Fotografiethread

2000+ foto's op een laptop die echt begint te zwoegen en zweten bij bewerkingen, dus het gaat even duren voor ik door alles heen ben. Zal intussen eens uitkijken naar een nieuwe laptop, maar toch al een beeldje waar ik wel blij mee ben.

Ik heb toch af en toe afgewisseld met de 85 mm op vakantie. Met vrouw & kind op reis gaan betekent ook wel dat ik niet veel tijd had om na te denken over mijn kadrage, laat staan dat ik af en toe een half uur rustig kon wachten op een bijzondere plek tot die éne fotogenieke persoon in de juiste houding door mijn frame passeert. 't Zijn dus vaak veredelde snapshots geworden met gelukkig ook een aantal "golden shots".

Mocht het budget het toelaten, denk ik toch na over een 24-70 2.8. Soms vond ik de 35 niet breed genoeg gaan en de 18 meenemen vond ik wat teveel van het goede. Je kan wel foto's aan elkaar plakken in Lightroom, maar dat is toch niet helemaal hetzelfde en ook maar in bepaalde omstandigheden bruikbaar. En maar 1 lens meenemen in plaats van twee is ook gemakkelijk, bovendien is die voor shoots ook wel praktisch.
ik heb de sigma art versie van de 24-70, die is nog enigszins betaalbaar en echt een heel goede all rounder.

Moet het voor op reis een f2.8 lens zijn? Ik heb een 14-35mm f4.0 heb ik zelf en die is ook wel fijn en niet te zwaar.

Nuja een 24-70 is natuurlijk een heel goeie allrounder dus kan je ook weinig mis mee doen. Evt idd van sigma of tamron?

Moet het voor op reis een f2.8 lens zijn? Ik heb een 14-35mm f4.0 heb ik zelf en die is ook wel fijn en niet te zwaar.

Nuja een 24-70 is natuurlijk een heel goeie allrounder dus kan je ook weinig mis mee doen. Evt idd van sigma of tamron?
Als het een f/4 is zou de Sony 24-105 f/4 wel een interessante reislens kunnen zijn, maar ik vind een lichtsterke lens wel een meerwaarde: meer licht in de schemer en glorious bokeh. En meer onderscheiding van het onderwerp. Of het de GM II per sé moét zijn ... dat nu weer niet en uiteindelijk zijn het enkel de pixelpeepers die de meerwaarde op de Sigma of Tamron rechtvaardigen ...

Binnenkort heb ik een trouw en misschien is het wel interessant om die zoomlens eens te huren om te zien wat het geeft.

Tot hiertoe heb ik enkel met primes gefotografeerd en hoewel ze soms beperkend zijn is hun beeldkwaliteit gewoon heel goed. Dankzij mijn avondopleiding (mét een docent waar ik meer van opsteek dan van de vorige) neem ik ook wel afstand en probeer ook shots te maken met een kleiner diafragma, zodat ik ook meer achtergrond mee krijg en niet per sé de focus leg op bokeh bokeh bokeh. Ook horizontale shots probeer ik vaker te doen.

Huren om uit te proberen is zeker geen slecht idee. Zo heb ik het ook eerst gedaan met de 85mm

Heb hier intertijd de EF 24-70 f2.8 voor 300 euro gekocht, dus nu heb ik gewoon een EF-RF adapter gekocht dus zoiets zou ook een oplossing kunnen zijn. Al ben ik zelf toch ook eens voorzichtig aan het kijken voor de RF, want dat ding heeft al serieus afgezien :biglaugh:

Als het een f/4 is zou de Sony 24-105 f/4 wel een interessante reislens kunnen zijn, maar ik vind een lichtsterke lens wel een meerwaarde: meer licht in de schemer en glorious bokeh. En meer onderscheiding van het onderwerp. Of het de GM II per sé moét zijn ... dat nu weer niet en uiteindelijk zijn het enkel de pixelpeepers die de meerwaarde op de Sigma of Tamron rechtvaardigen ...

Binnenkort heb ik een trouw en misschien is het wel interessant om die zoomlens eens te huren om te zien wat het geeft.

Tot hiertoe heb ik enkel met primes gefotografeerd en hoewel ze soms beperkend zijn is hun beeldkwaliteit gewoon heel goed. Dankzij mijn avondopleiding (mét een docent waar ik meer van opsteek dan van de vorige) neem ik ook wel afstand en probeer ook shots te maken met een kleiner diafragma, zodat ik ook meer achtergrond mee krijg en niet per sé de focus leg op bokeh bokeh bokeh. Ook horizontale shots probeer ik vaker te doen.
Ik verkoop mijn 24-70 2.8 GM1, moest ge interesse hebben stuur gerust een DM!

Om 5 uur opstaan om aan een wandeling van een goede 900hm te beginnen klinkt een stom idee maar het was het meer dan waard.
Prachtige zonsopgang mogen zien, heerlijk hoe de zon stelselmatig tevoorschijn komt en het Mt. Blanc massief doet oplichten.

