Fire: vroeg op pensioen

Ik weet enkel wat ik als artikel gelezen heb, dus schiet mij niet als ik zijn uitleg gemist heb maar mijn vraag is: die man die in Oost-Europa is gaan wonen en heel goedkoop leeft, zegt ook heel weinig uit te geven maar dus wel nog steeds veel te investeren/laten opbrengen. Ik begrijp de discrepantie niet tussen zo extreem goedkoop leven en de dikke bankrekening die hij moet hebben. Het is zijn volste recht natuurlijk en dat hij geen Saint-Tropez stijl gaan aanhouden is zelfs verfrissend maar mensen die het getal op hun rekening zien en toch nog voor de hyper-spaarzaamheid gaan, wat zit daar achter van logica? (Serieuze vraag, geen kritiek)
 
Ik weet enkel wat ik als artikel gelezen heb, dus schiet mij niet als ik zijn uitleg gemist heb maar mijn vraag is: die man die in Oost-Europa is gaan wonen en heel goedkoop leeft, zegt ook heel weinig uit te geven maar dus wel nog steeds veel te investeren/laten opbrengen. Ik begrijp de discrepantie niet tussen zo extreem goedkoop leven en de dikke bankrekening die hij moet hebben. Het is zijn volste recht natuurlijk en dat hij geen Saint-Tropez stijl gaan aanhouden is zelfs verfrissend maar mensen die het getal op hun rekening zien en toch nog voor de hyper-spaarzaamheid gaan, wat zit daar achter van logica? (Serieuze vraag, geen kritiek)

In het programma brengen ze verschillende types die beweren dat ze 'financieel onafhankelijk' zijn.
Die persoon waarnaar je verwijst zal duidelijk een minder groot vermogen hebben, maar stelt zich tevreden met een goedkoop en basic leven waarbij hij vrij is en niet hoeft te werken.
Misschien dat hij dan ook één van de personen is die geloofwaardiger is dan anderen, doordat het traden niet altijd rozengeur en maneschijn is.
Of anders gezegd: als hij met een opbrengst van 1000 euro kan overleven, dan heeft hij voor zichzelf het fire principe bereikt...
 
Laatst bewerkt:
Op tv gaan ze natuurlijk ook bepaalde eigenschappen uitvergroten. De ene persoon laten overkomen als een compleet wrek, een ander als een verwaande jetset homo etc. Het beeld zal bij elke persoon wel wat genuanceerder zijn. Van de vrt verwacht je dat ook, en geen "The sky is the limit" format.

Stefan vertrekt binnenkort op wereldreis naar oa Vietnam en Thailand. Het is dus niet dat hij zich jarenlang wegsteekt in een kleine appartementje in Bulgarije.
 
Of de commotie terecht is over dit programma, weet ik eigenlijk zo niet.
De kritiek dat ik zou geven is dat het niet al te best gemaakt is en vooral eenzijdig een aspect belicht. Misschien was een getuige die 'mislukt'is in het hele verhaal ook wel interessant geweest.

Ik heb zeer grote twijfels of dit nu jongeren massaal gaat aanzetten om te gaan beleggen in cryptomunten. Er wordt nergens beweerd dat elkeen die een dusdanige belegging doet, gegarandeerd er beter van wordt.

Wat wel een feit is, dat is dat het een zeker bewustzijn aanwakkert.
Maar zoiets gebeurt niet alleen in dit programma, maar gewoon overal.
Crypto is niet door de VRT uitgevonden, dus overal kan je wel ergens beïnvloed worden en/of getuigenissen terugvinden. Zelfs hier op het financiële subforum, waar bijvoorbeeld ook al mensen zwart op wit hebben neergeschreven dat ze hun bouwgrond hebben kunnen betalen met het rendement uit beleggingen.
Op zich niet verkeerd en het is aan ieder voor zich om te beslissen wat hij met zulke info doet of niet.
 
Ik weet enkel wat ik als artikel gelezen heb, dus schiet mij niet als ik zijn uitleg gemist heb maar mijn vraag is: die man die in Oost-Europa is gaan wonen en heel goedkoop leeft, zegt ook heel weinig uit te geven maar dus wel nog steeds veel te investeren/laten opbrengen. Ik begrijp de discrepantie niet tussen zo extreem goedkoop leven en de dikke bankrekening die hij moet hebben. Het is zijn volste recht natuurlijk en dat hij geen Saint-Tropez stijl gaan aanhouden is zelfs verfrissend maar mensen die het getal op hun rekening zien en toch nog voor de hyper-spaarzaamheid gaan, wat zit daar achter van logica? (Serieuze vraag, geen kritiek)
Hij voelt zichzelf vrijer omdat hij niet gebonden is aan materialistische shit (behalve zijn auto en waarschijnlijk 2 koffers aan spullen) waardoor hij ook spontaan kan beslissen 3 maand naar Thailand te gaan, 2 maand naar Swahili,.... Zijn rijkdom is vrijheid en ervaringen opdoen. Zo heb ik het toch begrepen.
Door zijn financieel plan, is hij in staat die levensstijl nu én over 20j ook nog te doen. Aangezien hij zich in België uitgeschreven heeft etc zal hij ook niet moeten rekenen op zijn Belgisch minimumpensioen vermoed ik.
 
Ik heb zeer grote twijfels of dit nu jongeren massaal gaat aanzetten om te gaan beleggen in cryptomunten. Er wordt nergens beweerd dat elkeen die een dusdanige belegging doet, gegarandeerd er beter van wordt.

Bwa, dat weet ik zo nog niet. Het wordt misschien nergens 100% beweerd, maar uitspraken als oa 1,4% gegarandeerde winst en de algemene 'get rich quick' sfeer in het programma doen mensen echt wel geloven dat alles mogelijk is. Daarnaast zorgt het gebrek aan transparantie bij de deelnemers ervoor dat je moeilijk kan inschatten wat ze juist allemaal hebben gedaan om aan hun 'fortuin' te komen en hoe uitzonderlijk of risicovol sommige stappen waren.
Iemand die zegt dat hij zijn laatste 1000 euro heeft geïnvesteerd om dan rijk te worden, geeft toch echt wel een heel slecht voorbeeld. Ik wil er niet aan denken dat er nu mensen zijn die daadwerkelijk hun allerlaatste centen gaan investeren :shutup:. Mensen worden ook echt wel verblind door zulke cijfertjes, zeker wanneer je zelf aan de hele andere kant zit en al dat extra geld goed zou kunnen gebruiken.

Iedereen doet inderdaad met de info wat hij wil, maar je onderschat volgens mij het kritische denkvermogen van vele, soms kwetsbare mensen. Een goed voorbeeld zijn alle detox, herbalife en andere voedingsgoeroes die ook formidabele dingen beloven. Je zou ook hier denken dat mensen hun research doen, maar de realiteit toont dat velen gewoon meegaan in het beloofde paradijs verhaal en hier veel geld tegenaan gooien.

Als het ze toch niet zou aanzetten tot beleggen in crypto, zet het ze trouwens misschien wel aan tot het kopen van de belachelijk dure cursussen van de deelnemers. Dat is misschien zelfs nog erger dan crypto :shutup:
 
Op zich niet verkeerd en het is aan ieder voor zich om te beslissen wat hij met zulke info doet of niet.

Wat imo wél verkeerd is, is dat met dit programma een podium wordt gegeven aan fraudeurs/oplichters. Minstens zou er toch enige duiding/disclaimer moeten worden gegeven door de programmamakers.

Bepaalde personen zijn nu eenmaal meer beïnvloedbaar, dus wees maar zeker dat er enkele naïeve zielen in één van de scams zullen trappen.
 
Wat imo wél verkeerd is, is dat met dit programma een podium wordt gegeven aan fraudeurs/oplichters. Minstens zou er toch enige duiding/disclaimer moeten worden gegeven door de programmamakers.

Het feit of al dan niet iemand belegt in cryptomunten door hun "advies" (tussen hele grote aanhalingstekens) zal hen persoonlijk niet verrijken, gezien ze geen eigenaar zijn van die markten.
Anders is uiteraard het persoonlijk verrijken door online cursussen, betalende adviezen, ... of simpelweg het profileren als influencer via Instagram en daarmee inkomsten genereren.

We komen dan algauw terug bij dezelfde persoon terecht, waarvan ik nog altijd vind dat zij het meest realistisch en transparant overkomt tov de andere getuigen, maar tegelijkertijd ook het meest verdient op de kap van (naïeve) slachtoffers of volgers.
Maar ik blijf haar wel in de gaten houden en benieuwd hoe ze verder gaat evolueren.

Ik heb trouwens die online cursus van haar niet gevolgd, dus kan ook geen uitspraak doen in welke mate deze objectief is opgebouwd.
Maar ik verwacht op z'n minst dat de gevaren goed belicht worden (wat dan een D'hoore op zich wel goed deed destijds bij zijn beursadvies).
 
We komen dan algauw terug bij dezelfde persoon terecht, waarvan ik nog altijd vind dat zij het meest realistisch en transparant overkomt tov de andere getuigen, maar tegelijkertijd ook het meest verdient op de kap van (naïeve) slachtoffers of volgers.
Maar ik blijf haar wel in de gaten houden en benieuwd hoe ze verder gaat evolueren.

Met "fraudeurs" viseer ik natuurlijk wel die pipo met "zijn" villa in Thailand die ongetwijfeld grof geld vraagt om je te leren 100 EUR om te zetten naar 50K EUR op enkele maanden. Hetzelfde geldt voor die rare kwibus die in een ponzischeme verzeild is geraakt.
 
Met "fraudeurs" viseer ik natuurlijk wel die pipo met "zijn" villa in Thailand die ongetwijfeld grof geld vraagt om je te leren 100 EUR om te zetten naar 50K EUR op enkele maanden. Hetzelfde geldt voor die rare kwibus die in een ponzischeme verzeild is geraakt.
Ik had die pipo al bijna verdrongen in mijn gedachten, maar effectief...
Vooral die scène waarbij er één van zijn 'studenten' met tranen in de ogen zei dat hij nu een beter (lees rijker) leven wou opstarten...
 
Die Forextrader was wel de allerergste. Zijn vriendin was van een startbedrag van €300(?) naar €4000 WINST PER MAAND op enkele maanden gegaan? :unsure:

En het stuk van zijn masterclass dat op beeld kwam, sloeg nergens op. Je kreeg een wisselkoersgrafiek te zien met de huidige koerswaarde ver boven de x-as (beginpunt van y-as was random gekozen en niet 0) waar die dan iets bij zei à la: "er is veel ruimte onder de huidige koers, dus je kan verwachten dat de koers zal zakken".

Markeer uw assenstelsel anders en er is veel ruimte boven de huidige koerswaarde en dan mag je een stijging verwachten? :crazy:
 
Ja, met transparant bedoel ik vooral dat ze een gewiekste zakenvrouw is die geld verdient met en door crypto (waarbij dan die 'door' betrekking heeft op de nevenactiviteiten). Vrij transparant imo hoe ze haar inkomsten nu genereert...
En in mijn ogen blijft die waarschijnlijk haar normale full time job behouden tot haar pensioen.

Wanneer word je een expert? Connecties in de media? Geluk? ...
Waarom zij en niet iemand anders?
Ik maakte mij ook die bedenking bij psychotherapeuten die mensen met mentale problemen helpen aan 60 euro per uur.
Cursusje gevolgd of gewoon wat ervaringsdeskundige, en ze hangen een bordje therapeut aan de deur... én ze komen aan de bak!
Lijkt mij hier gewoon hetzelfde verhaal...

In elk geval, dan vind ik die andere figuren in die serie toch wat minder transparant, vooral dan die gasten in Dubai.
Zoals nu al in de media was verschenen zijn sommige statements waarschijnlijk fake, maar dat neemt niet weg dat ze daar wel een luxe leven hebben opgebouwd.
Misschien begonnen met een groot startkapitaal uit een erfenis?

Een bepaalde cryptomunt mag dan wel x164 gaan... Als je maar 100 euro geïnvesteerd hebt "om eens te proberen", dan ga je er nog niet rijk van worden...

Een expert ben je nadat je een bepaalde hoeveelheid kennis hebt over iets.

Een expert kan toch al moeilijk zijn expertise afwisselen met een full time andere job denk ik.

Dat luxeleventje in dubai? Waarschijnlijk even fake als zijn insta foto’s

Je huurt eens een dag een lambo en een dik appartement.

Of je werkt uzelf in de schulden.

Mss heeft hij idd geld van thuis, maar dan zou je toch niet zo fake zijn denk ik.

Je wilt volgens mij die kerel zijn leven niet lijden. Of je vecht tegen de schulden of je moet iedere dag mensen oplichtten om de show running te houden.

Of hij zit in de ponzi scheme en hij verdient eraan of hij verliest eraan en heeft het niet door.

Hij kan zoiezo niet iedere maand cashen. Dat zouden ze nooit toelaten zo werkt een ponzi niet. Men stuurt hem mss iedere maand een financieel document dat de winst toont en dan overtuigen ze hem om die meteen te herinvesteren.

Men zal max een aantal betalingen gedaan hebben. Zeggen dat het per jaar is enz…
 
280637387_23850364817330502_4691672313959462939_n.png


Het zijn natuurlijk dit soort slogans die gevaarlijk en misleidend zijn...
 
wat is haar actieve ervaring dan in de financiële sector?
Haar ervaring zal heel beperkt zijn. Nog niet zo lang geleden heeft ze samen met een andere dame haar discord gestart waar vooral de gebruikers wat tips en info deelden. Van uitgebreide fundamentele of technische analyse was er weinig sprake. Ze zal zich hier dan wel in verdiept hebben maar om dan na twee jaar een beursexpert genoemd te worden, lijkt me toch ook fel overdreven!

Op Instagram volgde ik haar ook al heel lang, van toen ze nog vooral bezig was met gamen. Ondertussen al even ontvolgd want ben haar gespam over haar cursussen en boeken echt wel beu op mijn feed 🤦🏻‍♂️.
 
Het heeft nog lang geduurd, vind ik. De mededeling van de VRT waarom ze het verwijderen is eigenlijk ook maar vaag en benoemt helemaal niet wat nu daadwerkelijk het probleem is met deze serie.
Best wel grappig dat ze nu plots zijn naam en foto moeten anonimiseren :shutup:
 
Terug
Bovenaan