Filmreview: Oppenheimer 4K UHD blu-ray

Christopher Nolan heeft met Oppenheimer misschien wel de meest gehypete film van 2023 uitgebracht. Of dat komt omdat hij op dezelfde dag uitkwam als Greta Gerwigs Barbie laat ik in het midden. De film is nu beschikbaar op 4K UHD blu-ray. Dat geeft mij de perfecte reden om nog eens te genieten van de drie uur durende hervertelling van ‘s mans beruchte carrière. Van een bommetje gesproken …

Robert J. Oppenheimer is de man die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van de atoombom tijdens de Tweede Wereldoorlog. In de film volgen we hem terwijl hij zich opwerkt van professor tot bezieler van het Manhattan Project, ofwel het bouwen van ‘s werelds eerste atoombommen die werden ingezet tijdens de aanval op Nagasaki en Hiroshima. Voor een keer kiest Nolan niet voor terugdraaiende tijdlijnen of al te gekke verwarrende narratieven. Op dat vlak is Oppenheimer Nolans toegankelijkste film, want we krijgen deze keer eigenlijk een relatief simpele biopic voorgeschoteld. Toch zou de regisseur zichzelf niet zijn als er geen special touch in verweven zit. De film wordt verteld in een flashbackstructuur. Of ja, veel structuur zien we op het eerste gezicht niet terug in de film. Het verhaal speelt zich uiteraard niet lineair af, we krijgen in plaats daarvan een fragmentarische mix te zien van universiteitslessen, romantische escapades, communistische feestjes, project Trinity, een hoorzitting en een rechtszaak. Ook hier lopen, zoals we van Nolan gewend zijn, heden en verleden door elkaar. Dit wordt weergegeven dankzij kleur- en zwart-witbeelden.

Oppenheimer - Cilian Murphy.jpg

Nolan doet waar hij goed in is

Geloof me vrij: een tweede kijkbeurt is wel degelijk noodzakelijk om alles goed te kunnen vatten. Er komt veel informatie op je af, zeker als je niet bekend bent met de persoon Robert J. Oppenheimer. We leren hem dus kennen als student aan de universiteit, waar hij gefascineerd is door bijvoorbeeld Niels Bohr en Albert Einstein. Het wordt snel duidelijk dat Oppie vooral theoretisch is aangelegd en daarom stort hij zich op de kwantumfysica. Die passie leidt uiteindelijk tot het creëren van de atoombom, een uitvinding die de wereld voor altijd op zijn kop zou zetten. Hij wordt daarnaast beticht een communist te zijn, en dat zorgt op zijn beurt voor een dagenlange ondervraging. We krijgen niet alleen een inkijk in zijn wetenschappelijk genie, maar ook in zijn innerlijke conflicten, ethische dilemma's en menselijke kwetsbaarheid. Daarnaast zien we ook het verhaal van Strauss, de voorzitter van de atomaire commissie. Die commissie is in het leven geroepen om de ontwikkeling van atoomwapens in de gaten te houden. Ook Oppenheimer zetelde hier vele jaren en raakte steeds meer in strijd met de ideeën die Strauss erop nahield. Laatstgenoemde wou dan ook koste wat kost Oppenheimer onderuit halen, en bestempelde hem als een veiligheidsrisico met linkse banden. Daarom zien we het eerdergenoemde en ellenlange verhoor van Oppenheimer door de commissie, die hem uiteindelijk een persona non grata maakte.

Het zou oprecht zonde zijn om Oppenheimer niet in deze prachtkwaliteit te bekijken.


De film wordt gedreven door dialogen. Wie veel actie verwacht kan zich beter een andere film aanschaffen. Het prachtige schrijfwerk wordt perfect vertolkt door een ware sterrencast. Naast Cillian Murphy en Robert Downey Jr. duiken ook Emily Blunt, Rami Malek, Brendan Fraser, Florence Pugh, Josh Hartnett, Gary Oldman, Matt Damon, Josh Peck, Casey Affleck, Benny Safdie en nog vele andere namen op. Wat wel jammer is, is dat de vrouwelijke hoofdrollen totaal niet uitgediept worden. De relatie tussen Oppenheimer en zijn vrouw Katherine wordt wel aangestipt, maar komt vrij oppervlakkig in beeld. Hetzelfde kan gezegd worden over zijn minnares Jean. Ik vergeef het Nolan, want hij vertelt eigenlijk al een verhaal waar gerust drie films van gemaakt konden worden in een duurtijd van drie uur. Je kan niet met àlles rekening houden. Een ander minpuntje is de opbouw naar de Trinity Test: die explosie had niet de climax die ik dacht dat ze ging hebben. Het was een beetje teleurstellend.

De echte sterren achter de schermen zijn voor mij Hoyte van Hoytema en Ludwig Göransson, respectievelijk de cameraman en componist van deze film. Het werk dat deze mannen en hun team verricht hebben komt echt prachtig tot zijn recht op deze 4K UHD blu-ray disc. De video- en audiokwaliteit is fenomenaal en het zou oprecht zonde zijn om deze film niet in deze prachtkwaliteit te bekijken. De film is geschoten op 70mm met IMAX-scènes en de overgang tussen die twee is heel vloeiend. Het viel me gewoon niet op. De kleuren spatten van het scherm en ook de zwart-witscènes zien er erg gelikt uit. Je krijgt bovendien drie discs: een 4K UHD, een blu-ray en nog een blu-ray met meer dan drie uur aan footage. Wat wil een mens nog meer?

Conclusie

Ik steek het niet onder stoelen of banken, de film komt pas echt tot zijn recht op deze prachtige 4K UHD-uitgave. Wat. Een. Kwaliteit. Oppenheimer combineert uitstekend acteerwerk, sublieme regie, verbluffende cinematografie en een diepgaand verhaal om een filmervaring te creëren die lang in het collectief geheugen zal blijven hangen. Al heb je misschien meerdere kijkbeurten nodig om die genialiteit te ervaren. Christopher Nolan heeft met deze film opnieuw bewezen een prachtige verhalenverteller te zijn en heeft een boeiend eerbetoon gebracht aan een complexe en invloedrijke figuur uit onze recente geschiedenis. De film verdient absoluut alle lof en aandacht, het wordt er volgens mij eentje waar over vijftig jaar nog over gesproken wordt.

Pro

  • Ongelofelijke video- en audiokwaliteit
  • Fenomenale acteerprestaties
  • Vrij straightforward kijkervaring

Con

  • Tempo zakt soms in elkaar
  • Soms iets te fragmentarisch
  • Te lange speelduur
8.5

Over deze film

Beschikbaar vanaf

22 november 2023

Genre

  1. Biografie
  2. Historisch

Speelduur

178 minuten

Regie

Christopher Nolan

Cast

Cillian Murphy, Robert Downey Jr., Emily Blunt, Florence Pugh

Uitgever

Universal Pictures
 
Terug
Bovenaan