Fotografiethread

10 dagen op reis, enkele dagen Oostenrijk/Duitsland op de heen- en terugrit en de rest Italië. Ik twijfel eraan om slechts 1 lens mee te nemen: de 35 f/1.4. 85 en 18 laat ik dan thuis. Misschien leent de beperking zich tot meer creativiteit en zo'n 35 mm is een klassieke focal length.

10 dagen Portugal gedaan met enkel een 35mm. Was wel leuk zo. Zowel natuur als Porto stad. Ik vond het niet te limiterend en je moest er idd wat creatief mee zijn.

Beide foto's in de laatste 2 weekpolls komen daarvan.

Zou het toch spannend vinden om 1 lens mee te nemen, aan de andere kant wel bevrijdend. Beelden anders bekijken en niet meer elk beeld najagen, want soms kan je het toch niet nemen. Of telkens lenzen moeten wisselen.
Aan de andere kant is zo een zoomlens ook handig, maar dan verlies je weer de draagbaarheid. Alhoewel je al full frame gaat meenemen 😁

Andere issue hier, maar ook met reizen. Aankomende november een reis gepland naar Brazilië. Nu blijven we vooral in provincie Rio om schoonfamilie te bezoeken en ook een periode in stad Rio de Janeiro. De schoonmoeder en al de familie daar hebben ons al genoeg gewaarschuwd om geen te dure spullen mee te nemen.
Ja, mijn camera dus 😅 nu ben ik mogelijks aan het kijken naar een Ricoh gr, want dat lijkt toch niet ‘duur’.
Hebben jullie daar nog aanraders voor? Andere mogelijkheden mss of mensen die al ervaring met Rio hebben? (Zal ook eens in de reis thread vragen)

Ben zelf aan het twijfelen om voor reizen enkel mijn analoogje plus 50mm mee te nemen. Nu al een paar keer gedaan bij dag uitstapjes en dat is toch inderdaad wel een bevrijdend gevoel, ook qua gewicht :unsure:

Zou het toch spannend vinden om 1 lens mee te nemen, aan de andere kant wel bevrijdend. Beelden anders bekijken en niet meer elk beeld najagen, want soms kan je het toch niet nemen. Of telkens lenzen moeten wisselen.
Aan de andere kant is zo een zoomlens ook handig, maar dan verlies je weer de draagbaarheid. Alhoewel je al full frame gaat meenemen 😁

Andere issue hier, maar ook met reizen. Aankomende november een reis gepland naar Brazilië. Nu blijven we vooral in provincie Rio om schoonfamilie te bezoeken en ook een periode in stad Rio de Janeiro. De schoonmoeder en al de familie daar hebben ons al genoeg gewaarschuwd om geen te dure spullen mee te nemen.
Ja, mijn camera dus 😅 nu ben ik mogelijks aan het kijken naar een Ricoh gr, want dat lijkt toch niet ‘duur’.
Hebben jullie daar nog aanraders voor? Andere mogelijkheden mss of mensen die al ervaring met Rio hebben? (Zal ook eens in de reis thread vragen)

Ben zelf aan het twijfelen om voor reizen enkel mijn analoogje plus 50mm mee te nemen. Nu al een paar keer gedaan bij dag uitstapjes en dat is toch inderdaad wel een bevrijdend gevoel, ook qua gewicht :unsure:
Ik heb als lichtgepakte backpacker jarenlang enkel met een 50mm gereisd want dat is redelijk klein en licht ik heb toch geen zin lenzen te wisselen en zoomlenzen zijn voor lafaards. Altijd zeer tevreden van geweest, al zijn er nadelen natuurlijk. Fantastische lens voor mensen en straatscenes en details maar op reis wil je toch regelmatig eens een landschap of een heel gebouw meehebben en dan stoot je af en toe op de limieten. Meestal wel op te lossen met een beetje creativiteit; dat maakt het net leuk vind ik. En als ik echt iets wijder wou nam ik gewoon mijn smartphone.

Nu op mijn laatste reis wou ik nog iets kleiners dus heb ik me een ricoh gr3 gekocht en dat ding is fantastisch ik zou het zeker aanraden. Enorm snel, kan in uw broekzak, valt niet op, zeer goede sensor. De jpg recipes zijn ook plezant om mee te spelen, de meeste foto's zijn perfect direct uit de camera. Volgende keer schiet ik gewoon in jpg want ik heb nauwelijks nog foto's aangepast.
Na jarenlang enkel 50mm te gebruiken is het equivalent van 28mm wel een grote aanpassing. Constant keek ik op dat scherm en was alles veel kleiner dan verwacht. Na 3 weken was ik het nog altijd niet volledig gewoon. Maar het voelt wel vrijer om wat meer ruimte te hebben. Om mensen te trekken moet je wel heel dicht gaan staan en dat blijft toch moeilijk.
Er is ook wel een 35mm en 50mm cropmodus maar uiteindelijk zoomt dat gewoon in op uw foto. Al is de resolutie goed genoeg dat het scherp blijft zolang je niet op een al te groot scherm kijkt.

