Fotografiethread

Ssst wij als Fuji gebruikers moeten aan hetzelfde zeel trekken :D

Als ik al die mooie shallow depth of field hier zie, lijkt de nieuwe XF56 f/1.2 ook wel wat maar ik zou eigenlijk eerst wat meer “tele”gaan.
Lijkt me wel een fraaie portretlens! Equivalent van de 85 op FF. Waarmee ik ook landschap, architectuur, semimacro, street en andere shizzle mee doe. :unsure: In het verleden had ik een 85mm f/1.4 FF-lens op een cropcamera gezet en dat gaf ook wel fraaie foto's.

Op f1.0 foto's van peuters trekken, wild.

Er zit toch wel echt een punt waarom het onnozel wordt om nog dunnere DOF te hebben he. Ik vind 85/1,8 best een goeie sweet spot.
Op fuji heb ik die (allereerste) 56 1,2 en dat is echt een prachtige lens vind ik. Maar ik zou echt geen 85/1,2 willen hebben ofzo, dat ding gaat dan super veel wegen om vervolgens dan foto's te trekken waarbij het oog scherp is en de wimpers al niet meer. Zullen vast mensen zijn die daar super mooie creatieve dingen uit kunnen halen maar ik ben sowieso meer fan van alex-webb-achtige juxtaposities, en das eerder op f16 dan op f1.

Tijd om het eens te hebben over de fantastische alex webb dus!

Er zit toch wel echt een punt waarom het onnozel wordt om nog dunnere DOF te hebben he. Ik vind 85/1,8 best een goeie sweet spot.
Op fuji heb ik die (allereerste) 56 1,2 en dat is echt een prachtige lens vind ik. Maar ik zou echt geen 85/1,2 willen hebben ofzo, dat ding gaat dan super veel wegen om vervolgens dan foto's te trekken waarbij het oog scherp is en de wimpers al niet meer. Zullen vast mensen zijn die daar super mooie creatieve dingen uit kunnen halen maar ik ben sowieso meer fan van alex-webb-achtige juxtaposities.

Hangt allemaal wat af wat of wie je juist wil fotograferen, maar dunne DoF is wel mijn ding en dat is ook mijn handicap aangezien ik de meeste foto's met een 85 net maak met f/1.8. Dat creëert zoveel diepte en gelaagdheid, maar het zal net de oefening zijn om die gelaagdheid te vinden met compositie in plaats van scherptediepte. De foto's van Webb lijken me echter niet met een (korte) tele gemaakt te zijn, maar met een klassieke reportagelens (35mm FF?). Daar maak je sowieso wel andere soorten beelden mee.

Met een 85mm creëert ge net minder diepte, omdat er dan al redelijk wat compressie optreedt waardoor alle elementen wat meer op elkaar geperst lijken. Vroeger was ik wel fan van Craig Whitehead (ik zeg vroeger omdat ik hem eigenlijk vooral eerder werk zie recycleren tegenwoordig), die werkt met een x-pro2 + 56mm 1.2 voor de overgrote meerderheid van zijn werk.

Vind ik ook heel mooi hoor, maar Alex Webb, Matt Stuart en consoorten blijven toch mijn grote helden.

Elk zijn ding, ik hou wel van de 'eerlijke' representatie die een 35mm lens met zich meebrengt. Het komt ongeveer overeen met ons eigen gezichtsveld, en het laat ook minder toe om dingen te maskeren die ge niet in uw beeld wilt hebben, dus ge krijgt veel meer wat ge ziet. Het mooie aan die beelden van de beelden van Alex Webb vind ik net dat ge ziet dat die echt rekening is aan het houden met 20 dingen tegelijkertijd.

Zat @Avondland vandaag of gisteren aan de Ninlingspo? Het licht was deze voormiddag erg fijn in het bos!

DSCF3682-XL.jpg

DSCF3686-XL.jpg

DSCF3761-XL.jpg

DSCF3768-XL.jpg

DSCF3797-XL.jpg

Op fuji heb ik die (allereerste) 56 1,2 en dat is echt een prachtige lens vind ik. Maar ik zou echt geen 85/1,2 willen hebben ofzo, dat ding gaat dan super veel wegen om vervolgens dan foto's te trekken waarbij het oog scherp is en de wimpers al niet meer. Zullen vast mensen zijn die daar super mooie creatieve dingen uit kunnen halen maar ik ben sowieso meer fan van alex-webb-achtige juxtaposities, en das eerder op f16 dan op f1.

Toeval dat Sean Tucker net een video over Webb uitbrengt! Interessante fotograaf.

Niemand naar de Photo Days beurs in Brussel gegaan?
Ik ben vandaag even langsgegaan.

