Beeldende Kunst Fotografiethread

Ik probeer dat hier per maand te doen met per maand mapjes met ongeveer wat er in zit. Heel proper is dat ook niet altijd, maar het werkt wel. Het blijft altijd wel een zoektocht naar een foto.
 
Ik heb altijd een hele hoop aan albums en die ik nog eens moet cullen en bewerken, zou daar echt eens tijd voor moeten vrijmaken :D
Vind dat gewoon echt niet het leuke werk om te doen, blij het dan altijd maar uitstellen en uiteindelijk groeit dat dan tot zo'n grote stapel werk dat ik er al helemaal geen goesting in heb. Resultaat: vrienden die mij altijd vragen wanneer ze nu eens de foto's te zien krijgen van de vakanties x jaar geleden in Frankrijk.

Hier nog eentje van 2 zomers geleden:
Dat gevoel ken ik, dit jaar 2 grote reizen gedaan en moet ze nog allebei bewerken, maar de volgende reis komt er ook al aan 😅
Het grotere probleem vind ik vooral dat mijn harde schijven daardoor ook voller beginnen te geraken. Dus stilaan echt wel beginnen selecteren en verwijderen. Alhoewel ik dat verwijderen moeilijker vind voor vakantiefoto’s dan voor shoots.
 
Dat gevoel ken ik, dit jaar 2 grote reizen gedaan en moet ze nog allebei bewerken, maar de volgende reis komt er ook al aan 😅
Het grotere probleem vind ik vooral dat mijn harde schijven daardoor ook voller beginnen te geraken. Dus stilaan echt wel beginnen selecteren en verwijderen. Alhoewel ik dat verwijderen moeilijker vind voor vakantiefoto’s dan voor shoots.
Er is een reden dat ik zelden de volle 61MP gebruik met mijn A7RV. :p
 
Ik ken het gevoel. Er zit nu wel wat meer structuur in mijn mappen in LR, maar ik heb noch de tijd noch de goesting om dat minitieus te doen. Voor shoots lukt dat natuurlijk wel en zit dat mooi in een mapje, maar voor alles wat daartussen gebeurt is grotendeels ongeorganiseerd. Ik heb proberen werken met trefwoorden, maar eigenlijk moet je ook in dat geval alle foto's bekijken of die woorden er wel bij passen en daar heb ik natuurlijk geen zin in.

Ja lijkt mij heel vet als ge gewoon de naam van een familielid kunt typen en dat ge dan automatisch alle foto's krijgt van die persoon (voor bv cadeau voor een verjaardag ofzo) maar ofwel doet ge dat vanaf het begin consequent ofwel doet ge dat gewoon niet he, ik ben ondertussen al 15 jaar foto's aan het stockeren, dat krijg ik nooit meer rechtgetrokken.

Alles zit mij wel gegroepeerd in mappen persoonlijk/evenementen/concerten/bruiloften/film/street, daar binnen dan altijd een map genre 2023-12-22-Zwangere-Guy o.i.d. Voor mijn opdrachten zijn de overtollige foto's altijd weggesmeten en wat overschiet is dan ook netjes bewerkt, maar metadata toevoegen doe ik nooit.

Het is bij mijn persoonlijke/vrije werk dat het werk zich altijd maar blijft opstapelen omdat ik daar geen enkele deadline voor heb in principe :D
Sinds de geboorte van mijn dochter is er een map bijgekomen met ondertussen al 1500 foto's, ik zou daar echt eens in moeten gaan snoeien en wat overschiet bewerken, printen en inplakken.

Ik ben wel eindelijk (EINDELIJK) eens werk aan het maken van mijn website.
 
Ja lijkt mij heel vet als ge gewoon de naam van een familielid kunt typen en dat ge dan automatisch alle foto's krijgt van die persoon (voor bv cadeau voor een verjaardag ofzo) maar ofwel doet ge dat vanaf het begin consequent ofwel doet ge dat gewoon niet he, ik ben ondertussen al 15 jaar foto's aan het stockeren, dat krijg ik nooit meer rechtgetrokken.

Alles zit mij wel gegroepeerd in mappen persoonlijk/evenementen/concerten/bruiloften/film/street, daar binnen dan altijd een map genre 2023-12-22-Zwangere-Guy o.i.d. Voor mijn opdrachten zijn de overtollige foto's altijd weggesmeten en wat overschiet is dan ook netjes bewerkt, maar metadata toevoegen doe ik nooit.

