Fraude bij sociale woningen

Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je niet blijft teren op je spaargeld en gaat werken zodat er maandelijks geld terug bijkomt. Met elke job in België kan je toch wel de huur van een appartement betalen. Op het einde van de maand kan er misschien niet zoveel op de spaarrekening, maar dat is nu eenmaal het leven.

Zolang je gewoon werkt is er absoluut wel woonzekerheid op de private markt. Jij doet precies alsof iedereen aan het begin van zijn leven een zak geld heeft gekregen en het daarmee moet doen voor de rest van zijn dagen.
Neen ik zeg dat er een groep is die zelfs met werk, geen toegang hebben tot de privaat huurmarkt.

Omdat daar ook een schaarste is en een verhuurder sneller de woning zal verhuren aan goed verdienende koppel dan een alleenstaande met een laag inkomen
 
Mijn vorige rijwoning werd te huur aangeboden voor 850 euro. Met vaste kosten erbij dus vlotjes 1000 euro. Maar liefst 60 reacties, 59 mensen zijn dus teleurgesteld dat ze geen normale woning betaalbaar kunnen huren.
Tegenwoordig is een huurcontract voor een deftige, betaalbare woning vinden een beetje zoals spelen met de Loterij. Dus neen, ook met een normaal inkomen is het geen evidentie om te kunnen huren. En alleenstaanden met kinderen willen doorgaan net iets liever een huis met tuin dan een 1 of 2-slaapkamer appartement...
Ik zeg toch ook nergens dat je meteen vanaf dag 1 bingo hebt bij de zoektocht naar een woonst? Soms ga je inderdaad eventjes op zoek zijn, al zal de gemiddelde huurder geen jaren op zoek zijn denk ik zo. En ik kan gerust begrijpen dat alleenstaanden met kinderen liever een huis met tuin hebben. Maar het lijkt me niet de bedoeling dat de maatschappij die kosten moet dragen als de ouder enkel een appartement kan veroorloven.
 
bestaat niet meer. Enkel nog voor 2e woning.
Hij loopt wel nog voor de mensen die voor een bepaalde datum een huis hebben gekocht én voor 2de woning dus er zijn nog steeds mensen die geld krijgen van de staat enkel en alleen omdat ze een huis hebben gekocht.
 
Waarom zou er een verschil moeten zijn tussen eigenaars en sociale op het vlak van teveel slaapkamers.

Er is een krapte op woningmarkt. Veel nieuwbouw woningen zijn niet voorzien op een groot gezin. Waarom zou dan een eigenaar niet verplicht kunnen worden om een kleinere woning te moeten kopen omdat hij kamers te veel heeft.

Enkel en alleen omdat hij eigenaar is?Hij heeft die woning ook niet nodig he.
Waarom zou er verschil moeten zijn tussen iemand die zijn woonst vergoed krijgt door de maatschappij en iemand die er zelf voor dokt?
Serieus?? Dat snap je toch zelf ook wel?
 
Waarom zou er verschil moeten zijn tussen iemand die zijn woonst vergoed krijgt door de maatschappij en iemand die er zelf voor dokt?
Serieus?? Dat snap je toch zelf ook wel?
Neen omdat diezelfde maatschappij ervoor gezorgd heeft dat er drempels zijn waardoor iemand wel toegang heeft tot een koopwoning en een ander niet.
 
Neen omdat diezelfde maatschappij ervoor gezorgd heeft dat er drempels zijn waardoor iemand wel toegang heeft tot een koopwoning en een ander niet.
Ik zou zeggen, welkom in de Westerse wereld.
Er zijn genoeg opvangmogelijkheden, we gaan hier niet aan communisme doen waarin iedereen 100% gelijk moet zijn.
 
Hij loopt wel nog voor de mensen die voor een bepaalde datum een huis hebben gekocht én voor 2de woning dus er zijn nog steeds mensen die geld krijgen van de staat enkel en alleen omdat ze een huis hebben gekocht.

Klopt, maar daar zitten ook een hele groep mensen tussen die bij aankoop 10% registratierechten aan de staat betaald hebben, terwijl dat nu 3% is. Op een gemiddelde huizenprijs betekent dat 24 K€ meer betaald, dat ze gespreid over 10 - 23 jaar (2 resp. 1 persoon die afbetaalt) terugkrijgen via die woonbonus.

Dat het voor een 2e woning op zijn minst een vreemde constructie is dat dat nog steeds bestaat, vind ik wel.
 
Waarom niet?

En nee er zijn geen genoeg opvangmogelijkheden. Anders was er niemand dakloos.
Want communisme heeft zo’n geweldig track record?

Ik weet echt niet of ik u enorm altruïstisch of hopeloos naïef moet vinden soms. Het geld valt niet zomaar uit de lucht eh.
 
Want communisme heeft zo’n geweldig track record?