Wel grappig, al die modellen die poseren.
En dan al die fotografen uit alle hoeken aan het fotograferen :p
Vrijdag langsgeweest, inderdaad grappig als 20 man rond 1 model staat te fotograferen 😅
Wel zeer interessante presentaties kunnen volgen. Alex Pansier :eek2:, wat een pracht foto's maakt die man; of Max Pinckers over zijn foto journalistiek in Noord-Korea was ook zeer interessant.
Daarnaast natuurlijk enkele toestellen en lenzen eens vastgehad. Alhoewel ik eerder denk nog eens naar een Kamera Express ofzo te gaan om alle toestellen tegelijk naast elkaar te kunnen leggen. Het heeft mij daar wel weer doen twijfelen om naar FF te gaan. Pfff, dat is toch opeens een gewicht in je hand als je van een a6000 komt, de grip daarentegen is dan wel weer veel beter. Dus ik zou bijna neigen naar een a6600; of een a7c met een extra grip aan. Maar mijn hart verlangt dan weer naar de a7 iii.
Alhoewel de andere merken ook weer mooie toestellen hebben. De eeuwige twijfel :help:
Vind ik ook heel mooi hoor, maar Alex Webb, Matt Stuart en consoorten blijven toch mijn grote helden.
Eerste keer over Matt Stuart gehoord dankzij jou, maar wat een hilarische foto's maakt die. Bij een paar echt luidop moeten lachen. Hoe je zoiets soms kan vangen moet je veel geduld, planning, tijd en geluk voor hebben.

Edit: Nog specialer als ik zojuist lees dat hij analoog werkt.

Nu lees ik ook dat hij met Leica werkt. Ik vroeg mij altijd af wat er zo speciaal is aan een Leica? Is dat meer een gevoel dat er achter zit of zijn die effectief zoveel beter?

Alhoewel de andere merken ook weer mooie toestellen hebben. De eeuwige twijfel :help:

Nu lees ik ook dat hij met Leica werkt. Ik vroeg mij altijd af wat er zo speciaal is aan een Leica? Is dat meer een gevoel dat er achter zit of zijn die effectief zoveel beter?

Er zijn geen slechte merken imho. De ene moment staat merk X weer wat voor, dan is het merk Y. Ik heb mij vroeger de keuze gemaakt om voor Nikon te gaan. Ondertussen zoveel geïnvesteerd in glas, dat ik nooit meer zal twijfelen om over te steken naar een ander merk.

Leica? Mediumformaat met alle voordelen daarvan. Maar de andere merken lopen in, ik zie persoonlijk de toegevoegde waarde niet meer van Leica.

Vrijdag langsgeweest, inderdaad grappig als 20 man rond 1 model staat te fotograferen 😅
Wel zeer interessante presentaties kunnen volgen. Alex Pansier :eek2:, wat een pracht foto's maakt die man; of Max Pinckers over zijn foto journalistiek in Noord-Korea was ook zeer interessant.
Daarnaast natuurlijk enkele toestellen en lenzen eens vastgehad. Alhoewel ik eerder denk nog eens naar een Kamera Express ofzo te gaan om alle toestellen tegelijk naast elkaar te kunnen leggen. Het heeft mij daar wel weer doen twijfelen om naar FF te gaan. Pfff, dat is toch opeens een gewicht in je hand als je van een a6000 komt, de grip daarentegen is dan wel weer veel beter. Dus ik zou bijna neigen naar een a6600; of een a7c met een extra grip aan. Maar mijn hart verlangt dan weer naar de a7 iii.

Eerste keer over Matt Stuart gehoord dankzij jou, maar wat een hilarische foto's maakt die. Bij een paar echt luidop moeten lachen. Hoe je zoiets soms kan vangen moet je veel geduld, planning, tijd en geluk voor hebben.

Als je overstapt naar FF mag je niet vergeten dat je ander glas nodig hebt en dat kost ook wel een aardige duit. Er zijn gelukkig wel kwalitatieve third party lenzen zoals de Sigma Art-serie die de betere lenzen van Sony benaderen (en pixelpeepers zullen er altijd zijn, in de praktijk ziet geen kat dat tenzij ze extreem inzoomen). Misschien nog wat sparen voor de A7IV, zodat je de laatste technologie mee hebt (betere AF en dynamisch bereik is altijd goed meegenomen)? Of wachten op de A7V ... :unsure:

En die foto's van Alex Pansier zijn inerdaad heel indrukwekkend. Topfotografie draait om een aantal zaken die belangrijk zijn, maar dat "moment décisif" is toch wel cruciaal: elementen die samenvallen en een geheel vormen en een verhaal vertellen. Anderzijds heb je ook gewoon héél fraaie "postkaartfotografie": landschaps-, natuur- of detailfoto's die simpelweg verbluffend mooi zijn en niet noodzakelijk een narratieve laag hebben.

