Beeldende Kunst Fotografiethread

I Fijne is wel dat ik niet continu met volle resolutie foto's MOET nemen, ik kan downsizen naar 26MP dat in de meeste gevallen volstaat. In cropmodus zou ik zelfs geen MP verliezen, wat bij mijn vorige camera wel het geval was. Bij landschappen of foto's waar ik zwaar in moet croppen of waar ik veel detail nodig heb kan ik nog altijd op 61MP foto's maken.
Die cropmodus lijkt mij echt geniaal om te gebruiken. Even van een 200mm een 300mm maken. Of stel dat je toch nog je aps-c lenzen wilt gebruiken (vaak compacter en goedkoper), dan is dat geen probleem.

Toevallig vandaag mijn a6000 met Sigma 56mm f1.4 nog eens gebruikt. De camera niet perse, maar die lens ❤️ wat heb ik die gemist. Zo een scherpte, mooi kleuren en bokeh. Gewoon mijn favoriete lens. Ik heb nog geen prime op mijn full frame, maar ben benieuwd of ik ooit hetzelfde gevoel nog eens zal hebben bij een lens.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Die cropmodus lijkt mij echt geniaal om te gebruiken. Even van een 200mm een 300mm maken. Of stel dat je toch nog je aps-c lenzen wilt gebruiken (vaak compacter en goedkoper), dan is dat geen probleem.

Toevallig vandaag mijn a6000 met Sigma 56mm f1.4 nog eens gebruikt. De camera niet perse, maar die lens ❤️ wat heb ik die gemist. Zo een scherpte, mooi kleuren en bokeh. Gewoon mijn favoriete lens. Ik heb nog geen prime op mijn full frame, maar ben benieuwd of ik ooit hetzelfde gevoel nog eens zal hebben bij een lens.
Oh yes you will.
 
On a whim een RP gekocht omdat ik hem for cheap kon krijgen. Voor het eerst in 3ish? jaar terug een 'echte' camera! T is geen high end toestel weet ik, maar het is ook maar gewoon voor het plezier en de hobby dus dat maakt mij echt niet uit. Kheb er zin in :D
Veel plezier ermee! Zo heel oud is het model niet, dus je kan er wel een heel eind mee verder.

Afgelopen zomer mijn Godoxflitser vervloekt toen die af en toe dienst weigerde tijdens een shoot. De camera gaf ook regelmatig melding dat de flitser niet wordt ondersteund. Gisteren nog eens bovengehaald in de les fotografie en dan erachter gekomen dat het voetstuk verwrongen was en daardoor het contact tussen flitser en camera niet goed was. Gelukkig is dat iets wat je gemakkelijk kan vervangen met een reservestuk van €10.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
De A7RV is wel stukken beter om een kleuter bij te houden dan een A7III, die focus tracking is dik de moeite en hij schakelt sneller naar de eye-AF. Meestal blijf ik bij RAW-M van 26 MP omdat 61 MP enkel nut heeft bij architectuur, landschap of bepaalde shots waar je in wil croppen. Uitklapbaar scherm is ook enorm handig en een echte meerwaarde. Bij de A7III heb je dat niet en dat frustreerde soms bij bepaalde hoeken waar ik op goed geluk hoopte dat de focus goed zat. Nadeel is dat ik "slechts" 7 FPS heb bij RAW-M tegenover 10 FPS bij RAW-L maar dat volstaat in de meeste gevallen denk ik. Buffer is wel een stuk beter dan de A7III, dus dat geeft wat flexibiliteit. Nog niet ingegaan op de beeldkwaliteit maar dat zal wel beter zijn, alsook het dynamisch bereik en de beeldstabilisatie. Voer voor techneuten en pixelpeepers volgens sommigen, maar ik kan er alleen maar mijn voordeel uit halen.
 
De A7RV is wel stukken beter om een kleuter bij te houden dan een A7III, die focus tracking is dik de moeite en hij schakelt sneller naar de eye-AF. Meestal blijf ik bij RAW-M van 26 MP omdat 61 MP enkel nut heeft bij architectuur, landschap of bepaalde shots waar je in wil croppen. Uitklapbaar scherm is ook enorm handig en een echte meerwaarde. Bij de A7III heb je dat niet en dat frustreerde soms bij bepaalde hoeken waar ik op goed geluk hoopte dat de focus goed zat. Nadeel is dat ik "slechts" 7 FPS heb bij RAW-M tegenover 10 FPS bij RAW-L maar dat volstaat in de meeste gevallen denk ik. Buffer is wel een stuk beter dan de A7III, dus dat geeft wat flexibiliteit. Nog niet ingegaan op de beeldkwaliteit maar dat zal wel beter zijn, alsook het dynamisch bereik en de beeldstabilisatie. Voer voor techneuten en pixelpeepers volgens sommigen, maar ik kan er alleen maar mijn voordeel uit halen.
Het scherm van de A7 iii kun je toch ook uitklappen?

Ben jaloers, ik nam foto's van mijn twee kiddo's dit weekend maar meer dan de helft is inderdaad wel wazig, haha.
 
Het scherm van de A7 iii kun je toch ook uitklappen?

