Fraude bij sociale woningen

Geld is er genoeg, ge moet wel keuzes willen maken als politieker ook al is dat geen populaire.

Jij blijft geloven dat er genoeg geld is. Maar je weet evengoed dat dat niet klopt. Want onder het grondrecht systeem zou je voor iedereen een huis moeten bouwen. En met de budgetten raak je nog niet aan 10.000
 
Geld is er genoeg, ge moet wel keuzes willen maken als politieker ook al is dat geen populaire.

Euhm op wat baseer jij u dat er geld genoeg is ?

We zitten met een gat in de begroting op jaarbasis van 30 miljard, dacht ik. Belgisch niveau.

Er zijn prangendere behoeften als het bouwen van sociale woningen waar geld moet naar vloeien. Onderwijs, vergrijzing, zorg, kinderopvang, gevangenissen, navo bijdrage, asielopvang, energievoorziening en -transitie, blue deal, God weet wat ik nog vergeet,..

Met 1.7 miljard bouw je laat ons het gemakkelijk maken 10.000 woningen. Dus met dat budget ben je nog 18 jaar bezig met bouwen... en in welke mate ontregel je dan de bouwmarkt voor mensen die een woning met hun eigen centen willen voorzien in plaats van afhankelijk te zijn van een hand-out... want zoveel woningen zetten op een jaar is geen klein bier...
 
Laatst bewerkt:
1,1 miljard...
Als je sociale woningen kan zetten aan 200k / woning, kan je er 5500 bouwen, ofwel zo'n 3% van de wachtlijst.
Volgend jaar komen we wel meer dan 4 miljard te kort en het fiscale systeem zit zo vast dat het steeds moeilijker wordt om die put te vullen (en de tijd begint te dringen).
Hoezo is er geld genoeg?
Geld hebben en niet uitgeven werkt anders ook niet om het probleem op te lossen
 
Jij blijft geloven dat er genoeg geld is. Maar je weet evengoed dat dat niet klopt. Want onder het grondrecht systeem zou je voor iedereen een huis moeten bouwen. En met de budgetten raak je nog niet aan 10.000

Euhm op wat baseer jij u dat er geld genoeg is ?

We zitten met een gat in de begroting op jaarbasis van 30 miljard, dacht ik. Belgisch niveau.
Het gaat om beleidskeuzes maken en ge kunt gerust meer geld vinden in huisvesting en minder geld uitgeven aan andere dingen.
Er zijn prangendere behoeften als het bouwen van sociale woningen waar geld moet naar vloeien.
Welk probleem is dan prangende dan ervoor zorgen dat iedereen een fatsoenlijk dak boven zijn hoofd heeft.
Met 1.7 miljard bouw je laat ons het gemakkelijk maken 10.000 woningen. Dus met dat budget ben je nog 18 jaar bezig met bouwen... en in welke mate ontregel je dan de bouwmarkt voor mensen die een woning met hun eigen centen willen voorzien in plaats van afhankelijk te zijn van een hand-out... want zoveel woningen zetten op een jaar is geen klein bier...
Ge kunt ook de bestaande woningen betaalbaarder maken voor iedereen door een combinatie van maximum huurprijzen, kwaliteitscontroles en huurpremies/subsidies.

Dat we er enkel en alleen met het bouwen van sociale woningen er inderdaad niet aan gaan geraken.
 
Geld hebben en niet uitgeven werkt anders ook niet om het probleem op te lossen

Hoe zou jij het dan concreet aanpakken? Beeld je even in dat je een omnipotente dictator was, eentje met een stevige dosis charme ook, die elke "onpopulaire" maatregel door de strot van de bevolking weet te vleien... Wat zou jij dan concreet doen om dit probleem op te lossen?

Want jouw visie lijkt me gestoeld op een (verkeerde) interpretatie van het recht op leefbaar wonen, gevolgd door (m.i.) een volledige ontkenning van de economische realiteit.
Neen, het is niet betaalbaar (ook niet als we het echt willen).
En jouw ideeën zijn voor de meeste mensen zelfs niet wenselijk.

