik veronderstel dat er geen of lage dividenduitkeringen zijn. Hoe leeft men dan opdat men toldoende cashflow heeft? Wat zie ik over het hoofd?
zoals elke andere mens die netto 2500 a 3000 binnen harkt.

Warranten levert u nog een 1500-2000€ per maand extra. Wss groeien die reserves doordat ze naar liquidatiereserves schuiven (oudere vennootschappen).

Geef je jezelf vakantiegeld en eindejaarspremie als zelfstandige?

zoals elke andere mens die netto 2500 a 3000 binnen harkt.
Kom kom, ik snap zijn vraag wel. Meeste mensen die zelfstandige worden, zeker diegene via een management vennootschap, hebben al wat jaren op de teller en zijn al in de fase met afbetalingen van hun huis en kinderen. Om dan gewoon te zeggen leef alsof je een pas afgestudeerde masterstudent bent want dit is de fiscaal meest geoptimaliseerde manier lijkt me nu toch ook niet te getuigen van veel realiteitszin.

Om te antwoorden op Pol86 zijn vraag:
- Betaal je uit waar je realistisch van kan leven, sparen en veel kosten (auto, internet, gsm,...) enzovoort doe je via vennootschap dus dit zal aanzienlijk minder zijn dan wat je als bediende zou krijgen. Maar nogmaals, dit kan gerust wat hoger zijn dan het minimumloon dat zelfstandige uitkeren om het fiscaal zo optimaal mogelijk te maken.
- Grotere kosten kan je tijdelijk oplossen via je rekening courant, is een voordeligere manier dan je een hoger loon uit te keren.
- Zoals aangehaald, zodra je dividenden kan uitkeren valt deze hele problematiek weg.
- Bespreek alles met je boekhouder, die moet je met al die zaken kunnen helpen.

Laatst bewerkt:
Doet er dat hier eigenlijk iemand? Doen de meeste niet loon + VVPRBIS of LR?
Vakantiegeld en eindejaarspremie is ook gewoon brutoloon. Het zit gewoon niet vervat in je 'maandelijks' brutoloon, maar wel in je jaarlijkse.
Vandaar dat ik het raar vind dat er in dit topic over die 2 zaken gesproken wordt. Als zelfstandige is dat helemaal niet relevant.

Vakantiegeld en eindejaarspremie is ook gewoon brutoloon. Het zit gewoon niet vervat in je 'maandelijks' brutoloon, maar wel in je jaarlijkse.
Vandaar dat ik het raar vind dat er in dit topic over die 2 zaken gesproken wordt. Als zelfstandige is dat helemaal niet relevant.
Klopt, dat zijn gewoon 2 concepten die niet bestaan bij zelfstandigen.
Je kan ook gewoon heel uw jaarloon in 1x uitbetalen volgens mij, en fiscaal zal dat hetzelfde zijn. (In before: als je dit wil doen zodat je het geld al kan beleggen in Januari, dan heb je het jaar voordien te weinig dividend uitgekeerd)

Kom kom, ik snap zijn vraag wel. Meeste mensen die zelfstandige worden, zeker diegene via een management vennootschap, hebben al wat jaren op de teller en zijn al in de fase met afbetalingen van hun huis en kinderen. Om dan gewoon te zeggen leef alsof je een pas afgestudeerde masterstudent bent want dit is de fiscaal meest geoptimaliseerde manier lijkt me nu toch ook niet te getuigen van veel realiteitszin.
Er zijn er ook genoeg met een management vennootschap die een afbetaald huis hebben, die een wagen of 2 op de zaak hebben en verder gewoon rond komen om goed te leven met 3k maandelijks. Zeker als de partner ook nog een deftig betaalde job heeft of ook een zelfstandige activiteit (of ook in de vennootschap zit)
Er zijn in mijn ogen ook genoeg andere fiscaal optimale manieren om uw reserves te beheren dan enkel vvpr bis. (en als uw vennootschap van voor 2013 is is dat zelf geen mogelijkheid).

Er zijn er ook genoeg met een management vennootschap die een afbetaald huis hebben, die een wagen of 2 op de zaak hebben en verder gewoon rond komen om goed te leven met 3k maandelijks. Zeker als de partner ook nog een deftig betaalde job heeft of ook een zelfstandige activiteit (of ook in de vennootschap zit)
Er zijn in mijn ogen ook genoeg andere fiscaal optimale manieren om uw reserves te beheren dan enkel vvpr bis. (en als uw vennootschap van voor 2013 is is dat zelf geen mogelijkheid).
Vermits hij die vraag stelt veronderstel ik niet dat hij in die situatie zit. Mijn enige boodschap is dat je je gerust ook wat meer kan uitbetalen dat het fiscaal geoptimaliseerd minimumloon, ik weet dat het een fetish is voor sommige om zo weinig mogelijk belastingen te betalen (hetzelfde voor mij) maar ik snap best dat mensen geen 3 jaar hun opgebouwde levenskwaliteit on hold willen zetten of alles afschuiven op hun partner, teren op spaargeld, whatever

Deel gerust de andere fiscale optimalisatie die je kan doen in de eerste 3 jaar om geld uit je vennootschap te trekken, verder dan met je rekening courant te werken kom ik niet en leer altijd graag iets bij!

Terug
Bovenaan