Ik weet echt niet of ik u enorm altruïstisch of hopeloos naïef moet vinden soms. Het geld valt niet zomaar uit de lucht eh.
Ik stel me nochtans toch ook regelmatig die vraag. Waarom moeten we langer werken en waarom kunnen we de zwakste mensen in de samenleving geen kwaliteitsvol bestaan garanderen terwijl we jaar na jaar betere technologieën ontwikkelen die meer goederen voor lagere kosten kunnen produceren? Misschien is dat geen mainstream visie op de samenleving, maar naïef is het evenzeer niet. Eerder kritisch.
 
^niemand verplicht u om langer te werken en de "zwakkeren" hangt af van wie je bedoelt als zwakkeren.

Pardal die aangeeft dat er geen daklozen bestaan als er genoeg opvangplaatsen zouden zijn is ook redelijke sci fi. Heb in Hasselt meegedraaid in een vzw rond daklozen, een groep is gewoon niet geïnteresseerd in opvang.
 
Ik zou zeggen, welkom in de Westerse wereld.
Er zijn genoeg opvangmogelijkheden, we gaan hier niet aan communisme doen waarin iedereen 100% gelijk moet zijn.
Waarom niet?
Omdat communisme in de praktijk niet werkt, op papier zelfs met moeite. Tenzij je mij een tegenvoorbeeld kan geven waar communisme wel werkt en het allemaal rozengeur & manenschijn is en beter dan hier is.

En nee er zijn geen genoeg opvangmogelijkheden. Anders was er niemand dakloos.
Zijt ge zeker dat dat de enige reden is? Genoeg daklozen die opvang weigeren hoor.
 
Ik stel me nochtans toch ook regelmatig die vraag. Waarom moeten we langer werken en waarom kunnen we de zwakste mensen in de samenleving geen kwaliteitsvol bestaan garanderen terwijl we jaar na jaar betere technologieën ontwikkelen die meer goederen voor lagere kosten kunnen produceren? Misschien is dat geen mainstream visie op de samenleving, maar naïef is het evenzeer niet. Eerder kritisch.
Als we kijken naar binnen onze maatschappij is dat vooral omdat ons idee van wat een kwaliteitsvol bestaan is even snel mee evolueert dan onze steeds stijgende materiële welvaart. De meeste armen van nu hebben materieel een bestaan dat volgens definities van decennia terug helemaal niet als arm aangeduid zou worden. Vanuit het standpunt van de jaren 50 hebben we armoede wel degelijk grotendeels opgelost.
 
Laatst bewerkt:
Want communisme heeft zo’n geweldig track record?

Ik weet echt niet of ik u enorm altruïstisch of hopeloos naïef moet vinden soms. Het geld valt niet zomaar uit de lucht eh.
Tuurlijk is communisme niet de oplossing.

Maar hetgeen we nu doen werkt niet. Wachtlijsten bestaan, armoede bestaat, mensen slapen nog altijd op straat. Daar tegen over staat dat er mensen zijn die 300.000 per maand kunnen verdienen om tegen een bal te stampen.

En blijkbaar moet ik dat normaal vinden.
 
Waarom ben ik verkeerd, misschien is het Westen verkeerd bezig.
Ik ga niet beweren dat hier perfect is of niet beter kan, maar een simpele vraag dan: als we zo slecht bezig zijn, waarom komen zoveel mensen van minder welvarende landen massaal naar het Westen?

Naar jouw normen en waarden van vandaag is het niet goed genoeg. Maar daarom zijn we niet slecht bezig.
Uiteindelijk komt het hier op neer:
Als we kijken naar binnen onze maatschappij is dat vooral omdat ons idee van wat een kwaliteitsvol bestaan is even snel mee evolueert dan onze steeds stijgende stijgende materiële welvaart. De meeste armen van nu hebben materieel een bestaan dat volgens definities van decennia terug helemaal niet als arm aangeduid zou worden. Vanuit het standpunt van de jaren 50 hebben we armoede wel degelijk grotendeels opgelost.
 
Omdat communisme in de praktijk niet werkt, op papier zelfs met moeite. Tenzij je mij een tegenvoorbeeld kan geven waar communisme wel werkt en het allemaal rozengeur & manenschijn is en beter dan hier is.
Maar nu werkt het hier ook niet. Communisme werkt inderdaad niet, maar kapitalisme even goed niet.
Zijt ge zeker dat dat de enige reden is? Genoeg daklozen die opvang weigeren hoor.
Omdat opvang niet is aangepast aan het cliënteel.

De dakloze bestaat niet, maar ze worden wel allemaal samen in 1 opvang ondergebracht. Waardoor er een aantal zijn die weigeren te gaan omdat het voor hun eigenlijk beter is om onder een brug te slapen dan zich gaan aanmelden bij de opvang.
 
Terug
Bovenaan