Fotografiethread

Ik mikte op zo'n 600EUR!

Daar kunnen we zeker iets mee doen maar zet de "retro" wel uit je hoofd tenzij je tweedehands wil gaan. Fuji heeft een gans arsenaal aan zulke camera's maar die beginnen allemaal rond de €800 zonder lens bij.

Als je tweedehands een DSLR koopt die kan je wel voor een habbekrats kopen, ik heb m'n D5300 verkocht voor ocharme €275 euro, die was in nieuwstaat.

Als je echt een nieuwe wilt zul je toch moeten schikken naar een DSLR, daar is niets mis mee. Ze zijn gewoon wat groter en de goedkopere modellen missen wat toeters en bellen maar als beginner moet je daar niet wakker van liggen.

Bij Nikon heb je de D3500 die in je budget past, qua lenzen heb je bij Nikon de DX en FX lenzen, DX de goedkopere APS-C lenzen voor instapcamera's en de FX voor de duurdere Full-Frame's. Het goeie is dat de FX lenzen ook op de APS-C's passen dus het aanbod is enorm.

Ik zou zeker de eerste les afwachten met iets te kopen want wie weet zijn er "vereisten". Ik zeg maar iets, er is misschien een les over zoomlenzen en een primelenzen.

koop tweedehands pwet. Is echt zonde om 600+ euro te betalen voor een tweedehands DSLR, zeker nu. Iedereen en z'n buurvrouw probeert om z'n oude 'klassieke' DSLR te verkopen om een systeemcamera te kopen.

Met zoiets kunt ge prima beginnen en als ge echt interesse hebt in fotografie verkoopt ge dat over een jaar opnieuw met 20 euro verlies en dan weet ge tenminste wat ge 'echt' wilt hebben, en 9/10 zal dat een systeemcamera zijn.

Lokale kunstacademie biedt ook lessen aan, maar ik twijfel om me in te schrijven. Ik denk dat ik sowieso wel baat zou hebben bij een cursus, want als autodidact ontbreek je sowieso wel wat stukjes kennis die voor een opgeleide fotograaf vanzelfsprekend zijn.

Ik begin ook met lessen en heb een Canon EOS M50 gekocht
heb deze anderhalf jaar geleden ook gekocht als eerste camera, en doe er ondertussen al shoots op aanvraag mee :D
echt een toffe camera, ben stilaan wel aan het rondkijken om te upgraden, maar het gaat toch raar doen, ik ben echt 1 geworden met dat toestel.

heb deze anderhalf jaar geleden ook gekocht als eerste camera, en doe er ondertussen al shoots op aanvraag mee :D
echt een toffe camera, ben stilaan wel aan het rondkijken om te upgraden, maar het gaat toch raar doen, ik ben echt 1 geworden met dat toestel.

Oei bij mij totaal omgekeerd ik ga nu lessen gaan volgen omdat ik de camera veel te weinig gebruik.

Doe jij alles nog met de kitlens of welke heb je er bijgekocht?

Oei bij mij totaal omgekeerd ik ga nu lessen gaan volgen omdat ik de camera veel te weinig gebruik.

Doe jij alles nog met de kitlens of welke heb je er bijgekocht?
kitlens gebruik ik nooit, ik gebruik bijna uitsluitend de 7artisans 35mm 1.2 lens
en soms de sigma 16mm 1.4 als ik nood heb aan een groothoeklens

Ik ga dit weekend gaan zien naar een tweedehands compact cameraatje. Had je mij een paar maanden geleden gezegd dat ik dit zou zeggen ik had u niet geloofd. 't Budget voor een nieuwe DSLR/mirrorless is er gewoon niet en dat gaat ff zo blijven. 't Is een large sensor compact dus ik ga nog een beetje DOF hebben, 't gaat veeeele beter zijn dan mijn gsm, 't is eentje dat ik overal kan meenemen dus hopelijk bevorderlijk voor de fotogoesting en 'k kan hem nog altijd gebruiken naast een FF eens ik terug een heb. De grote camera gebruik ik dan voor special occasions enzo. BEN ZO ENTHOUSIAST

Ik ga dit weekend gaan zien naar een tweedehands compact cameraatje. Had je mij een paar maanden geleden gezegd dat ik dit zou zeggen ik had u niet geloofd. 't Budget voor een nieuwe DSLR/mirrorless is er gewoon niet en dat gaat ff zo blijven. 't Is een large sensor compact dus ik ga nog een beetje DOF hebben, 't gaat veeeele beter zijn dan mijn gsm, 't is eentje dat ik overal kan meenemen dus hopelijk bevorderlijk voor de fotogoesting en 'k kan hem nog altijd gebruiken naast een FF eens ik terug een heb. De grote camera gebruik ik dan voor special occasions enzo. BEN ZO ENTHOUSIAST
Heb je al iets op het oog en welk merk? Fijn vooruitzicht!