Hoe denk je dat het ons land zal vergaan als de middenklasse zo kapot is gemaakt, dat zij ook gewoon "foert" zeggen?
 
  • Leuk
Waarderingen: Patj
Daklozen opvang wilt zeggen met 3 of 4 één kamer delen. Ge moogt niet kiezen met wie ge op de kamer komt.

Hoewel drugs verboden zijn in de opvang wordt er snachts genoeg gebruikt. Stel dat jij daar bijligt als niet gebruiker. De hele nacht wakker gehouden door onbekenden met een zware verslaving.

Om nog maar te zwijgen dat ge zogoed als elk persoonlijk item in uw onderbroek moogt steken zodat het niet gestolen wordt.
Zelfde vraag als hierboven, en wat is de concrete & realistische aanpassing die volgens jou dan moet gebeuren?

Druggebruik toelaten? Lijkt mij niet wenselijk.
Speekseltest voordat men binnenmag? Gaat in tegen jouw principes vermoed ik, want dan sluit je bepaalde mensen uit.
Een kamer apart voor iedereen? Je zei nu al dat er plaats tekort was, en dat zal ook extra mankracht vragen voor administratie/onderhoud.
 
Hoe zou jij het dan concreet aanpakken? Beeld je even in dat je een omnipotente dictator was, eentje met een stevige dosis charme ook, die elke "onpopulaire" maatregel door de strot van de bevolking weet te vleien... Wat zou jij dan concreet doen om dit probleem op te lossen?

Want jouw visie lijkt me gestoeld op een (verkeerde) interpretatie van het recht op leefbaar wonen, gevolgd door (m.i.) een volledige ontkenning van de economische realiteit.
Neen, het is niet betaalbaar (ook niet als we het echt willen).
En jouw ideeën zijn voor de meeste mensen zelfs niet wenselijk.

Hoe denk je dat het ons land zal vergaan als de middenklasse zo kapot is gemaakt, dat zij ook gewoon "foert" zeggen?

Zelfde vraag als hierboven, en wat is de concrete & realistische aanpassing die volgens jou dan moet gebeuren?

Druggebruik toelaten? Lijkt mij niet wenselijk.
Speekseltest voordat men binnenmag? Gaat in tegen jouw principes vermoed ik, want dan sluit je bepaalde mensen uit.
Een kamer apart voor iedereen? Je zei nu al dat er plaats tekort was, en dat zal ook extra mankracht vragen voor administratie/onderhoud.
Ik ga mezelf even quoten:

Ge kunt ook de bestaande woningen betaalbaarder maken voor iedereen door een combinatie van maximum huurprijzen, kwaliteitscontroles en huurpremies/subsidies. Dus geen vrije markt voor de huurmarkt maar duidelijke regularisatie

Dit in combinatie met meer sociale woning woningbouw.

Gaan we al ver komen denk ik
 
Hoe zou jij het dan concreet aanpakken? Beeld je even in dat je een omnipotente dictator was, eentje met een stevige dosis charme ook, die elke "onpopulaire" maatregel door de strot van de bevolking weet te vleien... Wat zou jij dan concreet doen om dit probleem op te lossen?
Breng die nu aub niet op ideeën he.
Straks gaat die nog de politiek in, en zijn we allemaal gejost 😅
 
Ik ga mezelf even quoten:

Ge kunt ook de bestaande woningen betaalbaarder maken voor iedereen door een combinatie van maximum huurprijzen, kwaliteitscontroles en huurpremies/subsidies. Dus geen vrije markt voor de huurmarkt maar duidelijke regularisatie

Dit in combinatie met meer sociale woning woningbouw.

Gaan we al ver komen denk ik

Wat zou deze maximale huurprijs dan worden? Hoeveel bedragen de premies en subsidies om te huren en aan wie exact keer je deze uit?

Met het totale budget voor sociale woningen kunnen we zo'n 10 000 woningen zetten. Aangezien we sowieso extra budget nodig gaan hebben, heb je al een idee waar je dit zal gaan halen?
 
