Fotografiethread

F/22 zou ik zeker niet nemen, dat is onnodig. Met f/8 heb je normaal gezien wel voldoende scherpte over de gehele lijn, maar dat hangt af van de afstand. Ik weet niet of je foto's kan bursten op timer, misschien heb je daar inderdaad een remote voor nodig.

En als je zoveel mensen op beeld wil hebben moet je misschien uit de hoogte een foto proberen nemen? Met groepsfoto's vind ik het altijd een uitdaging om iedereen op beeld te hebben, want er zijn altijd pipo's die zich achter iemand verstoppen of afgeleid zijn en niet in de lens kijken.

De zaakvoerder van ons bedrijf heeft mij gevraagd om een team groepfoto te maken (omvat ongeveer 20-25 personen).

Heb absoluut geen ervaring met zoveel mensen, dus heb enkele vragen gezien het snel snel moet gebeuren tijdens de kantooruren.

1) Foto zal binnen in een gebouw zijn. Zet ik diafragma op F22 om iedereen zeker scherp te hebben of ga ik dan met hopen ruis zitten?

2) Zou zelf ook op de foto moeten staan, dus zou met een timer werken. Kan je dat instellen dat het toestel (Canon EOS 5D Mark iv) eens de timer afloopt, meerdere foto’s neemt in burst?

3) Zijn er andere zaken waar ik moet op letten?
F22 is overkill, f8 is vaak genoeg maar je kan idd nog een beetje hoger gaan. (Edit: wat Strijkijzer en Avondland zeggen dus :) ) Die camera is niet de slechtste qua ISO maar nu ook niet top, dus het is belangrijk om toch zoveel mogelijk licht binnen te krijgen maar toch je sluitertijd snel genoeg te houden, zou onmogelijk zijn op F22 binnen. Onthou ook dat je je focus legt op ongeveer 1/3 van de diepte van de groep. Probeer er ook op te letten dat je niet teveel met gemengd licht zit (daglicht en tungsten bvb) wat dat is een bitch om goed te krijgen achteraf. Als je iedereen voor een groot raam kan krijgen des te beter.

Je kan je camera op interval modus zetten waarbij je op voorhand beslist hoeveel foto's hij moet maken om de hoeveel seconden. Dat begint dan vanaf je een eerste foto neemt. Normaalgezien kan dat ook in combinatie met een timer. Dus dan timet hij tot de eerste foto en vanaf dan neemt hij foto's op het gekozen interval. Anders kan je ook nog met een infrarood afstandsbediening werken, kost niet veel maar als je het maar 1x nodig hebt de moeite niet.
De interval modus zit bij Rood menu tab 4
succes!

Mijn dochter heeft de Vtech Kidizoom van de Sint gekregen. Kan niet in RAW fotograferen en de sluitertijd is retetraag MAAR je kan er wel op gamen. Dat kan mijn camera niet. :(

Heeft er iemand hier ervaring met verkopen aan MPB of KameraExpress? Ik overweeg beide, omdat ik van m'n spullen af wil :D Het is wel geen vetpot wat ze geven, maar goed, er is bijzonder weinig interesse voor wat ik verkoop, dus beter iets dan niets?

Heeft er iemand hier ervaring met verkopen aan MPB of KameraExpress? Ik overweeg beide, omdat ik van m'n spullen af wil :D Het is wel geen vetpot wat ze geven, maar goed, er is bijzonder weinig interesse voor wat ik verkoop, dus beter iets dan niets?
Iets specifiek dat je wil weten?

Welja, of dat daadwerkelijk netjes wordt afgehandeld altijd, of er instinkers zijn of zo? Het lijkt zo eenvoudig :D
Geen ervaring met MPB maar bij KE zou dat vlot moeten gaan. Je kan online een richtbedrag aanvragen en dan ofwel opsturen of in de winkel laten bekijken voor een finaal bedrag. Er is nog een verschil in bedrag als je voor een giftcard van KE gaat (2 jaar geldig) of voor contant. Het finale bedrag die ze je geven is 2 weken geldig, dus je kan er nog over nadenken of gewoon direct inruilen in de winkel. Soms zijn er ook acties waarbij je nog iets meer krijgt vanaf een bepaald bedrag - maar is vaak enkel echt interessant voor grotere bedragen. Als je ervoor zorgt dat je materiaal mooi is schoongemaakt kan dat ook een beetje schelen in wat je ervoor krijgt (materiaal dat proper oogt wordt gewoon over het algemeen een beetje hoger ingeschat). Bij inruilen in de winkel krijg je de giftcard direct mee, contant wordt binnen de twee weken op je rekening gestort (krijg je natuurlijk ook een bewijsje van mee). Edit: Ahja, als je de originele verpakking hebt breng die zeker ook mee, het zal geen honderd euro schelen natuurlijk maar toch een tientje ofzo :)

