Filmreview: Renfield

Persoonlijk zie ik Nicolas Cage graag bezig, al hebben zijn verjongingsoperaties hem geen goed gedaan. Toen ik de eerste trailer van Renfield te zien kreeg, was ik alleszins enthousiast. Ik heb het wel voor films die zichzelf niet al te serieus nemen en de trailer maakte duidelijk dat Renfield van regisseur Chris McKay ook aan dat lijstje toegevoegd kan worden. Ik kreeg de film niet in de cinema te zien, maar sinds kort is Renfield wel beschikbaar op blu-ray. Het is met dat schijfje dat ik nu aan de slag ging.

Renfield neemt je mee in het leven van Robert Montague Renfield (Nicholas Hoult), kortweg Renfield. Hij is de dienaar van een individu dat we allemaal vrezen: graaf Dracula, hier magistraal gespeeld door Nicolas Cage. Het slaafje moet zijn leven wijden aan zijn meester en hem voorzien van zijn dagelijkse behoeften. Niet enkel moet zijn pak af en toe bij de droogkuis terechtkomen, de heer met een teveel aan tanden moet ook een hapje eten. In dit geval is het eerder drinken, en dan het liefst van onschuldige slachtoffers. Een kuis nonnetje, bijvoorbeeld. Voorts is Dracula niet kieskeurig. Man, vrouw of iemand die er nog niet aan uit is, het maakt niet uit. Jong, oud, nog ouder of stokoud? Ook allemaal goed. Zolang er maar wat bloed in zit, dus.

Renfield 1.png

Heer Dracula​

Robert heeft het, ondanks de niet zo bijzondere eisen van zijn baas, moeilijk met de situatie en gaat wekelijks naar een zelfhulpgroep waarin gepraat wordt over destructieve relaties. Daarbij maakt het niet uit of die relatie zich in de privé- of werksfeer bevindt. En destructief is ze, want een eigen wil mag Renfield eigenlijk niet hebben. Alles staat in het teken van Dracula. Op een dag slaat het noodlot toe voor onze duistere heer, want een groep vampierjagers weet hem flink toe te takelen. Hij is door zonlicht tot op het bot verbrand, maar is nog onder de levenden. Dracula trekt zich terug, terwijl Renfield hem op tijd en stond van het nodige bloed moet voorzien. Aan bloed is er in deze film trouwens geen gebrek, en dan vooral aan bloedvergieten waarbij ledematen niet gespaard blijven.

Nicolas Cage zet een magistrale Dracula neer in Renfield.


Robert maakt namelijk kennis met politieagente Rebecca Quincy (Awkwafina) die zich tegen maffiafamilie Lobo en de corrupte politie keert. Zij wordt Roberts grote inspiratie om te bereiken wat hij wil. Hij wil zich namelijk afkeren van zijn baas en een nieuw leven leiden. Maar dat gaat niet zonder de eerder vermelde bloedvergieten. Robert en Rebecca worden opgejaagd door de maffia, maar weten zich in eerste instantie te verweren. Dat Robert door het eten van insecten zowat een superheld wordt, helpt hem natuurlijk een handje. De ledematen vliegen in het rond, er werd niet op een emmer bloed meer of minder gekeken en ook onthoofdingen of geplette schedels staan op het programma. Dit alles met een knipoog, waardoor de horrorelementen een erg komische noot hebben.

Dracula front.PNG

Liters en liters bloed​

Eigenlijk is zowat alles goed aan de film, op de voorspelbaarheid na. Renfield zorgt toch voor een aantal verrassingen, maar qua narratief moet je nu ook niet te veel verwachten. De lengte is met anderhalf uur ideaal, de acteurs werden goed gecast en zorgen voor de nodige synergieën en de humor en het over the top geweld gaan hand in hand. Let wel: ik vind dit genre een aangenaam tijdverdrijf en ik besef maar al te goed dat het excessieve geweld niet iedereen zal kunnen bekoren. Het lijkt mij niet onlogisch dat ketchupfabrikant Heinz sponsor is van de film.

Op de blu-ray staan zoals gewoonlijk nog enkele extraatjes, waarbij je onder andere een blik krijgt op alternatieve scènes. Scènes die dus wel degelijk in de film zitten, maar met andere dialogen. Dit geeft een mooie blik achter de schermen van wat er onder andere geprobeerd werd. Ook verwijderde en uitgebreide scènes vind je terug op het schijfje, samen met nog wat andere leuke extra's die de aankoop van de blu-ray versie de moeite waard maken. Zo geven de regisseur en enkele castleden wat audiocommentaar, laat de vijf minuten durende Dracula Uncaged-feature enkele acteurs aan het woord over Nicolas zijn rol als Dracula en vind je er zelfs een, begrijpelijk geknipte, scène terug waarin Renfield danst. Alles goed voor een indrukwekkende 63 minuten aan extra content!

Conclusie

Renfield is een vermakelijke film die je zo'n anderhalf uur trakteert op humor, horror, over the top actie met rondvliegende ledematen en liters rode brij waar ze bij Heinz jaloers op zouden zijn. Renfield neemt je mee in Roberts leven als slaafje van zijn meester Dracula, hier magistraal gespeeld door Nicolas Cage. Enkele voorspelbare elementen gooien wat roet in het eten, maar verwacht je aan een vermakelijk geheel. Op de blu-ray krijg je ook nog meer dan een uur aan bonuscontent en dat is altijd mooi meegenomen.

Pro

  • Ideale lengte
  • Magistrale Nicolas Cage
  • Synergie tussen Cage en Hoult

Con

  • Beetje voorspelbaar
  • Misschien iets té over-the-top
8

Over deze film

Beschikbaar vanaf

9 augustus 2023

Genre

  1. Avontuur
  2. Fantasie
  3. Horror
  4. Komedie

Speelduur

93 minuten

Regie

Chris McKay

Cast

Nicolas Cage, Nicholas Hoult, Awkwafina, Ben Schwartz, Brandon Scott Jones ...

Uitgever

Universal Pictures
 
Terug
Bovenaan