Filmreview: E.T. The Extra Terrestrial 40th Anniversary blu-ray

Hoewel ik mezelf als filmliefhebber beschouw, probeer ik zo weinig mogelijk films te herbekijken en de voorkeur te geven aan potentieel onontdekte pareltjes. Voor sommige klassiekers kan ik uiteraard niet anders dan een uitzondering maken. Eentje die zeker in dat rijtje past is E.T. The Extra Terrestrial. Naar aanleiding van zijn veertigjarig bestaan, werd ons de blu-ray toegestuurd. Benieuwd of deze prent van Steven Spielberg de tand des tijds kon doorstaan? Ontdek het in onderstaande review!

Ik kan me moeilijk voorstellen dat jij als lezer van filmreviews, deze film nog niet zou hebben gezien. If not, shame on you! Nee, uiteraard staat het iedereen vrij, maar ik kan alvast beloven dat de film het zeker en vast waard is een klassieker te worden genoemd! Of je nu benieuwd bent naar de film an sich of je jezelf afvraagt of deze E.T. The Extra Terrestrial 40th Anniversary iets toevoegt aan eerdere edities, lees dan zeker verder!

C73F5EF1-D413-4C0F-9B1B-B4E2721CE3EA.jpeg


Een bijzondere vriendschapsband

Voor zij die de film nog niet kennen, toch even een korte introductie: E.T. vertelt het verhaal van een buitenaards wezen dat per ongeluk op aarde is gestrand. In zijn zoektocht naar een oplossing om terug huiswaarts te keren, ontwikkelt hij een buitengewone band met een tienjarig jongetje, Elliott (Henry Thomas). Die buitengewone band mag je best letterlijk nemen. Zo ontwikkelen ze niet enkel een bijzondere vriendschap, maar ook een connectie waarbij de jongen alles voelt wat E.T. voelt. Zowel positief als negatief. Bovendien gaat de zoektocht niet zonder slag of stoot en moeten Elliott en zijn broer (Robert MacNaughton) en zus (gespeeld door de jonge Drew Barrymore) er alles aan doen om het wezentje geheim te houden voor zowel hun moeder als voor de overheid.

Met heel wat Oscarnominaties, waarvan er vier werden verzilverd, en als oudste film in de top 100 van films die het meest opbrachten ooit, hoef ik je niet te vertellen dat E.T. meer dan terecht als klassieker wordt bestempeld. Niet enkel voor de regisseur zelf, maar ook voor veel mensen die opgroeiden met deze film, zal het tijdloze verhaal altijd een speciaal plekje hebben.

1FC3A38F-7F29-4AA9-99A3-B48AFD5D3046.jpeg


Een tijdloze klassieker voor het hele gezin

Ondanks zijn veertigjarige leeftijd, heeft wat mij betreft E.T. de tand des tijds meer dan doorstaan. Zo zit de film cinematografisch erg goed in elkaar, klinkt de bekroonde muziek nog steeds zeer goed en is het verhaal, ondanks heel wat sentimentaliteit, nog altijd erg actueel. Verwacht natuurlijk geen zotte Marvel-achtige CGI, maar wel een vertederende en charmante pop die menig hartjes zal kunnen bekoren. Ook de acteerprestaties van deze jonge kindsterretjes is erg goed te noemen. Hun puike prestaties, gecombineerd met de mooie beelden en de fantastische muziek zorgen ervoor dat deze film dus ook op vandaag nog erg genietbaar is.

Hoewel de film duidelijk gericht is op jongeren, is hij door zijn memorabele momenten zeker en vast de moeite voor het hele gezin. Mijn kinderen zijn momenteel helaas nog iets te jong (al bevat de film ook Nederlandstalige audio), maar ik hoop alvast binnen een aantal jaren samen met hen nog eens opnieuw van deze tijdloze klassieker te kunnen genieten.

15980584-4181-40A6-BD76-AE514D5F5EEB.png


Ook in (U)HD een aanrader voor je filmcollectie

Van E.T. The Extra Terrestrial zijn er ondertussen al heel wat versies gemaakt. Zo hebben we de originele, een 20th anniversary remastered ‘special’ edition, waarbij er een aantal (voor velen onterechte) aanpassingen werden toegevoegd, een 35th anniversary edition waarbij werd teruggekeerd naar de theatrical release en blu-ray/4K UHD werd toegevoegd, en nu een 40th anniversary edition die eigenlijk zo goed als hetzelfde is als de 35th anniversary-versie, maar waarbij we twee nieuwe extra’s te zien krijgen: een retrospective met J.J. Abrams, Ernest Cline, Chris Columbus en Leonard Maltin, en de TCM Classic Film Festival: An Evening with Steven Spielberg, waarin hij terugkijkt op zijn carrière en het maken van E.T. Hoewel deze zeker het bekijken waard zijn, zou ik niet per se aanraden van deze versie te kopen als je reeds over de eerdere 4K UHD- of blu-rayuitgave beschikt.

De hartverwarmende film van Steven Spielberg heeft na veertig jaar de tand des tijds nog steeds doorstaan.


Heb je de High Definition-versie nog niet, dan raad ik zeker aan om eens te kijken naar de 4K UHD Limited Edition Steelbook. Beschik je echter niet over een 4K UHD-speler, dan kan je uiteraard deze blu-ray variant overwegen. Sowieso is deze film in HD, en met een fantastische DTS:X geluidsspoor, een must voor elke filmliefhebber! Ik ben alvast benieuwd of ze voor de vijftigste verjaardag iets extra speciaal gaan doen!

Conclusie

E.T. The Extra Terrestrial is een klassieker van formaat. Dat wordt ook in deze 40th Anniversary blu-ray opnieuw bewezen. De hartverwarmende film van Steven Spielberg heeft na veertig jaar de tand des tijds nog steeds doorstaan en zal zowel jong als oud kunnen bekoren. Heb je de film nooit eerder gezien of beschik je nog niet over een HD-versie, dan is het zeker de moment om daar verandering in te brengen. Wie reeds in het bezit is van de 35th Anniversary Edition, zal slechts twee nieuwe extra’s missen. Hoewel deze zeker het bekijken waard zijn, zou ik in dat geval niet per se een upgrade aanraden.

Pro

  • Tijdloze klassieker die de tand des tijds meer dan doorstaat
  • Beeld en geluid zijn top
  • Aanrader voor wie nog niet eerder over een HD-variant beschikte, al zou ik dan persoonlijk de 4K UHD Limited Edition Steelbook aanraden

Con

  • Voegt slechts twee nieuwe extra’s toe ten opzichte van de 35th Anniversary Edition
  • Er bestaan ondertussen toch al heel wat versies
8.5

Over deze film

Beschikbaar vanaf

23 november 2022

Genre

  1. Avontuur
  2. Familie
  3. Scifi

Speelduur

114 minuten

Regie

Steven Spielberg

Cast

Henry Thomas, Drew Barrymore, Robert MacNaughton, Dee Wallace, …

Uitgever

Universal Studios, Amblin Entertainment
 
Ik heb de limited edition 4K steelbook een maand en half geleden al gekocht in de Fnac (was 40 euro wel). De 4K is wel een dikke aanrader als je dat kan spelen. Film is gewoon een klassieker dus die moet je in best beeld/geluidskwaliteit in je thuisbibliotheek hebben.
 
Terug
Bovenaan