De grootste instinker is voor sommige mensen het bedrag die ze uiteindelijk krijgen vs wat ze dachten dat het waard zou zijn. Dikwijls zijn dat dan ook mensen die bij het online inschatten hun materiaal aanduiden als "zo goed als nieuw - 9" en eens in de winkel zie je dat er een brok van de lensbehuizing is, het rubber los zit en de body de batterijklep en een knop mankeert 😅

Laatst bewerkt:
Tweedehands zelf verkopen brengt meer geld op dan via Kamera Express, want die willen uiteraard nog een marge op de verkoopprijs. Maar het is wel makkelijker.

Als je object veel op de markt te koop staat krijg je ook minder geld. Een A7III verkoop je daar niet voor 1000 euro. Eerder 700.

Nog eens op reis geweest dus de camera nog eens van onder het stof gehaald.
Ik ben deze 2 hikers zeer dankbaar. Perfecte plaats, perfect moment?

Welja, of dat daadwerkelijk netjes wordt afgehandeld altijd, of er instinkers zijn of zo? Het lijkt zo eenvoudig :D
Ja, hier al een paar keer via MPB verkocht zonder problemen.
Ze geven wel zeer weinig maar je bent er dan wel gewoon snel van af.
Hier voornamelijk met minder interessante dingen gedaan die je zelf 2dehands niet verkocht krijgt.

Als je eerst toestemming gaat vragen is het eerder straat portret.

Die mens van hierboven moet toch ooit al klop gehad hebben? :unsure:
Voor een ongevraagde foto? Dan moet je toch al scherp staan 😁

Ik overweeg mijn eerste spiegelreflex camera te kopen voor onze reizen, maar die toestellen met de lenzen wegen toch enorm als je ze 8u per dag moet meesleuren neen?

Voor een ongevraagde foto? Dan moet je toch al scherp staan 😁

Ik overweeg mijn eerste spiegelreflex camera te kopen voor onze reizen, maar die toestellen met de lenzen wegen toch enorm als je ze 8u per dag moet meesleuren neen?

Hangt helemaal af van wat je koopt. En dat hangt helemaal af van je bedoeling ermee. Spiegelreflexen zijn typisch de zwaarste en meest instelbare/aanpasbare. Systeemcamera’s zijn doorgaans (aanzienlijk) lichter. Dan heb je bridgecamera’s (is dat nog een ding?) met vaste lens. En als je er niet erg diep in wilt duiken, en je meer wilt richten en klikken, een compact camera. De ene is niet beter of slechter dan de andere, het hangt af van wat je wilt.

@Horse een goeie shoulderstrap is wel handig dan
Hier op reis heeft niemand die. Ik zou het eens moeten testen of dat alles draagbaar maakt. Wij zijn hier sowieso alle dagen 6u op uitstap in 33 graden dus het moet wel nog aangenaam blijven natuurlijk.

Ik hoor hier ook iets over een nieuwe technologie die de zware spiegelreflex
camera’s zou vervangen? Klopt dat?

Nieuwe technologie die nog maar een jaar of 20 bestaat :p

Ik betwijfel dat spiegelreflex camera's nog voordelen hebben ten opzichte van systeemcamera's de dag van vandaag, behalve dan mss iets langere batterijduur, correct me if I'm wrong?

Mirrorless reflex is het beste natuurlijk, maar vind die nu niet perse lichter dan de spiegelreflex. Zal wel iets schelen maar niet veel. En duurder natuurlijk, vooral de lenzen.

Systeemcamera is mss een goeie gulden middenweg als je niet te zwaar wil gaan.

Nieuwe technologie die nog maar een jaar of 20 bestaat :p

Ik betwijfel dat spiegelreflex camera's nog voordelen hebben ten opzichte van systeemcamera's de dag van vandaag, behalve dan mss iets langere batterijduur, correct me if I'm wrong?
Voor sommigen is de zoeker van een spiegelreflex ook nog een grote reden waarom ze bij spiegelreflexen blijven, maar ik denk idd objectief (hehe) gezien dat er nog weinig redenen zijn om nu nog een aan te schaffen.

Terug
Bovenaan