Filmreview: Space Jam: A New Legacy

Space Jam. De naam alleen al tovert een glimlach op mijn gezicht. Met een zakje chips en een lekkere cola, languit de zetel in en genieten maar! Althans als we het hebben over de versie van ’96. Wie eerder mijn review las van de originele film, kon lezen dat ik zowel fan was van de film, als van Michael Jordan en basketbal in het algemeen. Het was met gemengde gevoelens dat ik de aankondiging van een nieuwe film, Space Jam: A New Legacy, vernam. De film zou verdomd goed moeten zijn om mij voor eventjes de originele titel te doen vergeten. Het was dan ook met een bang hartje dat ik de Blu-ray opstartte. Benieuwd wat ik ervan vond? Lees dan onderstaande review!

Het was al van 2003 geleden dat we de Looney Tunes nog eens op het grote scherm zagen. Nochtans waren er meteen na de release van de eerste Space Jam plannen om ‘Space Jam 2’ te maken. Joe Pytka zou opnieuw de regie voor zijn rekening nemen. Michael Jordan was hier echter niet meteen voor te vinden, waarna Warner Bros. de plannen opborg voor later. Vele ideeën volgden, waarbij films geopperd werden waarin Tiger Woods of Tony Hawk een hoofdrol zouden spelen. Jaren later werd uiteindelijk toch een nieuwe film aangekondigd. De film die later Space Jam: A New Legacy zou heten kreeg in 2014 een officiële ‘go’. Pas zeven jaar later ging hij dan ook in première.

SPJ 1.jpg


“Can’t be great without putting in work.” – LeBron James

Space Jam: A New Legacy is net als de film van ’96 een Amerikaanse liveaction komedie. Deze keer zien we niet Michael Jordan in de hoofdrol, maar een andere wereldbekende basketbalspeler: LeBron James. De film begint met een flashback naar de kindertijd van LeBron. Je ziet hem als jonge basketbalspeler op een schoolwedstrijd, waar hij van een vriend een Game Boy (je kent het wel, de Nintendo Switch voor boomers) en het spel ‘Looney Tunes’ cadeau krijgt. Hij is meteen verknocht aan het spel, waardoor hij met maar een halve motivatie zijn basketbalmatch verliest. De coach is hier natuurlijk niet mee opgezet en wijst LeBron terecht. Het zou zonde zijn moest hij zijn talent zo verprutsen! De Jonge knaap neemt de raad ter harte en gooit de Game Boy in de vuilnisbak. Wat volgt, zijn gloriemomenten van zijn gekende succescarrière. Van een motivational speech gesproken!

SPJ 2.jpg


“Dad, I think we’re digitized. We’re in the computer!” – Dom James

Vervolgens worden we jaren verder gekatapulteerd en bevinden we ons in het heden, waar LeBron ondertussen twee zoons en een dochter heeft. Hoewel papa het liever anders zou zien, heeft de jongste zoon, Dom James (Cedric Joe), weinig interesse om in zijn vaders voetsporen te treden. Hij droomt er namelijk van om een videogameontwikkelaar te worden. Dat hij daar effectief talent voor heeft, wordt al snel duidelijk, al wil LeBron dat niet meteen inzien.

Op een dag worden LeBron, Dom en Malik (de oudste zoon) uitgenodigd op de hoofdzetel van Warner Bros. in het kader van een voorstel voor een filmdeal. Dom is echter meer geïnteresseerd in de nieuwste studiosoftware, de Warner 3000. Wat ze nog niet weten, is dat de software een algoritme bevat, het Al-G Rhythm (verpersoonlijkt door Don Cheadle), dat opeens zelfbewust wordt en snode plannen heeft. Al-G Rhythm weet Dom en LeBron naar de serverruimte te leiden en hen gevangen te nemen in het Warner Bros. Serververse. Er is maar één manier om aan Serververse te ontsnappen: winnen met een potje basketbal! Rara, waar hebben we dat nog gehoord? Anyway, LeBron is aan zet en uiteraard krijgt hij ook in deze film de hulp van Bugs Bunny en zijn gang!

