Fotografiethread

Bwa, je hebt het dan tenminste geprobeerd. Liever proberen en falen, dan niet proberen en afvragen.

Ja, zoizo 56mm F1.4 op a6000; maar voor de zoom op de a6600 twijfel ik dus tussen 16-70 F4 of 18-135 F3.5-5.6

Hmm, ook niet als invulflits? Ik ga het meenemen, maar ben er zoizo niet vertrouwd genoeg mee, dus twijfel of ik het effectief ga gebruiken
Goh, ga je zoveel bereik wel nodig hebben? Ik zou dan toch eerder mikken op de 16-70, al is f/4 niet zoveel lichtsterker dan de f/5.6 op een groot bereik.

Met lichtsterke primes heb je minder licht nodig en is je scherptediepte beter en je Bokeh mooier. Allemaal fijner dan een flash.

Lijkt me ook een coole challenge. Microfotografie ofzo? Kleine objecten zodanig in een setting zetten dat ze levensgroot lijken.

Super knap, maar niks voor mij, ik ben waardeloos als het op photoshop aankomt :unsure:

Afgelopen week in de Hoge Venen gezeten, altijd leuk als de gîte waar je zit een stukje ongemaaide tuin heeft. Extra leuk als je twee nieuwe soorten kan aftikken.

i-PtSJ2Sp-X3.jpg

i-BH7dbmq-X3.jpg

i-j7QcRRF-X3.jpg

Oh en een tamme vlinder op lavendel is altijd leuk voor een macorportret :)

i-q8XZJjz-X3.jpg

Super knap, maar niks voor mij, ik ben waardeloos als het op photoshop aankomt :unsure:

Afgelopen week in de Hoge Venen gezeten, altijd leuk als de gîte waar je zit een stukje ongemaaide tuin heeft. Extra leuk als je twee nieuwe soorten kan aftikken.

i-PtSJ2Sp-X3.jpg

i-BH7dbmq-X3.jpg

i-j7QcRRF-X3.jpg

Oh en een tamme vlinder op lavendel is altijd leuk voor een macorportret :)

i-q8XZJjz-X3.jpg
Wow! Jij hebt ook een Fujifilm dacht ik? Welke lens gebruik je voor die macro fotografie?

@Ararauna klopt! Ik gebruik de 80mm macro van FujiFilm zelf en meestal zet ik er nog een 1,4TC voor omdat het wat meer afstand geeft tot je onderwerp en die 80mm is zo scherp dat je geen kwaliteitsverlies ziet.

De eerste 3 zijn gewoon uit de hand genomen, de laatste is een "stack" van 30 foto's waarbij het focuspunt telkens net een beetje verschoven is.

@Ararauna klopt! Ik gebruik de 80mm macro van FujiFilm zelf en meestal zet ik er nog een 1,4TC voor omdat het wat meer afstand geeft tot je onderwerp en die 80mm is zo scherp dat je geen kwaliteitsverlies ziet.

De eerste 3 zijn gewoon uit de hand genomen, de laatste is een "stack" van 30 foto's waarbij het focuspunt telkens net een beetje verschoven is.
Ik heb geen ervaring met macrofotografie dus vraag me af hoe lang zo'n "stack" maken duurt?
De vlinder moet dan toch wel enige tijd exact hetzelfde blijven zitten denk ik dan?

Naar mijn bescheiden mening zijn deze foto's magazine waardig... Wauw.

Eindelijk eens een harde schijf van 2TB gekocht. Dan kan ik eens 17 gig aan jpegs en 150 gig aan RAW-bestanden overzetten en wat broodnodige ruimte vrijmaken. :coolbrows:

De "grote" shoots zet ik altijd wel in een apart mapje, maar de rest niet. Ik weet niet of ik ooit de goesting ga vinden om die nog in een speciaal mapje te steken. En de catalogus op CaptureOne zal het dan moeten doen met een hoop foto's minder, maar ik kan niet eindeloos RAW-bestanden blijven bewaren op de laptop. Vermoedelijk kan ik die wel importeren via de externe harde schijf ... maar dan ben ik al mijn presets kwijt zeker?

Ik heb geen ervaring met macrofotografie dus vraag me af hoe lang zo'n "stack" maken duurt?
De vlinder moet dan toch wel enige tijd exact hetzelfde blijven zitten denk ik dan?

Naar mijn bescheiden mening zijn deze foto's magazine waardig... Wauw.
Merci! "Vroeger" was stacken heel moeilijk omdat je alles manueel moest doen, met de meest moderne (semi-)pro camera's kan je een reeks foto's maken waarbij het focuspunt telkens een heel klein beetje verschoven wordt. Voor die vlinder moest ik vooral zorgen dat ik ongeveer 1,5 seconde heel stil onbeweeglijk bleef zitten (en de vlinder ook :D).

Dat die vlinder stil bleef zitten is natuurlijk grotendeels geluk, en ook een beetje biologische kennis / observatievermogen. Vlinders die metabool 100% actief zijn op zoek naar nectar gaan nooit zo lang stil blijven zitten. Maar als het even afkoelt of wanneer de zon verdwijnt kan het zijn dat een vlinder even in "besparingsmodus" gaat en dus blijft rusten zolang je niet té dicht komt. Deze was nu wel heel rustig, misschien omdat het een wat ouder beest was.