Het is bij mijn persoonlijke/vrije werk dat het werk zich altijd maar blijft opstapelen omdat ik daar geen enkele deadline voor heb in principe :D
Sinds de geboorte van mijn dochter is er een map bijgekomen met ondertussen al 1500 foto's, ik zou daar echt eens in moeten gaan snoeien en wat overschiet bewerken, printen en inplakken.

Ik ben wel eindelijk (EINDELIJK) eens werk aan het maken van mijn website.
Elk jaar vraagt mijn vrouw foto's op voor een kalender voor onszelf, een voor mijn ouders en een voor mijn schoonouders en ik vind dat een hel. :tongue:
 
Elk jaar vraagt mijn vrouw foto's op voor een kalender voor onszelf, een voor mijn ouders en een voor mijn schoonouders en ik vind dat een hel. :tongue:
Ik maak hier van elke maand een mini-albumpje op Google Photo's met foto's die ik wel mogelijk acht voor dat soort dingen. Ondertussen ben ik dat al 5 jaar consequent aan het volhouden en hebben de personen die zo'n dingen maken, foto's om uit te kiezen.
 
Cakesmash gedaan vandaag. Enfin, de fotoshoot dan toch met een eenjarige*. Redelijk krappe ruimte (smalle leefruimte) dus niet zo heel veel van de setting in beeld kunnen krijgen met een 35mm (een 18mm was té breed geweest) maar eigenlijk volstond het wel en in close-up was de pink cakegore glorieus. Straks of morgen een aantal beelden doorsturen. Kindje was héél flink en de taart werd langzaam gesmashed en opgegeten met véél smaak. Die bleef goed zitten en genoot van de taart. Geen traantjes, geen angst van de flash (want die had ik wel nodig, want naast krap ook vrij donker). Best wel leuk om te doen, eigenlijk.

En de voet van mijn Godox-flash (TT685) begint stilaan te desintegreren, dus tijd om een vervangstuk te bestellen.


*Indien er dertigers onder jullie zijn die graag een cakesmashshoot willen, dan kan dat ook hoor. :unsure:
 
Oudejaar vieren met de schoonfamilie aan de Costa Blanca is een vibe, en de toerist uithangen met camera + prime is ook extreem plezant hoor.

Sorry voor de dump :)

DSCF6662-X2.jpg


DSCF6670-X2.jpg


DSCF6676-X2.jpg


DSCF6709-X2.jpg


DSCF6792-X2.jpg


DSCF0348-X2.jpg


DSCF6974-X2.jpg

DSCF6973-X2.jpg


DSCF6980-X2.jpg


DSCF7005-X2.jpg

DSCF0463-X2.jpg


DSCF0488-X2.jpg


DSCF7152-X2.jpg
 
@SlashDotDash wat een zalige foto's. Je hebt echt een goed oog voor composities! Welke prime gebruikte je?
Merci!!

Ik had ofwel de 23mm 1.4 op de XH2s; ofwel de 16mm 1.4 op de X-T4 - op uitstap wat afgewisseld tussen die 2.
Foto's 6, 11, 12 zijn op 16mm gemaakt, de rest op 23mm.

Had ook een 35mm 1.4 mee maar die ging nooit op uitstap :)
 


Ook eens een beetje spam doen,
nog eens wat rondgewandeld in Charleroi, de zogenaamde lelijkste stad ter wereld. Ik hou van de vibe die ze heeft.
Enkel ben ik er nooit zo op men gemak met duur materiaal in de hand, vandaar nog eens met men oude canon m50 met de 7artisans 35mm er op.
Meer dan een jaar geleden dat ik deze setup nog gebruikt heb (sinds de aankoop van men a7 iv), maar al bij al toch nog aangenaam verrast van zijn kwaliteit.
 
Het is bij mijn persoonlijke/vrije werk dat het werk zich altijd maar blijft opstapelen omdat ik daar geen enkele deadline voor heb in principe :D
Sinds de geboorte van mijn dochter is er een map bijgekomen met ondertussen al 1500 foto's, ik zou daar echt eens in moeten gaan snoeien en wat overschiet bewerken, printen en inplakken.
Herkenbaar. Ik probeer dan met regelmaat wat te snoeien, maar er komt sneller shit bij dan dat ik kan opruimen :D
 
Heb mij een fuji x-e1 op de kop kunnen tikken die ik vooral wil gebruiken voor straat fotografie wanneer ik geen zin heb om men A7 mee te sleuren. Iemand tips voor een leuke (goedkope en compacte) lens? Ik denk richting 7artisans 35mm 1.2, maar deze heb ik al voor men canon en wil dus iets anders proberen.
 
