Fotografiethread

Het is uiteindelijk de Sigma lens geworden!

Heb vandaag dus de Sony A6700 + de 18-50 F/2.8 Sigma lens gaan halen en direct al eens uitgeprobeerd op den hond hier in de tuin.
Nog veeeel te leren over hoe alles werkt, maar toch al zeker een paar mooie fotos kunnen trekken ook.

Zonet nog een burgerlijke trouw moeten fotograferen, maar aan één kant van de ruimte waar dit plaatsvond was een groot raampartij. Met mijn rug naar het raam kon ik zeker mooie foto's trekken, maar richting die raampartij was het toch een pak moeilijker om een correcte lichtmeting te krijgen.

Hoe pakken jullie dat aan of welke instelling gebruiken jullie daarvoor? Ook moeilijk recht te trekken in Lightroom. Tegenflitsen? Maar dat geeft niet altijd het mooiste licht, al doe ik het dan wellicht verkeerd (TTL).

Sommige locaties zijn gewoon écht zoals ze zijn...je kan niet verwachten dat je de scene er totaal anders kan laten uitzien dan ze in werkelijkheid is. Tegenflitsen is een optie, maar als je vrij mobiel bent is da ook een lastige taak (vind ik persoonlijk).
Uw onderwerp zo goed mogelijk uitbelichten met een uitgebrande achtergrond is een optie. Als het tegenlicht al bij al meevalt kan je ook daarop afgaan. Zorgen dat die niet helemaal weg is om in post-productie het nodige recht te trekken met shadows en highlights.
In de mate van het mogelijk, kan je ook altijd gaan zoeken hoe het licht flaterend op de de mensen valt. Vaak is dat op 135 van hoe het licht op uw onderwerp valt. Zo kan je wel met wat leuke elementen gaan spelen.

On the other hand, van een burgerlijk huwelijk hoef je nu precies ook geen 100 foto's in uw reportage te steken...dus als je selectief genoeg bent, kan dat al bij al wel meevallen. De ervaring gaat je leren welke beelden je "nodig hebt" en welke "nice to haves". Zo ga je gerichter gaan schieten en beelden gaan maken.

Het is uiteindelijk de Sigma lens geworden!

Heb vandaag dus de Sony A6700 + de 18-50 F/2.8 Sigma lens gaan halen en direct al eens uitgeprobeerd op den hond hier in de tuin.
Nog veeeel te leren over hoe alles werkt, maar toch al zeker een paar mooie fotos kunnen trekken ook.
Super! Viel deze goed in je hand in de winkel? Hoe heb je uiteindelijk gekozen?

Sommige locaties zijn gewoon écht zoals ze zijn...je kan niet verwachten dat je de scene er totaal anders kan laten uitzien dan ze in werkelijkheid is. Tegenflitsen is een optie, maar als je vrij mobiel bent is da ook een lastige taak (vind ik persoonlijk).
Uw onderwerp zo goed mogelijk uitbelichten met een uitgebrande achtergrond is een optie. Als het tegenlicht al bij al meevalt kan je ook daarop afgaan. Zorgen dat die niet helemaal weg is om in post-productie het nodige recht te trekken met shadows en highlights.
In de mate van het mogelijk, kan je ook altijd gaan zoeken hoe het licht flaterend op de de mensen valt. Vaak is dat op 135 van hoe het licht op uw onderwerp valt. Zo kan je wel met wat leuke elementen gaan spelen.

On the other hand, van een burgerlijk huwelijk hoef je nu precies ook geen 100 foto's in uw reportage te steken...dus als je selectief genoeg bent, kan dat al bij al wel meevallen. De ervaring gaat je leren welke beelden je "nodig hebt" en welke "nice to haves". Zo ga je gerichter gaan schieten en beelden gaan maken.
Van de plechtigheid zelf heb je inderdaad niet zoveel soorten foto's te nemen. Duurt ook maar een kwartier. Erna zijn we wel nog foto's gaan nemen in een mooi bloemrijk grasveld met de familie en dan nog elders wat familiefoto's.

