Fotografiethread

Awel, ik heb mijn uiterst beperkte collectie ook uitgebreid. Met Black Friday kon ik niet meer wachten, hoewel dat eerst de bedoeling was (right). De TTArtisan 7.5mm f2.0 fisheye stond goedkoop op Amazon, en nu ben ik weer compleet! Een alleskunner voor op reis, een niftyfifty en deze om mee te spelen.

IMG_4265.jpeg

Wel een zwaar dingetje! Maar toch die waar ik het meest naar uitkijk om mee te experimenteren. Ik ben totaal verzot op UWA’s maar tot nu toe enkel rectilineair. En AF, al zie ik dat wel als het kleinste probleem. Scherptediepte is niet meteen een issue.

dat is eentje waar ik ook al langer over twijfel, maar ik heb hier al een ttartisan tilt shift liggen die ik amper gebruik en vrees dat een fisheye ook weer zo'n verhaal zal worden. wel benieuwd naar de resultaten!

Eens aan het kijken voor mijn 28-70 kitlens te vervangen want ik heb eigenlijk geen handige zoom buiten deze. Ik zag dat de nieuwe 28-70 F2 GM net uit is maar viel bijna op mijn gat: 3600 euro... Dat gaat'm dus niet worden.
In other news, mijn 20mm beplakt met een skin. Je ziet het niet echt als je er niet op let maar wel een tof effect als het licht goed zit.

wjzV8IV.jpeg
Is dit dan eigenlijk geen leuke deal?
Sigma 18-50 2.8

Is dit dan eigenlijk geen leuke deal?
Sigma 18-50 2.8
Dat is een croplens, geen FF-lens. Belangrijk verschil.

Ik ben benieuwd wanneer de A7V uit komt en denk eraan om mijn A7III dan misschien op pensioen te sturen. Aangezien ik op mijn shoots het liefst twee camera's (met primes) "wield" denk ik dat die beter gaat passen met de A7RV die ik heb. Maar ik moet mijn begroting voor volgend jaar nog opstellen, het kan zijn dat ik er toch nog een jaar mee ga wachten.

Klopt, en ik denk dat ik toch het bereik van minstens 70 wil. Mijn primes gaan maar tot 50 nu :)

200 EUR korting momenteel op de 24-70mm F/2.8 DG DN Art II... Ugh, dat pikt. Niet echt van plan nu een aankoop te doen.

Well, dit is groter en zwaarder dan verwacht :unsure:. Eerste keer dat ik het gevoel heb dat de camera aan de lens hangt in plaats van de lens aan de camera. Basic 28-70 er naast.

RpLtqSz.jpeg

Well, dit is groter en zwaarder dan verwacht :unsure:. Eerste keer dat ik het gevoel heb dat de camera aan de lens hangt in plaats van de lens aan de camera. Basic 28-70 er naast.

RpLtqSz.jpeg
F2.8, da's meer glas hé. Ik zou het niet meer willen, objectieven die beginnen met meer dan F2.8. Maar die zijn groter en zwaarder. Misschien dat die in de toekomst wel kleiner gaan worden, dat is toch de tendens. Kijk maar naar de grootte en het gewicht van de Sony GM 24-70 F2.8 mk I versus mk II.

F2.8, da's meer glas hé. Ik zou het niet meer willen, objectieven die beginnen met meer dan F2.8. Maar die zijn groter en zwaarder. Misschien dat die in de toekomst wel kleiner gaan worden, dat is toch de tendens. Kijk maar naar de grootte en het gewicht van de Sony GM 24-70 F2.8 mk I versus mk II.
Gohja, dit is ook al versie twee maar er zit wel veel metaal in. Dat is bij de first party lenzen niet zo dacht ik. Alhoewel zwaar voelt het wel premium en stevig aan, je voelt echt de kwaliteit. Maar ik ga toch letten op het gewicht als ik nog lenzen koop :)

Heb zelf ook een F4 lens, en das toch wel idd soms lastig. Maar voor op reis wel lekker licht :D

De Sony 24-105 f/4 lijkt me een heerlijke reislens, al denk ik dat die 28-70 f/2 idealer is van wat ik wil qua lichtsterkte. Wel zwaarder en duurder.
Bij mij is het de omgekeerde richting aan het maken. Die f2.8 lens moet niet meer perse voor mij ze. Speel wat met je instellingen en durf je ISO omhoog te doen. Hoevaak ik effectief op f2.8 of minder shoot is vrij weinig. Dan bedoel ik wel voor hobby.
Voor bij professionele opdrachten, indoor of met bokeh kom je wel bij deze lenzen uit.

