Beeldende Kunst Fotografiethread

als ge gaat flitsen heb ik maar twee belangrijke tips:

Zorg dat ge goed weet hoe alles werkt en wat ge gaat doen vooraleer ge er aan begint.

Zorg dat ge de kleine van de muur afzet. Als ge heel de muur mee gaat flitsen hebt ge op voorhand al verloren :)
De flitser ook omhoog richten en een bouncer opzetten om het te dempen. Niet recht op die kleine, want die krijgt anders een attack.

Ik moet me toch ook eens inlezen in die sociale media-algoritmes. Ik had eerst een Instagrampagina en nu ook een Facebookpagina waar ik soms gezamenlijke posts op doe met Insta en soms aparte posts. Het bereik op FB is boven de 7000 en op Insta maar 298 (ook al staat die openbaar), al heb ik op dat laatste 373 volgers. Heeft het veel zin om berichten te promoten? Kost niet superveel, maar het levert misschien wat opdrachten op ...
 
Zeer zeker! En daar zijn de Fuji primes ook zalig voor want hebben vaak goeie closeup capacities. Ga heel graag op stap met enkel de 16mm 1.4 of de 23mm 1.4.

Alleen stonden mijn vrouw, dochter en hond al 50m verder te wachten 😂

Aanvullend waren het dus vnl familiekiekjes:




Ik lees vaak dergelijke opmerkingen, niet alleen over Fuji.
Maar zijn dat nu niet gewoon wat urban legends die mensen graag vertellen?

Ik kan me niet inbeelden dat de gemiddelde mens het verschil zou zien in een close-up foto tussen een Nikon-lens, een Fuji-lens of een Sony-lens. Toch?
 
Ik lees vaak dergelijke opmerkingen, niet alleen over Fuji.
Maar zijn dat nu niet gewoon wat urban legends die mensen graag vertellen?

Ik kan me niet inbeelden dat de gemiddelde mens het verschil zou zien in een close-up foto tussen een Nikon-lens, een Fuji-lens of een Sony-lens. Toch?
Sommige lenzen hebben wel degelijk een close focusmogelijkheid, waarmee je dichter bij je onderwerp kan komen. En er zijn ook lenzen met een bijzonder karakter of uitzonderlijke scherpte. De erg goedkope lenzen hebben dan weer mindere bouwkwaliteit en ook de beeldkwaliteit is vaak niet zo goed: rommelige bokeh, onscherpte, veel chromatische abberratie en andere vormen van kwaliteitsverlies. Er zijn ook vintagelenzen die hun gebreken hebben maar dat ruimschoots goedmaken met een eigen karakter.

Je hebt zeker geen lens van 3000 euro nodig om een goeie foto te maken, maar dat wil niet zeggen dat ze hun geld niet waard zijn.
 
Ik lees vaak dergelijke opmerkingen, niet alleen over Fuji.
Maar zijn dat nu niet gewoon wat urban legends die mensen graag vertellen?

Ik kan me niet inbeelden dat de gemiddelde mens het verschil zou zien in een close-up foto tussen een Nikon-lens, een Fuji-lens of een Sony-lens. Toch?
Het gaat vermoedelijk over het feit dat ge met die lenzen zelfs van heel dicht bij op uw onderwerp nog kunt focussen.
 
Exact, het feit dat je met een wandellens ook toffe detailshots kan maken; hieronder op 23mm

i-vn4m3sv-X2.jpg

Met zowel de 16 1.4 als de 23 1.4 van Fuji kan je quasi op je onderwerp plakken en nog blijven scherpstellen. Blijkbaar is dat iets wat Fujifilm probeert mogelijk te maken met de meeste van hun (wide angle) primes. Alleen de 50 f/1.0 is daar wat teleurstellend in.
 
De flitser ook omhoog richten en een bouncer opzetten om het te dempen. Niet recht op die kleine, want die krijgt anders een attack.

Ik moet me toch ook eens inlezen in die sociale media-algoritmes. Ik had eerst een Instagrampagina en nu ook een Facebookpagina waar ik soms gezamenlijke posts op doe met Insta en soms aparte posts. Het bereik op FB is boven de 7000 en op Insta maar 298 (ook al staat die openbaar), al heb ik op dat laatste 373 volgers. Heeft het veel zin om berichten te promoten? Kost niet superveel, maar het levert misschien wat opdrachten op ...

Hm, als je berichten promoot, zorg dan dat je de juiste berichten promoot: bvb een giveaway of echt iets interessants. Niet zomaar een mooie foto maar iets erachter, daar gaan mensen veel sneller op in.

Mond- aan mond doet het ook echt goed in de fotografie. In het begin deed ik hier en daar een portfolioshoot (gratis dus en ook wel van mensen die goed op beeld plakken) en dat heeft me wel een aantal shoots opgeleverd.
 
Hm, als je berichten promoot, zorg dan dat je de juiste berichten promoot: bvb een giveaway of echt iets interessants. Niet zomaar een mooie foto maar iets erachter, daar gaan mensen veel sneller op in.

Mond- aan mond doet het ook echt goed in de fotografie. In het begin deed ik hier en daar een portfolioshoot (gratis dus en ook wel van mensen die goed op beeld plakken) en dat heeft me wel een aantal shoots opgeleverd.
Bedankt voor de tip! Misschien net iets te laat om een bericht te promoten voor een fotoshoot als cadeau voor onder de kerstboom ... of net niet. Doen hashtags er eigenlijk nog toe?
 
@Avondland Goh, ik vind dat al laat, maar ik ben wel iemand die altijd goed op tijd is voor cadeaus. Het kan wel nog natuurlijk. Hashtags kunnen wel helpen (al zijn daar idd redelijk wat discussies rond). Let vooral op hashtags van in je buurt. Vb: #fotograafbelgie #fotograafkortrijk #fotograafwevelgem #igwevelgem #igkortrijk #kortrijk #fotograafwereld #fotograafwestvlaanderen

Ik weet dat in het stadsboekske van Wevelgem ze soms wel een verzameling van Instagramposts zetten die ze vonden met de hashtag "#igwevelgem" dus dan is dat natuurlijk wel fijn als je op zo'n manier toevallig in de stadskrant kan komen.
 
@Avondland Goh, ik vind dat al laat, maar ik ben wel iemand die altijd goed op tijd is voor cadeaus. Het kan wel nog natuurlijk. Hashtags kunnen wel helpen (al zijn daar idd redelijk wat discussies rond). Let vooral op hashtags van in je buurt. Vb: #fotograafbelgie #fotograafkortrijk #fotograafwevelgem #igwevelgem #igkortrijk #kortrijk #fotograafwereld #fotograafwestvlaanderen

Ik weet dat in het stadsboekske van Wevelgem ze soms wel een verzameling van Instagramposts zetten die ze vonden met de hashtag "#igwevelgem" dus dan is dat natuurlijk wel fijn als je op zo'n manier toevallig in de stadskrant kan komen.
Wel ja, ik ben ook zo al in het lokale boekske van Boechout beland. In de lokale "Ge zijt van ..."-groep posten helpt ook wel, merk ik maar je moet wel duidelijk de connectie met de gemeente vermelden omdat ze gevoelig zijn aan reclame.
 
Ik heb daar ook wel wat moeite mee, met mezelf verkopen en klanten vinden, dus tips zijn zeker welkom :tongue:

Maar om een instagram post te promoten moet je wel iets hebben om weg te geven natuurlijk. Mss een (kleine) korting of een gratis fotoprint ofzo?
 
Hier al fotografen ervaring met safari’s?
Onze vakantie is geboekt en in februari gaan we naar Kenia! Dus super benieuwd naar en natuurlijk wil ik er ook wat fatsoenlijke beelden van maken.

Dus meer de vraag wat jij de ideale brandpuntsafstand/diafragma vond?
Ik heb een Sony 70-300 f4.5-5.6 en zat te denken een a6600 te kopen. Full frame lens op aps-c camera maakt het al een mooie 105-450mm lens. Dan kan ik nog steeds de 28-75 gebruiken op de full frame voor de dieren die toch dichterbij komen.
Andere kant kan ik ook gewoon een 150-500 lens kopen en achteraf terug verkopen. (Ik koop alles tweedehands, dus zou minder kosten dan huren)

Als iemand specifiek in Kenia is geweest zijn algemene tips ook zeker welkom.
 
Hier al fotografen ervaring met safari’s?
Onze vakantie is geboekt en in februari gaan we naar Kenia! Dus super benieuwd naar en natuurlijk wil ik er ook wat fatsoenlijke beelden van maken.

Dus meer de vraag wat jij de ideale brandpuntsafstand/diafragma vond?
Ik heb een Sony 70-300 f4.5-5.6 en zat te denken een a6600 te kopen. Full frame lens op aps-c camera maakt het al een mooie 105-450mm lens. Dan kan ik nog steeds de 28-75 gebruiken op de full frame voor de dieren die toch dichterbij komen.
Andere kant kan ik ook gewoon een 150-500 lens kopen en achteraf terug verkopen. (Ik koop alles tweedehands, dus zou minder kosten dan huren)

Als iemand specifiek in Kenia is geweest zijn algemene tips ook zeker welkom.

Ik ben vroeger eens in Sri Lanka een safari gaan doen, vuistregel is denk ik hoe meer zoom hoe beter. 70-300 is niet slecht, 150-500 zou denk ik wel nog een stuk beter zijn. Breedhoek zult ge wss zo goed als niet gebruiken.
 
Ik heb een safari gedaan waar de jeep mocht offroaden en dan was een 400mm op APS-C voldoende voor alles behalve kleinere vogels. Tweede body met een standaard zoomlens is zeker een optie als er pakweg eens een kudde olifanten wat dichter komt.

Als je niet mag offroaden, pas je verwachtingen dan wel wat aan :)

Ik ben in Kenia en in Zuid-Afrika geweest, puur fotografisch was ZA (Kruger omgeving) wel interessanter.

Kijk niet te veel door je lens, pak ook een goeie verrekijker mee!!
 
Wat kerstfoto's moeten trekken bij de schoonouders. Hun huis is een donker hol met ambetante lichtinval hier en daar. Regelmatig is de ISO serieus de hoogte ingeschoten, maar ik heb dat beperkt tot 4000. Toch wel content dat Lightroom tegenwoordig zo capabel is om de ruis te onderdrukken. Ik twijfelde nog om mijn flash boven te halen, maar ik heb het toch maar gelaten.
 
Wat kerstfoto's moeten trekken bij de schoonouders. Hun huis is een donker hol met ambetante lichtinval hier en daar. Regelmatig is de ISO serieus de hoogte ingeschoten, maar ik heb dat beperkt tot 4000. Toch wel content dat Lightroom tegenwoordig zo capabel is om de ruis te onderdrukken. Ik twijfelde nog om mijn flash boven te halen, maar ik heb het toch maar gelaten.
4000 valt toch nog mee?
Regelmatig bij concerten toch wel 6400 en ik vind dat het dan nog heel goed meevalt met ruis op mijn a7iii. Dus zou zeker denken dat de a7rV dat toch wel moet aankunnen.
 
Ik heb altijd een hele hoop aan albums en die ik nog eens moet cullen en bewerken, zou daar echt eens tijd voor moeten vrijmaken :D
Vind dat gewoon echt niet het leuke werk om te doen, blij het dan altijd maar uitstellen en uiteindelijk groeit dat dan tot zo'n grote stapel werk dat ik er al helemaal geen goesting in heb. Resultaat: vrienden die mij altijd vragen wanneer ze nu eens de foto's te zien krijgen van de vakanties x jaar geleden in Frankrijk.

Hier nog eentje van 2 zomers geleden:
 
Laatst bewerkt:
Ik heb altijd een hele hoop aan albums en die ik nog eens moet cullen en bewerken, zou daar echt eens tijd voor moeten vrijmaken :D
Vind dat gewoon echt niet het leuke werk om te doen, blij het dan altijd maar uitstellen en uiteindelijk groeit dat dan tot zo'n grote stapel werk dat ik er al helemaal geen goesting in heb. Resultaat: vrienden die mij altijd vragen wanneer ze nu eens de foto's te zien krijgen van de vakanties x jaar geleden in Frankrijk.

Hier nog eentje van 2 zomers geleden:
Ik ken het gevoel. Er zit nu wel wat meer structuur in mijn mappen in LR, maar ik heb noch de tijd noch de goesting om dat minitieus te doen. Voor shoots lukt dat natuurlijk wel en zit dat mooi in een mapje, maar voor alles wat daartussen gebeurt is grotendeels ongeorganiseerd. Ik heb proberen werken met trefwoorden, maar eigenlijk moet je ook in dat geval alle foto's bekijken of die woorden er wel bij passen en daar heb ik natuurlijk geen zin in.

Toch moet ik eens tijd maken om wat grote kuis te doen. Wie weet kom ik dan nog onbewerkte pareltjes tegen.
 
Terug
Bovenaan