Ben jaloers, ik nam foto's van mijn twee kiddo's dit weekend maar meer dan de helft is inderdaad wel wazig, haha.
Ja, maar enkel op en neer tilten. Die van de A7RV is "fully articulated", dus quasi in alle hoeken mogelijk.
 
Ik maakte zaterdag een korte wandeling en had de camera mee om wat foto's te maken van het gezin en de hond - omdat het licht erg mooi was werd ik opeens aangetrokken door een hoekje aan de vijvers naast het bos. Enkele foto's gemaakt, maar dan in feite beseffen dat er eigenlijk geen onderwerp is. En dan beginnen nadenken dat ik dat wel vaker doe, foto's maken omdat het licht goed is, maar zonder echt onderwerp.

Enfin, bij deze dus gewoon, goed licht in het bos :p

DSCF6039-X2.jpg


DSCF6041-X2.jpg


DSCF6042-X2.jpg
 
Ik heb dat ook als ik mooi licht zie, maar vaak is het frustrerend te beseffen dat je op dat moment vaak geen tijd hebt omdat je moet werken of je moet ergens heen. Op zo'n momenten is een Ricoh GRIII wel handig als "zakcamera" bij te hebben of gewoon een heel erg goeie camera op je smartphone.
 
Ik maakte zaterdag een korte wandeling en had de camera mee om wat foto's te maken van het gezin en de hond - omdat het licht erg mooi was werd ik opeens aangetrokken door een hoekje aan de vijvers naast het bos. Enkele foto's gemaakt, maar dan in feite beseffen dat er eigenlijk geen onderwerp is. En dan beginnen nadenken dat ik dat wel vaker doe, foto's maken omdat het licht goed is, maar zonder echt onderwerp.

Enfin, bij deze dus gewoon, goed licht in het bos :p

DSCF6039-X2.jpg


DSCF6041-X2.jpg


DSCF6042-X2.jpg
Het licht is dan ook gewoon heel mooi hier. Fan van!
 
Als je daar een leuke reeks wil van maken is het mss wel tof om er wat detail foto's in te steken (van het gras, het meer, dingen die je opvallen van dichterbij bekijken, ik zeg maar iets). Maar wel prachtig licht natuurlijk :D
 
Als je daar een leuke reeks wil van maken is het mss wel tof om er wat detail foto's in te steken (van het gras, het meer, dingen die je opvallen van dichterbij bekijken, ik zeg maar iets). Maar wel prachtig licht natuurlijk :D
Zeer zeker! En daar zijn de Fuji primes ook zalig voor want hebben vaak goeie closeup capacities. Ga heel graag op stap met enkel de 16mm 1.4 of de 23mm 1.4.

Alleen stonden mijn vrouw, dochter en hond al 50m verder te wachten 😂

Aanvullend waren het dus vnl familiekiekjes:

i-S5b7LjT-X2.jpg


i-78CQZ7Z-X2.jpg
 
Zeer zeker! En daar zijn de Fuji primes ook zalig voor want hebben vaak goeie closeup capacities. Ga heel graag op stap met enkel de 16mm 1.4 of de 23mm 1.4.

Alleen stonden mijn vrouw, dochter en hond al 50m verder te wachten 😂

Aanvullend waren het dus vnl familiekiekjes:

i-S5b7LjT-X2.jpg


i-78CQZ7Z-X2.jpg
De vrouw mag niet klagen, want dan heeft ze nog eens prachtige foto's van de hond en de kleine.

Ik mag in januari een cakesmashfotoshoot doen. Iemand tips? Zal mijn opzetflitser wel meenemen.
 
De vrouw mag niet klagen, want dan heeft ze nog eens prachtige foto's van de hond en de kleine.

Ik mag in januari een cakesmashfotoshoot doen. Iemand tips? Zal mijn opzetflitser wel meenemen.

Mijn tip: keep it simple! Trek ruim veel foto's voor je effectief aan de cakesmash begint (niet elk kindje vindt dit leuk en dan heb je toch al een paar leuke foto's). Ik heb altijd de letters O N E mee, is leuk. Ook vaak een gekleurde lolly, dat is zo mijn eigen stijl. Achteraf in een badje is ook heel leuk. Het is dus zeker een idee wat speelgoed / andere fotogenieke spulletjes te voorzien. :)

Dit zijn er van mijn dochtertje, zij werkte wel totaal niet mee. Dus niet zoveel foto's, maar toch leuk kunnen maken.
(mijn diepste exuses, vroeger hield ik nog niet goed rekening met een rechte horizon, moet ze dringend eens opnieuw bewerken).

Ik trok dit zonder flitser (ik heb dit niet en ik zou niet weten hoe dat werkt :') ), gewoon mijn A7 iii en 55mm 1.8.
 
@Avondland Eventueel mogelijk ook langs een raam, zodat je geen flitser nodig hebt?

Ik zou de shoot ook niet te lang maken en het zo spontaan mogelijk houden :)
Wel, ik ben daar al eens thuis geweest en het is daar niet bepaald erg lichtrijk. Op dat vlak zijn veranda's wel goed voor shoots: daar komt veel buitenlicht binnen en als het bewolkt is heb je dan ook nog eens een goeie lichtfilter.
 
Terug
Bovenaan