Dus ... structureel voorzien van betaalbaar onderwijs, financiëel zetje geven, uitlaatkleppen voorzien, ouders financieel ondersteunen voor deftige opvoeding, investeren en voorzien infrastructuur voor hun cultuur/geloof, betaalbare huisvesting, toegankelijke gezondheidszorg enz... ?
Dit. Een prachtig lijstje van voordelen van onze samenleving die voor velen in deze thread blijkbaar gelijk staan aan "niets te verliezen", daar zou ik dan toch verandering in brengen.
Amai, kei vriendelijk van u, kazernes en al. Komt helemaal goed daar in die kazernes en wordt zeker geen ghetto van jewelste. Maar geen probleem, volgens uw 'wie niet horen wil, moet maar voelen' logica kunnen we er misschien dan gewoon prikkeldraad rond heen zetten en militairen rond laten patrouilleren, dagelijkse lichaamsholteonderzoeken doen om zeker te zijn dat er geen fietsendief toch stiekem een GSM heeft binnen gesmokkeld.
Nog even het verhaal in kwestie:
Volgens de rechtbank van Tongeren heeft Genkenaar Tony Koreman recht op 3.500 euro nadat zijn e-bike gestolen werd. Probleem: de dief is insolvabel en kan Tony niet betalen. “Ik zie geen fiets en geen centen terug”, zucht Tony. “Deze zaak is allesbehalve een alleenstaand geval”, zegt...
www.gva.be
Relevantie voor deze thread? Om te ontkrachten wat sommigen hier beweren dat bepaalde mensen alleen een hardere visie op misdaad hebben wanneer het om mensen met allochtone roots gaat. Quod non.
Potje gebroken? Potje betalen.
Klinkt als een super constructieve bezigheid om een kat en muis spel te gaan spelen met overheidsgeld met een 15-jarige die ge sowieso nooit in het oog gaat kunnen houden. Als ge zelf nu eens gewoon 2 minuten nadenkt ziet ge hopelijk ook wel in dat dat op geen enkele manier te handhaven is. Pure verkwisting van geld en middelen, het is dan nog niet eens bewezen of dat een positieve gedragsverandering tot gevolg heeft, vanuit mijne stoel gaat dat enkel het misprijzen voor onze ordediensten en maatschappij in zijn geheel verder doen stijgen.
Ik zie niet in hoe dit een dure verkwisting van overheidsgeld zou zijn. Die politie-agenten moeten die jongeren nu ook al arresteren.
Aangehouden omdat je een aanslag beraamde op het lokale politiekantoor? Zeg maar bye bye tegen je smartphone, de rechter geeft je die later wel terug, over X aantal maanden ofzo, indien blijkt dat je onschuldig bent.
Dat gehamer op bewijs eerst dat dit een positieve gedragsverandering teweeg brengt mag ook wel eens stoppen... dat is je reinst intellectuele oneerlijkeheid om zo'n bewijs te eisen, want dat zou je alleen maar kunnen door het in de praktijk te brengen.
Vanuit mijn stoel zorgt dit ervoor dat er eindelijk wat straffen komen die gevoeld zouden worden door zo'n daders.
Misschien moeten we er dan eens proberen voor te zorgen dat er geen hele groep mensen zijn die klaarblijkelijk niks te verliezen hebben. Ik ben 100% voor het vervolgen en straffen van misdadigers volgens geldend juridisch kader, kan goed zijn dat er daar aanpassingen nodig zijn maar uw voorstellen komen neer op wild rond u heen slaan zodat ge toch maar het gevoel hebt dat ge iets doet. Moeten we dan maar gewoon niks doen? Dat zeg ik ook niet, maar in elk geval niet gewoon wild rond u heen beginnen slaan en hopen dat ge de juiste mensen raakt.
De beste euro-per-euro investering die ge kunt maken om de situatie te verbeteren is investeren in die wijken en zorgen dat de mensen daar wél iets te verliezen hebben, maar dat zullen velen hier niet graag horen, en het zal nog vele jaren duren vooraleer ge daar ook de vruchten van kunt plukken. Dat is niet het enige dat ge moet doen, maar wel het belangrijkste.
Zie de post van
@TooChé, beweren dat die mensen niets te verliezen hebben terwijl ze euro per euro bekeken misschien zelfs meer krijgen dan jij of ik, is gewoonweg de waarheid geweld aandoen.
Een OCMW-uitkering, een sociale woning en een paar kinderen waar je vervolgens niet voor zorgt, lege brooddoos naar school of ze zelfs criminele feiten laat plegen wegens een volstrekt ontbreken van ouderlijk toezicht... kan gerust zijn dat zo iemand aan het einde van de maand netto meer overhoudt dan een alleenstaande die gaat werken voor z'n inkomen en zich braafjes aan de regels houdt.
Ik ken uw mening, en ik weet dat ge het niet graag hoort, maar inderdaad. Ik zeg nergens dat dat niet in combinatie moet zijn met correcte strafrechterlijke vervolging van (jeugd)delinquenten is he. Zelfs in België groeien er heel veel mensen op met weinig toekomstperspectieven, gij kunt 'vinden' dat iedereen hier voldoende kansen krijgt, maar de realiteit spreekt u tegen, en ik hou mij persoonlijk niet echt bezig met discussies te voeren met de realiteit.
De armoedebarometer wil de evolutie van armoede in België op een toegankelijke manier weergeven.
www.armoedecijfers.be
Als we die cijfers kunnen verbeteren, dan lossen we automatisch een hoop van de problemen die we hier zien op. Ik voel mij genoodzaakt om (nogmaals) te benadrukken dat armoede geen excuus is om brand te stichten, maar als we de armoedecijfers naar beneden halen, halen we criminaliteit naar beneden, halen we sociale onrust naar beneden, bevorderen we de sociale cohesie, gaat integratie beter, etc etc etc. Ge snapt het wel.
Soit, we dwalen af denk ik.
Wat mij betreft valt er gerust te babbelen over bepaalde investeringen in zaken als onderwijs of zinvolle vrije tijdsbesteding van kansarme jongeren op te trekken als dat een goede ROI zou bieden. Heb in andere threads ook al gepleit pro schoolmaaltijden (maar dan ook pro rata vermindering van het kindergeld). De nood om echter mensen die geen week vakantie buitenshuis kunnen betalen te omschrijven als arm gaat mij dan weer te ver, want dan ben ik precies in armoede opgevoed... die armoedebarometer heeft toch wel een paar gebreken...
Tof dat je wel benadrukt dat armoede géén excuus mag zijn voor straffeloosheid jegens criminele feiten, want zo lijkt het wel op deze manier, vandaar dat ik inderdaad ook zou durven ingrijpen op sociale uitkeringen, op het straffen van ouders die hun plichten niet nakomen, etc.
Je kan het niet maken dat mensen dergelijke feiten kunnen plegen zonder gevolgen.
Je kan dat afdwalen noemen, maar vele zaken hangen onvermijdelijk samen.