Merci! "Vroeger" was stacken heel moeilijk omdat je alles manueel moest doen, met de meest moderne (semi-)pro camera's kan je een reeks foto's maken waarbij het focuspunt telkens een heel klein beetje verschoven wordt. Voor die vlinder moest ik vooral zorgen dat ik ongeveer 1,5 seconde heel stil onbeweeglijk bleef zitten (en de vlinder ook :D).

Dat die vlinder stil bleef zitten is natuurlijk grotendeels geluk, en ook een beetje biologische kennis / observatievermogen. Vlinders die metabool 100% actief zijn op zoek naar nectar gaan nooit zo lang stil blijven zitten. Maar als het even afkoelt of wanneer de zon verdwijnt kan het zijn dat een vlinder even in "besparingsmodus" gaat en dus blijft rusten zolang je niet té dicht komt. Deze was nu wel heel rustig, misschien omdat het een wat ouder beest was.
Zijne baard ziet inderdaad wat wit. Zijt gij ThierryM van vroeger op 9l? Dat moet bijna wel :D

Binnenkort een info-avond over een fotografiecursus van CVO EduKempen. Dat is eenmaal per week. Je hebt ook een cursus aan de lokale academie, maar dat is blijkbaar drie avonden van 18u-21u30. Wel excursies naar binnen- én buitenland, wat niet onaangenaam is tenzij ik het thuis aan madam Avondland vertel. Toch wat meer informatie over vragen en vooral de kostprijs. Nadeel is wel dat ik ga moeten afstappen van CaptureOne als bewerkingsprogramma en centjes ga moeten neertellen voor Lightroom.

Lijkt me anderzijds sowieso interessant om te volgen. Zo kan ik eindelijk eens wat locals leren kennen en wat netwerken, want sinds we drie jaar geleden naar hier zijn verhuisd is ons lokaal sociaal leven vrij beperkt gebleven. En ook belangrijk: wat basiskennis opdoen en mijn toestel beter leren gebruiken.

Nu hopen dat ik daar niet ga zitten met gepensioneerden, maar die hebben dagcursussen. :unsure:

Binnenkort een info-avond over een fotografiecursus van CVO EduKempen. Dat is eenmaal per week. Je hebt ook een cursus aan de lokale academie, maar dat is blijkbaar drie avonden van 18u-21u30. Wel excursies naar binnen- én buitenland, wat niet onaangenaam is tenzij ik het thuis aan madam Avondland vertel. Toch wat meer informatie over vragen en vooral de kostprijs. Nadeel is wel dat ik ga moeten afstappen van CaptureOne als bewerkingsprogramma en centjes ga moeten neertellen voor Lightroom.

Lijkt me anderzijds sowieso interessant om te volgen. Zo kan ik eindelijk eens wat locals leren kennen en wat netwerken, want sinds we drie jaar geleden naar hier zijn verhuisd is ons lokaal sociaal leven vrij beperkt gebleven. En ook belangrijk: wat basiskennis opdoen en mijn toestel beter leren gebruiken.

Nu hopen dat ik daar niet ga zitten met gepensioneerden, maar die hebben dagcursussen. :unsure:

Lightroom is wel enkel in abbo-vorm te krijgen. Natuurlijk is er ook nog het piratenschip. Al kun je voor 12,09 euro moeilijk sukkelen voor Lightroom en Photoshop.

Lightroom is wel enkel in abbo-vorm te krijgen. Natuurlijk is er ook nog het piratenschap. Al kun je voor 12,09 euro moeilijk sukkelen voor Lightroom en Photoshop.
Ik heb heel lang geteerd op een gepirateerde Lightroom maar ik besloot dan toch als een eerlijk man door het leven te gaan en te betalen. Ik wist niet dat het tegenwoordig in abbo-vorm was maar 12,99 is al bij al redelijk schappelijk.

Ik heb heel lang geteerd op een gepirateerde Lightroom maar ik besloot dan toch als een eerlijk man door het leven te gaan en te betalen. Ik wist niet dat het tegenwoordig in abbo-vorm was maar 12,99 is al bij al redelijk schappelijk.
Alles is nu “Creative Cloud” wat in abbo-vorm is. Voordeel is dat je altijd de nieuwste software hebt en een paar GB cloud-opslag.

Vorige week na lang twijfelen toch de Sony 200-600 aangeschaft. Sinds een jaar of 2 fotografeer ik dieren en vooral vogels dus dan zijn zulke bereiken onmisbaar.
Meteen enkele dagen in de Eifel kunnen testen, waar een 200 natuurlijk niet ideaal is om de prachtige landschappen vast te leggen maar des te meer voor al wat daar rondvliegt van roofvogels.

Ondertussen ook een nieuwe mount gekocht zodat de lens Arca Swiss compatibel is.

Wat abstracte dingen met fujinon 18-55mm kit. Daarvoor steeds met 23mm prime op stap geweest. Deze kit lens toevallig in handen gekregen bij tweedehands aankoop van x-e4. In pakket zat dus nog een 50mm f2, 18-55mm kit en een x-e2s body. Ben dus aan't kijken of ik met zoom, primes of beide verder wil. Ik ben er nog niet uit....

Terug
Bovenaan