Vooral de rangefinder, full frame in een compacte behuizing en uitstekend glas.

Ik weet niet of je de prijzen al eens gezien hebt voor zowel het toestel als het glas maar ik denk dat eigenlijk niemand echt een Leica "nodig" heeft, zelfs de pro's niet.

Fuji maakt trouwens een uitstekende rangefinder de X-Pro3, geen fullframe maar wel hetzelfde concept met meetzoeker.

Vooral de rangefinder, full frame in een compacte behuizing en uitstekend glas.

Ik weet niet of je de prijzen al eens gezien hebt voor zowel het toestel als het glas maar ik denk dat eigenlijk niemand echt een Leica "nodig" heeft, zelfs de pro's niet.

Fuji maakt trouwens een uitstekende rangefinder de X-Pro3, geen fullframe maar wel hetzelfde concept met meetzoeker.

Dit en uitzonderlijke scherpte voor zo'n toestellen.
Da is zoals je met toestellen van nu nog altijd het resultaat van een Rolleiflex van indertijd moeilijk kan evenaren (middenformaat).
Zo heb je nog de hasselblads ook & phase one. Die zijn uitzonderlijk voor bepaalde toepassingen en hebben een grotere sensor waardoor je zotte megapixels haalt.

Hier ook een kleine update:
Onlangs samengezeten met een medewerker van een persbedrijf die me de goedkeuring gaf om binnenkort voor hen enkele sportevenementen te fotograferen. Het is alleszins geen klein bier in medialand en hebben toegang tot bijna alles van pers (sport, actua, politiek, ...). Ik zet vooral in op het sportgegeven. Dit zou wel eens de opstap naar voltijds (pers-)fotograaf kunnen worden. Aan de voorwaarden daar aan verbonden voldoe ik nog niet, maar het alleszins een deur die ik moet open trappen.
Het andere grote contract is nog in beraad en daar zal ik maar begin december uitsluitsel over hebben.

Nooit gedacht dat ik het zou moeten doen, maar ik ben stilletjes aan aan het cijferen of voltijds fotograaf een optie is voor volgend jaar :-)

Zo'n Leica Q2 lijkt me wel een fraai compact ding dat in je jaszak past, daarvoor lijkt het me ook heel aantrekkelijk. Een FF met FF-lens is nogal lomp. Je hebt wel cropcamera's met pancake-lenzen, maar kwalitatief zijn die objectieven wel minder denk ik.

Als ge geld genoeg hebt is dat zeker een fijne camera denk ik :D
Voor mij persoonlijk veel te groot voor het type fotografie dat ik er mee zou doen, en het moet toch zijn dat gij andere jassen draagt als mij.
Moet wel tof zijn om nachtelijke fotografie er mee te doen maar dan pak ik wel gewoon mijne sony met een 24mm 1.4 prime ofzo, da's volgens mij nog kleiner dan die Q2.

Ik heb ook nog een Ricoh GRIII, dat is pas écht jaszak-formaat: https://www.dpreview.com/reviews/ricoh-gr-iii
Ik gebruik hem vrijwel zelden, ik vind 28mm toch vaak net wat te breed. Maar tis wel echt de ultieme stealth camera, dus ik gebruik die dan wel op plekken waar ik anders niet zo rap foto's zou maken

Laatst bewerkt:

En ik leer dan weer bij over Alex Pansier, die kende ik dan weer niet :D Ook heel cool!
Over Matt Stuart: dat is nu wel echt het type mens die altijd en overal met een camera naartoe gaat en altijd klaar is voor het moment als het zich voordoet. Dus iemand die gewoon ook voor zichzelf heel veel opportuniteiten creëert om foto's te maken, en dat dan inderdaad combineert met een ragscherp oog en gevoel voor timing. Vind dat zelf ook fantastische fotografie, maar dat kan volgens mij bijna alleen als ge echt het soort mens zijt dat sowieso veel ronddoolt in de straten met een camera.

Wat betreft de Leica: daar is niks speciaals aan in manier van werken. Als ik mijn digitale sony op MF zet en de range scale op zet heb ik krak hetzelfde.

Ik heb een M6 (ik weet het - ik heb te veel cameras), maar die m10 etc werken nog altijd volgens hetzelfde principe. Ge hebt geen AF, alles is manueel, het voelt allemaal heel fijn aan. Het voelt gewoon aan als een luxe-product. Is een beetje zoals sommige mensen een Rolex willen, uiteindelijk kunt ge op een Casio evengoed de tijd aflezen maar een Rolex blijft een Rolex. Als ge dan er mee gaat rondwandelen hebt ge 1/2 iemand die met u begint te praten of iemand die in het voorbijwandelen 'nice camera man' tegen u zegt.

