Fotografiethread

Er bestaan ook draagsystemen om de camera op de rugzak te bevestigen.
Ik kan dit wel maar op 1 rugzak van mij gebruiken. Voor extra veiligheid wel de camerariem ergens rond hangen.
Dat ding is veel te smal voor op een wandelrugzak. Voor op zo'n Fjallraven Känken zal dat wel goed zijn maar dat is nu niet de meest comfortabele rugzak om een hele dag mee rond te lopen.
Voor een combinatie Sony A7III met 24mm of 55mm is dit ideaal.

Heeft er iemand hier ervaring met verkopen aan MPB of KameraExpress? Ik overweeg beide, omdat ik van m'n spullen af wil :D Het is wel geen vetpot wat ze geven, maar goed, er is bijzonder weinig interesse voor wat ik verkoop, dus beter iets dan niets?

Tweedehands zelf verkopen brengt meer geld op dan via Kamera Express, want die willen uiteraard nog een marge op de verkoopprijs. Maar het is wel makkelijker.

Ik wou ook KE proberen voor het gemak en was wel bereid daar wat voor in te boeten qua bedrag, maar ik was verschoten hoe absurd weinig ze nog boden voor bepaald materiaal, dus heb ik alles alsnog op FB Marketplace versleten (eerst dit forum geprobeerd, maar weinig interesse). Hieronder de KE-prijs met daarnaast mijn effectief gehaalde verkoopprijs.

Canon EF 70-200 F4 L IS USM, staat 9 = "€ 175 - 200" => 525€
Canon EF-S 60mm F/2.8 USM macro, staat 9 = "€ 125 - 150" => 250€
Canon EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 iS USM, staat 8 = "€ 60 - 80" => 250€
Canon EOS 650D body, staat 7 = "€ 40 - 60" => 215€

Dus als je wat geduld hebt en de obvious scammers eruit haalt, loont het zeker het zelf te verkopen.
Zou MPB zoveel betere prijzen bieden?

Laatst bewerkt:
Met het oog op toekomstige bikepackings zou ik graag van mijn A7iii af willen wegens te groot/zwaar in combinatie met een lens.
Zit te kijken naar de Fuji X100VI maar deze is zo goed als onvindbaar (en 2000 euro :wallbash:).
Zou de X100V anno 2025 nog steeds een goede aankoop zijn, als in zou ik hier enkele jaren mee verder kunnen?
Het idee van een vaste 35mm ligt me wel dus dat is geen probleem.

Met het oog op toekomstige bikepackings zou ik graag van mijn A7iii af willen wegens te groot/zwaar in combinatie met een lens.
Zit te kijken naar de Fuji X100VI maar deze is zo goed als onvindbaar (en 2000 euro :wallbash:).
Zou de X100V anno 2025 nog steeds een goede aankoop zijn, als in zou ik hier enkele jaren mee verder kunnen?
Ik heb een X100V en ik hou van dit toestel. Ik ben zeker niet van plan die de eerstkomende jaren te kijken voor een upgrade. De VI heeft wel een betere IBS, iets waar ik soms op vloek met de V, maar dat is voor mij de upgrade niet waard.

Voor mij alleszins het ideale toestel om mee te pakken op zware hikes of ferrata's. Hij is licht en schiet prachtige foto's, zelfs in jpg.

Beetje een niche cameraatje natuurlijk. Ik ben wel fan maar de prijzen swingen stevig de pan uit misschien eens kijken naar de andere Fuji modellen icm met de XF27mmF2.8 R WR pancake of de "Fuji chrons", compacte F2 lenzen.

Mijn X-S10 met de 35mm F2 is mijn goto combo en die is erg compact en licht.

Laatst bewerkt:
En een Ricoh gr3?

En een Ricoh gr3?
Batterij wel snel plat dacht ik, dus dan moet je wel de nodige extra batterijen meenemen. Wel een nadeel. Anderzijds ideale "broekzakcamera" en nog een stuk compacter dan de Fuji X100VI.

Ik sleur nog altijd een FF body en twee lenzen mee als ik op verlof ga, maar ik vind dat niet zo erg en de foto's die ik ermee maak zijn wel mooi.

Laatst bewerkt:
Haha leuk hebbeding. Doet me denken aan een schoolopdracht waarbij we een camera obscura moesten maken (lees: doos met gat geprikt en fotopapier in geplakt).

Is een a7III met een of andere pancake zo veel groter? Ik heb hier een x100V en dat is idd wel echt een fijn toestel.

Ik overweeg een Canon EOS R10 te kopen, welke voornamelijk zal gebruikt worden op vakantie.
Is deze lens dan een goeie all-rounder of zijn er betere opties in dezelfde prijsklasse?

Mogelijks heb ik een opdracht voor een personeelsfeest te fotograferen. Nu is het weer even kijken wat mijn prijzen waren 😅 al 8 maanden niets gefotografeerd voor mijn bijberoep. Wordt tijd dat we de kosten terug gaan dekken.

Hier al mensen ervaring met flitsen op feesten? Zal waarschijnlijk binnen zijn en op het einde tussen de dansende mensen.
Nog geen ervaring daarmee.

Mogelijks heb ik een opdracht voor een personeelsfeest te fotograferen. Nu is het weer even kijken wat mijn prijzen waren 😅 al 8 maanden niets gefotografeerd voor mijn bijberoep. Wordt tijd dat we de kosten terug gaan dekken.

Hier al mensen ervaring met flitsen op feesten? Zal waarschijnlijk binnen zijn en op het einde tussen de dansende mensen.
Nog geen ervaring daarmee.
Gemakkelijkste is de flash op TTL zetten en je witbalans ook op flash zetten (zodat de kleuren toch al goed zitten). ISO op 400 zetten (of 800, kan ook - mag zeker wat hoger zijn) en je sluitertijd op ca 1/160 ofzo. Probeer eerst eens thuis uit, maar zou een no-brainer moeten zijn. De Godox V1 is wel een aardige reportageflitser, maar ik vermoed dat je zelf al iets hebt?

Voor meer quirky stuff raad ik je aan om wat Youtube-opzoekwerk te doen over o.a. rear curtain flash en dergelijke, zo'n feest is wel een mooie gelegenheid om wat te experimenteren.

Gemakkelijkste is de flash op TTL zetten en je witbalans ook op flash zetten (zodat de kleuren toch al goed zitten). ISO op 400 zetten (of 800, kan ook - mag zeker wat hoger zijn) en je sluitertijd op ca 1/160 ofzo. Probeer eerst eens thuis uit, maar zou een no-brainer moeten zijn. De Godox V1 is wel een aardige reportageflitser, maar ik vermoed dat je zelf al iets hebt?

Voor meer quirky stuff raad ik je aan om wat Youtube-opzoekwerk te doen over o.a. rear curtain flash en dergelijke, zo'n feest is wel een mooie gelegenheid om wat te experimenteren.
Ik heb de godox tt350s. Was goed genoeg voor occasioneel gebruik, maar om zo een hele avond te doen op wat AA batterijen lijkt het mij niet goed genoeg.

Ooit wel eens een les of 2 in avondschool er over gehad (ook de rear flash, …). Maar zal toch YouTube kijken worden. Gelukkig is het pas in oktober, dus kan nog wat oefenen.

Ok, TTL is dan toch goed genoeg. Merci voor de tips.
Nog geen ervaring met een continuous LED light?

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan