Filmreview: Luca

Ik ben niet enkel actief als bedrijvige (board)gamer, maar ik verslind ook series en films als er ergens een gaatje is. Met twee kinderen in huis betekent dat ook dat er regelmatig een op kinderen gerichte film de revue passeert. Meestal is dat de zondagnamiddag. Zo ook eergisteren, waar ik zoon en dochter voorstelde om naar Luca te kijken. Bij het woord 'zeemonsters' gingen ze al overstag. Of het de moeite was, lees je in deze review.

Ik betaal met plezier het jaarlijkse abonnement voor Disney+, maar ik weiger pertinent om extra te betalen voor enkele nieuwe films. Onder andere voor Cruella, de verfilming van Mulan en Raya and the Last Dragon moe(s)t er extra geld op tafel worden gelegd. Dat Luca zonder meerkost op de streaming service verscheen, viel bij mij dus in goede aarde. Amper twee dagen na de release speelde ik de film al af in de huiskamer. Bijna een record.

Luca 1.jpg


Onderwaterwereld

De film Luca, van Disney en Pixar, neemt je mee naar een magische onderwaterwereld waarin enkele families zeemonsters wonen. De zoon van een van die gezinnen, Luca Paguro, is herder van schaapvissen (of hoe je de blatende vissen ook mag noemen). Tot hij op een bepaald moment aan een onderwaterweide, waar hij zijn vissen dagelijks laat grazen, enkele voorwerpen vindt die van 'die verschrikkelijke mensen boven het wateroppervlak' afkomstig zijn. Hij is echter niet de enige die geïnteresseerd is in die voorwerpen. Zo ontmoet hij Alberto Scorfano; ook een zeemonster. Tot die jonge knaap naar het nabijgelegen strand zwemt en uit het water springt. Niet veel later volgt ook Luca, waarna blijkt dat beide jongens in mensen veranderen eens ze geen water meer op hun lichaam hebben. Wordt hun lichaam nat, dan veranderen ze weer naar hun originele vorm.

Luca's ouders hebben al snel door wat hun zoon uitsteekt en willen hem beschermen. Daarom wordt de hulp ingeroepen van nonkel Ugo; een diepzeehengelvis die op de bodem van de oceaan leeft. Veel dieper dus dan wat Luca gewoon is. Hij gaat hier uiteraard niet mee akkoord en beslist om van huis weg te zwemmen. Daar waar Alberto al een volleerde 'mens' is, is het voor Luca, eens boven het wateroppervlak, nog allemaal nieuw. We zijn getuige van zijn eerste voetstappen op het strand en zijn fascinatie voor Vespa's na het zien van een poster. Je weet wel, die kenmerkende scooters van het Italiaanse Piaggio. Al snel besluit het duo dat ze zo'n Vespa moeten bouwen, al worden hun plannen snel grootser. In het nabijgelegen stadje Portorosso, vlakbij de Italiaanse Rivièra, blijkt dat er zo enkele brommers rondrijden en al snel is de interesse gewekt van de twee jongens.

Luca 2.png


Fascinatie voor Vespa

Een Vespa kost geld en dat hebben de zeemonsters niet. Toevallig vindt de Portorosso Cup Race plaats, waarbij een pak prijzengeld te winnen valt. Deze Cup is een soort triathlon waarin zwemmen, fietsen en pasta eten centraal staan. Helaas heeft de plaatselijke pestkop Ercole Visconti, een irritant kereltje dat boven zijn bovenlip enkele donshaartjes heeft staan, al enkele jaren de trofee in handen. Het is dus aan Luca en zijn nieuwe boezemvriend Alberto om Enrico te onttronen en al snel lijken ze de steun en hulp te krijgen van de jonge Giulia Marcovaldo. Ze neemt het duo mee naar haar huis, waar ze tijdens de zomer bij haar vader verblijft. Deze stoere eenarmige man is professioneel visser en jaagt op zeemonsters. Het is dus aan Luca en Alberto om hun identiteit zo goed als mogelijk verborgen te houden.

Luca is weer een typische Pixar-film met sublieme graphics.


In een badplaats als Portorosso, dat trouwens berucht is wegens de openlijke haat jegens zeemonsters, is dat helaas makkelijker gezegd dan gedaan. Fonteinen geven het plein sfeer en boottochten houden ook een risico in. Water is overal aanwezig en net dat element kan hun ware identiteit verraden. Dit zorgt voor enkele leuke toestanden waarbij vooral mijn twee kindjes schaterlachend in de zetel zaten. Er zitten enkele erg toffe scènes in de film die voor diverse glimlachen zorgden. Hetzelfde geldt voor de ontwerpen van de personages of enkele details in het kuststadje. Zo merk je maar weer dat Pixar enkele genieën huisvest. Niet voor niets ben ik een fan van alles wat in hun portfolio staat.

Luca 3.png


Typisch Pixar

Net zoals veel van Pixars films van afgelopen jaren, schittert ook Luca als het op animaties aankomt. Grafisch is het weer vingerlikkend goed. Zo wordt de onderwaterwereld schitterend in beeld gebracht en baadt het kuststadje van de sfeer. Je krijgt onmiddellijk zin om op reis te vertrekken naar de Italiaanse Rivièra om daar te genieten van al het goede dat de regio te bieden heeft. Ook tof is dat er Italiaanse audio in de film verwerkt zit, ongeacht welke versie je bekijkt. Normaal gezien zou ik de originele versie bekijken, maar de twee kinderen hier beslisten daar anders over. Helaas is er weer geen Vlaamse audio en moeten we het doen met de Nederlandse voice-overs. Toch weer een gemiste kans en een oud zeer, want ook de overige films op Disney+ hebben nog steeds geen Vlaamse audio.

Conclusie

Luca is een meeslepend spektakel waarin echte vriendschap, wat ondeugendheid en zomerse temperaturen in een levendige kuststad de show stelen. Je krijgt direct zin om ook op reis te vertrekken en om kennis te maken met de schattige zeemonsters die allemaal een peperkoeken hart blijken te hebben. Na Soul is het Pixars tweede langspeelfilm die een bioscooprelease op z'n buik kan schrijven, maar Luca is het zeker waard om bekeken te worden!

Pro

  • Grafisch weer indrukwekkend
  • Verhaal heeft geen dipjes
  • Toffe soundtrack

Con

  • Misschien iets té gericht op kinderen
  • Geen Vlaamse voice-overs
8

Over deze film

Beschikbaar vanaf

18 juni 2021

Genre

  1. Animatie
  2. Avontuur
  3. Familie
  4. Fantasie

Speelduur

101 minuten

Regie

Enrico Casarosa

Cast

Jacob Tremblay, Jack Dylan Grazer, Emma Berman, Saverio Raimondo, ...

Uitgever

Walt Disney Pictures en Pixar Animation Studios
 
Laatst bewerkt:
Schitterende film!
Voor mij veel beter dan bijvoorbeeld "Soul", die mij totaal niet kon aanspreken.
Terug een luchtige film met goede humor, een origineel verhaal en prachtige visuals!
 
Schitterende film!
Voor mij veel beter dan bijvoorbeeld "Soul", die mij totaal niet kon aanspreken.
Terug een luchtige film met goede humor, een origineel verhaal en prachtige visuals!
Klopt, ik volg je daarin. Soul voelde echt onafgewerkt aan...
 
Terug
Bovenaan