Filmreview: The Suicide Squad

We geven het niet graag toe, maar ook mannen hebben hun zwaktes. Om er meteen een aantal van mezelf op tafel te gooien: geeky comic-verfilmingen, knappe vrouwen, cola zero en blauwe M&M’ekes (don’t ask…). Laat dit nu net een ideale combinatie zijn om een film als The Suicide Squad te reviewen. Mijn M&M’s van tijdens de 2016-versie waren nog niet volledig verteerd, maar ik had er vertrouwen in dat James Gunn het minder op mijn gevoelige maag zou gemunt hebben. Ik knalde de Blu-ray disc in mijn PS5 en was er klaar voor. Of de film mij oprispingen heeft bezorgd, kom je te weten in onderstaande review!

The Suicide Squad (2021) is een standalone vervolg (geen echt vervolg en ook geen reboot, maar ’t kind moet een naam hebben) op David Ayer’s Suicide Squad van 2016. Hoewel in 2017 reeds een vervolg was gepland, waren er heel wat onzekerheden over wie de nieuwe film zou regisseren, welke acteurs er in zouden meespelen et cetera. Het duurde uiteindelijk tot oktober 2018 eer James Gunn werd aangesteld om de nieuwe Suicide Squad-film te regisseren. Gunn stelde de originele naam “The Suicide Squad” (jep, “The”) voor en een nieuwe film was meteen in de maak. Hij trok zich (gelukkig?) niet te veel aan van zijn voorganger en maakte er volledig zijn eigen versie van.

SS 1.jpg


Een zelfmoordmissie met een twist

Het plot is eigenlijk vrij simpel: een groep superschurken wordt ingeschakeld voor een zelfmoordmissie op het eiland Corto Maltese. Het ultieme doel van de olijke bende met als teamnaam Task Force X, is het vernietigen van Jotunheim, een tijdens WO II door de Duitsers gebouwd testcentrum om illegale experimenten uit te voeren. Dat dit niet meteen van een leien dakje zal lopen wordt meteen duidelijk. Dat enkel mensen die niets meer te verliezen hebben hiervoor zouden instemmen, ook.

De nutcases die voor deze taak werden verzameld hebben klinkende namen als Harley Quinn (Margot Robbie), Bloodsport (Idris Elba), Peacemaker (John Cena), Rick Flag (Joel Kinnaman), Polka-Dot Man (David Dastmalchian), Ratcatcher 2 (Daniela Melchior) en King Shark (stem van Sylvester Stallone). Onder leiding van Amanda Waller (Viola Davis), ook gekend van Suicide Squad, dienen ze de missie tot een goed einde te volbrengen. Dat niet iedereen de missie zal overleven, spreekt uiteraard voor zich. Zeker wanneer deze een verrassende twist krijgt en ‘Project Starfish’ in het spel komt.

SS2.jpg


Willekeurig, absurd, maar vooral geslaagd

Weet je, ik ga er geen doekjes om winden, ik heb van de film genoten! Wat meteen duidelijk wordt, is dat Gunn zich volledig heeft laten gaan en dat iedereen, net als hijzelf, daar enorm veel zin in had. De super villains zien er niet meteen superstoer uit en lijken het meest willekeurig samengestelde team ooit, maar het werkt. Zo heeft elk personage zijn eigenheid, van een macho, maar eigenlijk sukkelachtige, patriottische Peacemaker, tot een stoere leider, een verlegen Polka-Dot Man of een aimabele Ratcatcher. Elke rol wordt goed vertolkt en de interactie tussen de teamleden onderling zit goed. En dan vergeten we de ster van de show nog, Harley Quinn. Margot Robbie heeft ondertussen al eens kunnen oefenen als geschifte hottie en dat is duidelijk te zien. In deze film is ze nog meer loco in the coco dan de eerste keer. Een nacht met haar overleef je niet! Al zou je het, als we heel eerlijk zijn, toch overwegen …

Van een absolute topper kan ik helaas niet spreken, maar een verademing vergeleken met de versie van 2016 is het alleszins!


Voor mij verder het leukste aspect? De over-the-top actie! Een mensenhaai die iedere vijand opeet die hij tegenkomt, hoofden die gespleten worden, ledematen die in het rond vliegen, allemaal met de nodige gore. What’s not to like? Gunn weet daarenboven de actie te combineren met grappige, en vaak erg absurde, humor. Dat je hierdoor de film niet altijd serieus neemt, is een risico, maar hij weet die grens naar mijn mening heel goed te bewaken. Combineer dit met wat Tarantino-vibes, een goede soundtrack en je begrijpt meteen waarom ik best wel fan ben van de film. Van een absolute topper kan ik helaas niet spreken, maar een verademing vergeleken met de versie van 2016 is het alleszins!

De film is volledig opgenomen voor IMAX, dus komt het best tot zijn recht in Ultra HD. Zelf bekeek ik hem op Blu-ray, maar mensen met een 4K-speler, zou ik toch zeker de 4K UHD-versie aanraden. Je krijgt er meteen anderhalf uur aan bonus features bij, waaronder verwijderde scènes, een making of, commentaar van de regisseur, et cetera. Zeker en vast de moeite!

Conclusie

Op zoek naar een superheldenfilm met een donker kantje, aarzel niet en geef The Suicide Squad zeker een kans. Met deze nieuwe versie weet James Gunn alvast de versie van 2016 volledig te doen vergeten. Let wel op de 16+ rating, want het gaat er soms gortig aan toe! Heb je de eerste film, of andere DC-films, niet gezien? Geen ramp, de film kan volledig op zichzelf worden bekeken! Actie en humor, overgoten met een Tarantino-achtig sausje, een goede soundtrack en fijne visuals, zijn voor mij de redenen die deze film meer dan geslaagd maken!

Pro

  • Actie en humor vaak op het randje, maar erg geslaagd
  • Leuke stijl
  • Goede soundtrack

Con

  • Voor sommigen vermoedelijk wél over het randje
8

Over deze film

Beschikbaar vanaf

1 december 2021

Genre

  1. Actie
  2. Komedie
  3. Scifi

Speelduur

132 minuten

Regie

James Gunn

Cast

Idris Elba, Margot Robbie, John Cena, Daniela Melchior, Joel Kinnaman

Uitgever

Warner Bros.
 
Redactie
Goeie review! Ikzelf zou hem ietwat lager scoren. Vond het wat te voorspelbaar en de humor schoot voor mij niet altijd raak. Alsook Harley Quinn wat beu gezien nu.
Maar hoe cool is het dat James Gunn carte blanche kreeg? Een stap vooruit voor DC!
 
Redactie
Goeie review! Ikzelf zou hem ietwat lager scoren. Vond het wat te voorspelbaar en de humor schoot voor mij niet altijd raak. Alsook Harley Quinn wat beu gezien nu.
Maar hoe cool is het dat James Gunn carte blanche kreeg? Een stap vooruit voor DC!
Gij zijt gewoon ne moeilijke mens :p
 
Terug
Bovenaan