Waar ik soms nog mee worstel is mensen die verkrampt op foto's staan er toch spontaan op krijgen. Ik probeer wel wat te lachen en te zwanzen om er een spontane lach uit te krijgen en ze te bewegen tot natuurlijke interacties, maar soms zijn ze zo gefocused op het poseren dat het niet zo evident is. Ik kan er moeilijk eerst een halve fles drank in gieten. :unsure:

Super! Viel deze goed in je hand in de winkel? Hoe heb je uiteindelijk gekozen?

Kleiner, lichter, goedkoper, en kon van dichterbij scherpstellen. Die combinatie heeft me over de streep getrokken. Dat de Sony lens misschien hier en daar scherper of beter zal zijn zal toch in het niets vallen door het feit dat ik nog deftig moet leren hoe fotografie werkt dus was een logischere keuze - waarvoor dank dus om het aan te raden.

Waar ik soms nog mee worstel is mensen die verkrampt op foto's staan er toch spontaan op krijgen. Ik probeer wel wat te lachen en te zwanzen om er een spontane lach uit te krijgen en ze te bewegen tot natuurlijke interacties, maar soms zijn ze zo gefocused op het poseren dat het niet zo evident is. Ik kan er moeilijk eerst een halve fles drank in gieten. :unsure:
Probeer het koppel op elkaar te laten focussen ipv op jou 😄

Probeer het koppel op elkaar te laten focussen ipv op jou 😄
Wel ja, beetje connectie maken en dan gewoon rustig ergens op wandel en ze wat laten ontdooien. De eerste foto's die je maakt zijn zelden de beste, maar je moet ergens beginnen.

Burstmode helpt ook. Dan zie je dat sommige mensen een fase doorlopen: eerst zie je ze ontspannen en naarmate de tijd vordert zie je ze "hun best doen" om goed op foto te staan en dan verkrampen ze. Dat is dan de cringefase. :p

Beginnen met wa smalltalk maar toch geconnecteerd met uw koppel. Zo had ik laatst een koppel met hun hond "Boudy". Direct beginnen vragen of dat van Brihang kwam en hopsa, het ijs was meteen warm water.

Daarnaast helpt het ook om zo gewoon te laten bewegen ipv te poseren. Laat ze altijd iets doen met handen, elkaar, ... laat ze zo min mogelijk stokstijf staan. Geef het ook aan dat als ze niets zegt of stil bent dat dat ook best oké is. Maar praat ook achter de camera. Geef ook aan hoe mooi dat is en hoe goed ze bezig zijn. Toon desnoods eens een resultaat of 2 als je zelf tevreden bent over een foto. Da toon hen hoe ze eruit zien en geeft hen vaak ook meer vertrouwen.
Ik laat koppels lachen, elkaar duwen, elkaar plagen, ... maar dat allemaal op een romatisch cute manier. Niet te cheesy en te plakkerig, maar toch plezant en leutig.

Laatst bewerkt:
Beginnen met wa smalltalk maar toch geconnecteerd met uw koppel. Zo had ik laatst een koppel met hun hond "Boudy". Direct beginnen vragen of dat van Brihang kwam en hopsa, het is was meteen warm water.

Daarnaast helpt het ook om zo gewoon te laten bewegen ipv te poseren. Laat ze altijd iets doen met handen, elkaar, ... laat ze zo min mogelijk stokstijf staan. Geef het ook aan dat als ze niets zegt of stil bent dat dat ook best oké is. Maar praat ook achter de camera. Geef ook aan hoe mooi dat is en hoe goed ze bezig zijn. Toon desnoods eens een resultaat of 2 als je zelf tevreden bent over een foto. Da toon hen hoe ze eruit zien en geeft hen vaak ook meer vertrouwen.
Ik laat koppels lachen, elkaar duwen, elkaar plagen, ... maar dat allemaal op een romatisch cute manier. Niet te cheesy en te plakkerig, maar toch plezant en leutig.
Ik probeer er ook wat dynamiek in te krijgen en zoek ook wel die connectie op. Uiteindelijk lukt dat wel en bij de ene zal dat beter lukken dan bij de andere. Part of the game en is eigenlijk best leuk.

