Filmreview: Saloum

In 2014 maakte de wereld kennis met regisseur Jean Luc Herbulot. Hoewel de Congolese regisseur al enkele kortfilms op zijn naam had staan, brak hij pas echt door met Dealer, een stijlvolle thriller die zich afspeelt in het Parijse drugmilieu en die duidelijk inspiratie putte uit de Pusher-trilogie van Nicolas Winding Refn. Met Saloum keert hij terug naar zijn Afrikaanse roots en schotelt hij ons een bezwerende genreblender voor die zich afspeelt in het Senegalese natuurgebied Sine-Saloum.

Het verhaal van Saloum speelt zich af in 2003 in de nasleep van de militaire staatgreep in Guinee-Bissau en laat ons kennismaken met de Hyena's van Bangui, drie huurlingen die als ex-soldaten bloedbroeders zijn geworden en nu hun diensten aanbieden aan de hoogste bieders. In Guinee-Bissau worden ze ingehuurd door een Mexicaanse drugsbaron om hem te evacueren naar Dakar, terwijl het leger hen op de hielen zit. Helaas verloopt de ontsnappingspoging niet zoals gepland en moeten ze noodgedwongen een tussenstop maken in de Saloum-delta. Al snel ontdekken ze dat ze hier ook niet zo veilig zijn ...

2022-09-02.png


Verrassing van formaat

Meer verklappen over het verhaal zou echter zonde zijn, want de wilde rit die volgt ervaar je best met zo weinig mogelijk voorkennis. Het verhaal neemt regelmatig een onverwachte twist en de plot komt het beste tot zijn recht als je jezelf in het ongewisse laat. Het is wel mogelijk dat een bepaalde twist in het laatste deel van de film een serieuze afknapper is. Maar als je deze film met een open geest benadert, dan zal je een van de meest verrassende films van het jaar ontdekken, waarbij de regisseur moeiteloos verschillende genres door elkaar mengt, van western en thriller tot wraakfilm en zelfs horror. Er komt zowaar zelfs een vleugje humor aan te pas, iets wat mij initieel vreemd leek, gezien ik een bikkelharde actiefilm verwachtte.

De wilde rit die volgt ervaar je best met zo weinig mogelijk voorkennis.


Die verwachting werd gecreëerd door de bezwerende openingsscène die je deels in de trailer hieronder kan ontdekken. Hoewel de film het magistrale karakter van deze scène nooit weet te evenaren, kon wat volgde me toch moeiteloos in de ban houden voor de resterende speelduur van de film. Dit niet enkel door de manier waarop de regisseur speelt met verschillende genres, maar ook door de vaak knappe shots die hij op het scherm weet te toveren en de boeiende acteerprestaties van de cast. Vooral de drie acteurs die de huurlingen spelen, doen dit op een voortreffelijke wijze, met veel toewijding en overtuiging. Vooral Yann Gael, die ook al te zien was in Loro van Paolo Sorrentino, schittert als de getormenteerde leider van de Hyena's en vooral voor hem lijkt er een internationale doorbraak weggelegd te zijn.

Saloum (2).jpg


Is Saloum dan een perfecte film? Natuurlijk niet. Naar het einde toe komt er bijvoorbeeld heel wat CGI aan te pas en deze speciale effecten zijn niet altijd even overtuigend. Dit doet helaas wat afbreuk aan de geloofwaardigheid van de film. Bovendien vormt het einde ook wat een stijlbreuk met de rest van de film waar de nadruk vooral ligt op de interactie tussen de verschillende personages. Het grappige is ook dat deze scènes veel spannender zijn dan de latere momenten in de film waarbij de bovennatuurlijke elementen de bovenhand nemen.

Persoonlijk kon ik dit einde van de film wel smaken, maar ik ben dan ook een liefhebber van genrefilms. Zeker als dit soort films de nodige visuele flair hebben en wat dieper graven, iets dat Saloum zeker doet. Het verhaal van de film is namelijk diep geworteld in het Afrikaanse mysticisme en de bloederige geschiedenis van het continent, en weet dit om een boeiende manier en met de nodige spanning weer te geven. Wie zich dus graag wilt laten verrassen door een onconventionele film met een spannend verhaal, is bij Saloum aan het juiste adres.

Conclusie

Saloum was voor mij een van de grote verrassingen van het Brussels International Fantastic Film Festival 2022 en wist mij te betoveren met zijn opvallende genremix, knappe cinematografie en intrigerend verhaal. Het laatste deel van de film kan voor sommige kijkers een opdoffer zijn voor sommigen, maar laat dit je niet weerhouden op deze film met een open geest te ontdekken. Of Saloum een bioscooprelease zal krijgen, is helaas niet geweten. Maar hopelijk verschijnt de film snel op een van de streamingplatformen.

Pro

  • Onvoorspelbaarheid van het verhaal
  • Intense ervaring
  • Acteerprestaties
  • Camerawerk

Con

  • Speciale effecten
  • Sommige verhaalontwikkelingen zullen niet iedereen liggen
8.5

Over deze film

Genre

  1. Horror
  2. Thriller

Speelduur

84 minuten

Regie

Jean Luc Herbulot

Cast

Yann Gael, Roger Felmont Sallah, Mentor Ba, Bruno Henry, Evelyne Ily Juhen, Marielle Salmier

Uitgever

IFC Midnight
 
Terug
Bovenaan