Filmreview: Het Smelt

Een trauma is iets merkwaardigs; het is niet enkel de gebeurtenis zelf, maar ook de wijze waarop je die verwerkt. Na verloop van jaren kan het onverwacht weer naar boven komen. In de film Het Smelt is Eva volwassen, maar heeft ze de gebeurtenissen uit haar jeugd nog steeds niet weten te verwerken. Dit aangrijpende thema, gebaseerd op het gelijknamige boek van Lize Spit, werd vertaald naar een langspeelfilm, met Veerle Baetens als regisseur, die hiermee tevens haar regiedebuut maakt.

In 2016 verscheen het boek Het Smelt van Lize Spit dat vrijwel onmiddellijk succes verwierf, met meer dan 200.000 verkochte exemplaren. Het boek vond zijn weg naar twaalf verschillende landen en ook mij kon het boeien tot aan het einde.

hetsmelt-001.jpg

Jeugdvrienden​

Eva woont in Brussel, heeft een stabiele baan en haar eigen appartement, maar vindt het lastig om vriendschappen te sluiten. Bovendien heeft ze afstand genomen van haar ouders en heeft ze alleen contact met haar jongere zus Tess. Dit was niet altijd zo; in haar jeugd - opgegroeid in een klein dorp - had ze een hechte vriendschap met twee jongens, Tim en Laurens. Ze waren een onafscheidelijk trio, bekend als de drie musketiers.

Ze waren een onafscheidelijk duo, de drie musketiers.


Alles veranderde tijdens die ene zomer, waarin de jonge Eva verscheurd werd tussen haar verlangen naar Tim - voor wie ze gevoelens had - en haar behoefte aan liefde van haar alcoholistische moeder, die haar weinig aandacht gaf, terwijl ze Tess wel met genegenheid behandelde. Eva was het slachtoffer van opzettelijke verwaarlozing en neerbuigendheid. Haar vader was grotendeels afwezig, alleen opduikend tijdens bittere conflicten met zijn vrouw. Nu, als volwassene, stuit Eva op een aankondiging voor de herdenkingsviering van een jeugdvriend op sociale media. Ze besluit terug te keren naar haar geboorteplaats om het verleden onder ogen te zien.

hetsmelt-002.jpg

Bitterzoet verleden​

Omdat ik het boek al gelezen had, was de verhaallijn bekend en daardoor makkelijk te volgen. Het verhaal wordt niet chronologisch verteld en is doordrenkt met flashbacks. Langzaam maar zeker onthult zich wat er in Eva's jeugd is gebeurd. Het constante mysterie - zoals in het boek - blijft behouden. Toch voelt de spanning in de film geforceerd aan en zijn er te veel gebeurtenissen uit haar jeugd weggelaten. De hedendaagse scènes verlopen erg langzaam en leggen de nadruk op Eva's depressie en de bijhorende somberheid, in schril contrast met de jeugdflashbacks waar het tempo opmerkelijk hoger ligt.

Het handheld camerawerk tracht de rauwheid van het thema te vangen, de broosheid van de wereld waarin Eva leeft en de onstabiliteit ervan. De film zit vol met close-ups die een ongemakkelijk gevoel oproepen, waardoor de angst en kwelling van het hoofdpersonage worden versterkt. Toch waren deze te prominent aanwezig om er een aangename kijkervaring van te maken.

De scènes met de jonge Eva waren het meest aangrijpend, vooral dankzij het indrukwekkende acteerwerk van Rosa Marchant. Soms ontstond er een bijna nostalgische sfeer, vergelijkbaar met het terugdenken aan zonovergoten jeugdzomers. Het was echter bitterzoet, gezien deze zonnige momenten werden overschaduwd door hartverscheurende details en een grimmig onderwerp.

Conclusie

Het Smelt is een film met een zwaar thema, waarvoor je niet altijd in stemming bent. De meedogenloosheid van de wereld waarin een gevoelig meisje opgroeit zonder steun van haar gezin, is hartverscheurend om te zien. Hoewel de film de rauwheid van het thema effectief vastlegt, draagt het overmatige gebruik van close-ups bij aan een minder aangename kijkervaring. Soms moet je gewoon toegeven dat het boek beter is dan de film.

Pro

  • Het verhaal
  • Rosa Marchant speelt uitstekend

Con

  • Overdrijving met close-up shots
  • Bewegend camerawerk stoort
  • Te veel details uit het boek weggelaten
7

Over deze film

Beschikbaar vanaf

25 oktober 2023

Genre

  1. Drama

Speelduur

111 minuten

Regie

Veerle Baetens

Cast

Sebastien Dewaele, Spencer Bogaert, Rosa Marchant, Charlotte De Bruyne ...

Uitgever

Kinepolis Film Distribution
 
Films zijn dan ook zelden beter dan het boek...het kan maar uitzonderlijk. Wel leuk om te lezen dat de ruwheid ook terugkomt in de film. Ik ben benieuwd, moet hem nog zien.
 
Ik vond dit een fantastisch goede film.
Zo onterecht al die negatieve recensies in de media. Uiteraard zal de plottwist minder verrassend overkomen als je het boek gelezen hebt, maar daarom is het ook een verfilming van het boek.
Als je op voorhand het 'scenario' van de film gelezen hebt, moet je niet komen klagen dat je weet hoe het afloopt.

En wat een bijzonder goede casting, jong vs. oud.
In andere films heb ik dikwijls het gevoel dat de jonge en oude acteurs niet overeenkomen, maar hier heb je echt het gevoel dat de jonge en oude Eva daadwerkelijk dezelfde persoon zijn. Ook voor de andere personages trouwens.

En de manier waarop Charlotte De Bruyne de lichaamstaal en -mimiek imiteert van de jonge Eva is gewoon topklasse.
 
Terug
Bovenaan