SPJ 3.jpg


“The movie feels more like an air ball” – Sir. K

Wel, ik had het al aangegeven, maar om een film als Space Jam (1996) te doen vergeten, moet je met iets verdomd goed afkomen! Wil ik zeggen dat de originele film zo goed was? Nee, uiteraard niet. Maar de film had zijn tijd mee, was voor een stuk vernieuwend, bevatte zowel het sporticoon Jordan als de toen erg populaire Looney Tunes. Je merkt het al aan de tussentitel, maar de 2021-versie was helaas voor mij een misser. Toegegeven, de animaties en special effects zijn top, maar helaas bleef voor mij de lijm niet plakken. Daarenboven waren sommige scènes dermate over-the-top (zelfs voor Looney Tunes) dat ze toch iets té lachwekkend werden. OK, er waren ook een paar grappige stukken, maar meer dan een krullende mondhoek zat er voor mij helaas niet in.

Wat de nieuwe film wint aan animaties en special effects, verliest hij helaas aan charme.


LeBron James is geen acteur, dat weten we. Daarnaast is het ook niet evident om meteen te acteren voor een green screen zonder effectieve tegenspelers. Met deze zaken rekening houdende, moet ik toegeven dat hij het er al bij al nog niet héél erg slecht vanaf bracht. Zijn basketbalcarrière moet hij nu niet meteen opgeven om te gaan acteren, maar we geven hem hier het voordeel van de twijfel. Wie voor mij wél de show stalen, waar de Looney Tunes. Jep, ik geef het toe, ik heb ze toch wel gemist! Nooit eerder zagen ze er trouwens zo goed uit als in de 3D-animaties.

Waar ik me het meest aan stoorde, was eigenlijk het product placement. Geen platvloerse reclame zoals we dat in sommige films te zien krijgen, maar eerder een oplijsting van Warner Bros.-films. Vermoedelijk wouden ze er iets insteken voor de filmliefhebbers, maar voor mij kwam het eerder over als een verdoken vorm van marketing, waarbij je gekende titels zoals Harry Potter, Game of Thrones, King Kong, et cetera er zo kon uithalen. Ook Nike was goed vertegenwoordigd. Op zich niets mis met een beetje commerce, maar het hoeft er niet meteen zo hard op te liggen.

Om toch af te sluiten met een positieve noot, de Blu-ray uitgave zelf was naar verwachting. Het beeld en Dolby Atmos-geluid waren te allen tijde prima. Naast de film zelf, bevat de Blu-ray ook nog een aantal leuke featurettes en verwijderde scènes. Wie de film toch graag wenst te bekijken, raad ik aan om de Blu-ray of 4K UHD te overwegen. Zo komen de sterkste punten toch nog het best tot hun recht.

Conclusie

Je kan bijna niet anders dan Space Jam: A New Legacy vergelijken met de originele film van ’96. Wat de nieuwe film wint aan animaties en special effects, verliest hij helaas aan charme. Hoewel de Looney Tunes nog steeds de show stelen (blij dat zij nog eens terug zijn!), kunnen ook zij de film niet volledig redden. Leuk voor kinderen, maar wie de nostalgische toer wil opgaan, zou ik meteen de versie van 25 jaar geleden aanraden. Sorry LeBron, maar Michael Jordan beats you any time!

Pro

  • Looney Tunes stelen de show
  • Animaties en special effects waren goed

Con

  • Leek soms reclame voor Warner Bros. en Nike
  • Voorspelbaar en weinig origineel
  • Dun script
4.5

Over deze film

Beschikbaar vanaf

5 oktober 2021

Genre

  1. Animatie
  2. Familie
  3. Komedie

Speelduur

115 minuten

Regie

Malcolm D. Lee

Cast

LeBron James, Cedric Joe, Don Cheadle, Khris Davis, Sonequa Martin-Green

Uitgever

Warner Bros.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan