FIA Formula One 2023

Wie wordt wereldkampioen in 2023 ?

• Totaal aantal stemmers
    73
  • Opiniepeiling gesloten .
Snap het nogwel. De hype voor de ECHTE race was bij mij eerlijk gezegd ook grotendeels weg na al die brol. De kers op de taart van dit topweekend was dan nog eens 1 van de saaiste GP's die ik ooit gezien heb.

Zonet de race bekeken. Wat een saaie boel, moest mijn best doen om op sommige momenten niet in te dommelen. Het enige interessante om zien was het begin en de inhaal van Alonso op Sainz. Oja.. en het fiasco tijdens Ocon zijn pit. 't wordt het jaar van de circuit incidenten precies.

Het enige entertainment dat je kon krijgen waren de beelden van T15.. Maar zoals Günther Steiner vertelde tijdens zijn laatste race interview, de banden zijn tegenwoordig enorm stabiel zonder een continue degradatie. Het is op een gegeven moment dat de drop-off ineens gebeurd, wat we konden zien bij The Hulk, plots kon iedereen voorbij. Minder pit stops is dus ook minder spanning.

dus je kijkt niet naar de GP omwille van de sprint, maar wel naar de sprint.
Met een half oog... Zoon had het opgenomen en opgezet terwijl ik andere dingen aan het doen was. Hoop en al 3 rondes echt gekeken.

En toen had ik wel al gezien hoe de verhoudingen waren, en dat het maar saai was. Goesting om de echte race te zien was toen op.

Ik snap niet waarom Red Bull Max al laat pitten op het moment dat die gele vlag nog geen safety car is als ze wel duidelijk zicht hebben dat die AT daar echt gaat blijven staan. Lijkt wel elke week gebeuren dat teams zichzelf zo in het zak zet.

Snap het nogwel. De hype voor de ECHTE race was bij mij eerlijk gezegd ook grotendeels weg na al die brol. De kers op de taart van dit topweekend was dan nog eens 1 van de saaiste GP's die ik ooit gezien heb.
Denk dat dit het een beetje samen vat. Door de sprintrace weet je ongeveer hoe de waardeverhoudingen zullen zijn in de echte race en weet je al wat er ongeveer staat te gebeuren. Anders zou je het ook wel ongeveer kunnen raden indien je er iets van kent maar nu weet je het gewoon op voorhand.
Hoeveel te meer van die flauwe zever ze uitvinden, hoeveel te slechter ze het hele circus maken. Na meer dan 40 jaar een hevige F1 fan geweet te zijn denk ik er hoe langer hoe meer aan om af te haken. Ik weet niet eens meer hoe een F1 weekend er momenteel precies uit ziet en om eerlijk te zijn kan het me niet minder interesseren ook niet. Triestig om te zien wat er van F1 gekomen is.

Dit had ik dus ook. Door die sprintrace is er veel minder spanning en hype voor de echte race op zondag.

En dan was het idd nog eens een pokkesaaie race, gisterenavond gekeken en 3x in slaap gesukkeld maar telkens zoveel ronden later leek alles gewoon nog hetzelfde.

Normaal gezien kijk ik elke minuut van de race en nu ben ik het zelfs even afgetrapt om eitjes te bakken, als er echt iets interessants zou gebeurd zijn had ik de Gaetan wel horen opengaan. OELALAH ILS SE TOUCHENT!

Denk dat dit het een beetje samen vat. Door de sprintrace weet je ongeveer hoe de waardeverhoudingen zullen zijn in de echte race en weet je al wat er ongeveer staat te gebeuren. Anders zou je het ook wel ongeveer kunnen raden indien je er iets van kent maar nu weet je het gewoon op voorhand.
Dit dus vooral he. Elk team weet al van voor de echte race op zondag hoe de anderen in race trim zullen presteren. Niet dat ze het niet min of meer weten in een normaal weekend, ze zullen mekaars tijden in de long runs in practice wel met een vergrootglas bekijken. Maar je hebt als team nog wel de mogelijkheid om wat zand in de ogen te gooien door te sandbaggen ofzo. Met die sprint hebben ze die mogelijkheid niet. Ze moeten er gewoon staan.
Ze kunnen op zondag morgen alle data ingeven in hun analyse programma's en de bijna perfecte strategie voor de namiddag berekenen. En de rondes waarop de tegenstand zal binnenkomen kunnen ze ook al zeggen. Straks gaan we terug het sprinkler idee van Bernie moeten ophalen om beetje random spanning in de races te brengen.

29 jaar geleden veloren we dit F1 icoon...
29-years-ago-on-this-day-we-lost-ayrton-senna-v0-dqv5ydgw18xa1.jpg

De sprintraces maken een overload van een F1 weekend, totaal onnodig en dat heeft niets met purist zijn te maken. Het format trekt gewoon op niets. F1 als sport leent zich daar ook totaal niet toe. Het feit dat iedereen die moest werken vrijdag die geweldige pole van Leclerc live heeft moeten missen, zegt al genoeg.

Ik zie ook niet in waarom een sportseizoen niet langer mag zijn. Kijk eens naar NASCAR (ja, lowtech sport in vergelijking met F1 maar evengoed belastend en duizenden kilometers reizen tussen circuits), 36 races zonder de races die niet meetellen voor het kampioenschap.

Toont Nascar niet juist het probleem? Overdaad schaadt en al het gefoefel maakt het erger? (playoffs, stage wins,...)

Dit zijn rode cijfers.