Ik ga mezelf even quoten:

Ge kunt ook de bestaande woningen betaalbaarder maken voor iedereen door een combinatie van maximum huurprijzen, kwaliteitscontroles en huurpremies/subsidies. Dus geen vrije markt voor de huurmarkt maar duidelijke regularisatie

Dit in combinatie met meer sociale woning woningbouw.

Gaan we al ver komen denk ik
Maar dat is nog steeds conceptueel. Ik vraag concreet, dus ook waar al de nodige budgetten vandaan gaan komen, wat de concrete getallen zijn voor uw maximum huurprijs, wie die controles gaat doen, hoe worden die subsidies bepaald, ...
En dan vervolgens: zal dit voldoende zijn voor die daklozen waarover je het hebt? Want zelf met geregulariseerde huurprijzen moeten alle huidige huurders (zowel private markt als sociale huurpanden) ook ergens wonen/huren. Waar gaan al die extra panden vandaan komen, waar ga je ze zetten en met welk budget?
 
Maar dat is nog steeds conceptueel. Ik vraag concreet, dus ook waar al de nodige budgetten vandaan gaan komen, wat de concrete getallen zijn voor uw maximum huurprijs, wie die controles gaat doen, hoe worden die subsidies bepaald, ...
En dan vervolgens: zal dit voldoende zijn voor die daklozen waarover je het hebt? Want zelf met geregulariseerde huurprijzen moeten alle huidige huurders (zowel private markt als sociale huurpanden) ook ergens wonen/huren. Waar gaan al die extra panden vandaan komen, waar ga je ze zetten en met welk budget?
De huurprijsbepaling kan je laten doen aan de hand van het KI. Dan zal elke verhuurder zijn KI wel correct laten bepalen na een verbouwing en heb je een wettelijke basis om op terug te vallen.
 
Ge kunt ook de bestaande woningen betaalbaarder maken voor iedereen door een combinatie van maximum huurprijzen, kwaliteitscontroles en huurpremies/subsidies. Dus geen vrije markt voor de huurmarkt maar duidelijke regularisatie
Maximum huurprijzen werkt niet. Je ontwricht de hele huurmarkt daarmee en zo ongeveer elke econoom zal jou dit zeggen. Bijvoorbeeld je hebt maximumhuurprijs van 700 euro Wat je krijgt is dan een enorme schaarste aan huurwoningen want niemand wil een flat van 1000 euro verhuren aan 700 euro. Al die eigenaars gaan die woningen boven de 700 euro plots schenken aan hun kinderen of gewoonweg verkopen. U sociale huurders zullen dat niet kunnen kopen, maar wel de middenklasse huurders. Die kunnen dan korte tijd hun slag slaan omdat de verhuurders massaal hun woningen wegdoen. Die eigenaars worden dan heel kwaad want zij verliezen daar veel geld mee. Daarna heb je een onderaanbod aan middenklasse huurwoningen. En je mag twee keer raden... die gaan dan gewoon op zoek gaan in de overgebleven woningen in de prijsklasse onder de 700 euro. Van daaruit gaan zij de lagere klasse verdrijven uit hun woningen, want eigenaars hebben liever huurders die meer verdienen. Dus ja als je de armeren echt plat wil meppen op de huurmarkt moet je wel met maximumprijzen afkomen.

Zie niet in hoe kwaliteitscontrole huurprijzen gaat verlagen. Ben daar wel voor, want iedereen moet veilig kunnen wonen.

Huurpremies/subsidies: daar hebben we het geld niet voor zoals door bijna iedereen reeds aangegeven.
 