Maar bvb mijn laatste reis naar Brazilië heb ik uit veiligheid (veel waarschuwingen van de schoonmoeder 😅) een RX100 mark 1 ! gekocht en meegenomen. Heerlijk licht, goed standaard zoombereik en diafragma. Uiteindelijk maar heel soms spijt gehad dat ik niet beter materiaal bij had. Aan de andere kant zat dit gewoon in mijn zak en moest ik geen camera ‘meesleuren’.
Hier al wat (onbewerkte) foto’s er uit. Ok, het was wel lang genoeg licht gelukkig

Edit: spijtig genoeg veel foto’s een te grote size om te uploaden. Zal toch eerst overzetten worden op de laptop

Bijlagen

• DSC03848.jpeg
    DSC03848.jpeg
    4,1 MB · Weergaven: 15
  • DSC03898.jpeg
    DSC03898.jpeg
    4,3 MB · Weergaven: 23
  • DSC04168.jpeg
    DSC04168.jpeg
    3,4 MB · Weergaven: 20
Bij mij is het de omgekeerde richting aan het maken. Die f2.8 lens moet niet meer perse voor mij ze. Speel wat met je instellingen en durf je ISO omhoog te doen. Hoevaak ik effectief op f2.8 of minder shoot is vrij weinig. Dan bedoel ik wel voor hobby.
Voor bij professionele opdrachten, indoor of met bokeh kom je wel bij deze lenzen uit.

Maar bvb mijn laatste reis naar Brazilië heb ik uit veiligheid (veel waarschuwingen van de schoonmoeder 😅) een RX100 mark 1 ! gekocht en meegenomen. Heerlijk licht, goed standaard zoombereik en diafragma. Uiteindelijk maar heel soms spijt gehad dat ik niet beter materiaal bij had. Aan de andere kant zat dit gewoon in mijn zak en moest ik geen camera ‘meesleuren’.
Hier al wat (onbewerkte) foto’s er uit. Ok, het was wel lang genoeg licht gelukkig 🙄

Edit: spijtig genoeg veel foto’s een te grote size om te uploaden. Zal toch eerst overzetten worden op de laptop
Ik probeer de laatste tijd wel kleiner te gaan met diafragma. Altijd op f/1.4 of f/1.8 gaan is niet nodig. En als je meerdere mensen scherp wil hebben moet je sowieso richting f/4 gaan. Als je de achtergrond mee wil hebben is dat ook nodig.

Maar een mooi portret in f/1.4 met fraaie bokeh is moeilijk te weerstaan.

De zaakvoerder van ons bedrijf heeft mij gevraagd om een team groepfoto te maken (omvat ongeveer 20-25 personen).

Heb absoluut geen ervaring met zoveel mensen, dus heb enkele vragen gezien het snel snel moet gebeuren tijdens de kantooruren.

1) Foto zal binnen in een gebouw zijn. Zet ik diafragma op F22 om iedereen zeker scherp te hebben of ga ik dan met hopen ruis zitten?

2) Zou zelf ook op de foto moeten staan, dus zou met een timer werken. Kan je dat instellen dat het toestel (Canon EOS 5D Mark iv) eens de timer afloopt, meerdere foto’s neemt in burst?

3) Zijn er andere zaken waar ik moet op letten?

1) denk dat f22 niet nodig is, maar sowieso wel een hoog getal, f11-f16, zoiets? Ken je camera niet maar tegenwoordig kan je wel vrij hoog gaan in ISO zonder problemen. Is er verlichting binnen?

2) Niet 100 procent zeker of dat kan, ga ik eens moeten opzoeken. Evt een remote control als je dat hebt?

Terug
Bovenaan