Fotografiethread

Gisteren foto's gaan nemen in een zaak hier, toch echt wel wat moeilijkheden gehad.

Was er best donker en enkele shot's moesten met snellere sluitertijd (beweging). Softboxes wel mee maar te weinig stopcontacten.
En flits (zelfs in direct) vind ik toch echt wel lelijk.
Plus met die snelle sluitertijd zit ge dan met het feit dat uwe sluiter te snel is en bovenste stuk van uw foto zwart is.

Iso op zijn hoogst moeten zetten (6400 voor mijn EOS 1300D). Maar erg veel ruis die via lightroom ook zichtbaar bleef.
Op zo een momenten vloek ik wel al es dat ik geen duurder toestel heb.

Gisteren foto's gaan nemen in een zaak hier, toch echt wel wat moeilijkheden gehad.

Was er best donker en enkele shot's moesten met snellere sluitertijd (beweging). Softboxes wel mee maar te weinig stopcontacten.
Plus met die snelle sluitertijd zit ge dan met het feit dat uwe sluiter te snel is en bovenste stuk van uw foto zwart is.

Iso op zijn hoogst moeten zetten (6400 voor mijn EOS 1300D). Maar erg veel ruis die via lightroom ook zichtbaar bleef.
Je kan altijd een duur toestel lenen voor een dag bij Kamera Express? Maar dat kost meestal wel een vijftigtal euro ...

Zelfs een spiksplinternieuw toestel kan het moeilijk hebben in moeilijke omstandigheden hoor. Alle beetjes helpen natuurlijk he moderne sensor, snelle primes en IBIS maar als de SNR te laag is, is het gewoon erg moeilijk om een degelijke foto te nemen.

Zelfs een spiksplinternieuw toestel kan het moeilijk hebben in moeilijke omstandigheden hoor. Alle beetjes helpen natuurlijk he moderne sensor, snelle primes en IBIS maar als de SNR te laag is, is het gewoon erg moeilijk om een degelijke foto te nemen.
Dat is waar, maar de technologie gaat wel hard de laatste tijd en met een recente body heb je een veel aangenamere ruis op een hoog ISO-niveau. De aanschaf van zo'n toestel is ook wel stevig, maar bij Kamera Express kan je die ook voor twee jaar leasen en dan pas afkopen aan 5% van de totale waarde. En is natuurlijk wel interessant als je nood hebt aan een high-endtoestel maar je wil niet meteen een smak geld neerleggen. Als je het in bijberoep doet en je hebt regelmatig opdrachten, verlies je daar ook niet teveel geld mee per maand.

Anderzijds zijn moeilijke lichtomstandigheden voor iedere fotograaf een uitdaging. Een goed toestel kan maar optimaal zijn ding doen als het manneke erachter er mee weet om te gaan.

Het was te mooi weer dus wat vroeger gestopt met werken om het bos in te gaan. :love:

is36u5gda8h81.jpg

Leuk dagje in de tuin vandaag. Voor het eerst ook een vinkje voor de lens, heel plezant. Vinkjes eten 90% van de tijd het spul dat andere vogels op de grond "morsen". Zelden komen ze op een takje of stronkje zitten, dus heel blij met dit mannetje vink :D

DSCF5133-XL.jpg

DSCF5408-XL.jpg

DSCF5531-XL.jpg

Gisterenavond thuisgebold na een deugddoend weekendje Wimereux/Boulogne-sur-mer.
Normaalgezien ben ik niet diegene die overal rondloopt als een toerist kiekjes te nemen.
Maar die streek daar is té uitnodigend om het niet te doen.
Een kleine (lees mini) impressie:

Gisterenavond thuisgebold na een deugddoend weekendje Wimereux/Boulogne-sur-mer.
Normaalgezien ben ik niet diegene die overal rondloopt als een toerist kiekjes te nemen.
Maar die streek daar is té uitnodigend om het niet te doen.
Een kleine (lees mini) impressie:

Ik had al wat zien passeren op Insta. Knap! Fraaie color toning.

Ik had al wat zien passeren op Insta. Knap! Fraaie color toning.

Thanks!
Het past wel bij het sfeertje vind ik ook.
Stiekem had ik graag wat meer moody weer gehad, dan is die streek nog net iets dramatischer.
Maar wel tevreden met die plaatjes. Nooit gedacht dat ik zo'n zaken zou fotograferen :p

Ik gebruik vaak mijn opzetflitsers in een softbox.
Je hebt van die adapters met een swivel en bowens fitting waarmee je makkelijk uw softboxen vanuit de studio kan meepakken.
Gewoon zender/ontvanger op uw flitser aansluiten.

Zoiets: https://www.fotokonijnenberg.be/jinbei-et-2-bowens-adapter

Ik gebruik vaak mijn opzetflitsers in een softbox.
Je hebt van die adapters met een swivel en bowens fitting waarmee je makkelijk uw softboxen vanuit de studio kan meepakken.
Gewoon zender/ontvanger op uw flitser aansluiten.

Zoiets: https://www.fotokonijnenberg.be/jinbei-et-2-bowens-adapter

Oh damn das ook wel handig eigenlijk ja.
Draagbaar, zonder stopcontact en zacht licht van de softbox. Is één flits/box dan vaak genoeg?

Ach, verlichting. Ik heb een flash maar gebruik het amper omdat het een gepruts en gesukkel is en vaak wil die niet flitsen en ... blegh. LED-verlichting zoals Stellapro is misschien een betere optie, maar ik zou me daar eens in moeten verdiepen. En ook in die flash die ik heb. Zeker voor binnenruimtes met weinig licht. Een cursus zou handig zijn, maar als ik zie wat profotografen vragen voor een dagje workshop bedank ik daar toch vriendelijk voor.

Oh damn das ook wel handig eigenlijk ja.
Draagbaar, zonder stopcontact en zacht licht van de softbox. Is één flits/box dan vaak genoeg?

Ja meestal wel. Uw flitskracht hangt af van uw richtgetal van uw flits.
Hoe groter uw softbox hoe meer licht je zal verspreiden (obvious). En dan nog eens kleuren van uw ruimte helpen ook voor het bouncen van uw licht. In veel gevallen is het voldoende om uw softbox gewoon naar de plafond te richten en die te laten bouncen op de plafond.

Maar, zoals @Avondland hier al zegt, kan je ook daylights gebruiken in de vorm van ledpanelen of continueverlichting.
Vaak handiger in zekere zin. Je bent beperkter qua kracht, maar je hebt uw licht wel gemakkelijk in de hand (figuurlijk dan).
Voor klein studiowerk gebruik ik een Apature mini (https://www.kamera-express.nl/amara...ight?channable=01a06a6964003132333139303035dd). Klein, fijn, krachtig genoeg, RGB & draadloos opladen. Pocketformaatje. Gaat overal mee tegenwoordig! Zelfs voor trouws gebruik ik dat als ik details neem van iets. En het is via een app bedienbaar + koppelbaar in een scene met meerdere. Je kan er echt niet voor sukkelen (Merci Peter Mckinnon).

Terug
Bovenaan