Vandaag toch overstag gegaan en een a6600 er bij gekocht voor op safari.
Nog zien of ik deze terug verkoop achteraf. Merk dat ik het gewicht echt wel ideaal vindt voor reisfototoestel. En dan een zoom en prime meenemen en ik kan overal uit de voeten.

Nu nog aan het twijfelen voor die extra lens op safari 😅
Heb de 70-300, dus op aps c met crop van 1,5 kom je al iets verder. Maar toch, altijd bang dat ik te kort zou schieten (letterlijk en figuurlijk) als ik niet die ene lens met langere brandpuntsafstand zou bij hebben.

Is wel deel van mijn GAS. Vindt het soms bij mij dat het meer over de gear lijkt te gaan, dan effectief de foto’s die ik neem.
Anderen daar ook soms last van?
 
Vandaag toch overstag gegaan en een a6600 er bij gekocht voor op safari.
Nog zien of ik deze terug verkoop achteraf. Merk dat ik het gewicht echt wel ideaal vindt voor reisfototoestel. En dan een zoom en prime meenemen en ik kan overal uit de voeten.

Nu nog aan het twijfelen voor die extra lens op safari 😅
Heb de 70-300, dus op aps c met crop van 1,5 kom je al iets verder. Maar toch, altijd bang dat ik te kort zou schieten (letterlijk en figuurlijk) als ik niet die ene lens met langere brandpuntsafstand zou bij hebben.

Is wel deel van mijn GAS. Vindt het soms bij mij dat het meer over de gear lijkt te gaan, dan effectief de foto’s die ik neem.
Anderen daar ook soms last van?
Ik had mezelf een hoop geld kunnen besparen door een extra A7III te kopen in plaats van een A7RV en in plaats van een Zeiss- en GM-lens een goedkopere Samyang-versie (of nog goedkoper). Aan de andere kant: zolang het financiële plaatje voor jou draagbaar is, waarom dan niet investeren in goed materiaal met betere beeldkwaliteit of innovatievere functionaliteiten? Het gaat uiteraard altijd meer om de fotograaf dan de gear, maar het is dan ook plezant om nieuwere technieken in actie te zien met een lens die op alle vlakken beter is dan de goedkopere versie (al gaat het soms echt om pixelpeeping). Het is echter niet noodzakelijk.

Bottom line: iedereen heeft zijn eigen budget en niemand hoeft dat voor een ander te bepalen.
 
Vandaag toch overstag gegaan en een a6600 er bij gekocht voor op safari.
Nog zien of ik deze terug verkoop achteraf. Merk dat ik het gewicht echt wel ideaal vindt voor reisfototoestel. En dan een zoom en prime meenemen en ik kan overal uit de voeten.

Nu nog aan het twijfelen voor die extra lens op safari 😅
Heb de 70-300, dus op aps c met crop van 1,5 kom je al iets verder. Maar toch, altijd bang dat ik te kort zou schieten (letterlijk en figuurlijk) als ik niet die ene lens met langere brandpuntsafstand zou bij hebben.

Is wel deel van mijn GAS. Vindt het soms bij mij dat het meer over de gear lijkt te gaan, dan effectief de foto’s die ik neem.
Anderen daar ook soms last van?
Twee bodies op safari is echt heel handig en imo geen overbodige luxe. Twee bodies in 't algemeen eigenlijk :D
Weet ook dat op safari er wel altijd iets interessant net te ver gaat zitten :p
 
Weet ook dat op safari er wel altijd iets interessant net te ver gaat zitten :p
Haha, ja voor die momenten toch maar eens een verrekijker gaan uitzoeken 😁

Ik had mezelf een hoop geld kunnen besparen door een extra A7III te kopen in plaats van een A7RV en in plaats van een Zeiss- en GM-lens een goedkopere Samyang-versie (of nog goedkoper). Aan de andere kant: zolang het financiële plaatje voor jou draagbaar is, waarom dan niet investeren in goed materiaal met betere beeldkwaliteit of innovatievere functionaliteiten? Het gaat uiteraard altijd meer om de fotograaf dan de gear, maar het is dan ook plezant om nieuwere technieken in actie te zien met een lens die op alle vlakken beter is dan de goedkopere versie (al gaat het soms echt om pixelpeeping). Het is echter niet noodzakelijk.

Bottom line: iedereen heeft zijn eigen budget en niemand hoeft dat voor een ander te bepalen.

Waar natuurlijk, maar als je meer tijd insteekt in het materiaal uitzoeken dan effectief buiten te gaan en te fotograferen 😅.
Ik zal eens wat moeite in moeten steken om te starten in bijberoep. Mijzelf een uitdaging geven en excuus om nog extra materiaal te kopen natuurlijk 😂
 
Terug
Bovenaan