Beeldende Kunst Fotografiethread

De hommels zijn ook al actief heb ik gemerkt, ik vraag alleen af wat ze te eten krijgen want veel nectar zal er nog niet te vinden zijn, althans in mijn tuin toch niet.

Misschien moet ik me toch ook eens een macro lens aanschaffen, ik schep er te veel plezier in om al die kleine beestjes bezig te zien :D
Er zijn gelukkig al heel wat voorjaarsbloeiers. Met wat geluk vind je een hommel die de nacht doorbrengt in een krokus. In mijn gazon staat ook heel wat insectenvriendelijk onkruid :D
 
De struiken voor mijn deur waar al veel bloesem is wordt zeer druk bezocht door de hommels. Helaas geen macrolens ter beschikking, dus als ik er eentje te pakken krijg is het een lucky shot met een 35 of een 85 ...

Ik wou mijn Sigma Art 35 mm wisselen voor de 35 GM, maar het hoge prijskaartje van die laatste doet me toch twijfelen of ik niet beter ga voor een macrolens aangezien ik ook wel graag detailfoto's neem.
 
Heb gisteren mijn eerste film-foto verkocht, niet eentje waar ik zelf nu super kapot van ben maar er zit altijd wel een verschil tussen wat ik zelf mijn 'betere' werk vind en wat andere mensen goed vinden.

i-n4w5c8v-L.jpg
 
Daar zit inderdaad altijd wat verschil in: foto's waarvan ik denk dat ze matig zijn krijgen vaak een groter onthaal dan de foto's waarvan ik denk dat ze heel goed zijn. Via welke weg heb je die foto verkocht? Dat kanaal van Sean Tucker ziet er inderdaad interessant uit, bedankt om te delen!
 
Daar zit inderdaad altijd wat verschil in: foto's waarvan ik denk dat ze matig zijn krijgen vaak een groter onthaal dan de foto's waarvan ik denk dat ze heel goed zijn. Via welke weg heb je die foto verkocht? Dat kanaal van Sean Tucker ziet er inderdaad interessant uit, bedankt om te delen!
Graag gedaan, de Sean is echt een goeie gast waar ik graag reclame voor maak. Heb via een culturele instelling waar ik mensen ken verkocht aan een magazine dat in beperkte oplage gedrukt wordt in Brussel. Het zijn 2000 exemplaren, maar heb zelf nog geen in handen gehad.
 
Film heeft toch echt net dat tikkeltje 'meer'.
Die smooth overgang van donker naar licht. Dat kan alleen met film.

Zelf een aantal jaar volledig film geschoten, kleindbeeld en middenformaat.
Favoriete camera toen was sowieso de Leica M3.
Lekker volledig mechanisch fotograferen. Had ik die maar bij gehouden. Die dingen zijn nu een fortuin waard.
 
Film heeft toch echt net dat tikkeltje 'meer'.
Die smooth overgang van donker naar licht. Dat kan alleen met film.

Zelf een aantal jaar volledig film geschoten, kleindbeeld en middenformaat.
Favoriete camera toen was sowieso de Leica M3.
Lekker volledig mechanisch fotograferen. Had ik die maar bij gehouden. Die dingen zijn nu een fortuin waard.
😮 inderdaad, wat een camera ook. Waarom ben je er uiteindelijk van afgestapt?
 
😮 inderdaad, wat een camera ook. Waarom ben je er uiteindelijk van afgestapt?
Had op dat moment nog een M6 TTL .85 en M2.
Stelselmatig alles verkocht omdat ik minder en minder film schoot.

Ik vervloek het me nog steeds, de verkoop van die M6. Die camera's gaan nu voor ong 2500-3500 (mint).
Toen gekocht voor 1250. Maar dat is typisch de markt van analoge camera's, en vooral Leica. Die prijzen zijn onvoorspelbaar.

Is dat echt zo? Of is dat hetzelfde effect waarom ik vinyl beter klinken vind dan digitaal?
Naar mijn gevoel is dat zo 😛 Film korrel kan je digitaal ook niet nabootsen. Dat is nl. ook afhankelijk van de ontwikkeling.
 
Laatst bewerkt:
Is dat echt zo? Of is dat hetzelfde effect waarom ik vinyl beter klinken vind dan digitaal?

Is vergelijkbaar denk ik. Als ik digitaal trek maak ik de foto pas echt af in LR/PS. Met analoog is uw foto veel meer gewoon wat ze is, met alle stofkes en onvolmaaktheden, een beetje gelijk een plaat. En net zoals bij platen denk ik niet dat er veel mensen zijn die echt het verschil kunnen zien tussen een echte analoge foto en een digitale foto die bewerkt is om hetzelfde effect te bekomen.
 