RaceTrackViewershipUp/DownNotes
#11Talladega4.554 millionUp (2)
5.0%
Reported number of 4.682 million was adjusted to 4.336 million for 2022
#10Martinsville Speedway2.218 millionUp (1)
17.7%
2022 on Saturday night, 2023 on Sunday afternoon
#9Bristol Dirt3.450 millionDown (9) 13.9%N/A
#8Richmond Raceway2.303 millionDown (8)
41.8%
2022 on FOX, 2023 on FS1. The race was down 11.9% compared to the first Sunday race on FS1 last season
#7Circuit of the Americas3.129 millionDown (7) 16.1%N/A
#6Atlanta Motor Speedway3.422 millionDown (6)
14.5%
N/A
#5Phoenix Raceway3.389 millionDown (5) 15.1%N/A
#3Las Vegas Motor Speedway3.991 millionDown (4)
12.2%
N/A
#2Auto Club Speedway4.315 millionDown (3): 5.6%Share up 9%, largest for Race #2 since 2017
#12023 Daytona 5008.181
million
Down (2): 7.7%Share up 2%, largest for Daytona 500 since 2016
N/ABusch Light Clash at The Coliseum3.647 millionDown (1): 14.8%Second most-watched non-points race since 2016

Ik vond het ook al raar dat F1 zou moeten kijken naar een sport met 25 keer zo weinig kijkers, om meer kijkers te behalen :unsure:

NFL met het grootste sportevenement in de VS heeft ook maar een seizoen met 16 wedstrijden per team. En dan maximum 4 playoff wedstrijden.

Dus less is more.

Ik vond het ook al raar dat F1 zou moeten kijken naar een sport met 25 keer zo weinig kijkers, om meer kijkers te behalen :unsure:
de viewers die je hier hebt voor NASCAR zijn domestic cijfers. die "25 keer zo veel" die jij aan F1 geeft, zijn global cijfers.
in de VS, dezelfde domestic markt als NASCAR, haalde F1 vorig jaar een gemiddelde van 1 milljoen kijkers. gemiddeld 1/3 van NASCAR. dat dus achteruit aan't gaan is.

en er spelen andere factoren ook: er zijn bvb geen grote namen (Jeff Gordon, Jimmie Johnson, Dale Jr.,...) meer. de golden age is daar wel voorbij. (maar dat speelt eigenlijk voor heel de Amerikaanse autosport)

heel dat gedoe met Bubba Wallace een paar jaar geleden zal ook niet goed gevallen zijn bij hun voornamelijk zuidelijke fanbase.

het "nieuwe format" speelt ook wel een rol, maar bvb de playoffs bestaan al sinds 2004.

Tja, kijk naar Miami. De GP van 2023 geraakt zelfs niet uitverkocht.
Vorig jaar was uiteraard een ander paar mouwen als ge duizenden gratis tickets uitdeelt aan influencers.

de viewers die je hier hebt voor NASCAR zijn domestic cijfers. die "25 keer zo veel" die jij aan F1 geeft, zijn global cijfers.
in de VS, dezelfde domestic markt als NASCAR, haalde F1 vorig jaar een gemiddelde van 1 milljoen kijkers. gemiddeld 1/3 van NASCAR. dat dus achteruit aan't gaan is.

en er spelen andere factoren ook: er zijn bvb geen grote namen (Jeff Gordon, Jimmie Johnson, Dale Jr.,...) meer. de golden age is daar wel voorbij. (maar dat speelt eigenlijk voor heel de Amerikaanse autosport)

heel dat gedoe met Bubba Wallace een paar jaar geleden zal ook niet goed gevallen zijn bij hun voornamelijk zuidelijke fanbase.

het "nieuwe format" speelt ook wel een rol, maar bvb de playoffs bestaan al sinds 2004.

Nascar heeft vooral het nadeel dat hun publiek uitsterft. Weinig jongeren kijken naar Nascar. Ze laten Raikonnen en Button eens meerijden in de hoop wat internationaal publiek te kunnen aantrekken.

Samenvatting van Dover 400 bekeken. Tribunes waren precies halfvol. Wat erg is, want de capaciteit van Dover Motor Speedway is al meer dan gehalveerd doorheen de jaren. 135.000 in 2002 naar 54.000 hedendage. Dat kan zijn dat er weinig volk was dit weekend omdat er mogelijks regen werd voorspeld. Maar toch, dat zijn duidelijke cijfers van de teloorgang.

Ik vind dat dan toch een beetje vreemde uitspraak dat we meer moeten kijken naar wat de Amerikanen doen :p.

Samenvatting van Dover 400 bekeken. Tribunes waren precies halfvol. Wat erg is, want de capaciteit van Dover Motor Speedway is al meer dan gehalveerd doorheen de jaren. 135.000 in 2002 naar 54.000 hedendage. Dat kan zijn dat er weinig volk was dit weekend omdat er mogelijks regen werd voorspeld. Maar toch, dat zijn duidelijke cijfers van de teloorgang.
dan moet je Bristol eens kijken, vroeger bekend (in de VS) als "The Last Great Colloseum".
Hebben ze nu een dirt-race van gemaakt, en rijden ze voor volledig lege tribunes.

en nee, je moet inderdaad niet kijken naar andere kampioenschappen. Ik vond de 6hrs of Spa dit weekend fantastisch, 100x beter dan wat F1 is tegenwoordig, maar F1 zou toch ook niet hetzelfde zijn als dat 6 uur zou duren en F2 en F3 mogen mee doen.
zorg gewoon al dat een Grand Prix die naam weer waardig is. t zou al beter zijn.

Zolang ze er niet te veel stratencircuits insteken ben ik blij. Dat is echt niet men ding.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan