Filmreview: The Super Mario Bros. Movie

Of je nu een gamer bent of niet, vraag iedereen wie de bekendste loodgieter ter wereld is en je krijgt gegarandeerd Mario als antwoord. Ikzelf heb eerlijk gezegd maar weinig voeling met de franchise, maar omdat niemand anders beschikbaar was, offerde ik me maar al te graag op. En boy oh boy, wat heb ik hiervan genoten.

De film werd geregisseerd door regisseursduo Aaron Horvath en Michael Jelenic, die naast de Teen Titans GO!-serie en -film, nu hun eerste grote filmproject te pakken hebben. Het scenario werd geschreven door Matthew Fogel, die eerder al meeschreef aan The Lego Movie 2: The Second Part en Minions: The Rise of Gru.

relgplrzlxqlb56apgt_1200.jpg


Let's-a go!​


Tijdens een poging om Brooklyn te redden van een catastrofaal rioleringsprobleem, komen The Super Mario Brothers, Mario (Chris Pratt) en Luigi (Charlie Day), terecht in The Mushroom World. De broers geraken opgesplitst en terwijl Mario in het prachtige Mushroom Kingdom terechtkomt en Toad (Keegan-Michael Key) leert kennen, belandt Luigi in The Dark Land waar hij onvermijdelijk in de klauwen van Bowser (Jack Black) zal belanden. Opperschurk Bowser was in staat de Super Star te bemachtigen en hoopt daarmee Princess Peach (Anya Taylor-Joy) te overtuigen om met hem te trouwen, al dan niet tegen haar wil …

De film ziet er fantastisch uit, heeft voldoende humor en de easter eggs worden gedurende de volledige speelduur rond je oren geslingerd.


The Super Mario Bros. Movie is een zeer kleurrijk avontuur dat zowel jonge kijkers als fans van het eerste uur zal kunnen bekoren. De film ziet er fantastisch uit, heeft voldoende humor en de easter eggs worden gedurende de volledige speelduur rond je oren geslingerd. Het is ongelooflijk hoeveel bekende personages in deze beperkte runtime gepropt zijn, zonder ooit overbodig te voelen. Zelfs de non-gamers onder ons zullen ongetwijfeld de bekende soundtrack en sound effects herkennen die de revue passeren. Echter wordt er af en toe gebruikgemaakt van popnummers die ik niet altijd in de wereld van Super Mario vind passen.

t1nxh72rxflb56apln_1200.jpg


It's-a me!​


Toen de eerste trailer van de film op de wereld werd losgelaten stond het internet in lichterlaaie na het horen van Chris Pratt's stem voor Mario. Ikzelf kijk al meer dan tien jaar geen trailers meer, omdat die altijd de volledige film al vertellen. Toch kon je niet naast de verschillende petities kijken die Mario gerecast wilde zien. Naar mijn mening doet de sterrencast het ontzettend goed en wordt er genoeg de draak gestoken met de iconische oneliners. Maar zeg nu eerlijk, wie wil negentig minuten lang Yahoo!, It's-a me en Mamma Mia non-stop horen? Chris Pratt doet het prima, maar het is uiteindelijk Jack Black's Bowser die met alle pluimen gaat lopen en ook de meeste jokes krijgt om zich helemaal uit te leven in de rol.

Het anderhalf uur loopt als een trein en verveelt geen seconde. Misschien had Luigi wat meer te doen mogen krijgen, maar hij past perfect bij zijn bange zelve uit de Haunted Mansion-reeks. Het verhaal is een behoorlijk basic origin story, maar dat wil niet zeggen dat ik niet non-stop met een glimlach op mijn gezicht zat. Het was dan ook enorm jammer dat de film zo snel over was, al staan er genoeg plannen in de steigers voor een franchise moest deze film een succes worden, wat het ongetwijfeld wel zal zijn. Stay for the after credits!

Conclusie

The Super Mario Bros. Movie is een basic origin story die de eerste stap zet om de franchise uit te breiden op het witte scherm. De film ziet er fantastisch uit, heeft respect voor het bronmateriaal en zal ongetwijfeld zowel jong als oud kunnen bekoren met eindeloze easter eggs en tientallen bekende personages. De stemmencast doet het goed en het verhaal valt niet in de typische clichés waar de meeste animatiefilms in trappen. Jack Black steelt de show als Bowser en door een aantal indrukwekkende scénes bleef ik de volle negentig minuten met een glimlach op mijn gezicht zitten.

Pro

  • Prachtig geanimeerd
  • Eindeloze easter eggs en bekende personages
  • Fijne humor voor jong en oud

Con

  • Gebruik van popnummers
  • Verhaal wel zeer basic
8

Over deze film

Beschikbaar vanaf

5 april 2023

Genre

  1. Animatie
  2. Avontuur

Speelduur

92 minuten

Regie

Aaron Horvath en Michael Jelenic

Cast

Chris Pratt, Charlie Day, Jack Black, Keegan-Michael Key, Anya Taylor-Joy en Seth Rogen

Uitgever

Universal Pictures
 
Terug
Bovenaan