De werkwijze is als volgt: ge zet hem op f11, en ge stelt uw shutter speed af op het aanwezige licht, liefst minstens 1/250. Ge steekt er een 35mm lens op (of een 28mm, alleszins iets dat vergevingsgezind is qua DOF). Bovenop uw lens staat dat een range scale, ge zet die dan op ~3m. Ge neemt fotos van dingen die zich binnen de 2-5m van u afspelen. Ziet ge iets verder, dan geeft ge op de bonnefooi een kwartslag naar rechts op uw focus ring. Ziet ge iets dichterbij, geeft ge een kwartslag naar links. Na elke foto keert ge terug naar uw rustpunt van 3m. Proficiat, ge zijt MF straatfotograaf!

Eigenlijk neem ik digitaal op +- dezelfde manier straatfoto's, ook met AF camera's. Het is gewoon veel sneller om op die manier rap iets te fotograferen.

Laatst bewerkt:
Canon D1 met RF 1200mm f/8 in een jas gaat wel een moeilijke worden, denk ik. :unsure:

@derp Gij moet de komende tijd toch ook een mens worden die de hele tijd ronddoolt met een camera? Oog hebben voor een moment décisif is van cruciaal belang voor dat soort topfotografie. Oog hebben voor compositie en verhaal en *snap* want het moment is zó voorbij. Dus euhm ... succes!

Canon D1 met RF 1200mm f/8 in een jas gaat wel een moeilijke worden, denk ik. :unsure:

@derp Gij moet de komende tijd toch ook een mens worden die de hele tijd ronddoolt met een camera? Oog hebben voor een moment décisif is van cruciaal belang voor dat soort topfotografie. Oog hebben voor compositie en verhaal en *snap* want het moment is zó voorbij. Dus euhm ... succes!
Yep, ik kijk er ook echt naar uit om dat te doen! Straatfotografie is sowieso echt mijne dada, dus als ik nu foto's ga maken gaan er ook gegarandeerd een hele hoop foto's tussen zitten die ik persoonlijk tof vind, maar die minder geschikt zijn ter promotie van Brussel (zoals bovenstaande beelden dus).

Toeval dat Sean Tucker net een video over Webb uitbrengt! Interessante fotograaf.

Straks eens zien!

Het ziet er meer en meer naar uit dat het donderdag, wanneer ik verlof heb genomen, de hele tijd gaat regenen, tot zover mijn uitstapje naar Ninglinspo. Dat stel ik dan wel uit tot half november.

Yep, ik kijk er ook echt naar uit om dat te doen! Straatfotografie is sowieso echt mijne dada, dus als ik nu foto's ga maken gaan er ook gegarandeerd een hele hoop foto's tussen zitten die ik persoonlijk tof vind, maar die minder geschikt zijn ter promotie van Brussel (zoals bovenstaande beelden dus).

Straks eens zien!

Heb jij een IG of iets dergelijks? Ik zie eigenlijk heel weinig street photography passeren uit onze streek maar dat kan ook aan mezelf liggen.

Er zijn geen slechte merken imho. De ene moment staat merk X weer wat voor, dan is het merk Y. Ik heb mij vroeger de keuze gemaakt om voor Nikon te gaan. Ondertussen zoveel geïnvesteerd in glas, dat ik nooit meer zal twijfelen om over te steken naar een ander merk.
Inderdaad, maar ik sta op een punt om van aps-c naar FF (of niet). Dus zou zoizo moeten investeren. Het menu en knoppen zou even een leercurve zijn, maar dat is altijd wel.
Als je overstapt naar FF mag je niet vergeten dat je ander glas nodig hebt en dat kost ook wel een aardige duit. Er zijn gelukkig wel kwalitatieve third party lenzen zoals de Sigma Art-serie die de betere lenzen van Sony benaderen (en pixelpeepers zullen er altijd zijn, in de praktijk ziet geen kat dat tenzij ze extreem inzoomen). Misschien nog wat sparen voor de A7IV, zodat je de laatste technologie mee hebt (betere AF en dynamisch bereik is altijd goed meegenomen)? Of wachten op de A7V ... :unsure:
Inderdaad, zal een kost zijn, maar ik ben zoizo niet vies van 2dehands te kopen.
Bvb een a7iii met sigma 28-70 f2.8 en mooie prime.
Als ik volledig overstap en alles zou verkopen kan ik nog wel €1100 voor mijn huidige setup krijgen. Dus daarmee heb ik bijna de body. Dan nog €1500 extra voor paar mooie lenzen.
Maarja, dat compacte is ook wel ideaal om als extra bij te houden 😅

Daarnaast trekt de a7iv mij niet zoveel aan. Destijds altijd gedacht dat de a7iii de ideale camera is. Alles wat ik nodig heb en eigenlijk niets meer extra. Wat dan weer positief is voor mij om dat geld in een lens te kunnen steken 😁

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan