Ik ben nog 10 jaar ouder en nu in betere conditie dan 10 jaar geleden. Ik doe er dan ook iets voor en in die tijd niet.
Ja, ik ben op mijn 40e ook fitter dan ik ooit geweest ben, maar dat komt inderdaad omdat ik er de laatste jaren wel veel voor doe en dat vroeger altijd verwaarloosd heb.
Maar dat gaat natuurlijk niet op voor F1-rijders he, die doen er al hun hele leven alles voor. Kijk naar de fitness regimes die zelfs de jongste rijders in de lagere klasses al voorgeschoteld krijgen. Dus een Alonso op zijn 41e gaat niet dezelfde fysieke toppen scheren als op zijn 25e.
Ik zeg niet dat het er daarom ver af ligt. Of dat het per sé een handicap is om de wagens te besturen. Misschien is hij een kwart procentje trager dan toen, maar maakt hij dat goed in race instinct en intelligentie. Misschien is hij zelfs exact even snel

), dus ik weet evenmin hoe een lichaam van een 41 jarige aanvoelt. Maar om te stellen dat het fysiek niet zo zwaar is om gedurende 50 tot 70 rondes meerdere malen per ronde 4 tot 6 laterale G-krachten te moeten weerstaan is nogal kort door de bocht (pun intended). Denk ook terug aan vorig seizoen met het porpoising effect. Hamilton kon op een gegeven moment (weet niet meer welker race) nog amper uit zijn wagen kruipen.

. Nen hele dikke nek... sommigen letterlijk en figuurlijk
. Maar voor de rest lijkt een F1 wagen uit de jaren '80 gewoon fysiek zwaarder om te besturen dan een huidige wagen. Als je gewoon de onboard beelden naast elkaar legt... dat is toch dag en nacht verschil hé.