Ik verkoop mijn 24-70 2.8 GM1, moest ge interesse hebben stuur gerust een DM!
Bankrekening says no. Hard no. Het is een zeer dure maand geweest, er komt nog een zeer dure maand aan en het wordt de komende maanden centjes sparen. :wink:

Generatief uitbreiden in Photoshop is toch een zaligheid. Niet altijd perfect, maar soms kan je die verticale shot perfect uitbreiden naar een horizontale shot. Voelt aan als valsspelen, maar soms mag het. Ook generatief verwijderen in Lightroom is ideaal om storende elementen weg te halen. Overdaad schaadt uiteraard en ik probeer het zo weinig mogelijk toe te passen. Maar ik maak wel dankbaar gebruik van de optie.

85 f/1.4 GM II is vandaag uit. Zou prachtig passen bij de 35 f/1.4 GM, niet? Het zou volkomen irrationeel zijn dat ik die zou aankopen, want de 85 f/1.8 Zeiss Batis doet het nog steeds meer dan goed en is ook een prachtige lens. Ik moet gewoon flink zijn.

Flink al je geld buitengooien voor cameragrief? I support!

Ik wil ook heel graag de RF 24-70 maar duur :( Hopelijk gaat mijn EF versie nog efkes mee, maar dat ding is echt al oud :unsure:

Flink al je geld buitengooien voor cameragrief? I support!

Ik wil ook heel graag de RF 24-70 maar duur :( Hopelijk gaat mijn EF versie nog efkes mee, maar dat ding is echt al oud :unsure:
De kans is bestaande dat ik die lens ooit wel eens koop, maar momenteel heb ik geen grote uitgaves gepland. Een kaartlezer om mijn SD-kaartjes véél sneller uit te lezen, want ik importeer nu via een USB-C kabeltje naar mijn laptop en dat gaat heel traag. Ik heb ook een Macbook Pro (M3 Max) besteld via mijn werkgever (leasecontract) om mijn huidige laptop te vervangen want die begint serieus te vertragen wanneer ik een langdurige edit-sessie heb.

Van de week een tablet gekocht voor Lightroom edits. Toch wel fijn om in de zetel te editen ;-)
Ook de bedoeling om op trip niet altijd macbook te moeten meezeulen. Alleen jammer dat adobe cloud moet gebruiken om mijn edits in mijn Lightroom Classic Library te krijgen.

Ik was deze week in Madrid, waar er zoals in elke hoofdstad relatief veel daklozen zijn.

Heb nooit echt aan “straatfotografie” gedaan, maar wou toch eens zoiets vastleggen.
Achteraf heb ik er een dubbel gevoel aan over gehouden.

Wat zijn eigenlijk de “ongeschreven regels” over wat je best niet fotografeert?

madrid.jpeg

Ik moet altijd denken aan onderstaande foto waar de fotograaf 4 maanden nadien zelfmoord gepleegd heeft.

IMG_8036.jpeg

Ik was deze week in Madrid, waar er zoals in elke hoofdstad relatief veel daklozen zijn.

Heb nooit echt aan “straatfotografie” gedaan, maar wou toch eens zoiets vastleggen.
Achteraf heb ik er een dubbel gevoel aan over gehouden.

Wat zijn eigenlijk de “ongeschreven regels” over wat je best niet fotografeert?

Bekijk bijlage 32585
Gewoon een beetje je gezond verstand gebruiken. Wat je liever zelf niet op foto zou willen, zou ik zelf ook niet fotograferen bv (mensen in echt genante posities ofzo).

Knappe foto!

Je hebt twee soorten straatfotografen: zij die mensen in het ongewisse laten dat iemand hen fotografeert en zij die zeer doelbewust hun onderwerp betrekken. En dat kan nogal brutaal zijn. Bruce Gilden bijvoorbeeld.

Je hebt twee soorten straatfotografen: zij die mensen in het ongewisse laten dat iemand hen fotografeert en zij die zeer doelbewust hun onderwerp betrekken. En dat kan nogal brutaal zijn. Bruce Gilden bijvoorbeeld.
Ik had zijn site bekeken en dacht die zal wel toestemming vragen voor hij een foto neemt. Boy was I wrong. 😂

van die candid shots zomaar van mensen op de straat heb ik nooit gesnapt, ik doe ook veel straatfotografie maar focus me dan ook echt op "de straat", mensen doelbewust gaan fotograferen doe ik zelden of het moet echt zijn dat iemand net met iets speciaal bezig bv.
Een foto als hierboven van iemand in de miserie zou ik bv zelf nooit maken.

van die candid shots zomaar van mensen op de straat heb ik nooit gesnapt, ik doe ook veel straatfotografie maar focus me dan ook echt op "de straat", mensen doelbewust gaan fotograferen doe ik zelden of het moet echt zijn dat iemand net met iets speciaal bezig bv.
Een foto als hierboven van iemand in de miserie zou ik bv zelf nooit maken.
Candid shots van mensen op straat is nochtans wel dé definitie van straatfotografie.

Ik vind die foto van die mens in de miserie trouwens niet genant ofzo. Das gewoon een foto die veel emoties oproept.

Dan vind ik de fotos van die Bruce Gilden een stuk genanter :unsure:

Ik probeer toch altijd een onbevangen beeld te maken, waarbij het onderwerp in zijn of haar wereld blijft. Als je heel dichtbij komt zit je wel met een heel ander beeld dan wanneer je met een 85 of 135 mm foto's neemt. Ik bewonder de moed wel van fotografen die zo dichtbij geraken zonder hun onderwerp te storen. Van verder af zit je met een afzondering, van dichtbij zit je in het midden van de actie.

Terug
Bovenaan