Dus al die bewoners van sociale woningen, waarvan de meerderheid niet werkt, heeft oftewel een psychiatrische problematiek oftewel gehandicapt? Jij weet ook wel dat dat totaal niet klopt....
Of 1 gaat uit werken terwijl de andere huismoeder is, ze zijn op pensioen, ze gaan naar basiseducatie/tweede kansonderwijs/andere studies waardoor ze jaren bezig zijn met leren ipv werken zodat ze een toekomst kunnen uitbouwen,...
Het is niet OF luie marginaal OF gehandicapt he... Er is een grote mix aan "soorten".
Ik ben trouwens opgegroeid in een sociale woonwijk met 50% koophuizen, 50% huurhuizen. Behalve mijn familie (tante/grootouders/nonkel) waarvan ik WEET dat het een koophuis was, zou ik begot niet weten wie huurde of eigenaar waren. Doorgaans was er maar 1 "marginaal gezin" per straat wat maakt dat de rest van de huurders een normaal profiel had: geen zichtbare handicap, gaan werken maar onder de inkomensgrens zitten,...

Persoonlijk ben ik eerder te vinden voor beperking in tijd enerzijds maar ook verplicht verhuizen als je gezinstoestand verandert. Ik kan er begot niet bij hoe weduwe Germaine alleen in een huis met 4 slaapkamers mag blijven, ook al moet ze extra betalen, omdat dat menske al 30j in datzelfde huis woont...
Als Germaine zou huren op de private markt zou haar contract ook van de ene op de andere dag gestopt kunnen worden. En geen enkele alleenstaande ouder op de private markt zou een huis met tuin blijven betalen eens de kinderen uit huis zijn, die zou kiezen om kleiner te gaan wonen en ofwel minder huur te gaan betalen, ofwel hetzelfde blijven betalen maar meer luxe hebben op die kleinere oppervlakte.
 
Laatst bewerkt:
De huurprijsbepaling kan je laten doen aan de hand van het KI. Dan zal elke verhuurder zijn KI wel correct laten bepalen na een verbouwing en heb je een wettelijke basis om op terug te vallen.
Wat dus een klucht zou zijn, want het KI wordt nog altijd berekends volgens parameters/standaarden uit 1975, volgens de subjectieve mening van de vaststellende ambtenaar en vervolgens geïndexeerd. Dit houdt met bepaalde zaken geen rekening die weldegelijk impact hebben op de huurprijs.

Dan zou je dus nog harder in hetgene komen dat Patj hierboven ook al aanhaalt. Want vergeet niet dat dit voor de verhuurder/eigenaar een opbrengsteneigendom is en (zo goed als) niemand uit de goedheid van zijn hart tegen een negatief rendement gaat verhuren. Je ziet momenteel al de problematiek door bepaalde opgelegde regels, en dit gaat enkel maar erger worden in de toekomst want er gaan meer en meer regels bijkomen. Sinds 2020 gaat het over dakisolatie & dubbel glas.
De optimist denkt dan: goed, de kwaliteit voor huurders verbetert!
De realist ziet ook de keerzijde van de medaille: voor de eigenaar betekent dit ofwel verkopen of investeren; in geval van verkoop zijn er minder huurpanden, in geval van investeren zal hij dit willen terugverdienen en de huurprijs omhoog doen en zijn er minder huurpanden in het lagere segment.
 
Sociale woning een recht? Voor degene die het nodig hebben ja. Als je daarnaast voldoende middelen hebt om foliekes te betalen (zelfs met extra kosten van kopen op afbetaling) heb je deze m.i. niet nodig, of mag je huur aanzienlijk omhoog. Anders wil ik er ook wel één voor de rest van mijn leven, extra geld voor zotte reizen of andere foliekes.

Zoals gezegd, huisvesting is een recht, een sociale woning niet. Nergens is bepaald dat dit een "klassieke" eigendom moet zijn. Verder kan je, met een gewone auto van 20K al 40K eigen inbreng sparen voor een "klassieke" eigendom als dat de "norm" is en waarmee je toch al een degelijke start kan maken voor een aankoop. Als deze 60K een mobilhome is, is dit m.i. al een huisvesting op wielen en hebben ze zelf al in hun huisvesting voorzien, dus geen reden tot sociale woning.

Eigenlijk zeg je nu dat je de personen met extra middelen meer recht zou moeten geven op een sociale woning dan de zwaksten (met leefloon). Dit lijkt mij net het tegenovergestelde van het opzet.
En verlies compenseren? Je creëert net extra verlies door mensen onnodig in hun sociale woning te laten. Wie denk je dat de extra kost van al die bijkomende sociale woningen die men "wil" of "moet" creëren zal dragen?

Een sociale woning kost de maatschappij per definitie meer dan dat deze opbrengt (het "sociale" aspect weet je wel)

Basis wiskunde leert mij dan dat het goedkoper is om slechts één woning (met vb kostprijs 600/mnd) te verhuren aan een leefloner die 200/mnd betaald (= 400 verlies) dan dat je twee woningen moet voorzien, één verhuurd aan 500 EUR (aan die kapitaalkrachtige huurder) met dus 100 verlies, en die tweede aan 400 verlies aan de leefloner. Want dit kost je (of de staat) in totaal 500.

Ik zou het dus durven omdraaien, het niet uit huis zetten van die kapitaalkrachtige huurders kost in totaal dus net meer.
Tenzij je natuurlijk niet voor het "sociale" aspect gaat en vind dat de zwakste hier minder recht op hebben? Dan kan je natuurlijk best geen extra woningen voorzien en is jou kapitaalkrachtige huurder economisch het meest aangewezen uiteraard...

Ik ga akkoord dat dat laatste moet kunnen.

Alleen wordt een mobilhome/tiny house niet erkend volgens de Vlaamse wooncode

Neen ik zeg bouw sociale woningen bij zodat men het inkomen van een kapitaal krachtige huurder kan gebruiken om degene die minder kapitaal krachtig zijn te compenseren
Dus jij bent akkoord dat ik met mijn modaal inkomen, modaal huis met modale lening en modale wagen recht moet hebben op een sociale woning zodat mijn partner i.p.v. met een Polo met een Mercedes AMG kan rondrijden? En we i.p.v. naar een camping in Frankrijk elk jaar naar Costa Rica kunnen? Laat het me weten als je opkomt met de verkiezingen in 2024, mijn stem heb je.

Fout, de vlaamse wooncode erkend een woonwagens wel degelijk als volwaardige woonvorm.

Die extra sociale woningen kosten gewoon extra geld aan de maatschappij. In een ideale wereld zouden er voldoende sociale woningen zijn voor iedereen, maar dat is een utopie. In de huidige situatie duwen de kapitaalkrachtige huurders de "leefloners"net nog meer in de problemen omdat de "leefloners" op de wachtlijst de door "kapitaalkrachtige huurders" bewoonde woningen niet kunnen huren en dus op de privé markt moeten zoeken. Dus tenzij het aantal sociale woningen op korte tijd verdubbeld zou worden (meer op wachtlijst dan huurders) blijf je je met een associaal systeem zitten als je die kapitaalkrachtige huurders hun sociale woning laat behouden.
 
Hij loopt wel nog voor de mensen die voor een bepaalde datum een huis hebben gekocht én voor 2de woning dus er zijn nog steeds mensen die geld krijgen van de staat enkel en alleen omdat ze een huis hebben gekocht.
Klopt, maar daar zitten ook een hele groep mensen tussen die bij aankoop 10% registratierechten aan de staat betaald hebben, terwijl dat nu 3% is. Op een gemiddelde huizenprijs betekent dat 24 K€ meer betaald, dat ze gespreid over 10 - 23 jaar (2 resp. 1 persoon die afbetaalt) terugkrijgen via die woonbonus.
Ook betalen deze met een eigen woning nog jaarlijks de volle pot onroerende voorheffing, en geen "verminderd tarief" zoals voor sociale huisvesting. Een sociale huurder betaald zelfs helemaal geen onroerende voorheffing.

De bouw van sociale woningen kan al jaren met 6% terwijl je op een nieuwbouw 21% betaald (of toch degene die nog van een woonbonus genoten). Op een simpele bouw van 200.000 EUR nog eens 30.000 minder inkomsten voor de staat.

Reken het totaalplaatje maar eens uit, een eigenaar draagt een veelvoud aan extra belastingen bij dan dat de woonbonus hem opbrengt.
 
Terug
Bovenaan