In september wel een stiefzoon van de bruid die blijkbaar écht niet graag op de foto staat. Maar loopt wel los.

Hoe zouden jullie de prijszetting doen voor interieurfotografie?

Onlangs een event gefotografeerd in een hotel en ze waren tevreden. Zou dus leuk zijn mij er een beetje in te werken als 'vaste' fotograaf. Wisselwerking dat zij altijd een (goede) fotograaf ter beschikking hebben en ik iets makkelijker klanten kan vinden.
Normaal wilde ik mij meer focussen op (bedrijfs)events, bedrijven en naar de toekomst toe documentaire fotografie, maar om goede contacten te leggen wil ik dit nu ook wel doen voor hun.
Maar dus geen idee hoe de prijs te bepalen.
Per uur, per beeld, alle beelden bewerken en dat zij er kunnen kopen die ze willen gebruiken, ...?

@Margu Zou gewoon hetzelfde vragen als je uurprijs? Ofwel als je een pakket wil maken, ongeveer inschatten hoeveel werk je eraan hebt en dat dan berekenen met je uurprijs?

Wat je ook kan doen is een standaardprijs geven en daarvoor een aantal beelden geven en als ze er eventueel meer willen, kunnen ze die bijkopen achteraf. Want anders zit je er mss mee dat ze maar 1 beeld kopen en jij je broek eraan scheurt.

Ze hebben blijkbaar 11 zalen en vragen van elke 1 a 2 goede overzichtfoto’s.
Lastig in te schatten naar uren toe 🤔
Zou denken dat het niet veel foto’s zijn, maar tov een event neem je hier wel meer de tijd natuurlijk.
Statief, uitlijnen, hoeken kiezen, mss fotostacking of HDR. Toch eens wat op youtube opzoeken 😅

Waar verkopen jullie zoal fotografiemateriaal?
Hier de 135 GM weggedaan na een maand of 2 nul reactie op 2dehands en marktplaats.nl.
Dan aan KE en een andere webshop offerte gevraagt en de beste kwam van VDC Fotografie (Cameraoccasion.com) uit NL.

Dan voor een 16-25 f2.8 G gegaan. Zalig all-round en scherp lensje. Scherper dan de zware 16-35 GM I volgens reviewers.
Ik zal jullie maar besparen van mijn eerste foto's die ik ermee gemaakt heb in Polen in een minder gekend concentratiekamp, het Riese project en Auschwitz I+II. Luguber.

eens de ai removal tool van lightroom gebruikt, impressive I must say, al ben ik toch geen fan van foto's op die manier te manipuleren en zal ik het wsl niet snel meer gebruiken.

wel grappig, er zit ook een optie in om het verwijderde deel te reduceren tot afval: https://ibb.co/hHH5WRX

AI removal is wel fantastisch tegenwoordig. Voor reportagestijl misschien not done, maar voor andere vormen van fotografie wel een heel handige tool. Maar zoals vaak: don't overdo it.

Dingen met een prompt toevoegen had je eerder al in Photoshop, maar ik verwacht dat het in LR nog wel gaat toegevoegd worden.

EDIT: ik overweeg de removal tool wel als ik foto's neem van zeer drukke toeristische plaatsen als ik op reis ben. :unsure:

Laatst bewerkt:
Wat vinden jullie van een prijs van €320 voor:

11 vergaderzalen
Minimum 2 interieurfoto’s per zaal.
Hotel dat de foto’s wilt gebruiken voor promotie en verhuur van de zalen

Juist bericht teruggekregen dat ze dit teveel vinden 🤔
4u werk onsite gerekend aan €100/u en dan 20% ‘start up’ korting

Terug
Bovenaan