Ik heb als lichtgepakte backpacker jarenlang enkel met een 50mm gereisd want dat is redelijk klein en licht ik heb toch geen zin lenzen te wisselen en zoomlenzen zijn voor lafaards. Altijd zeer tevreden van geweest, al zijn er nadelen natuurlijk. Fantastische lens voor mensen en straatscenes en details maar op reis wil je toch regelmatig eens een landschap of een heel gebouw meehebben en dan stoot je af en toe op de limieten. Meestal wel op te lossen met een beetje creativiteit; dat maakt het net leuk vind ik. En als ik echt iets wijder wou nam ik gewoon mijn smartphone.

Nu op mijn laatste reis wou ik nog iets kleiners dus heb ik me een ricoh gr3 gekocht en dat ding is fantastisch ik zou het zeker aanraden. Enorm snel, kan in uw broekzak, valt niet op, zeer goede sensor. De jpg recipes zijn ook plezant om mee te spelen, de meeste foto's zijn perfect direct uit de camera. Volgende keer schiet ik gewoon in jpg want ik heb nauwelijks nog foto's aangepast.
Na jarenlang enkel 50mm te gebruiken is het equivalent van 28mm wel een grote aanpassing. Constant keek ik op dat scherm en was alles veel kleiner dan verwacht. Na 3 weken was ik het nog altijd niet volledig gewoon. Maar het voelt wel vrijer om wat meer ruimte te hebben. Om mensen te trekken moet je wel heel dicht gaan staan en dat blijft toch moeilijk.
Er is ook wel een 35mm en 50mm cropmodus maar uiteindelijk zoomt dat gewoon in op uw foto. Al is de resolutie goed genoeg dat het scherp blijft zolang je niet op een al te groot scherm kijkt.
En nog niet gedacht aan de Ricoh gr3x? Die heeft een brandpunt van 40mm en dus meer richting hetgeen je gewoon bent.
Zou zelf ook wel twijfelen tussen die 2. Zoals je aangeeft, landschap of straatfotografie, gebouwen of mensen. Enigste voordeel is, 23mm kan je nog digitaal croppen, 40mm zit je aan vast.
Wat vind je trouwens van de autofocus? Al wel wat ‘negatieve’ reviews over gezien, maar dat er wel rond te werken valt met de ‘snap focus’ functie.

En nog niet gedacht aan de Ricoh gr3x? Die heeft een brandpunt van 40mm en dus meer richting hetgeen je gewoon bent.
Zou zelf ook wel twijfelen tussen die 2. Zoals je aangeeft, landschap of straatfotografie, gebouwen of mensen. Enigste voordeel is, 23mm kan je nog digitaal croppen, 40mm zit je aan vast.
Wat vind je trouwens van de autofocus? Al wel wat ‘negatieve’ reviews over gezien, maar dat er wel rond te werken valt met de ‘snap focus’ functie.
Reden voor de gr3 is dit inderdaad. Kan altijd croppen. Plus het leek me wel leuk om eens iets helemaal anders te doen.

Ik vond de autofocus meer dan ok eigenlijk. Misschien dat die traag is in vergelijking met fancy camera's, maar ik had nooit het gevoel dat die niet goed werkte. Is naar het schijnt ook serieus verbeterd na wat firmware updates.
Ik ben enkel center focus gewoon met mijn 15 jaar oude 450d dus ik kan niet echt vergelijken.

Maar naarmate ik het gewoon werd ben ik inderdaad meer en meer snap focus beginnen gebruiken. Werkt heel goed.

Laatst bewerkt:
Eerste batch vakantiefoto's is verwerkt, het Zwarte Woud is imho wel een "hidden gem" - weinig toerisme en dus erg rustig en toch best heel divers.

DSCF4290-X2.jpg

23mm (35 eq)

DSCF0588-X2.jpg

35mm (53 eq)

DSCF4393-X2.jpg

70mm (105 eq)

DSCF4413-X2.jpg

16mm (24 eq)

DSCF4464-X2.jpg

16mm (24 eq)

DSCF4481-X2.jpg
16mm (24 eq)

DSCF4639-X2.jpg

60mm (90eq)

DSCF4811-X2.jpg

23mm (35 eq)

DSCF4906-X2.jpg

23mm (35 eq)

DSCF4944-X2.jpg

23mm (35 eq)

DSCF5029-X2.jpg

23mm (35 eq)

DSCF5030-X2.jpg

23mm (35 eq)

DSCF5146-X2.jpg

23mm (35 eq)

DSCF5227-X2.jpg

23mm (35 eq)
Conclusie is hier toch ook wel dat ik met een 23 (35 eq) alleen toch ook veel goeie foto's zou overgehouden hebben :)
Next batch - Zuid Tirol in Italië :love2:

2 dagen door Berlijn gewandeld met op dag 1 mijn sony a7 iv met helios 44-2, en dag 2 de fuji x-e2 met ttartisans 27mm 2.8
wat een heerlijk fotogenieke stad blijft het toch, iets meer dan 1000 foto's met de sony gemaakt(raw) en zo'n 600 met de fuji.(jpeg)
Hierboven een kleine compilatie van de eerste foto's die ik van de fuji haalde, verder heb ik nu even geen fut er helemaal door te gaan :tongue:

Prachtig @jos deboomslang; hoe ervaar je het verschil tussen de Sony en de Fuji?

