Hell wat doet 15 jaar geleden ertoe?
Heb ik niet gezegd dat de gouden tijden achter ons liggen? Ik heb verwezen naar krachtige tools die eraan komen: VAA max 20% van uw bezoldiging, elektronische facturatie met realtime gedetailleerde inzage voor de fiscus, digitalisering en integratie van verschillende platformen die data met elkaar uitwisselen, steeds meer vergaande internationale datauitwisseling, steeds meer verwatering van het bankgeheim etc.
Met daarnaast een grote kanttekening dat veel zaken die hier worden aangehaald bepaalde fiscale verwerking achterzit waar niet wordt over gesproken (zoals VAA op zwembad/camperwagen/2e verblijf, 100% verworpen aftrek beroepskledij, strikte reglementering rond evenementen etc). En dat er onder die cowboyverhalen veel ongeschoolde selfmade zelfstandigen zijn die zeer goed zijn in hun operationele stiel maar geen kaas gegeten hebben van boekhouding en administratie, die dag en nacht hard werken in hun vakgebied en, vaak onwetend, elke aankoop op factuur doen maar niet beseffen dat het niet aftrekbaar is, die hun mails en officieel communicatie van de boekhouder niet grondig lezen en dan achteraf achterover vallen van de openstaande schuld die ze zelf tegenover hun vennootschap hebben. Ik heb daarvan talrijke voorbeelden gezien en dat is eerder triest dan een gelukkige foefelaar.
Had een zaakvoerder van een transportbedrijf wiens woning deel uitmaakt van de vennootschap (wordt VAA op gerekend) en daardoor dacht dat die elk mogelijke kost aan die woning maar kon inbrengen (installatie nieuwe sauna/ onderhoud zwembad/ stro voor zijn paarden

etc). Die was op paar jaar tijd 3 keer van boekhouder veranderd en dus niet deftig naar zijn balans gekeken. Die had een schuld van +500k tegenover zijn vennootschap aan uitgaven die niet aftrekbaar zijn en dus allemaal op rekening courant geboekt waren. Die man werkt dag en nacht en die eindigt paar jaar van zijn pensioen met niets: die schuld wordt jaarlijks afgenet tegen zijn dividend.
Idem met zelfstandig verpleegkundige, massa’s dubieuze uitgaven, allemaal op rekening courant geboekt. Wil dan een nieuwe wagen leasen: KBC weigert het krediet, 170k open op rekening courant. 3 jaar dividend tegen afgenet en madam kon eindelijk een nieuwe wagen leasen.
En dat zijn inderdaad de grote verhalen op café eh, ik heb x of z op de vennootschap gekocht, tot ze eens deftig naar hun balans kijken.