Filmreview: New Order

Af en toe bekijk je een film waar je op voorhand een volledig ander idee over had. Niet dat ik veel over New Order (Nuevo Orden) had gehoord, maar toen ik de premise ervan las intrigeerde het me wel. Zelf ben ik niet het type persoon die graag discussieert of een standpunt inneemt over politiek of de sociaal-economische maatschappij, maar bij een film als deze kan je soms niet anders dan er eens over na te denken. Hieronder mijn mening over New Order.

New Order is een Mexicaanse film die werd geschreven en geregisseerd door Michel Franco. De film werd bekroond met de Grand Jury Prize op het filmfestival in Venetië. Dat de film controverse zou uitlokken werd al duidelijk wanneer de eerste trailer werd uitgebracht. Deze werd ontvangen met een overweldigende negatieve reactie voornamelijk door het Mexicaanse publiek omwille van de klassieke, racistische en pijnlijk stereotiepe portretten die werden neergezet van de hogere en lagere klassen in Mexico.

NO.PNG


Dystopie

Terwijl er rellen en opstanden zijn doorheen Mexico die resulteren in verschillende doden en gewonden, vindt er bij het rijkere gedeelte een groot trouwfeest plaats van bruid Marianne en diens echtgenoot. Hierbij zijn verschillende corrupte politici en zakenmensen aanwezig. Tijdens deze trouw komt Rolando, een voormalige, vertrouwde oude werknemer van de familie, een grote som geld vragen voor de hartoperatie van zijn vrouw. Hij legt uit dat vanwege de gewelddadige protesten, ze moest overgeplaatst worden naar een duur privéziekenhuis. Rebeca, de moeder van de bruid, geeft hem maar een fractie van wat hij nodig heeft en stuurt hem vervolgens weg. Wanneer Marianne, die Rolando diep respecteert, over de situatie leert, besluit ze hem achterna te gaan om haar verkregen huwelijksgeschenken te geven. Hierdoor ontsnapt Marianne aan de bloederige inval van protestanten op haar trouw maar blijkt dit jammer genoeg nog maar het begin te zijn van een gruwelijke toekomst die haar te wachten staat.

Niemand wint en bijna iedereen verliest.


New Order is een keiharde film die de kijker geen moment rust gunt. Op een brutale manier barst een klassenstrijd uit tussen de lagere sociale en de corrupte dominante klassen. Het hardwerkende dienstpersoneel keert zich tegen de machthebbers voor al die jaren van onrecht en vernedering. Na de bloedstollende opstand ontstaat er een militaire staatsgreep. Deze doet de situatie escaleren waardoor het verschil tussen sociale klassen nog groter wordt, de corruptie bij de overheid groeit en een militaire dictatuur wordt gevestigd. Je komt oog in oog te staan met ontvoeringen, afpersing, verkrachting, marteling en executies. Deze opstand leek gericht te zijn tegen de rijken maar zij zijn verre van de enige slachtoffers. Niemand wint en bijna iedereen verliest.

NO2.jpg


Linger on

Met maar een speeltijd van 86 minuten raast de film voorbij. Dit zorgt ervoor dat je aandacht geen enkele keer van het scherm verdwijnt maar resulteert wel in een tekort aan diepgang van de personages. Deze worden, op een paar uitzonderingen na, allemaal behoorlijk zwart-wit voorgesteld en zetten je daarom achteraf soms tot nadenken om de foute redenen. Wat er zich afspeelt is allemaal vreselijk en wordt behoorlijk choquerend en expliciet in beeld gebracht, maar door de korte speelduur mistte ik persoonlijk het extra tikkeltje impact. Toch zijn er een handvol personages waar je wel om geeft. Als die personages, waar je dan toch wat voor supportert, goede keuzes willen maken, worden zij hier meteen pijnlijk voor gestraft. Verwacht dus geen happy ending of een duidelijk moraal van het verhaal. Voor je het weet is deze heftige rollercoaster over en blijf je met een mokerslag van jewelste achter. Maar laat dit net de bedoeling zijn.

Conclusie

New Order is een korte maar heftige film. Voor 86 minuten krijg je de ene na de andere gewelddadige scène voorgeschoteld. De film neemt de kijker vast en laat die zelfs tot na de aftiteling niet meer los. Wat meer diepgang van personages was welkom geweest zodat het eindresultaat nog een tikkeltje meer impact had.

Pro

  • Aangrijpend
  • Verveelt geen seconde

Con

  • Te weinig diepgang van personages
  • Is geen film om popcorn bij te eten
7

Over deze film

Beschikbaar vanaf

10 december 2021

Genre

  1. Drama
  2. Misdaad

Speelduur

86 minuten

Regie

Michel Franco

Cast

Naian González Norvind, Diego Boneta, Patricia Bernal & Mónica Del Carmen
 
Terug
Bovenaan