Fotografiethread

Inderdaad, maar ik sta op een punt om van aps-c naar FF (of niet). Dus zou zoizo moeten investeren. Het menu en knoppen zou even een leercurve zijn, maar dat is altijd wel.

Inderdaad, zal een kost zijn, maar ik ben zoizo niet vies van 2dehands te kopen.
Bvb een a7iii met sigma 28-70 f2.8 en mooie prime.
Als ik volledig overstap en alles zou verkopen kan ik nog wel €1100 voor mijn huidige setup krijgen. Dus daarmee heb ik bijna de body. Dan nog €1500 extra voor paar mooie lenzen.
Maarja, dat compacte is ook wel ideaal om als extra bij te houden 😅

Daarnaast trekt de a7iv mij niet zoveel aan. Destijds altijd gedacht dat de a7iii de ideale camera is. Alles wat ik nodig heb en eigenlijk niets meer extra. Wat dan weer positief is voor mij om dat geld in een lens te kunnen steken 😁
De A7III is nog altijd heel capabel en kost €800 minder dan de opvolger, dat scheelt ook heel wat. Als je een tweedehands A7III kan vinden is het nog goedkoper. Ik ga zelf pas overstappen naar een nieuwe body als de huidige opgebruikt is of wanneer ik eindelijk de stap neem om in bijberoep te fotograferen en op termijn geld kan sparen voor een tweede body (en 200-600 en een 135GM en .... :unsure:).

Hmmmm, een body "opgebruiken", dat heb ik nog nooit gedaan :D Er ligt hier zelfs nog een perfect functionerende Nikon D7000 body. Zou die eigenlijk moeten wegschenken. Iemand interesse?

Hmmmm, een body "opgebruiken", dat heb ik nog nooit gedaan :D Er ligt hier zelfs nog een perfect functionerende Nikon D7000 body. Zou die eigenlijk moeten wegschenken. Iemand interesse?
Ik ben overgestapt naar de A7III toen mijn A77 kuren begon te krijgen, vooral de body (mechanische slijtage en loshangende stukken). De 17-50 f/2.8 begon ook na een tijd af te zien (de rubberen ring om in- en uit te zoomen hing los).

Pak dat die quasi-terminaal was.

Laatst bewerkt:
Ik ben overgestapt naar de A7III toen mijn A77 kuren begon te krijgen, vooral de body (mechanische slijtage en loshangende stukken). De 17-50 f/2.8 begon ook na een tijd af te zien (de rubberen ring om in- en uit te zoomen hing los).

Pak dat die quasi-terminaal was.

Mijn oudste lens de Nikkor AF Micro 200mm f/4D IF-ED heb ik al 20 jaar in mijn bezit. En die heb ik indertijd nog voor de helft van de prijs 2dehands gekocht in Hamburg. Werkt nog steeds perfect, 0 gebruikerssporen. Het enige nadeel is wel met de nieuwe FTZ adapters dat ik enkel nog maar manueel kan focussen. Met ander woorden, automatisch focus stacken voor macro werk gaat niet meer. Nu krijg ik het ook niet over m'n hart die te verkopen ook al heb ik die jaren niet meer gebruikt.

Ik heb mijn XT-1 wel 'opgebruikt', als ik hem terugvind na de verbouwingen zal ik wel eens een foto tonen. Op zich marcheert die wel nog prima maar valt wel onder de categorie 'met gebruikssporen'.

Bleh ... kosten.

Morgen ben ik weg op zoek naar ijsvogels en misschien velduilen achteraf. Ik maak m'n fototas klaar en probeer toch even mijn Nikon 500mm F4 FL VR op de Z9. Wat mij direct opvalt is de snelheid die gewoon 3x zo snel is op de Z9 tegenover mijn Z7. Maar ik hoor ook dat die lens enorm piept wanneer de AF wisselt tussen ver en kort focussen.

Alsook als ik op iets kortbij wil focussen, gaat de AF gelijk erg traag. Soms lukt het dan te focussen op het object soms niet. Als het niet lukt en ik wil terug op iets verder focussen, dan geeft de AF het gewoon op. Als het toch gelukt was om op iets kortbij te focussen, dan is't precies of de AF in een trage modus zit. Alles focust dan erg traag.

De Z9 uit en aan zetten, lost de problemen op. Tot ge weer hetzelfde scenario probeert.

Met de Z7 werkt alles perfect. Ok de AF is een pak trager, dat valt nu heel hard op, maar niets van piepend geluid. Focust ook op kortbij aanwezige objecten.

Als ik de Z9 probeer met de Nikon 300mm F2.8 VRII, dan werkt alles perfect.