Een camera doet al een beetje bewerking wanneer je een foto trekt: met witbalans, kleurprofiel en weet ik wat nog allemaal. Vroeger sleurde ik alle foto's recht uit de camera op mijn computer om ze op internet te zetten, maar je kan met nabewerking veel bereiken. Dat is een kunst op zichzelf. Wel jammer dat sommigen daar te extreem in gaan en ontzettend gesatureerde HDR-beelden uit puren (die blijkbaar worden geliked door veel mensen).

Ik gebruik Capture One (2020) en daar ben ik best tevreden mee.
 
Een camera doet al een beetje bewerking wanneer je een foto trekt: met witbalans, kleurprofiel en weet ik wat nog allemaal. Vroeger sleurde ik alle foto's recht uit de camera op mijn computer om ze op internet te zetten, maar je kan met nabewerking veel bereiken. Dat is een kunst op zichzelf. Wel jammer dat sommigen daar te extreem in gaan en ontzettend gesatureerde HDR-beelden uit puren (die blijkbaar worden geliked door veel mensen).

Ik gebruik Capture One (2020) en daar ben ik best tevreden mee.

Dat is een beetje ieder zijn zin natuurlijk. Die oversaturated foto's zijn inderdaad wel nogal fel aan het opkomen in natuur, street, auto's,...
Ben daar ook niet echt een fan van.

En ja nabewerking is echt een kunst op zich. Hier doet mijn vriendin dat.
Omdat ik van nature ne ongeduldige mens wil waar alles bij moet vooruitgaan heb ik daar het geduld niet voor. Als ik zie dat die soms uren aan ene foto bezig is tot in de kleinste details weet ik dat dat niets voor mij is. Maar het is inderdaad een kunst op zich, maar niet voor mij weg gelegd.
 
Dat is een beetje ieder zijn zin natuurlijk. Die oversaturated foto's zijn inderdaad wel nogal fel aan het opkomen in natuur, street, auto's,...
Ben daar ook niet echt een fan van.

En ja nabewerking is echt een kunst op zich. Hier doet mijn vriendin dat.
Omdat ik van nature ne ongeduldige mens wil waar alles bij moet vooruitgaan heb ik daar het geduld niet voor. Als ik zie dat die soms uren aan ene foto bezig is tot in de kleinste details weet ik dat dat niets voor mij is. Maar het is inderdaad een kunst op zich, maar niet voor mij weg gelegd.

Je wilt niet weten hoeveel uren ik soms met één foto bezig ben op astrofotografie vlak, das 85% van de hobby denk ik :geek:

Voor:

kcDtVYW.jpg


Na:

8z2IOKy.jpg


Voor dagdagelijkse valt dat wel mee. Enkel als ik iets van "fouten" gemaakt heb in belichting durf ik er nog wel eens flink aan te sleutelen maar meestal niet.
 
Je wilt niet weten hoeveel uren ik soms met één foto bezig ben op astrofotografie vlak, das 85% van de hobby denk ik :geek:

Voor:

kcDtVYW.jpg


Na:

8z2IOKy.jpg


Voor dagdagelijkse valt dat wel mee. Enkel als ik iets van "fouten" gemaakt heb in belichting durf ik er nog wel eens flink aan te sleutelen maar meestal niet.

Damn dat is veel verschil. Dat is nu eens een tak van de fotografie waar ik geen enkel idee van heb hoe ge daaraan begint zelfs :laugh:
 
Astro neemt wel veel tijd in beslag, heb daar jammer genoeg geen tijd meer voor.
Heb hier nog al mijn materiaal staan, mount / telescoop en filter want in ons land heb je gewoon filters nodig.
Beste software voor astro blijft voor mij toch pixinsight. Prijzig maar elke euro zo hard waard.
Al heeft affinity photo nu ook stacking enal van andere dingen in hun software ( 50 euro 1 malig )

LR enal gebruik ik ook niet meer sinds ik affinity photo heb > https://affinity.serif.com/en-gb/photo/
 
Damn dat is veel verschil. Dat is nu eens een tak van de fotografie waar ik geen enkel idee van heb hoe ge daaraan begint zelfs :laugh:
Je neemt heel veel foto's met lange sluiter en een software stapeld die dan op mekaar tot 1 geheel. Er komt meer bij kijken maar dit is het zowat simpel uitgelegd. Maar in Belgie kan je niet super lang je shutter open zetten met de lichtvervuiling. Vandaar goeie LP filter doet wonderen.
 
Terug
Bovenaan