Als het niet stoort ga ik nog een drop doen van Zuid-Tirol; toch ook enkele scenes gehad met heel tof licht :)
Laatste tijd neem ik ook RAWs als backup maar uiteindelijk op de hele batch van Duitsland en Italië slechts 1x op RAW moeten terugvallen omwille van dynamisch bereik, dan ook wel wat werk om het terug in lijn te krijgen met de JPG receptjes van de camera.

Alles hieronder is gewoon jpg met telkens een aantal maskertjes en de basic sliders van Lightroom.

DSCF5254-X2.jpg

DSCF0743-X2.jpg

DSCF0772-X2.jpg

DSCF0717-X2.jpg

DSCF0710-X2.jpg

DSCF5670-X2.jpg

DSCF5491-X2.jpg

DSCF0805-X2.jpg

DSCF5612-X2.jpg

DSCF5627-X2.jpg

DSCF5449-X2.jpg

Prachtig @jos deboomslang; hoe ervaar je het verschil tussen de Sony en de Fuji?
Dag en nacht verschil, ik heb mijn foto's van Berlijn met de Sony nog niet bekeken, maar deze zullen kwalitatief sowieso wel beter zijn.

Maar dat neemt niet weg dat die fuji gewoon ontzettend leuk is om redelijk onopvallend mee door de stad te wandelen. de x-e2 is natuurlijk al een oudere camera met heel trage auto focus waardoor er best wel wat missers tussen de foto's zitten. Zet een autofocus lens op de Sony en haast al je shots zijn in focus.
Al zijn de meeste van van de foto's die ik gemaakt heb met de sony met de manuele helios 44-2, dus daar zullen alsnog veel missers bij zitten :p

In de eerste instantie heb ik die fuji gekocht om met filmsimulaties (classic chrome) foto's te maken die geen nabewerking nodig hebben, en daar slaagt hij voor mij meer dan genoeg in., heb op de fuji ook alle settings op auto staan om niet te moeten nadenken, en op de sony alles manueel.

Met de sony wel 5x aangesproken geweest door mensen of ik van hun een foto wou maken, met de fuji 0 keer :D

Vertrek hier 2 weken naar de Alpen; Chamonix, regio Courmayeur en dan door naar Zwitserland.
Toch proberen om deze reis eens wat meer foto's te maken. Zoals altijd, de A7iii met 24mm en 55mm.
Die 24 is echt een gouden lens, 90% van mijn reisfoto's maak ik daar mee.

Toch wel blij dat ik de 85 mee heb, maar de 35 is toch de mainstay gebleven. UWA-shots doe ik dan wel met de gsm. Niet optimaal, maar praktisch.

Veel libellen in mijn tuin, ten minste op de zonnige dagen :) Hier wat gelimiteerd door de minimale focusafstand van de lens, maar content met het resultaat, denk toch mijn beste libellenvluchtshot tot nu toe.

DSCF5965-Verbeterd-NR-bewerkt-X2.jpg

Ook wel op 't randje van wat ik zelf acceptabel vind aan fotobewerking; tipje van de stok (zo'n tomatenspiraal in m'n moestuin) weggewerkt en zo lijkt het meer op volle vlucht terwijl ze aan het landen is. Allicht peanuts met de extreme manipulatie die helaas alomtegenwoordig is op instagram); maar toch. Hieronder t volgende beeld in de sequentie:

DSCF5967-bewerkt-X2.jpg

Wat vinden jullie? 2e beeld past wel beter omdat haar "landingsgestel" al uit zit...

2e voor mij… de stok en de pootjes dragen bij aan de foto omdat ze meer “actie” tonen. Eerste is wat te “clean” voor mij. Maar who am I to judge ;-)

2000+ foto's op een laptop die echt begint te zwoegen en zweten bij bewerkingen, dus het gaat even duren voor ik door alles heen ben. Zal intussen eens uitkijken naar een nieuwe laptop, maar toch al een beeldje waar ik wel blij mee ben.

Ik heb toch af en toe afgewisseld met de 85 mm op vakantie. Met vrouw & kind op reis gaan betekent ook wel dat ik niet veel tijd had om na te denken over mijn kadrage, laat staan dat ik af en toe een half uur rustig kon wachten op een bijzondere plek tot die éne fotogenieke persoon in de juiste houding door mijn frame passeert. 't Zijn dus vaak veredelde snapshots geworden met gelukkig ook een aantal "golden shots".

Mocht het budget het toelaten, denk ik toch na over een 24-70 2.8. Soms vond ik de 35 niet breed genoeg gaan en de 18 meenemen vond ik wat teveel van het goede. Je kan wel foto's aan elkaar plakken in Lightroom, maar dat is toch niet helemaal hetzelfde en ook maar in bepaalde omstandigheden bruikbaar. En maar 1 lens meenemen in plaats van twee is ook gemakkelijk, bovendien is die voor shoots ook wel praktisch.

Terug
Bovenaan