Bij mij ligt fotografie al een tijdje stil. Het dominante eentonige grijze weer nodigt niet echt uit om naar buiten te gaan met een camera. In een stedelijke omgeving was dat wellicht iets anders geweest.

Heb je al iets op het oog en welk merk? Fijn vooruitzicht!

Bij mij ligt fotografie al een tijdje stil. Het dominante eentonige grijze weer nodigt niet echt uit om naar buiten te gaan met een camera. In een stedelijke omgeving was dat wellicht iets anders geweest.
Panasonic LX 100 (v1), 'k ga dit weekend naar de verkoper bedoelde ik :)
Ja het weer is echt verschrikkelijk. Alhoewel het ook z'n charmes kan hebben op den duur geraakt ge dat toch beu.

Weet niet of er nog veel Azië/Thailand fans zijn zoals ik maar tijdje geleden dit account ontdekt.

Over het algemeen niet over-edited foto's van het normale leven daar. Prachtige foto's vind ik en relatief kleine channel.
Da's toch ook zo'n verdomd fotogeniek land hé. Als je dat vergelijkt met onze grijze eentonige grauwe land ... maar dat is ook relatief, want met wat moeite kan je hier ook mooie foto's maken.

Da's toch ook zo'n verdomd fotogeniek land hé. Als je dat vergelijkt met onze grijze eentonige grauwe land ... maar dat is ook relatief, want met wat moeite kan je hier ook mooie foto's maken.

Oh ja, zeker BKK. Geen regels, mensen doen maar op met wat ze bouwen, kabels overal, het heeft iets allemaal en is ongelooflijk knap op foto.

Bij mij ligt fotografie al een tijdje stil. Het dominante eentonige grijze weer nodigt niet echt uit om naar buiten te gaan met een camera.

Tegen wie zeg je het, vorige weekend nog paar wandelingen gedaan en de camera is gewoon niet uit de rugzak gekomen. Tijd voor de lente!

Panasonic LX 100 (v1), 'k ga dit weekend naar de verkoper bedoelde ik :)

Knap toestelletje!

Gisterenochtend eindelijk eens wat anders dan ochtendgrijs. :love:

p550ya1gpoe81.jpg

New camera, who dis?

Met de zus efkes gaan testen in de Mechelse broek, mooie omgeving en geen grijs weer! Mega tof cameraatje, ben er super blij mee. 'k Moet het nog wat leren gebruiken om er het maximale uit te halen maar 'k weet nu al dat het mijn passie voor fotografie weer helemaal in gang gaat steken!

sfeer:

KmXkOro.jpg

ql9sIlt.jpg

uETx4uG.jpg

fqgg6SI.jpg

Y6C1hNH.jpg

Laatst bewerkt:
Eerste bloesem verschijnt in de tuin, dus nog eens met de macrolens naar buiten gegaan en er zat een of ander insect op. Aangezien mijn Laowa-lens een manuele focuslens is, heb ik geprobeerd in te zoomen om de focus correct te krijgen maar helaas ... het hielp ook niet dat er een beetje wind stond en de takken bewogen. Enige tips hierin? Burst-mode om ervoor te zorgen dat ik een toevalstreffer heb op het moment dat mijn onderwerp net op het juiste moment in de focuslinie belandt? Ik had mijn diafragma op f/8 gezet, wat toch niet zo open is want op f/2.8 heb ik heel weinig focusmarge. De uiteindelijke resultaten bekijk ik straks nog wel op de laptop, maar het lukte dus niet om het insect er perfect scherp op te krijgen. De bloesem voor een stuk dan weer wel. Of moet ik continu op f/22 schieten? Dat zorgt dan weer voor teveel ISO, tenzij ik mijn flash erbij haal. Da's ook weer gedoe.

Bij macro (t is te zeggen rond 1:1 en verder) moet je echt gaan kiezen om in één vlak te werken omdat je scherptediepte flinterdun is. Enige manier om dat echt structureel te omzeilen is focus stacking, en dan moet alles heel erg statisch zijn.

De strategie van burst-mode is iets wat ik enkel gebruik als er echt geen andere mogelijkheden zijn - het kan zeker werken maar je slaagpercentage ligt erg laag. f/8 is zeker een goeie richtwaarde! Macro is, zeker in het begin, gewoon enorm veel trial & error.

Voorlopig hou ik het nog even op de tuinvogels, na verschillende uren is onze bonte specht eindelijk wat meer op z'n gemak aan de voederplaats.

i-HMZjvbL-X2.jpg

Terug
Bovenaan