Het leuke is bij Nikon dat je gewoon rechtstreeks met de hersteller kan bellen. Die denkt dat het toch 90% de lens gaat zijn en niet de Z9. Maar 'k ga een afspraak maken om daar samen te testen met een andere Z9. Ze gaan dan kijken wat het probleem is. Waarschijnlijk gaat de AF motor moeten vervangen, want dat piepen is niet normaal voor zo'n recente lens. De levertijd van zo'n motor is tegenwoordig maanden. Chance dat ik dan in tussentijd de lens terug mee naar huis mag meenemen, want ik heb nog wel wat tripjes gepland. De kosten zullen ergens rond de 1.000 EUR liggen.

Hopen dat de lens het nog even uithoudt en dat ik niet teveel moet switchen van veraf naar kortbij. 'k zal m'n 300mm met 1.4 TC maar meenemen voor in geval ik helemaal in panne val.

Ah damn @Kattekrab, piepende focus motoren zijn altijd slecht nieuws. Heb een hele tijd geleden mijn 300 f/4 verkocht en 90% van de kandidaat kopers wilden een "luistertest" om zeker te zijn dat er geen gepiep was. Hoop dat t snel opgelost geraakt en goed dat je directe lijn hebt met de hersteller!

Ah damn @Kattekrab, piepende focus motoren zijn altijd slecht nieuws. Heb een hele tijd geleden mijn 300 f/4 verkocht en 90% van de kandidaat kopers wilden een "luistertest" om zeker te zijn dat er geen gepiep was. Hoop dat t snel opgelost geraakt en goed dat je directe lijn hebt met de hersteller!

Afspraak gemaakt met de hersteldienst vrijdagmiddag. Ben benieuwd.

Hele dag van morgen opgedeeld in een halve dag vandaag en een halve dag morgen. Na mijn dochter afgezet te hebben aan de crèche ben ik doorgereden naar het nieuwe natuurgebied Schansheide* in Mol en dat was toch potverdorie de moeite waard! Op het uitzichtpunt beland toen de zon doorkwam en prachtig strijklicht. Fraaie plaatjes gemaakt! Eens zien dat ik vandaag of morgen hier wat plaatjes kan zwieren.

*Een van de vele zandgroeves van Mol.

Hele dag van morgen opgedeeld in een halve dag vandaag en een halve dag morgen. Na mijn dochter afgezet te hebben aan de crèche ben ik doorgereden naar het nieuwe natuurgebied Schansheide* in Mol en dat was toch potverdorie de moeite waard! Op het uitzichtpunt beland toen de zon doorkwam en prachtig strijklicht. Fraaie plaatjes gemaakt! Eens zien dat ik vandaag of morgen hier wat plaatjes kan zwieren.

*Een van de vele zandgroeves van Mol.
Er zouden bans moeten uitgedeeld worden om zo'n dingen te posten zonder foto
Ik weet dat ge het erbij had gezet maar kon het niet laten

Geheel off-topic maar ik vroeg mij zonet af wat "@Tanuki_ " eigenlijk betekende en was me dat een verassing zeg. :unsure:

Per Wikipedia:

De Tanuki (Japans: 狸 of タヌキ) is een wezen uit Japanse folklore. Hij is in de bekendste versie een humanoïde wasbeerhond met een (sterk) vergroot scrotum.

Geheel off-topic maar ik vroeg mij zonet af wat "@Tanuki_ " eigenlijk betekende en was me dat een verassing zeg. :unsure:

Per Wikipedia:
Opgezocht en die beelden zie je daar inderdaad vaak opduiken. Het valt me nu pas op dat die beesten uit de kluiten gewassen kloten hebben. Uit de kloten gewassen kluiten.

Laatst bewerkt:
Ik vind het altijd wel leuk om over verschillende soorten fotografie bij te leren. Naast mijn normale traject op avondschool dan speciale workshops te volgen. Zo eens eentje gedaan over concertfotografie en dat heeft mij veel geholpen.

Maar waar vind je die workshops eigenlijk allemaal? Hier was het meer toeval dat ik het tegenkwam. Moet je dan al specifiek fotografen en zalen volgen? Of hebben jullie weet van een organisatie die dat een beetje bundelt?

Ik vind het altijd wel leuk om over verschillende soorten fotografie bij te leren. Naast mijn normale traject op avondschool dan speciale workshops te volgen. Zo eens eentje gedaan over concertfotografie en dat heeft mij veel geholpen.

Maar waar vind je die workshops eigenlijk allemaal? Hier was het meer toeval dat ik het tegenkwam. Moet je dan al specifiek fotografen en zalen volgen? Of hebben jullie weet van een organisatie die dat een beetje bundelt?
Ik zie dat hier en daar wel verschijnen op internet of bij andere fotografen, maar die vragen daar toch vaak heel wat geld voor.

Bleh ... kosten.

Morgen ben ik weg op zoek naar ijsvogels en misschien velduilen achteraf. Ik maak m'n fototas klaar en probeer toch even mijn Nikon 500mm F4 FL VR op de Z9. Wat mij direct opvalt is de snelheid die gewoon 3x zo snel is op de Z9 tegenover mijn Z7. Maar ik hoor ook dat die lens enorm piept wanneer de AF wisselt tussen ver en kort focussen.

Alsook als ik op iets kortbij wil focussen, gaat de AF gelijk erg traag. Soms lukt het dan te focussen op het object soms niet. Als het niet lukt en ik wil terug op iets verder focussen, dan geeft de AF het gewoon op. Als het toch gelukt was om op iets kortbij te focussen, dan is't precies of de AF in een trage modus zit. Alles focust dan erg traag.

De Z9 uit en aan zetten, lost de problemen op. Tot ge weer hetzelfde scenario probeert.

Met de Z7 werkt alles perfect. Ok de AF is een pak trager, dat valt nu heel hard op, maar niets van piepend geluid. Focust ook op kortbij aanwezige objecten.

Als ik de Z9 probeer met de Nikon 300mm F2.8 VRII, dan werkt alles perfect.

Het leuke is bij Nikon dat je gewoon rechtstreeks met de hersteller kan bellen. Die denkt dat het toch 90% de lens gaat zijn en niet de Z9. Maar 'k ga een afspraak maken om daar samen te testen met een andere Z9. Ze gaan dan kijken wat het probleem is. Waarschijnlijk gaat de AF motor moeten vervangen, want dat piepen is niet normaal voor zo'n recente lens. De levertijd van zo'n motor is tegenwoordig maanden. Chance dat ik dan in tussentijd de lens terug mee naar huis mag meenemen, want ik heb nog wel wat tripjes gepland. De kosten zullen ergens rond de 1.000 EUR liggen.

Hopen dat de lens het nog even uithoudt en dat ik niet teveel moet switchen van veraf naar kortbij. 'k zal m'n 300mm met 1.4 TC maar meenemen voor in geval ik helemaal in panne val.

Raar ... op aanraden van een goede vriend waar ik veel mee ga fotograferen, de contacten van de lens onder handen genomen met pure alcohol. Dit om corrosie weg te doen, die de aansturing van uw lens kunnen verstoren.

Gisteren dus ijsvogels gaan fotograferen, en de lens werkte echt consistent goed. Dichtbij focussen, terug ver ... allemaal zonder problemen en super snel.

Het gepiep van de AF is ook zo goed als weg. Hier heb ik wel online (voornamelijk DPReview en FredMiranda) gelezen dat het gepiep normaal is, als ge die lens een lange tijd niet gebruikt. Dat dat weg gaat na gebruik. En inderdaad gisteren niet veel meer gehoord. Dezelfde vriend heeft ook een 500mm prime, de generatie voor de mijne die ook occasioneel een piep geeft en verdwijnt. Online raden ze aan om 1x in de maand een minuutje met de focus ring heen en weer te draaien als gymnastiek. 't is blijkbaar ook niet alleen gerelateerd aan Nikon lenzen.

'k blijf het opvolgen, maar voorlopig toch maar even m'n afspraak met de hersteller annuleren. :)

Ondertussen wat meer praktijkervaring met de Z9. Die autofocus is zo snel en efficiënt, dat eigenlijk fotograferen kinderspel wordt. 3D tracking in combinatie met oogherkenning werkt te zot voor woorden. Met m'n vorige camera's was dat altijd manueel de AF pinnen op het oog. Dit gebeurt gewoon automatisch, hoe zot die vogel heen en weer springt.

In mijn geval ik ben verzot op wildlife- en landschapsfotografie. En zo zijn er wel een aantal mensen die ik volg. Die mensen die je volgt naar opkijkt, bieden meestal workshops aan. Of zelfs persoonlijke 1 on 1 trainingen. Die kosten wel wat, maar ge hebt er enorm veel aan.

Zo ben ik al al gaan fotograferen met Bart Heirweg. Bekend landschapsfotograaf die hier achter de hoek werkt. Daar heb ik al een persoonlijke workshop mee gehad. Er wordt niet meer gekeken naar techniek, maar eerder op locaties ontdekken, compositie, etc. Ik wil daar nu nog een workshop mee doen om hier in de Vlaamse Ardennen te gaan fotograferen. Meer op het ontdekken van locaties, topografie en fatsoenlijk mooie zonsopgangen met mist te kunnen voorspellen.

Met Robert 'O Toole heb ik 8 jaar geleden die workshop gehad in Alaska. Een 5-daagse en we waren met 5 man in de groep. Dus ook heel persoonlijk. Daar heb ik vooral geleerd om al m'n foto's manueel te fotograferen en hoe specifieke lichtmeting te doen. Zo'n arend heeft een beetje wit op het hoofd en als ge de camera voor u laat beslissen is dat wit constant overbelicht.

Enfin .... zoek uw idolen en boek workshops met hen. Als ge al wat gevorderd bent, moet ge geen 12 in een dozijn groepsworkshop doen. De enige reden waarom ik dat doe is gewoon om de interessante locaties te ontdekken, want die worden nooit online te grabbel gegooid.

Terug
Bovenaan